Töihin vai hoitovapaalle?

Voihan kirosana, 17. varasijalle jäin! Enskeväänä tiedossa taas valintakokeeseen valmistautumista. Kylläpäs ottaa päähän :mad:

Mulla loppuu vanhempainvapaa 8.10. ja loppu kuun oon lomalla ja sen jälkeen jään hoitovapaalle, näin alkuun 6 kk eli huhtikuun loppuun. Katsotaan miten pärjätään, jos vielä ensi kesän saisi olla kotona.
Hurjaa miten tää aika juoksee, vastahan mä olin raskaana.

Mie mietin kun lokakuun alussa loppuu vanheimpainvapaa ja sit ois tarkotus pitää kesäloma heti ja jatkaa hoitovapaalla, vaikuttaako se loma mihinkää rahoihin mitä saa? Kotihoidon tuen saa ainakii vaikka ois lomalla mut vaikuttaaks se loma muuhun? Hoitolisää en taia saada, se vissii lasketaan sen hetkisten tulojen mukaan kun sitä maksetaan eikä sillee niinku äitiysrahat ym. parin vuoden takasten tulojen? Ei kai loma kuntalisään vaikuta, onko kellää tietoo? Jääköhän ekalta kuukaudelta kuntalisä saamatta kun se on vajaa kuukausi? Kotihoidon tuen saa vajaalta kuukaudelta mut kuntalisä mietityttää.

Voiko vuosilomalla saada kotihoidontukea? Tää oli mulle uusi asia.

Ei munkaan kotikunnassa makseta mitään lisiä, höh.

Kyllä kotihoidontukea maksetaan vuosiloman aikanakin, ellei lapsi (alle 3-vuotias) ole kunnan järjetämässä päivähoidossa. Hoitorahaan eivät vaikuta perheen tulot; hoitolisään taas vaikuttaa. Ehtona vain, että lapsella ei voi olla silloin kunnallista päivähoitopaikkaa eikä myöskään varattuna. Minä oon vuodenvaihteeseen asti hoitovapaalla eli lapsi ehtii täyttää sen vuoden. Lomia en voi pitää vapaavalintaisesti, vaan olen ollut nyt kesällä laskennallisella vuosilomalla. Siispä lomalla en voi pidentää kotonaoloaikaa.
Tietysti hieman mietityttää 1-vuotiaan hoitoon laittaminen ja mietin vielä, onko paikkana perhepäivähoito ja päiväkoti parempi. Esikoista olen kuitenkin ajatellut päiväkotiin, joten kahteen paikkaan kuskaaminen olisi hieman hankalaa/työlästä. Hyvinhän tuo hoidon aloitus sujui esikoiseltakin 10 kuukauden iässä. Onhan tässä vielä puoli vuotta aikaa kasvaa ja kehittyä. :)

Mä olen pääsääntöisesti kotona kunnes poika täyttää 2,5v. Tehtiin jo suunnitelmia miten saadaan rahat riittämään :oops: Keikkatöitä alan tekemään epäsäännöllisesti kunhan lopetan imetyksen kokonaan. Todennäköisesti kuitenkin vasta vuoden vaihteen jälkeen. Töihin pitäis vaan vielä ilmoittaa :grin

Sain tänään sovittua työnantajan kanssa töihinpaluuni ja en voisi olla tyytyväisempi. Olen vuodenvaihteeseen kotona (tyttö synt. 21.12.14), ja tammikuuksi mies jää tytön kanssa kotiin. Helmikuun alusta alan tehdä 3pv työviikkoa ja pidän 2pv/vko kertyneitä lomia pois, joita on 30pv ja tuleva talviloma päälle eli 36pv. Näin kun viikottain kuluu vain 2 lomapäivää, kestää monta kuukautta ennen kuin ne on pidetty. Tyttö haetaan siis päiväkotiin 10pv/kk, isänsä on kotona perjantait kun kotiutuu torstaisin reissusta, ja itse olen ma-ti kotona. Tyttö olisi siis hoidossa pääsääntöisesti vain ke-to. Mummut auttaa oman työni iltapainotteisuudesta johtuen, ettei tarvitse neitiä laittaa vuoropäiväkotiin kuitenkaan. Ihanan helpottunut olo! Huomenna päivähoitohakemus eteenpäin!

NuuNu, kuulostaapa ihanteelliselta järjestelyltä. Minä tuskailen jo töihinpaluuta, vaikka tulen varmasti toisaalta siitä nauttimaankin. Onneksi meilläki lapset tulee oleen hoidossa sen 4 päivää viikossa ja aina 4-6 h kerrallaan.

Kuulostaa hyvältä teidän suunnitelmat ja todella ihanteellisilta nuo hoitopäivät.
Meillä ei ole tuollainen mahdollista eikä ketään auttamassa, joten yritetään pärjätä kun oon hoitovapaalla. Onneksi kuitenkin siihen mahdollisuus.

En osannut tällaista vaihtoehtoa heti edes harkita tai ehdottaa työnantajalle vaan suunnittelin pitäväni lomat pötköön helmikuun alusta, jolloin tyttö olisi niiden jälkeen mennyt kokopäiväisesti hoitoon. Onneksi työnantaja oli positiivisella kannalta tähän ehdotukseeni ja sanoikin, että mieluummin pitää minut töissä muutaman pv:n joka viikko kuin että olisin viikkoja pois kun juuri pääsen taas aloittamaan. Ymmärrän olevani onnekas, eikä tällainen joka alalla onnistuisikaan.

Mä olen nyt koittanut olla luottavaisin mielin töihin paluuseen. Maitoa on kohta 2litraa pakkasessa ja poika on ollut hoidossa ilman äitiä, kaikki on mennyt siellä hyvin, joten ei ole stressiä niistä! Lähinnä se maidonpumppaaminen töissä kauhistuttaa :P

Mä oon hakenu hoitovapaata tammikuun 2017 alkuun. Suorilta halusin hakea näin pitkän pätkän, koska haluan olla kotona. Tosin kelalta ei oo vieläkään tullu päätöstä, hakemuksen tein joskus elokuun alussa...
Nyt kun vanhempainvapaa mulla loppuu lokakuun puolivälissä, pidän kaikki kertyneet lomat (30 päivää) ja mies haki sille ajalle isyysvapaat. Marraskuun lopulla alkaa sitten mun hoitovapaa ja pienet rahat. Tähän tuli nyt vaan yks ei-niin-pieni muuttuja, miehen työt loppuu nyt syyskuun lopussa. Firmassa oli yt:t kesällä ja kenkää tuli. :hungover:
Saas nähdä, kuinka pärjäillään. Onneks mies saa ansiosidonnaista, jos joutuu työttömänä olemaan. Ja tarkoitus siis on ettiä töitä nyt tuon isyysvapaan aikana. Ollaan tästä tietenkin paljon puhuttu, enkä mä kyllä haluais mennä vielä ens vuonna töihin. Ajatuksena molemmilla on kyllä se, että jos onkin pienemmät rahat, niin sitten on enemmän yhteistä aikaa koko perheellä. :Heartred Saas nähä, kuinka pitkälle tämä kaunis ajatus käytännössä kantaa... :wideyed:

Minulla oli alunperin suunnitelmissa että menisin töihin kun vanhempainvapaa loppuu.(loppuu 2.10) Ensin olisi toki pitänyt etsiä niitä töitä kun ei ole vielä vakituista työpaikkaa kun valmistuin juuri alkuraskaudesta ammattiin enkä kerennyt kuin tuuraushommia tekemään sitten loppuvuodesta. Mutta suunnitelmat muuttui ja jään kotiin sairauspäivärahalle, ties minne asti kun on lonkkaleikkaus edessä.. Todennäköisesti saan tekonivelen kun ei varmaan voi enää muuten tuota synnynnäistä lonkkavikaa korjata kun on jo pari kertaa leikelty. :S ja sitähän ei tiedä miten hyvin se leikkaus onnistuu,että eipä tässä paljon suunnitella työjuttuja vielä sen kummemmin.

Eikai hoitovapaahakemusta tartte ilmoittaa muualla kun työnantajalle? O.o mä olen työnantajalle vienyt virallisen lapun mihin asti oon pois ja käsittänyt että sieltä lähtee tieto Kelalle? Kääk!

Öö, emmä tiiä, Kotimama! Mä oon ilmottanu työnantajalle suullisesti ja siellä se on menny eteenpäin (työvuorosuunnitteluohjelmiin, sijaisrekryyn), mut tein kyllä kelaankin hakemuksen netissä. Siinä hakemuksessa kyllä kysellään mm. puolison tuloja ym., että en tosiaan tiedä. :eek: Kannattaa ehkä kysyy työnantajalta? Mä oon kyllä aina jotenkin niin pihalla näistä...

Mä just näpyttelin hakemuksen kelan verkkopalvelussa, olin aivan unohtanut koko asian!! Puolison tulot tosiaan kysellään ja vaaditaan omat ja puolison viimeisimmät palkkakuitit liitteinä, etten usko että työnantaja voi sitä kenenkään puolesta kokonaan hoitaa.

Työnantajalle ilmotetaan millon on hoitovapaalla, siitä ei tarvii neuvotella, riittää ilmotus viimestään 2kk ennen vapaan alkua ja kahessa erässä saa pitää jos ei muuta työnantajan kanssa sovi. Mut jos haluu jotai tukee saaha kelalta hoitovapaan aikana, eli kotihoidontuki ja hoitolisä, on laitettava kelalle hakemus, muuten jää ilman rahaa.

Mä taidan käydä siellä Kelassa tänään. Mulla ei nyt jostain syystä toimi toi asiointipalvelu kännykällä mutta otan siis mukaan oman viimeisimmän palkkakuitin ja miehen? Tarviiko muuta?

Mie laitoin just hakemuksen netissä, jotenkii vaa lykänny sitä laittamista ku ei oo "kerenny", nopeehan tuo oli ku meni vaa pari minuuttii. Mie en hakenu hoitolisää, sitä ei kolme henkinen perhe saa jos talouden tulot on yhteensä yli 3380,06€/kk.

Takaisin