Tänne kaikki ne tyhmääkintyhmemmät kysymykset!!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja gazelle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Dessa meillä sama homma, tosin poika vasta komen päivän ikänen ja imeminen alkaa vasta pikkuhiljaa onnistua, rintakumilla ehkä vähän paremmin. Asiaan varmaan mulla vaikuttaa se, että maito ei ole vielä kunnolla noussut. Mun pitää muutenkin antaa lisämaitoa pojalle komen tunnin välein ekaan neuvolakäyntiin saakka kun katotaan paino. Oon alkanu tehä nyt niin että kolmen tunnin välein annan sen lisämaidon, vuorottelen sillon niin et eka tissistä, sitten vähän pullosta, taas vähän tissistä jne.. Sitten noiden lisämaitojen antojen välillä roikotan poikaa tissillä välillä "tottumassa". Oppi "pahan" tavan että pullosta saa niin helposti kun oli ekan vuorokauden synnytyksen jälkeen tarkkailuosastolla.

Me käytettiin rintakumia kaks ekaa viikkoo ku poika ei osannu muuten imee. Sit yks päivä päätin (ja toivoin et onnistuu!!) et nyt kumi saa jäädä pois -ja poika olikin valmis imemään ilman kumia.

Kiitos vinkkien, nyt ollaan vähennetty yöllä käytettävää valonmäärää huomattavasti eikä poika oo valvonu ollenkaan kahteen viime yöhön. [:D] Tissinkin poika löytää pimeessä jo tosi hyvin, taitaa olla niin kova nälkä 4-5 tunnin unien jälkeen et ei oo oikein vaihtoehtoa[;)]

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=165 tuolla rintaraivareista ja muutenkin ihan lukemisen arvoista tietoa/ohjeita. [:)]

Cuplatonin paketin anto-ohjeessa sanotaan et annetaan sekoitettuna pieneen määrään nestettä. Ja joo laitan keitettyä vettä sen snapsilasin tai nykyisin välillä tuttipullon korkin pohjalle ja tiputan tipat siihen, sekotan ja sit huiviin, tissi perään.

Mä annan nykyisin muutenkin keitettyä vettä pullosta muutamia kertoja päivässä ottaa. Ku olen päättänyt et meillä syödään enintään kolmen tunnin välein ja ku musta on tuntunu et toi vauva on vaan tottunut siihen nopeaan syönti rytmiin. Se ei todella tartte nii usein ja niin paljon. Vähempikin riittää. ja aika hyvin onpäästy siihen. Mut siinä vaihees ku on alannu sitä ruokaa 1,5 tunnin tai kahen tunnin kohalla vaatimaan annan mutaman kulauksen vettä pullosta ja sit tutin perään.

Aamu: se vauvan pää tosiaan muokkautuu jos aina nukuttaa samalla tavalla. Joskus sille ei vain voi mitään. Mut se et pää vähä muotoutuu ei ole mitenkään vaarallista. Mut joo voit yrittää aina laittaa eri asentoihin. Kyllä se siitä lähtee ku sinnikkäästi vaan siirrät päätä toiseen asentoon. Se myös tasottuu helpoti uudestaan ku saat pidettyä eri asennossa. ne luut on niin pehmoset ja irti toisistaan.

Okei no ainakin tuon artikkelin perusteella pitäis uskaltaa ihan turvallisesti juoda yks saunasiideri silloin tällöin[:D] Ja syöttövälitkin on meillä yleensä sellaiset, että pitäisi onnistua tuo 2 tunnin odottaminen ennen imetystä tarpeen vaatiessa.

Äitini kehoitti juomaan kotikaljaa taikka ykkösolutta jos ei meinaa maitoa tulla. Olut mukamas auttaa siihen maidon herumiseen. Jotain "vanhan kansan" kikka kolmosia, että tiedä sitten auttaako mitään [:)]

lemppi- pitää paikkaansa! Kaksi on mummelia ja 2 ystävääni ovat todenneet toimivaksi[:D][:D]
..edellyttää tietenkin, että oluen maku sopii suuhuun...

Mie kokeilin ykkösolutta..ei toiminu miulla [&:]. Oon aina inhonnu oluen makua, joten sen juominen oli aika helvettiä..mutta yritetty on.

erittäin hyödyllinen opinnäytetyö, eteenkin ensisynnyttäjille vauvahoidosta ym, mikä on ns. normaali, mikä ei:

https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/29785/stadia-1197635663-9.pdf?se

Nyt ei tähän hätään silmiin pistänyt onko täällä tuteista keskusteltu, niin ajattelin kysyä että ootteko missä vaiheessa antannu vauvalle tutin?
mä annoin eilen kun tultiin kotiin, eli vauva oli sen kolme päivää vanha. Eihän siintä varmaankaan haittaa ole..? [8|] pojalla tuntuu olevan niin kova tarve imeä ja mun nännit ei kyllä kestä hirveesti ylimäärästä tississä roikkumista...

Noniin, eli meidän tyttö siis kärsii rintaraivareista..  Tulipahan sekin selvitettyä. Tosin en osaa sanoa mistä ne johtuu.. epäilen kuitenkin että maitoa tulee liikaa ja tyttö hermostuu siihen. [8|]

Meillä taas tulee välillä maitoa liian hitaasti ja poika saa kauheat raivarit siitä. Hienosti menee aina se alkuimetys kun maitoa oikein suihkuaa.

Meilläkin annettiin tutti heti alkuun ja nyt kiroan sitä. Siis ihanasti se rauhoittaa pojan ja tyytyväisenä sitä imee, mutta nyt imettäessä pojalla aina samanlainen imuote eli siis imuote päin peetä[:@] saa nähdä kauanko kestän imettää tuollaisella otteella. Oon yrittänyt muuttaa otetta aina, mutta poika muuttaa sen itse takaisin heti. Neuvoja saa antaa jos jollain on!

Ei kyllä tosiaan kestä rinnat jatkuvaa imemistä, oon ite miettinyt tuota tuttijuttua kovastikin.

Ei olla vielä annettu tuttia, ihan minun laiskuutta, kun en ole jaksanut tutteja pestä ja steriloida vielä, kun ei ole tuntunut olevan tarvista. Vauva nukahtaa muutenkin kuin rinnalle ja käyttää huvituttina kohtuu harvoin.

Mutta, tutilla saisi esim. kaupassa "lisäaikaa" jos siellä sattuisi nälkä yllättämään pahalla hetkellä - saisi hetken siirrettyä ehkä. Siskolla vauva ei syönyt tuttia ollenkaan ja hän koki sen välillä rasittavaksi, kun ruokaa oli tosiaan saatava heti ja ei ollut mitään "lohtuvälinettä". Samoin sisko sanoi, että jos vauvalla on ilmavaivoja, niin silloin tutti voi vähän rauhoittaa, niin että se ilma voisi tulla poiskin sieltä mahasta, jäykkänä karjuvalla tuskin ilma siirtyy minnekään. Oon kyllä huomannu, että kun vauvalla on vatsavaivoja, niin haluaa lohduksi rinnan suuhun, vaikkei söisikään.

Madie: mietin itse tuota imuote juttua, ajattelin että jos tässä vaiheessa antaisin tutin, että aiheuttaisiko vielä hallaa imuotteelle... arghh, ei voi tietää, että milloin se kannattaisi antaa, että ei vaikuttaisi imuotteeseen, mutta oppisi silti sitä syömään tarpeen tullen?

Sama homma tuon imuotteen kanssa kun mietin pulloon totuttamista. Haluaisin syöttää välillä pullosta/ tai siis että joku muu voisi syöttää jos lähen kaupungille jne, mutta en tahtoisi, että vauva rupeaisi suosimaan pulloa...

Madie, meillä poika ei osannu tissin imuotetta laisinkaan alkuun, joten käytettiin sen opettelussa rintakumia. Sillä pakotettiin poika ottamaan oikeanlainen imuote. Kumia käytettiin 2 vko ja nyt mennään ilman. Vaikka tutti otettiin käyttöön samaan aikaan rintakumin kanssa, ei imuotteen kanssa ole ongelmia. Pullosta syö myös heti hyvin. En tiiä olisko tosta rintakumista jotain hyötyä teidän tilanteessa, nimittäin sun nännit ei tuu kestämään vääränlaista imuotetta -kokemusta on! Kannattaa kokeilla?

Nyt tarvis äkkiä jotain viisasta antamaan vähän ohjeita...
Mä oon nyt imettännyt ja pumpannut maitoa rinnoista.  Eilen ei sitten illalla enää tullutkaan maitoa.. [:o]
Annoin sitten pojalle korviketta... Paljonko korviketta annetaan kerralla tollaselle kolme kiloselle 5 päivää vanhalle?
Yritän neuvolaan päästä läpi heti kun mahdollista. mutta sieltä on yleensä ollu vähän vaikeeta tavoittaa ihmisiä.. [8|]
Oon nyt antannu toisella kerralla 30 milliä ja toisella 40.. Onkohan ihan ok määriä? Poika on ainakin nukkunut ihan hyvin..
Nyt aamullakaan en oo saannu maitoa rinnoista herumaan.. [&o]
Alkaa huoli iskemään ja mitä enemmän stressaan sitä huonommin maitoa varmaankin tulee.. [:o]

Hei Essi83. Jos en ihan väärin muista niin korviketta pitäisi ilman muita ruokia mennä yksi kuudesosa vauvan painosta vuorokaudessa. Eli 3000g/6=500ml/vrk jaettuna sopiviin osiin, esim. jos kolmen tunnin välein ruoka-aika, niin semmoiset 62,5ml pitäisi kerralla mennä.. tietty kaikilla lapsilla on yksilöllinen tuo maidontarve, mutta näin minulle muistaakseni opetettiin laitoksella vuonna 2006 tosin, eli en tiedä sitten "nyky"käytännöistä. Mutta luulisin, että jos lapsi on tyytyväinen, niin saa ihan tarpeeksi ruokaa [:)]

Essi -  se mitä rinnoista tulee pumppaamalla, ei kerro lainkaan sitä mitä vauva sieltä saa... Eli jos pumppaat ja saat vaikka 5milliä, voi vauva nykästä sieltä vaikka 100 milliä. [:)] Mä itse en ainakaan ole saanut pumppaamalla juuri muuta kuin pari tippaa, mutta vauva on kyllä mahansa saanut täyteen.

Eli jos haluat, että jatkossa oma maitosi riittää, niin imetä ja imetä, anna korviketta imetyksen jälkeen ja katso ettei korvikemäärät suurene, vaan imetyskerrat. Sun vauva on vasta noin hurjan pieni, niin välttämättä maito ei ole vielä kunnolla noussut rintoihin. Juo hyvin, syö hyvin ja lepää, äläkä stressaa kauheasti, niillä saat maidontulon lisääntymään. Imetä ja ihokontaktia vauvan kanssa, niin hyvin menee.  [:)]

Essi, jos huolestuttaa saako vauva tarpeeksi maitoa, soita reippaasti neuvolaan ja pyydä päästä punnitsemaan vauva! Kyllä sieltä joku ennemmin tai myöhemmin vastaa ainakin viestiin.
Niin meidänkin piti tehdä kun poitsun paino laski liikaa sairaalassa. Luulin että maito riitti, vauva nukkui hyvin eikä ihmeemmin itkenyt. Eivät meinanneet päästää pois sairaalasta ja käskivät käydä neuvolassa tsekkaamassa tilanteen 6päivän ikäisenä [:(] Korvikkeella paino onneksi lähti nousuun.

Itse en ole kokeillut kaikkia vinkkejä, mutta esimerkiksi imetystukilistan sivuilla kerrotaan miten maidon herumista voi auttaa. Lämpimät kääreet/suihkut rinnoille, niiden hierominen, hyvä imetysasento jne.. Tässä linkki jos haluat pumppaukseen vinkkejä http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=60&Itemid=123

Takaisin