Tänne kaikki ne tyhmääkintyhmemmät kysymykset!!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja gazelle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
cuplatonin mä annan "yskänlääkekupista" maitoon sekoitettuna (sovelsin Eemin tapaa snapsilasin kanssa[:D]), mutta tipat oon antanut pelkästään kun oon luullu, että niin pitää tehdä. Olis kyllä varmaan helpompaa sekoittaa maitoon. No kyllä se onnistuu ihan kun lusikkaan laittaa pelkät tipat. Vähän se poika siitä irvistää, mutta ei siihen kuole[;)]

Moralisoidaankohan mut nyt huonoksi äidiksi kun edes mietin tällaista, mutta miten te muut täysimettäjät/lypsäjät, uskallatteko juoda saunasiideriä ym.? Mietin, että täytyykö imettäjän olla absolutistina vielä koko imetyksenkin ajan vai onko turvallista ja sallittua juoda se yks siideri silloin tällöin? Tyyliin desin verran uskalsin yksi ilta juoda kun olin just imettänyt ja vauva nukkui

Mun mielestä voi juoda alkoholia hiukan jos on just imettäny ja tietää että alkoholi ehtii haihtua ennen seuraavaa imetystä. Itse join puoli lasia viiniä ruoan kanssa kun tiesin että imetykseen on vielä aikaa. 

miksi ihmeessä ei saisi alle 2viikkoisen lapsen kanssa käydä kaupoilla? me kyllä käytiin jo laitokselta päästessä kaupassa vauvan kanssa...eikä tullut mieleenkään että tekisin jotain väärin.... [&:]

No et sä Lemppi mitään väärin oo tehny! [:)] Sain vaan sellasen neuvon, kun asiaa selvittelin. Mut niinku sanoin: MONI menee ennen sitä eikä käy kuinkaan. Mäki olisin voinu vallan hyvin mennä, mutten jaksanu mennä ennen sitä.

mikä siinä siis oli syynä ettei sais mennä?

mä oon jotenkin ihan pihalla kaikkien näitten suositusten yms kanssa.. [:D]

mulle sanottiin että meidän peikkotyttö luokitellaan vielä kesä lapseksi elikkä viikon vanhana saa alkaa ulkoiluttaa. talvi lapsella sitten se 2 viikon raja. sekin koskee mun mielestä vaunuilua eikä esim kaupassa käyntiä. 

lemppi - ei ole mitään kieltoa etteikö voisi pienen vauvan kanssa mennä kaupoille. MUTTA pienen vauvan vastustuskyky ei ole vielä kovin kummoinen, joten parempi pysyä alussa vain totuttelemassa niihin oman perheen ja läheisten pöpöihin.

Ja ulos voi pieniä hetkiä mennä ihan pienenkin kanssa, ei ole vielä mitään pakkasia. Tuulelta voi vaunujen aukon suojata sideharsolla ja siihen päälle hyönteissuojan, niin pysyy paikoillaan. [:)] 

sitten taas tyhmäilen täällä.. pulloruokinta asiaa... elikkä miks pumpattua maitoa ei saa lämmittää mikrossa? ja onko maidon pakko aina olla kädenlämpöistä? siis saako se olla myös viileämpää?

Mikrossa maito lämpenee epätasaisesti... joku kohta voi olla viileetä, joku lämmintä ja joku taas polttavan kuumaa. Tuskin tuo lämpö niin nokonuukaa, kunhan ei liian kuumaa ole. [:)] Ranteen sisäpuolella on aika hyvä testata maidon lämpö. 

Mikrossa tuhoutuu tärkeitä vitamiineja ym. mitä äidin maito sisältää. Näin olen jostain lukenut...

Lemppi, rintamaitoa ei suositella lämmitettäväksi mikrossa, koska mikron tiedetään ja hävittävän rintamaidosta tärkeät ravintoaineet. Maito voi olla hieman viileämpää, jos vauvasi sitä huoli :), kuuma ei saisi olla.

Lisäksi esim. Keski-Suomen sairaanhoitopiiri suosittelee vauvan kanssa ulos menemistä heti, kun äiti vain jaksaa. Tietenkin talvella pakkasraja on -10 eikä tuuleen ja tuiskuun kannata vauvaa viedä, mutta kevät/kesä/syksyvauvoja voi viedä ulos heti.

Kauppareissuista on niin monta mielipidettä, kun äitiäkin :D. Monet pelkäävät pöpöjä mielestäni liikaa. Itse kävin joka vauvani kanssa ihan heti kaupoissa, koska eihän sitä neuvolaankaan voida lähteä, jos ne pöpöt niin pelottaa, monethan kulkevat esim. bussilla jossa on kaikenlaista porukkaa. Joten ihan oma maalaisjärki käteen ja toimimaan niin, kuten järkeväksi näet :D

sitä minäkin, että eihän sitä ihan pimennossa tarvitse elää! [:)] mut siis joo, nyt ymmärrän pointin miks ei lasta jotkut halua "ulkoilluttaa" heti, ei itselle tullut mieleenkään että pienellä on heikompi vastustuskyky....[8|] tai siis tiesin kyllä muttei tullut vaan ajatelleeksi asiaa [;)]

Teille jotka sekoitatte cuplatonin maitoon ja ette  näe et kui se sekoittuu: mä laitan sen veteen ja siitä näkee et ne tipat jää siihen nesteeseen sellasiksi tipoiksi kun tiputat jos et yhtään ravistele kuppia tai sekoita lusikalla. Sitä pitää oikeesti pyöräyttää pari kertaa ympäri et ne tipat liukenee. Tuli vain mieleen.

Vauvan pää. Meidan poika on tykannyt nukkua paa kaantyneena oikealle, vaikka olen sita yrittanyt valilla kaantaa vasemmallekin puolelle, mutta kohta se on taas oikealle kaantyneena. Noh, nyt huomasin, etta se on jo erilainen toiselta puolelta ku toiselta puolelta, sen tosin huomaa vain takaa/ylhaalta katsottuna, niin nyt vasta huomasin. Ei tykkaa ollenkaan vasemmalle pain olla.

Mita ma teen? Laitanko ma nukkumaan sen vaan sille vasemmalle kyljelle vai mita? Onko silla nyt lopun elamaa epasymmetrinen pää? [&:]

Mä oon tiputtanut cuplatonit suoraan suuhun ja imettänyt perään: pitäiskö se sekoittaa nesteeseen niinku oikeesti?! Ettei noin?

Aamu: onko siellä neuvolaa kautta lääkäriä jolta voit kysyä? Luulis, että pää muokkautuu vielä paljonkin: voi olla ollut puristuksissa siellä kohdussa. Meilläkin on jalat ihan länkisäärinä.. Ja uskon, että nekin oikenee kyllä.

Mirde, ei ole neuvolaa tms, laakarille pitas menna sitte erikseen. Meilla on kans lankisaaret, mutta eikohan ne siita. Thaimaalaisilla on vaan ihme tapa "muokata" itse kaikkia. Mulle tuputetaan noita jalkojen oikomisia itse, korvalehtien "oikomista" kans ja mitahan viela. Maa vaan, etta joo joo, ja en kylla varmana ite mee mitaan oikomaan. Muokkautuu miten muokkautuu, mutta toi paa vahan huolestuttaa.

Me ei olla cuplatonia kovin aktiivisesti annettu, ku ei oo ollu tarvetta. Mut siis d-vitamiinit ja cuplat annan teelusikasta suoraan suuhun. Näkee suoraan, et menee varmasti perille. Kaveri sano, ettei kannata tuttipullossa maitoon sekottaa, ku jos pieni ei jaksakaan syödä kaikkea niin jää osa myös "lääkkeestä" saamatta. Joskus laitan muutaman tipan korviketta kans lusikkaan, mut jos ei oo korviketta avattuna niin en sen takia availemaan rupee.
Oliks Eemi niin, et sä annat jostain pikkukupista hörpyn vettä noiden kans?

Jos satunnaisesti tarjoaa rintamaitoa mikron kautta ei se ole paha. Eri asia jos niin tekis jatkuvasti. [:)]

Mirde - vauvalle olen antanut juuri sun tyylillä aina tipat ja päälle tissiä. [:)]

Mitä tarkoittaa tissiraivari? Mun on nykyään pakko iltaisin antaa pojalle pullosta korviketta kun kitisee ja rähisee tissillä ihan hiilenä. Päivisin tissi riittää, ei enää illalla. Pojan raivoominen: huutoa, ei ota tissiä imuun vaikka nänni on jo suussa, kitisee kun imee maitoo (ei ilmeiseti tuu riittävällä tahdilla)..

Takaisin