Tänne kaikki ne tyhmääkintyhmemmät kysymykset!!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja gazelle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Milloin on hyvä hetki treenata mahallaan oloa? Kun tuntuu ettei Milla tykkää siitä ollenkaan.kun aluksi on sylissä tyytyväinen ja laitan lattialle mahalleen alkaa huuto.. kun olen syöttänyt ja laitan masulleen nii ei tykkää ollenkaan vaikka eikö ne ilmatkin pitäis lähteä paremmin pois kun on mahallaan.

Grenie Meillä poika ei tykkää olla mahallaan käytännössä lainkaan varsinkaan jos maha on täynnä...joten ootan ruokailusta 1-2 h ennenkuin laitan mahalleen hetkeksi...Vauvakerhossa fysioterapeutti antoi vinkiksi pitää vauvaa mahallaan omien jalkojen päällä tai sit esim. säkkituuolissa tai tyynyjen varassa niin et pää puoli on ylempänä kuin jalat joten painovoima auttaa pitämään niskaa pystyssä...Esim. poika pitääjo sylissä ollessa niskojaan pystyssä siis kun röyhtäytän niin et pojan maha on mun rintaa vasten ja poika "seisoo" mun sylissä...Olipas huonosti selitetty...Sit se fysioterapeutti sanoi et aloittakaa ensin muutamasta minuutista tai minuutista ja pidentäkää mahalla oloaikaa pikkuhiljaa niin vauvat tottuu siihe...+ auttakaa vauvoja itseään kääntymään kyljen kautta mahalleen esim. käsistä vetämällä ja työntämällä pepusta...sit mahallaan ollessa pitäkää kättänne napakasti kiinni vauva lantiossa niin vauvat rauhoittuu tuntiessaan et joku on lähellä...

Näillä vinkeillä meillä viihdytään jo mahallaan noin 5 minsaa...Välillä pidempään ja välillä lyhyemmän aikaa...

Meidän ipana ei vieläkään tykkää erityisemmin olla mahallaan vaikka on jo yli 3kk ja pää pysyy hienosti pystyssä.. Paljon paremmin viihtyy sylissä pystymmässä asennossa kun istun jalat harallaan ja pojan pylly on minun polvien välissä ja masu toista jalkaani vasten. Käsillä tuen rinnan ja pepun alta. Tulipa selitettyä vaikeasti, mutta muksun niska/hartiaseutu vahvistui ihan "huomaamatta" kun ei masullaan oikein viihdy.. Tässä asennossa myös röyhtäytän usein, ilmaa tulee reippaasti molemmista päistä [:D]

Meillä käytössä Pampersit.
Just vaihduttiin kokoon kolme. Ne on minusta just käypäset meidän pojan pyllylle, pehmeät ja sopivan muotoiset. [:D] En tuosta hajusta sit tiiä, ite en oo niin tarkkanenäinen et haistasin eikä kukaan oo huomauttanu et poika haisee joten ei mua häiritse. [:D]
Mies kyllä haistaa heti jos poika tekee pissan vaippaan, koiran hajuaisti sillä. [:D]

Miten saatte peiton pysymään päällä? Meillä tykätään potkimisesta niin, ettei peitto pysy enää ollenkaan päällä. Viime yönä laitoin peiton patjan alle niin ettei saisi sitä potkittua, mutta jotenkin tytsy sai ittensä hilattua sieltä sivuttain ja ylöspäin niin että jalat taas iloisesti kävi peiton päällä. Ei viittis toiselle hirveesti vaatteitakaan pukea yöksi mut nyt on aina ihan kylmät kädet (ja jalat jos saa sukatki potkittua pois). Onko teillä kokemusta niistä "unipusseista" vai miksi niitä sanotaan?

Mä ainakin laitan peiton puoliks Niklaksen alle. Saattaa olla, että on muuten vaan rauhallinen nukkuja tai sitten tuo toimii, koska peitto pysyy päällä[:)]

Tintsu, meiän kummipojalla on käytössä unipussi, ei koskaan siis peittoa. Ja siis ovat tosi tyytyväisiä olleet, ku ei tartte miettiä peittohommia ollenkaan. Olivat nyt itte tehneet sellasen version missä on hihatkin, ettei talvella tartte niin paljo laittaa päälle. Sellasia ei taida kaupasta saada, en oo ainakaan nähny.

Grenie, meille neukku-täti antoi vinkin, että rullaa pienen pyyhkeen tms ja asettaa sen vauvan
rintakehän alle, jollloin se on valmiiksi vähän koholla joten ei tarvii niin kovin paljoa tehdä töitä
sen pään pystyssä pitelemisen eteen.. Meillä ainakin auttoi, neiti viihtynyt tosi paljon paremmin
masullaan, ja mitä vahvemmiksi lihakset tulee, sitä paremmin viihtynyt sitten ilman tukeakin!

Tintsu, meillä potkitaan kanssa kovaa ennen nukahtamista, eikä se peitto tosiaan kauaa siinä
päällä pysy... Unipussiakin kokeiltu, paria eri, mutta neiti saa jotenkin "kiilattua" jalkansa
potkiessa sitä pussia vasten niin, että se kiristää ihan hurjasti hartioista, ja sitten tulee huuto....
Toivottavasti tajusit vähän mitä tarkkoitin [:D]  Joten meillä ei toiminut unipussi...
Eli minä kiltisti odottelen että tyttö nukahtaa kunnolla---> ei sätki ja potki ja viuhdo,
ja sitten peitto päälle...

Kiitos J.J. Pitää kokeilla tuota pyyhettä jos se auttais. Oon pitäny tyttöö aika paljon tässä käsivarrenpäällä mahallaan. Siinä tuntuu ainaki välillä tykkäävän olla. Joskus jopa nukahtaa :D Kummitäti kävi tuossa viime viikolla nii vaihdoimme pariki kertaa pitäjää nii ei herännyt siihen ollenkaan :D

Mahan päällä kun pitää ja itse on selällään lattialla tai sängyllä nii pää pysyy jo todella hyvin pystössä, samoin ku pitää pystyasennossa (seisomassa) sylissä. Meinaa vaan alkaa heiluttaan päätä nii pitää sitte pitää vielä tiukasti tytöstä kiinni :)

meilläkään ei toi peitto pysy päällä kun tyttö vaeltaa pinniksessä aina minne sattuu.. useimmiten se on toisessa päädyssä ja poikittain kun sen haen syömään [:D]

Meilläkään ei peitto pysy millään typyn päällä, joten olemme päätyneet pukemaan tytön kevyeen haalariin yöksi, jotta pysyy lämpimänä. Tää haalarin jäykkyys auttoi myös siihen, kun tytöllä oli voimakas morotus-refleksi, johon heräili paljon.

Joku mainitsikin täällä sen unipussin. Mä kyllä tuuoletan sen nimeen. Niitä on tosi eri mallisia ja -kokosia: luulis, että jos joku ei pelitä niin sopiva löytyis? Meillä niitä on kaks: fleeceinen ja sellanen puuvillainen "paksumpi". Molemmat tosi jees. [:)]

Täytyy koittaa ostaa sellainen unipussi jos se auttais. Ei tästä muuten tuu yhtään mitään kun tyttö tänäkin aamuna oli ihan tukkoinen ja yski. Neljältä oon heränny ja ottanut sen viereen lämmittelemään ja kun laitoin takaisin pinnasänkyyn niin meni parikytä minuuttia ennen kuin sain peiton sen päälle. Vähä kun yrittikin laittaa peittoa niin joku refleksi laukes ja alkas potkiminen! Eikä se parin tunnin jälkeen enää sillä ollu vaikka taas olin laittanu sen hienosti patjan alle.

Meilläkin tyttö saa unipussin kiristämään hartioista. Oon välillä kun oon käyttänyt sitä niin laittanut sen vain puoliksi, ei saa niin hyvin potkittua pois kuin peittoa, vaikka ei olekaan hartioilta napitettu. Peiton taitan tytön alle puoliksi, sillä konstin pysyy jotenkuten. Mutta sillä on aina kylmät kädet, vaikka mitä pukisi päälle, ainoastaan lämpimät on kun nukkuu vaunuissa makuupussissa.

Me ostettiin tutulta pinnasänky käytettynä ja saatiin mukana Pomelina polyesteripatja. Voikohan sitä patjaa käyttää vai pitääkö ostaa uusi? Kun luin että vaahtomuovipatja pitäisi aina olla uusi, mutta tuo ei ole vaahtomuovista, vaan polyesteristä, tälläinen

Luin jostain että vauvan käsistä ei pysty päättelemään onko sillä kylmä.. Eli niskasta pitäisi koittaa. Vaikka kädet ois kylmät mutta niska on lämmin niin lapsella ei ole kylmä.  Meillä ainakin käsien lämpötila vaihtelee vaikka oltaisiin sisällä hereillä ja meillä on kuitenkin lämpöä huoneistossa +24 [:)]

tää nyt on varmaan tosi tyhmä kysymys mut kun teette iltapesut ni mitä se käytännössä tarkottaa? käytättekö joka ilta kylvyssä/suihkussa vai pesettekö pepun vai mitä? kun moni on iltarutiineistaan kirjoittanu niihin kuuluvan iltapesu...teettekö sit myös aamupesun?

entäs sit kun annatte velliä (Eemi tais olla ainut joka näin tekee?) ni missä vaiheessa annat vellin ja annatko vielä maitoa sen jälkeen? mistä annat sen vellin? mä oon vähä miettiny et kysyisin tuosta vellin annosta neuvolassa perjantaina kun illalla tankkaa aika useasti ennen kun nukahtaa et auttasko se velli siihen et sais täydemmän olon ja nukahtaisi helpommin, mut Veeti ei oikein huoli pulloa, pystyykö sitä velliä antamaan mistään muusta, hörppyyttämisen taktiikkaa en oikein hallitse (en tosin oo koskaan koittanukaan, mut en jotenki ymmärrä miten sen noin pienen kanssa onnistuu) vai oppisko Veeti juomaan pullosta jos tarjois joka ilta?
nyt viime viikkoina on nukahtaminen iltaisin ollut melkoisen huudon takana, kun kiukuttelee nukkumaan rupeamista ja sit kun on vähän aikaa huutanu ja huudon ääni muuttuu, kokeilen vieläkö olis nälkä (vaikka edellisestä syönnistä olis vaan 30min) ni yleensä käy tissiin kiinni oikein "raivolla"...

Meillä iltapesuihin kuuluu lähinnä pyllyn ja kaulan pesu ja talkitseminen. Kaulan poimuihin tahtoo mennä puklia ja iho hautuu herkästi. Tahmatassut pestään silloin kun ipana sattuu siihen suostumaan [:D] Kylvyssä käytän 2-3 kertaa viikossa ja silloin pestään perusteellisemmin. Aamulla pestään pylly vaikkei kakkaa vaipassa olisikaan ja vaihdetaan päivävaatteet päälle. That's it ja hyvänä on iho pysynyt [:)]

Kyllä meillä ilta ja aamu rutiineihin kuuluu kasvot, kädet ja pylly pestyinä. Joskun aamulla ei pestä jos on vaikka ihan kylvyssä käyty illalla. Mut illalla aina. Sitä kuolaa tulee päivän aikana niin paljon.

Ei Siinakaan kovin innolla sitä pulloa ottanut alkuun. Opettamalla eli vaikka alkoi pullolle huutamaan nousin ylös kävelemäään ja tarjosin pulloa vaikka ei ois heti halunnu. Ottihan se sit aina loppujen lopuksi. Alkuun ei tietty kovin paljoa. Olen käyttäny sitä luonnon kumista vellituttia. Se on ollu hyvä siksi, et sieltä se velli ai valu jollei sitä ime. No väh jos kauan pidät alaspäin mut tosi vähän. Ja siis ensin pestään vaihdetaan yäkkärit ja sit jos on vielä virkee ootellaan hetki. ja ku kitinä alkaa pullo. Ja jos ei siihen tyydy niin jatkan tissillä. Mutta siis yhtäsoittoa pääasiassa syönti. ja nykyisin siis menee 120ml velliä / ilta ja avto tyttö nukkuu[:D].

Me tehdään aina aamupesu. Pestään vanulappujen avulla kasvot, taitekohdat (kainalot ym.) ja korvantaustat. Samalla otetaan d-vitamiini, vaihdetaan vaippa ja yökkäri päivävaatteisiin. On kyllä päiviä et tää "aamupesu" tapahtuu puoliltapäivin. [:)]

Ja nyt siihen mun tyhmään kysymykseen. Onko teidän vaaveilla likaa kynsien alla? Miten ootte puhdistaneet? Näyttää tylsältä kun meidän pojulla on melkein aina likaiset kynnenaluset.. Taitaa olla jotain vaatteista irtoavaa kuitua tms. tai sitten just noista vanulapuista irtoavaa hahtuvaa joka löytää tiensä kynsien alle kun poitsu syö käsiään..

bobo: mä oon pitänyt sitä merkkinä siitä, et kynnet pitää leikata.. [:D] Eli joo, tulee mustaa kynsien alle ja sit mä klipsin kynnet. Samana päivänä. [;)]

Ja aamupesu kuuluu meilläkin aina kuvaan: vanulapulla kasvot, korvantaustat, leuanalunen. Pylly hanan alla. Samalla sit vaihdetaan päivävaatteet. Illalla ei suoriteta erikseene pesuja ellei ole kylpypäivä. Mut en ole kokenut tarpeelliseksi pestä iltaisin, sillä päivän aikana pestään pylly kuitekin useampaan otteeseen.

Takaisin