Tänne kaikki ne tyhmääkintyhmemmät kysymykset!!

Eemi, mä ostin eilen kaappiin maissivelliä ja ajattelin sitä alotella tässä jossain vaiheessa. Annoitko sä sitä aluks maitoon sekotettuna, vai muistanko väärin? Ja rupesitko suoraan antamaan illalla, ettet kokeillu ensin muutamana päivänä, että sopiiko se vauvan vatsalle tms.? On ollu niin helppoo tähän asti mennä pelkällä maidolla, mut tuntuu, ettei se pelkästään riitä niin täytyy ruveta miettiin näitä tuhdimpiakin vaihtoehtoja, mut alottamisevaikeus on tässäkin hommassa[:D]
 
Vauvan kynsienleikkuusta semmoista kyselen et miten saa kynnet leikattua ettei vahingossa leikkaa pieneltä sormia :( jos hereillä ollessa yritän leikata nii vetää sormet aika nopeasti pois alta. äsken tuli kauhea parku kun sakset osui pikkuisen sormeen :( ei näyttänyt tulevan mitään haavaa onneksi. mut kyllä se säikäytti sekä tytön että äidin.
 
meillä leikataan kynnet imetyksen yhteydessä, mieluiten niin että mies leikkaa, mutta oon saanut itsekin leikattua, julius keskittyy ruokaan ja käsi ei vedä niin kovasti nyrkkiin...
 
Meillä on kans likaa kynsien alla, huolimatta siitä miten usein niitä leikataan (yleensä kerran viikossa, tarvittaessa useamminkin). Aamuisin pestään aina myös kädet, joten eipä sekään siihen tunnu vaikuttavan. Ehkä toisilla vaan kertyy helpommin?

Vielä piti kommentoida (kun joskus ikuisuus sitten kyselin miten vietätte päiviänne... meillä ei netti toimi kotona niin ei pääse kovin usein enää tänne [:(]), että enhän mä toki tyttööni vielä ole kyllästynyt! Mietin sitä vain, kun meidän neiti ei viihdy itsekseen ollenkaan ja selällään viltillä/puuhamatolla, sitterissä ja pinnasängyssä mobilesta ja muista leluista huolimatta itku tulee muutamassa minuutissa vaikka kuinka yrittäisi viihdyttää toista loruilla, lauluilla yms, että mitä sitä keksisi että pysyisi vauva tyytyväisenä ja itsellä järki päässä, kun vaan kantelee toista ympäri pientä asuntoa päivästä toiseen! Ja meillä tosiaan on ollut ne vaunulenkitkin vähän ongelma, nykyään saan tytön nukahtamaan kyllä vaunuihin jos ajoitan lähdön oikein (eli tyttö väsynyt) ja "keulin", mutta unta ei sitten riitä puolta tuntia kauempaa. Joten jos kaupungille lähtee, niin takuuvarmasti saa ottaa tytön taas kannettavaksi. Oon kokeillut myös antaa tytön olla ihan rauhassa matolla/sängyllä/sitterissä (jos olisikin liikaa viihdykettä ja siksi tyytymätön), mutta ei sekään kelpaa meidän tytölle muutamaa minuuttia kauempaa. Onko meillä vaan nyt sitten tosi vaativa vauva, kun tuntuu ettei se ole päivässä montaa minuuttia tyytyväinen (yleensä vain hetki syötön jälkeen ja hoitopöydällä makoillessa)? Eikä tää nyt oo mitään valittamista tms., en vaihtaisi meidän vauvaa kehenkään, mutta tuntuu että kaikilla muilla on "helpommat" ja tyytyväisemmät vauvat. Teenkö mä jotain totaalisen väärin, kun en osaa pitää lastani tyytyväisenä?! [:(] Niin ja vielä selvennykseksi, että ei siis ole kipuitkua (se tuli vatsavaivoista kyllä erittäin tutuksi), vaan sellaista harmikitinää koko ajan. Puhun kyllä tästä ensi viikolla kun vihdoin päästään neuvolaan (edellinen käynti oli 6-viikkoisena), kun alkaa tuntua että omat voimat alkaa vähentyä kun toinen ei ole koskaan tyytyväinen. [:(] Sitä odottaa jo sunnuntai-iltana että tulisi seuraava viikonloppu ja olisi taas mies apuna hoitamassa..
 
Heippa!
En oo täällä taas aikoihin käynny, joten en tiiä onko teillä ollu puhetta vihreästä kakasta....
Varsinkin niiltä haluan kysyä jotka käyttää korviketta...
Meiän Wilhelmillä on ollu nyt jo pidemän aikaa kakka vihreetä... [&o]
Neuvolassa käski vaan seurata tilannetta, mutta kun googletin niin moni joka käytti NAN1 merkkistä maitoa kärsi samasta vaivasta...
Eli onko teidän vaaveilla viheetä kakkaa?
Ja onko muuttunut itsestään keltaiseksi ajan kanssa?
 
Essi meillä oli tuossa muutama päivä justiin, että kaikki kakat oli melkein vihreitä. Nyt on taas pari päivää ollu niin, että ehkä yks kakka päivässä on ollu vihree, muut sitä "normaalia" kellertävää maitokakkaa. Hugo on täysimetyksellä. Kysyin neuvolasta ja sanoivat, että kun vauvan suolisto on vielä niin kehittymätön, että jotkut mun syömät ruoka-aineet aiheuttavat sti ilmavaivoja ja tuota vihreetä kakkaa. Välillä oli muutama ihan myrkynvihree välissä! Mulle sanoivat, ettei tarvitse ruveta sen takia välttelemään mitään ruokaa, mutta oon koittanu kyllä miettiä mitä se vois olla. Poika on kyllä tyytyväinen ollu koko ajan, enkä ole huomannu mitään kitinää enemmän noina päivinä kun kakka on vihreetä. En o sitten välittäny siitä, vaikka vähän mietitytti tuossa välissä kun sitä oli usempana päivänä peräkkäin.

Huomasin just, että käytät korviketta ja kysyit etupäässä korviketta käyttäviltä, hups! [:D] Ei käy toi selitys sitten teidän vauvalle...

Pupsu vaikea kuvitella että tekisit jotain vääriin...jos ei ole mistään vaivasta kysymys vauvalla, niin käsittääkseni jotkut vauvat voivat olla vaativampia kuin toiset...Tuttavani kertoi joskus, kuinka hänestä tuntui yhtäkkiä kolmannen lapsen kanssa, ettei hän osaakaan hoitaa lastaan, kun kolmonen oli itkuisempi ja vaativampi kuin kaksi ensimmäistä. Toivottavasti neuvolasta löytyisi jokin apukeino... Voimia!
 
Essi täällä myös vihreää kakkaa, ollut jo muutaman viikon ajan.. Välillä näyttää siltä ku jätkä ois syöny ruohoa, on meinaan kakka sen näköstä [&o] Mä imetän mutta korviketta annan tarvittaessa, yleensä kerran kaksi päivässä ja just tuota NAN-merkkiä (suosittelivat sitä niin sairaalassa kuin neuvolassakin) kun on kuulemma paremmin siedettyä ku Tutteli. Meillä on enemmän poikkeus se, että kakka on sinapin väristä! Poika on kuitenkin rauhallinen, ei kitise mahaansa tms. ja pierukin kulkee [:D] Ajattelin seuraavalla käynnillä neuvolassa kysyä asiasta.
 
Sartza: mä tosiaan eka sekotin omaan maitoon vellin. Laitoinkohan ihan ekaan satsiin 10-20ml velliä ja 30-40ml omaa maitoa. Ja siitä sit pikkuhiljaa lisäsin määrää ja pikkuhiljaa siirryin vahvempaan seokseen ja nyt menee jo velliä "raakana".

Meillä kans leikataan kynnet imetyksen yhteydes niinku Asalilla ja musta kans ku kynsien alle pääsee kertymään likaa niin olen ne leikannu niinku Mirde
 
Tuosta kynsien leikkuusta..meille sanottiin neuvolassa, että vauvan kynnet on kaikkein paras ja turvallisin lyhentää kynsiviilalla. Ja uskon tähän kyllä, meillä sakset jääneet tähän asti käyttämättä. Ja onhan se aikuisten kynsillekin parempi käyttää viilaa kuin saksia..tai näin ainakin ammattilaiset sanoo.
 
jännä miten erilailla neuvotaan.. Meille taas sanottiin neuvolassa että leikata kynnet kun ne on niin pehmeää ja taipuisaa sorttia vielä tän ikäsillä et viilaaminen ei ois kuulemma hyväksi. [8|] no ihan sama, meillä kuitenkin leikataan eikä siinä ole ollut mitään hankaluuksia. Leikkaan pojan kynnet imettäessä ja on helppoa kun toinen on niin innostunut tissistä [:D]
 
meillä leikataan kynnet ihan hereillä ollessa ja sylissä. Otan pojan nojatuoliin syliin selkä mun rintaa vasten ja sit leikkaan kynnet..kyllähän se käsi jonkin verran heiluu, mut hyvin oon tähän asti saanu ne leikattua..

mä sain tänään sellasen tommee tippee pullon ja meinaan nyt koittaa välillä siitä antaa joko maitoa tai sit ihan vettä..onko kukaan muu muuten huomannu et pakastetun maidon maku muuttuisi? Mä sulatin pojalle viikonloppuna maitoa pakkasesta kun oli taas syöny molemmat puolet moneen kertaan ja oli silti nälkäisen oloinen, sit kun kokeilin et onko sopivan lämmintä ja nuolaisin maidon kämmeneltä niin mun mielestä se maistui melko pahalle [:'(] semmonen outo maku siinä oli, mut sit kun yhdistelin jääkaapissa jäähdytettyä maitoa luovutusta varten ja tiputin siitä kädelleni pisaran ja maistoin vertailun vuoksi niin se ei maistunut ollenkaan niin pahalle kuin pakastettu maito ja ilmeisesti tuon makueron takia poika ei suostu sitä syömään..en kyllä minäkään söis..mistähän se johtuu et maku muuttuu vaikkei maito ole ollut edes kovin pitkään pakkasessa, max. 2kk...ja koska pakastin on tosi kylmällä asetuksella luovutusmaidon takia niin sen pitäis myös kaiken järjen mukaan säilyä sen 6kk. Jostain luin et jos pakastimen lämpötila on yli -19'C maito säilyy sen 6kk, ja luovutusmaito pitää pakastaa -25'C. En tosin ole mittarilla kattonu paljonko siellä on pakkasta, mut varmasti yli -20'C...
 
Pupsu: onko sulla liinaa tai reppua? Meillä ne on olleet suureksi avuksi sillon, kun syli on ollut "ainoa kelpaava paikka". Saa äitikin hommia, kuten ruokaa [:D], tehtyä. Koeta jos löydät jutun suuritarpeisista vauvoista. Sellainen tuli joskus mun silmiini, mut nyt en saa sivua auki... kone ei pelitä.. [:@]

Jaksuja!!
 
Pupsu: Mä olisin kans tuon saman liinan tai repun kannalla niinkuin Mirde ehdottaa. Muulostaa jo tosiaan vaativalta tuo arki teillä. Koithan jaksaa ja toivotaan et tilanne vähän helpottuisi pian.
 
Mä leikkaan kynnet kun Siiri nukkuu. Jos on ne pyöreäpäiset leikkurit mitkä tuli äp mukana, niin sillä pyöreällä päällä saa helposti otettua ne liat kynnen alta pois vahingoittamatta ihoa. Mä en ainakaa saa leikattua niin lyhyiksi kynsiä ettei likaa jäisi yhtään..
 
Meneekö teidän vauvoilla silmät kieroon kun imetätte niitä??? Siis kun Siirillä ei koskaan muulloin mee silmät kieroon tai harita paitsi silloin kun imetän.. se jotnki yrittää katsoa sitä tissiä tai mun kättä ja silmät menee aina ihan kieroon.. Pitäisköhän siitä huolestua?[8|]
 
Täytyy munkin nyt kommentoida tätä kynsi juttua. Ite leikkaan kun poika nukkuu. Mutta mulle lääkäri sanoi ettei niitä kynsiä ole suotavaa edes leikata kovin lyhyeksi. Ja silooinhan ne liat joutuu putsaan pois sieltä kynsien alta, ite käytän siihen hommaan kans sitä saksien pyöristettyä kärkeä..
 
josefina Meilä kanssa menee simmut kieroon kun oikein tarkkaan tuijotetaan jotain..,.Nuorempana enemmän, mutta nyt ei enää niin usein...Nyt siis 4kk...
 
Josefina meillä kanssa menee tissiä tuijotellessa silmät kieroon. Se on ihan normaalia vielä tässä iässä:)
[align=right] [/align]
 
Takaisin
Top