Täällä ollaan..:)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja embu83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
arwen: mun mies on just tollanen samanlainen.. ei sitä tunnu kiinnostavan tää odottaminen mitenkään, liikkeiden tunnustelu tai mun vointi. Eilenkin sanoin että selvästi taas näkyy potkut, niin vaikka parin metrin päässä oli niin ei kiinnostanu tulla kattomaan tai kokeilemaan.. Yleensä se kyllä lukee jotain jos näytän sille jotain vauvajuttua vaikka lehdestä. Ja kyllä se tota vauvanhuonetta on vähän suunnitellu ja huonekaluja kunnostanu. Mutta hyvä kun ootte saanu puhuttua, eilen kun mä yritin vähän mun miehelle kertoa mua vaivaavia ja pelottavia asioita niin se hermostu [&:] Ja sanoi ettei tykkää kun itken ja murehdin melkein jokapäivä. No kuka siitä tykkäis mutta kai se on aika normaalia tässä olotilassa ja toivoisin saavani vaan tukea ja lohdutusta siltä.

Mutta mua on vähän pelottanu että jos sitä ei kiinnosta vauvaa hoitaa, kun ei nytkään kiinnosta siitä paljon puhua. Mutta se sanoi että tietenkin osallistuu vauvan hoitoon. Ja kun tässä yx päivä kysyin että ajatteleeko se vauvaa koskaan niin se vastas että kyllä useinkin. Mutta raskaus on kuitenkin naisille konkreettisempaa niin ehkä se on ihan normaalia, ettei kaikki miehet osaa siihen niin osallistua ja jokainen osallistuu omalla tavallaan [:)]

Hassua, että ite kun lukee noita omia juttuja, niin huomaa miten tyhmiä sitä oikeestaan välillä ajatteleekin [:-]

illil: munkin mielestä oli kyllä aika tökeröä puhetta lääkäriltä ja eikö teillä vielä tutkimukset ole keskenkin, niin miks sitä edes tässä vaiheessa vielä muistuttaa..? [:@]

mua on alkanut taas heikotus vaivaamaan lähes päivittäin, eilen aamulla oksensinkin mutta mua kyllä yskitti niin kauheesti että saatto johtua siitäkin. Ja huomaan että pakko on vieläkin parin tunnin välein syödä. Mutta mulla on semmosta rautalääkettä missä pitäis syömisen välillä olla pari tuntia molemmin puolin, ainakin jos juo teetä, kahvia tai maitoa, mutta oon ajatellu että se tarkottas maitotuotteitakin, en tiiä sitten.

Kettuli: Kyllähän se olisi kiva, jos mies välillä olisi vähän innostuneempi, mutta toisaalta voi miettiä omalta kantilta tuntuisiko tällainen tilanne niin "omalta" jos ei konkreettisesti tuntisi jokaista mielialan vaihtelua ja liikettä tuolla vatsassa. Pitää vain pikku hiljaa välillä ujuttaa miehelle informaatiota jollakin tavalla, ettei ihan sitten hoo-moilasena tule mukaan synnytykseen. Kuten siinä linkissä miesten möläytyksistä, jonka niina joskus aikaisemmin tänne laittoi.. Kätilö esittelee sikiökalvoja, niin mies siihen: "Onkos tuo nyt sitten se kohtu?" [:D]

Todella outo heitto tuli kyllä lääkäriltä illil:lle.. [:-] No, meillä tuppaa olemaan vähän samanlainen möläyttelijä tuo oman neuvolan lääkäri, että ne on vain niitä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos-juttuja.

Tänään oli siis neuvola, kaikki oli varsin hyvin! Paino oli noussut 263 grammaa/viikko, eli vihdoinkin nousussa! Mie tiiän, että meidän neuvolalääkäri valittaa sitten ensi kerralla tuosta painosta, kun hänen mielestään se olisi "ihanteellisin tilanne, jos paino ei nousisi ollenkaan".. [8|] Mutta miulle painon nouseminen tasaisesti on tärkeä asia, koska siitä mie tiedän kaiken olevan hyvin. [:)]
Verenpaine oli 111/71, hemoglobiinin olin saanut nousemaan 110:sta 114:aan. Eli hitaasti mutta varmasti sekin nousee! Pitää vain siirtyä kokonaan erilliseen rautaan, kun kuulemma noissa multivitamiineissa se raudan määrä on niin alhainen, että harvalle odottajalle se on tarpeeksi.
Hemmon sydänäänet saatiin hyvin kuuluviin, 140 oli pikkuisen syke. Se oli hauskaa kuunneltavaa, ihan kuin syke olisi koko ajan hokenut rytmisesti "vau-va, vau-va, vau-va". [:D][:D] SF-mitta mitattiin ensimmäistä kertaa, se oli 20,5. Oli kyllä hassua, kun neuvolantäti sanoi, että:" Onhan tuo vähän keskiarvon yläpuolella, mutta ei tämä yksi mittaus vielä mitään kerro." No totta hitossa ei! Johan se nyt olisi kumma, jos tuollaisesta 0,5:n erosta alettaisiin orjallisesti miettimään jonkun olevan vialla, varsinkin kun joissakin paikoissa suoraan sanotaan ettei monikaan odottaja sovi niihin taulukon raameihin. [8|] Vasta jos dramaattinen muutos tapahtuisi suostun mie vähän huolestumaan. [&:]
Kaiken kaikkiaan oli siis asiat hyvin. Seuraava aika on 14.1, se on sitten taas lääkäriaika. Ja Kelan lappusia saatiin täytettäväksi, meillä se neuvolatäti näytti koneelta jokaisen viitteellisen päivän milloin alkaa äitiysloma, milloin muuttuu vanhempainrahakaudeksi, jne. Onneksi, sillä mie oon ihan pihalla noista tukiasioista. Pitää kyllä muutenkin mennä paikan päälle täyttämään ne paperit, muutama kohta jäi hieman epäselväksi.

Tervehdys vaan yhdeltä hyvinkin äkäiseltä mammalta!

Tää on taas niitä päiviä kun ei olisi pitänyt aamulla edes nousta sängystä   [:@]  Ei ole tapahtunut mitään erikoista, jotenkin vaan olo että ärsyttää kaikki! Talveakin tässä toivottiin mutta vähempikin pakkanen olisi riittänyt, eihän tuonne tarkene nenäänsä pistää ulos kun aivotkin jäätyy. Ja voitteko kuvitella, kaiken tän vi**tuksen ja hermojenkiristelyn keskellä mies on ainut asia joka mua ei ärsytä! [:D]

Mua stressaa ihan älyttömästi kun mulla on alkaneet nuo viisaudenhampaat vaivata, olleet ihan tosi kipeät ajoittain jo pari kuukautta, niin ettei välillä saa edes nukutuksi. Ja niihin ei mitkään panadolit auta. Ainoa vaihtoehto olisi mennä hammaslääkäriin, mutta mulla on aivan järkyttävä hammaslääkäripelko! [&:] Kylmä hiki tulee ja tuntuu että taju lähtee jo pelkästä ajatuksesta. Yksityisellä puolellahan olisi se mahdollisuus että ne poistettaisiin nukutuksessa, mutta se maksaa ihan törkeesti ja mulla työttömänä ei ole sellaiseen kyllä rahaa. Ei tätä kipua kyllä jaksaisi enää..

Noh se omasta navasta, muihin aiheisiin.

Ihania masuja tullut taas, kaikki niin erilaisia, mutta ihania [:)]

illil: Onpas tosissaan törkeetä puhetta lääkäriltä! Mä oisin varmaan räjähtäny ihan täysin vastaavassa tilanteessa..

anelse: Pää-asia että sun mies löytänyt oman tapansa tutustua asioihin [:D] Meillä mies ei ole ollenkaan lukenut sitä kirjaa, en kyllä odottanutkaan sitä. Ei vaan ole sitä tyyppiä. Mä olen itse välillä lukenut sille jotain kohtia sieltä miesten puolelta, just jotain parisuhdevinkkejä [;)] Siinä oon kyllä sun kanssa samaa mieltä että mulle onnellinen parisuhde on sitä ihan tavallista arkea täällä kotona, hyvää ruokaa, elokuvia ja yhdessäoloa. Se on kaikista parasta kun huonon päivän jälkeen saa van käpertyä sohvalle oman kullan viereen.. Joo, imelää tosiaan! [:D] On ne miehet niiiin ärsyttäviä mutta myös ihania.

Kiva kuulla että Arwenilla neuvolassa kaikki ok [:)] Mulla ois seuraava aika ens tiistaina ja sit pääsen täyttelemään niitä kelan lappusia.

On tää palsta kyllä monien päivien pelastus kun saa purkaa kaikki mitä mielen päällä liikkuu, pelastus ainakin miestä ajatellen kun sen ei tarvitse kuunnella kaikkia mun nurinoita.. [:D]

Tässä ois multakin kuvapäivitystä, tänään otettu eli rv 22+2.

Jaahas tää mamma on kotiutunut ensimmäisestä äitiyden illasta, johon ihan mielenkiiinnosta halusin osallistua. Neuvolasta kertoivat eri vaihtoehdoista joissa voi tavata muita odottavia ja jutella mieltä askarruttavista asioista. Osallistuminen kaiken lisäksi ilmaista. Pari vapaaehtoista kätilöä ja sairaanhoitaja vetivät tilaisuutta. No minähän oli tietysti porukan pieni vatsaisin, ku kaikki muut tais olla jo yli 30 viikoilla ja lähellä synnytystäkin osa. No mut eipä tuo menoa haitannut. Toisaalta aiheet käsitteli paljon synnytystä, enkä mä oikein ole vielä kerennyt sitä paljon miettiä. Avointa keskustelua, pientä purtavaa ja glögiä, kynttilän valoa ja kätilön vetämä suggestio rentoutus synnytykseen valmistautumista varten. Varsin mielenkiintoista ja öö maaläheistä[:D]No hieno kokemus kuitenkin. Jotenkin tuli niin amatööri olo, kun ne kaikki muut mammat tuntu jo niin osaavilta ja valmiilta. Taisin olla nuorinkin[:D][:D]Tai ehkä oli vaan omaa kuvitelmaa taas että muut on parempia...No ehkä ensi kerralla pääsee jo enemmän juttuun mukaan.

illil ja muut tamperelaiset, suosittelen lämpimästi tutustumaan napapiiri yhdistyksen toimintaan ja kokeilemaan erilaisia teemailtoja. Tällaiset mahdollisuudet on harvassa nykyisin.http://www.tampereennapapiiri.fi

Onpas Arwen teillä omituinen neuvolalääkäri, jos koko raskausaika pitäis solakkana pysyä[&:]Mulle oli tullut jo se 9kg eikä kukaan sanonut mitää. Paikoissa on kyllä eroa...Enkä mä sitä tarkota että painoo sais ehdoin tahdoin kerryttää lisää, mut onhan tuo nyt ihan sanomattakin selvää että sitä tulee. Mut sehän on pääasia, että sulla itselläs on hyvä olla asian kanssa ja tiedät mikä sinulle on hyväksi. Noilla lääkäreillä on aina kummallisen eriäviä mielipiteitä[:@]

lootuksella
upea ja kauniin pyöreä vatsa[:)][:)][:)]

niina_1 oon sun murinapäivässä hengessä mukana[:D][:D][:D]Mut hei eiks oo ihanaa kun vielä saa muutaman kuukauden luvallisesti kiukutella ja olla ärsyyntynyt. Sit sen jälkeen pitää keksiä joku uusi syy[:D]
Ja eiköhän ne hampusetkin sieltä suusta kuntoon saada. Nykyään toi hammashuolto on niin kehittynyt, että ammattilaset kyllä osaa asiansa ja niihin voi luottaa. Tsemppiä!

No vihdoin oli se kauan odotettu rakenneultra! Heti oli pakko tulla kirjoittamaan![:D] Eli kaikki oli oikein hyvin. Ultratätikin oli mukava. Pikkuinen oli aluksi melkoisella mykkyrällä, mutta hienosti saatiin kaikki paikat näkymään, sydänkin näkyi kuulemma kuin oppikirjoissa, ylimääräisen kerrankin ultraaja sitä halusi ihailla.[:D] Viikot vastasi tasan 21, eli vain päivän heitto lasketusta ajasta. Painoarvio oli 380g. Luultavasti tyttö meille tulossa, niinkun ollaan mieheni kanssa arveltukkin![:)] Kuulemma 85 % varmuudella uskalsi luvata. Oltiin miehen kanssa kyllä yhtä hymyä kun käveltiin tuolla kirpakassa ilmassa sairaalalta.[:D] Ihanaa!
Nyt olisi sitten tentti, hui. Oli vähän vaikeaa eilen keskittyä lukemiseen kun niin jännitti. Saa nähdä mitä vauvajuttuja sinne tenttiin runoilen, hih.[:D]

nyt ois käyty lääkärillä supistusten takia. sairaslomalle laitto 6.1.2010 asti. onneksi ei ollu paikat kuitenkaa pehmenny eikä auennu. vähän vaan ressaa että pääseekö tässä enään töihin ennen laskettua aikaa vai täytyykö mun katella näitä seiniä päivästä toiseen..huoh . ootteko te kukaan miettiny nimiä vielä tulevalle? meillä se on suurella tod.näköisyydellä tyttö mutta nimi hukassa..

Hei illil, oli nyt ainoa äityden ilta tän vuoden puolella, mutta ens vuonna varmasti tulee uusia. Ja ens vuoden puolella alkoi muistaakseni joogaa ja pilatesta ym. Oli tosi kiva pieni paikka, vähän niinku kerhohuone, tunnelmallinen valaistus ja kynttilöitä ja rento meininki. Ja suurin osa ilmasia juttuja. Se synnytys valmennus oli muistaakseni 50 euroa per pari, mut ei se nyt paljoa oo, jos ajattelee että saa melko yksilöllistä ohjausta pienessä ryhmässä, eikä tietokoneruudun äärellä.

Mä asun muuten itsekin niillä kulmilla, ja oonkin joskus miettinyt, että voiha olla että käydään vaik samassa äitiysneuvolassa. Tää maailma on niiiiin pieni[:D][:D][:D]

Usein muutenkin miettii vaik kaupassa, että onkohan täällä ketään kenen kanssa on jutellut virtuaalitodellisuudessa...

Lootukselle onnea pienestä tytöstä ja onnistuneesta ultrasta!

Sussukka_ Kurja tilanne, että joudut saikulle[:(] Toisaalta se tekee nyt vaan sinulle ja pienelle hyvää, ettei tule turhaa rasitusta. Ja voihan olla että pienellä levolla loppuu supistukset ja pääset taas töihin.

Tuntuu jotenkin että jo tässä vaiheessa aattelee jatkuvasti että pienellä olis kaikki hyvin ja haluaa tehdä kaikkensa sen eteen että pääsis masussa turvallisesti matkustaan sinne viimesille viikoille.

Mulla on ollut nyt varsinkin tänään kova huoli, kun noita kivuttomia supistuksia on tullut pitkin päivää ja eilenkin, pissattaa aivan jatkuvasti, ja on masussa semmonen hoopo olo ja kovasti tuntuu painetta tulla alapään sisällä. Kipuja ei ole, mutta olotila ei jotenkin tunnu normaalilta. Kävin stiksaan pissan terveysasemalla, mut ei siinä ainakaan mitää tulehdusta näkynyt ja eikä noi stiksit aina pidä paikkaansa. Äitiysneuvolassa ei tänään päivystystä, joten oon ihan hukassa että mihin mennä tai soittaa. Tuntuu että tuollaa alapäässä olis jotain tai sieltä tulis jotain?????Terveyskeskuksessa ei osattu paskaakaan auttaa eivätkä ymmärtäneet toisen huolta. Oon niin varma että on joku tulehdus. Taidetaan lähteä vielä tänään yksityisen päivystykseen, kun ei saa muuten nukuttua. Jos se katsois tonne alapäähän ja sais rauhan sit jos kaikki onkin kunnossa. Huolettaa[:(][:(][:(]

Hienoja masukuvia[:)] Mielenkiintoista nähdä muidenkin masuja ja seurata, miten ne kasvaa eri tavalla ja on eri muotoisia. Jännää[:)] Mukava kuulla lootus, että ultrassa oli kaikki hyvin!!! Nyt säkin saat huokaista helpotuksesta ja nauttia rennommin mielin pikkuisesta tyttövauvasta masusta[:)][:)][:)]

Hyvä sussukka_, ettei kohdunsuu ollu ruennu aukeamaan tai mitään sellaista. Kai se kuuluu vain asiaan, että kohtu alkaa harjoitella yhä enemmän ja enemmän tulevaa rutistusta varten. Onhan sekin tavallaan lihas ja sen kuuluukin supistella. Muistaa vaan ottaa rauhallisesti eikä revitellä liikoja... Nauti lomasta ja joulunajan tunnelmasta - kyllä niitä töitä aina ehtii tehdä. Täytyy vain keksiä jotain mielekästä puuhaa kotosalla, harrastusten parissa tai vaikkapa miehen kanssa. Mulla on nimet ollut sekä tytölle että pojalle valmiina jo alusta asti. Keksin vain niin ihanat ja kauniit nimet, jotka eivät ole kovin yleisiä ja sopivat hyvin yhteen sukunimen kanssa. Toiseksi nimeksi olisi tytölle tullut mun toinen nimi ja pojalle tulee (jos se nyt on sitten poika) isän toinen nimi.

illil: hassua, mutta mulla on kans ollu sama tunne suihkussa käynnin suhteen. Tekis koko ajan mieli käydä suihkussa ja jotenkin saunassakin oon viihtyny tavallista paremmin. Ihana olla kuumassa suihkussa ja jotenkin nauttii tosi paljon puhtauden tunteesta. On kyllä muutenkin ollut nyt tosi mukavuudenhaluinen olo ja laitan miehen tekemään kaikki vähänkin epämiellyttävämmät asiat... hihii[:D] Mäkin oon nähny tosi omituisia unia koko raskauden ajan. Jotenkin tosi ahdistavia ja sekopäisiä unia. Yhdessäkin unessa vasta hakkasin ja pahoinpitelin soppakauhalla naapurin vanhaa miestä hullun lailla. Lapseen liittyvät unetkin on tosi omituisia. Nykyään kyllä sentään tajuan unissa olevani raskaana ja yritän suojella mahaani kovasti, mutta muuten unimaailmassani ei ole järjen hiventä.

anelse: tuo äitiyden ilta oli varmasti mielenkiintoinen ja piristävä kokemus. Sitä vaan rupeaa niin helposti vertailemaan itseään muihin, että mä varmaan analysoisin illan jälkeen aivoni puhki ja tuntisin syyllisyyttä, että olen jotenkin tietämättämämpi tai kokemattomampi. Varmaan eniten saa irti tollasista illoista, jos siellä on samassa vaiheessa olevia odottavia äitejä. Toisaalta onhan se kyllä mielenkiintoista kuulla pitemmällä olevien ajatuksista, oireista ja kokemuksista. Tuo kyllä kuulosti aidosti mukavalta touhulta: keskustelua, kynttilöitä, rentoutusta ja glögiä... Olikos siellä miehiäkin vai oliko se ainoastaan naisille suunnattu? Onkohan miehille järjestetty vastaavanlaisia iltoja - haluaisin olla kärpäsenä katossa, kun mieheni alkaisi avautumaan muille miehille isyyden tunteista[:D]

niina_1: täälläkin välillä vit*ttaa niin, että pää räjähtää... syitä en aina edes tiedä. Tekee välillä mieli räyhätä oikein kunnolla ja haukkua kaikkea mahdollista. Välillä taas olen kuin enkeli[:)] Mies on ehkä asiasta eri mieltä[:D] Muaki on aina ressannu hammasasiat... nytki pitäs varata aika tarkastukseen, kun luulen hampaissa olevan pari reikää. Uudet hammasraudat pitäisi teettää, kun vanhat eivät enää oikein toimi kunnolla. Hammaskiven poistoon pitäisi varata aika. Puhkeamattomat viisaudenhampaat painaa takahampaita vinoon... en jaksa enää ajatella koko hampaita, kun en tiedä mistä aloittaa. Perhana, annan niiden mädäntyä suuhun[:@] Alkukesästä kävin yhdellä hammaslääkärillä julkisella puolella, mutta se tuumas ettei viisaudenhampaita kannata poistaa ennen kuin on todellinen ongelma tai tulehdus suussa. Antaa siis takahampaiden painua rauhassa vinoon viisaudenhampaiden kasvun takia... en tiedä ketä pitäisi uskoa, kun kaikki hammaslääkärit ehdottaa eri asioita. Yleensä yksityisellä ollaan valmiita kaikenmaailman operaatioihin ja reikiäkin siellä aina löytyy, mutta julkisella yllätys yllätys annetaan kaikkien ongelmien olla. Ei jaksais aina ravata yksityisellä, kun viimeksikin paloin melkein 300 euroa yksityisellä hammaslääkäriasemalla. Hammaslääkärikäynnit on muutenkin niin ahdistavia ja sitten vielä pitää kotona miettiä päänsä puhki, että mikä lääkäri on oikeassa ja minne menee hoidatuttamaan hampaitaan. ARGH!!!![:@]

Hemoglobiinista vielä... tosi outoa, että sitä rautaa ei suositella kovin helposti, vaikka arvo hipoisi 105. Raudasta ei raskaana ollessa kuitenkaan mitään haittaa ole, varsinkin kun arvot laskee alle 120. Täällä neuvolassa terveydenhoitaja sanoi, että 110 on se varsinainen raja, että sitten määrätään rautaa popsittavaksi. Mulle se kuitenkin totesi, että voin jo rueta sitä syömään (mulla arvo oli siis 115). Nyt olen ottanut yhden Obsidanin päivässä. Netistäkin luin, että kaikki raskaana olevat voi vapaasti popsia rautaa, ettei pääsee totaalinen heikkous yllättämään. Miksiköhän ne ei ennakoi vähän aikasemmin raskaanaolevien kohdalla tota hemoglobiinin laskua. Ne tuijottaa ihan liian tarkkaan jotain arvoja ja käyriä, kun pitäisi katsoa ihmistä, miltä se näyttää. Kun hemoglobiini-arvo on kerran tipahtanut kunnolla, niin sitä ei hetkessä nosteta. Saattaa mennä jopa 3-6 kk, että arvot palautuu normaaleiksi. Muutenkin raskaana ollessa saa kärsiä kaikenmaailman vaivoista, niin jatkuva heikko, pyörryttävä ja väsyny olo ei yhtään ainakaan auta asiaa. Argh, mua ärsyttää kohta kaikki terveystädit ja hammaslääkärit ym. Pitäis vissiin itse kouluttautua lääkäriksi, kun tuntuu välillä että kaiken joutuu lopulta itse selvittään kirjastosta ja netistä[:@]

Täytynee lopettaa nyt tämä kirjoittaminen, ettei verisuonet räjähdä[;)]
Mukavaa illanjatkoa kaikille huhtimammoille!

Hei anelse: kannattaa marssia vain johonkin isompaan terveyskeskukseen tai sairaalaan (mikä nyt vain on auki) ja kertoa, että on raskaana ja epäilee kenties virtsatietulehdusta tms. Siellä on labrat kyllä ja työntekijät 24h, jotka on tehty ihmisiä varten. Jos hoitsut sanoo jotain vastaan, niin pyydä saada puhua jonkun lääkärin kanssa kasvotusten. Ne kyllä antaa heti lähetteen labraan ja saat antaa näytteen. Sinne vain, mars! Tosin se neljä tuntia kannattaa olla pissaamatta, että saa varman tuloksen viljelyssä. Erityisesti raskaana ei kannata jäädä tuumailemaan, koska esim. virtsatietulehdus on hyvä tsekata mahdollisimman nopeasti ja hoitaa pois. Yksi tuttu kuoli odotushuoneeseen, kun oli paha virtsatietulehdus päällä ja joutui odottamaan 8 h, että pääsi hoitoon. CRP nousi niin korkeaksi, että elimistö ei kestänyt. Eli kannattaa mennä antamaan näyte varsinkin, jos sua pissattaa koko ajan tai on sellainen pakkotunne koko ajan, että tekisi mieli vain istua pöntöllä. Saat samalla itsekin helpottavamman olon eikä tarvi turhaan ressata. Oon itse kärsiny tosi monta kertaa virtsatietulehduksesta ja joskus se voi olla melkein oireetonkin. Huomenna menen itsekin antamaa kontrollinäytteen labraan, ettei vain ole piilevää tulehdusta. Raskausaikana kannattaa olla vähän tavallista varovaisempi tulehdusten suhteen...

Hei pitkästä aikaa kaikille huhtimammoille täältä Prahasta!

Pitkästä aikaa rupesin minäkii tänne kirjottelmaan kun olo on jotenkii niin maissa ja ensimmäistä kertaa on oikeasti TOSI ikävä Suomea( ei kylläkään noit Kelan lappuja joita joudutte siel täytteleen [;)]) ...noh mut joo masentaa vaan kaikki ja pelottaa kokoajan että miedän pienelle sattuu jotain kun mamma vaan tressaa ja murehtii kaikkea[:(]

Meillä on joulu peruttu kun miehen on pakko olla töissä ja hänen perhe ei puhu sanaakaan englantia ja asuvat toisella puolella maata joten sinnekkään en voi oikeen mennä...suomeenkaa en voi lentää kun lääkäri varoitteli että ei oikeen ole hyvä idea lähtee minnekkään kun on ollut vähän heikko vointi(flunssaa ja huimausta).
Tää on ensimmäinen joulu 27 vuoteen kun en ole perheeni kanssa ja tuntuu ihan kamalalta...mieskään ei ymmärrä miks asiasta oon niin surullinen kun hänen perheessään ei ole oikeen ikinä joulua pahemmin vietetty sen suuremmin(tyyliin syöty yhdessä ja se siitä ). Yritti kyllä minua piristää viemällä Joulumarkkinoille ja katselemaan kaupungin kauniita jouluvaloja mutta itkuhan siit pääsi kun tuli vaan enemmän ikävä vanhempien pientä hirsimökkiä keskellä metsää,isoa joulukuusta ja äitiä leipomassa pipareita...hormoonit vaan jyllää ja parun joka ikisestä joulukortista joita ystävät suomesta lähettelee[:(]

No mut iloisempii asiohin...meillä täällä siis poikaa ootellaan niin kuin oon huomannu et moni muukin huhtimamma :D
Meillä kysyttiin ru:ssa että halutaanko tietää ja haluttiinhan me joten siihen ultraaja sanoi että jos tämä ei ole poika olen kapinen ryssä ja muutan venäjälle...mies sit rupes tuulettelemaan ja naureskeleman ultratätin kanssa jotain Tsekeiks ja minä siin hämilläni hölmönä kysyin viel toiseen kertaan et kumpikos se nyt sit on...tuli aika "blondi" olo kun naurun remakka vaan ylty minun kysymyksestä[:@](täällä siis venäläiset ei vieläkään ole tsekkiläisten suosikki kansaa joten tuollaista kommenttia ei anneta jos ei olla asiasta 100%varmoja[:D]). Noh nytpähän tiedän tuonkin....
Ultrassa käydään tiheesti vähintään 3 viikon välein ja poju vaan kasvaa ja kasvaa(mie kans paisunu jo 10kiloo)oli tänään jo yli puol kilonen ja potki niin penteleesti että lääkäri totes et eihän täs tarviis ees kuvailla kun noin selvästi ilmottaa olostaa kun koko mamma hytky potkujen voimasta[:D] Poijalla siis näyttää olevan kaikki hyvin mutta mie vaan silti hermoilen joka sit vaikuttaa veriarvoihin ja kaikkee..jotenkii tuntuu että oon jotenkii epänormaali kun hätäilen niin paljon[:(]

sit aattelin vastailla vähän noihin kyselyihin joita tänne oli aika paljo kertyny...

Elikkäs myö asutaan vielä pienessä kaksiossa koiran ja 2 kissan kanssa ja muuttoo odotellaan isompaan,täällä vaan pienetkin rempat kestää ikuisuuden ja mein unelma koti ei ole vielä 6kk odottamisenkaan jälkeen valmis[:@] noh hyvää kannattaa oottaa ja sit kun valmistuu mahutaan asuun siin sit vaik loppu ikä jos niin halutaan.
Tän muutto oottelun takii sit ei olla hankittu mitään vauvallekkaan kun jos nyt sit päästäiskin ennen huhtikuuta muuttaan niin sit joutuis raahaamaan tavaraa ees takas. Päätettiin sit et katellaan vaan kaikki valmiiks ja sit jätetään ostaminen ihan viimetippaan. Mielessä kyl on jo miltä pojan tuleva huone tulee näyttään ja mielikuvitus on jo luonut vaikka mitä kuviota seinille(ammatti maalarina sormet syyhyttäis päästä maalaileen mutta seinä vaan puuttuu[&:])

Sit nimi asioista....ollaan kyl jo miettitty paljonkii mutta mihkään tulokseen ei olla päästy...vaikeeta keksiä nimi joka olis helppo niin täällä kuin suomessakin ja joka vielä sointuis ees jotenkin mein pitkään sukunimi hirviöön.Otetaan siis vastaan ehotuksia jos jollain on jo liikaakin nimi vaihtoehtoja omaan käyttöön[:D]

ja nyt lopetan kun menee jo niin pitkäks tää mun luritus...
Toivon teille kaikille onnellisempaa Joulua kuin minulla on tulossa ja muistakaa pitää huoli lähimmistänne...syökää kinkkua ja kaikkia jouluherkkuja minunkin puolesta[:D]

apuva!!! sori tost mun kuvasta tuli valtava!!!eipäs ku onneks näit viestei pystyykin muokkaan....pienennämpä siis vähän..

Jeccu: Onpa ikävää, että sun joulu menee tuollaisissa merkeissä. Itselle joulu on tosi tärkeä juhla myös ja voin vain kuvitella, miltä sinusta tuntuu siellä vieraassa maassa sitä itsekses viettää. Muista kuitenkin, että ensi jouluna et ole varmasti yksin, vaan sinulla on tuollainen pikkuinen tonttu-ukko seuranasi ja hänelle voit sitten opettaa joulusta juuri ne asiat, joita itse arvostat.

Mukava kuulla sinustakin Jeccu! Harmi, ettet pääse Suomeen joulua viettämään:( Onneksi joulu on joka vuosi ja tulevina jouluina sulla on pikkuinenkin mukana joulunvietossa! Ihana toi sun ultrakuva - siitä näkee tosi selkeästi koko vauvelin!

Sellaista asiaa piti tulla tänne vielä purkamaan/kysymään, että sattuuko kellään/onko sattunut "aristavasti" vatsaan kumartuessa eteenpäin? Mulla on nyt useampana päivänä tuntunut vähän aristavalta, ihan kuin olisi alavatsa mustelmilla tietystä kohdasta(ei ole mitään mustelmia enkä ole mahaa loukannut). Aristava kohta on ehkä noin 7 cm navasta alaspäin, mutta siis reippaasti ylöspäin häpyluusta. Muuten mahaan ei satu, mutta aina kun joudun kumartumaan alas tai jotenkin taipumaan vähänkään eteenpäin niin vatsan pintapuolella (kipu siis ei tule kovin syvältä vaan pikemmin lähempää ihoa) tuntuu aristavalta tai vähän kuin siinä kohdassa olisi mustelma, johon housut painaa. Mistäköhän tällainen johtuu tai onko se jokin tyypillinen raskauteen liittyvä juttu, kun maha kasvaa? Repeytyykö vatsalihakset mahan kasvaessa ja se aiheuttaa kipua? Ei ole edes supistellut ja vauvelikin potkii mahassa, mutta tollanen ihme aristava pieni kohta on alamahassa.[&:] Onko muilla mahaa aristellut?

Mulla on ollut vähän samankaltaisia tuntemuksia nyt parina päivänä, kun sulla Marilyn84. Tuntuu tosiaan siltä kuin vatsalihaksia kiristäisi, ja mullakin tuntui ihan pinnassa tossa alavatsalla. Venytellessä eilen ja tänään huomasin juuri eteentaivutuksia tehdessäni. Luulisi että ihan normaalia, kun tuntuu nyt maha kasvavan vauhdilla.

Vieläkin ihana olo siitä aamun ultrasta.[:)]

Heipsan.
Vähän väliaikatietoja täältäkin.
Mulla oli eilen neuvola, tulin siihen tulokseen et en edelleenkään liiemmin pidä siitä tädistä hehe.
Vaavilla oli kaikki ihan ok ja lukemat myös. Hemppa oli noussu 105:stä 111. Viis viikkoa rautaa tepsi ainakin vähän.
Verenpaine oli 111/67 ja Sf mitta 19-19.5

Painon merkkaks päin peetä. Pakkasten takia olin todella toppaantunu ja vaaka sanoi 69.4 vaikka just pari päivää sit sisävaatteissa mittasin ja oli 68 ja vähän päälle. Sanoin tämän tädillekkin ja vastaus oli joo.. mut oli kirjottanu silti sen 69.4 ja merkannu viikottaiseks nousuks 760g! Eli se ei nyt sit pidä paikkaasa vaan oikea olis noin 500-600g ja olis ollu kiva et se ois myös merkattu, jos joskus tahtoo vertailla. Painoa tullut nyt 5-6kg alusta laskien.

Vauvan liikkeisiin merkkas ++ [:D] Poika siis potkas tätiä ja lujaa kun dopplerilla kuunteli, oli ihan laite hytkähtäny ja tätiä nauratti[:D] Se tais myös hieman kiihtyä oman sykkeensä kuuntelusta sillä se nous n.150->156, tätsy sen sanoi et tais kaveri vähän kiihtyä[;)]

Kysyin noista mun säväreistä, kun kaveri potkii tonne alas usein ja tuntuu hieman epämiellyttävältä, ikäänkuin sähköiskuilta ja saa ihan hytkähtämään tahdottomasti, et potkiikohan hermoon tms. Tätsy oli sitä mieltä et saattaa johtua siitä mun istukasta nämä tuntemukset että se potkii siihen ja hermoja menee.
Tutkimusten jälkeen kun istuttiin vielä juttelemaan niin alko taas sellai monotus mun sisuksii ja hermoihin et hytkähtelin vaik eteenpäin nojasin, niin täti vähän kulmat kurtussa katseli et "ne potkut tuntuu tosiaan jo noin kovaa" joo o..tuntuu ja mitähän sit ku kaveri kasvaa. Yritti lohdutella et ehkä sillä ei sit isompana ole niin paljoa tilaa potkuille vaik voimaa on toki enempi. Joopa joo, ei lohduttanu[:D]
Neuvolalääkäri tuli nyt sit päivälle ennen kättärin lääkäriä/tutkimusta eli ovat peräkanaa tammikuun lopulla.
Neukku kysy et miltäs musta tuntuis jos tulee kuusi viikkoa taukoa, et pitäiskö tohon väliin vielä laittaa neuvola-aika kun 4vkon välein pitäis olla.  Siis mitä viddua.. Jos seurantaa pitää olla 4vkon välein ni mitä se multa kyselee et miltä musta tuntuu jos jäis kuus viikkoa? Välienhän kai pitäs lyhentyä ei pidentyä[:D]
Sanoin kyl et ihan sama mulle, mut laitto sit neuvolan neljän viikon päähän. Enää en siis koe erityistä tarvetta sitä tätiä käydä katselemassa, kaveri kun potkii niin paljon ettei epäilystä kunnosta oo heh.

Paprut sain kelaa varten mut en mä niitä osaa täyttää kun kysellään ihme asioita, joita en tajua varmuudella[:D] Mä olen kanssa aina inhonnu näitä byrokraattisia papereita, joissa hyvä jos tekstit on suomea..Ihme koukerokieltä.
Töissä on sesonkiaika, niin pois ei voi pahemmin olla, jotta kelaan pääsis käymään yhdessä papruja täyttämään ja hakemusta myös jättämään, eli taitaa kestää ennenkun mä mitään pakkausta saan..

Masu oli eilen ekaa kertaa kipiä, siis että ihan vihlo kun liikaa liikkui ja oli vähän epämukava olo koko päivän. Ihmeen oireeton tuo masu on ollukkii.
Eteenpäin taipuminen tuntuu epämiellyttävältä kyl ja pistää ähisemää [:D]

Oli kiva kuulla Jecusta pitkästä aikaa! Harmi että joulu menee mönkään mut koita fiilistellä parhaas mukaan ja toivottavasti seuraava jou onkin sitten aivan ihana uuden tulokkaan seurassa[:)]
Teillähän on usein ultrat jos kolmen viikon välein![:-] Täällä vissii yleisin se 2 kertaa yheksässä kuukaudessa[:D]
Mulla tosin seuraava 6vkon päästä ja saas nähä mitä tutkimukset paljastaa et tarviiko seurata loppuun asti, sit mäkin ravaan ultrissa.
Mitenkäs sä Jeccu olitkaan päätyny sinne Prahaan? Jos saa udella siis [:)]

Lootukselle onnet onnistuneesta ultrasta :)
Illil, kylläpäs sulle sattuu törppöjä, eihän lekurin pitäs tollasta sanoa kun tutkimukset vasta kesken ja muutenkin! Ajattelematonta kerrassaan[:'(]
Sussukalle tsemppiä ja lepoa nyt vaan.

Ihania massukuvia tullu kyllä, niin selkeistä ja kaunnita vauvamasuja[:)]

Mä olen käyny tänää töiden jälkeen hetken akateemisessa kirjakaupassa ahdistumassa kun ei keksi mitään lahjoja  ja tullu sit kotii tuskastuneena, huomenna uusiks jos muualta tarttuis paremmin lahjoja matkaan[:D]

Selkää alko tänää särkemää uutena oireena ja varsin epämukavaa kyllä..Sais jo joulu tulla kuuden päivän loma!

Hiirtäkin päätin sit iltani ratoks "kiusata" ja pidin sylissä vähän aikaa[;)]
Tässä siis meidän hiiri masun päällä ihmettelemässä, joka toistaiseksi omaa vain nimen Idiootti... tuppaa näykkimään jos laittaa sormen terraan, joten idioottihan se kun ei kaikki ole syötävää tai purtavaa![;)] Sorry kaikille hiirivihaajille kattelkaa muualle[:D] Tylsä elämä mullakii kun pitää hiiriä kuvailla...No mut kissoista joutu luopumaa ja jotain karvasta tarvii olla.[:o][:D][:D][:D]

Jaahas täällä on kotiuduttu 3 tuntia kestäneeltä lääkäri/labra reissulta. Yksityiselle menin sit kun en malttanut odottaa vaivoineni enempää[&:][&:]
No selitin sit lääkärille kaikki vaivat ja se olikin tosi perusteellinen ja tutki kohdunsuut ja kaikki vaik en nyt raskauksiin erikoistunut ollutkaan. Virtsanäytteitä ym otettiin. Kohdunsuu oli kuulemma kiinni eikä siinä mitään erikoista, mutta paljon valkovuotoa ym kohdun suulla, joten veikkaili emätintulehdusta. Siihen sain sitten paikallisen Dalacin-antibioottikuurin. Lääkäri oli myös konsultoinut synnytyspäivystystä tilanteesta ja olis sitä mieltä että parin viikon sairasloma olis nyt paikallaan, vaik onkin ollut vaan kivuttomia supistuksia. Työssä kuitenkin kävellään paljon paikasta toiseen ja on paljon kyykistelyjä ym...
Joo ja kaiken paras oli sit kun se sano, että se lepo tosiaan tarkottaa sitä että nukkuu, syö ja vessassa. Eli kauppareissut ym muut suunnitelmat saa nyt unohtaa ja ottaa vaan iisisti. No mies on luvannut auttaa jouluaskareissa, niin eiköhän tästä kaikki suju. Tuli paljon levollisempi mieli nyt kun ei mitään sen vakavampaa kuitenkaan. Supistuksetkin iltaa kohden helpottaneet, ressikin lauennut. Sain kuitenkin lähetteen varun vuoksi synnytysvastaanottoon jos yön aikana jotain ilmenee tai olo pahenee. Mut kaikki vaikuttais nyt kuitenkin jo paremmalta, alapäätä hoidetaan ja sillä sipuli. Selvittiin säikäytyksellä...Voi tätä huolta tuosta pienestä <3

Jeccu voi ihanaa että teillä siellä saa nähdä pienen kasvua noin usein[:)]Onnellista odotuksen jatkoa sinne ja toivottavasti joulu toisi tullessaan iloisemman mielen tilanteesta huolimatta!!Ja ainakin voit olla varma, että jo seuraavana jouluna se pieni on siinä vierellä. Ihana ultrakuva vauvastanne<3

Marilyn84
mulla ei varsinaisesti kumartuessa satu, mutta tuntuu että silloin kaikki vaatekappaleet kiristää ikävästi ja tuntuu että toi pieni tukehtuu tuolla mahassa. Voi kun voisi kulkea alasti[:D] Vatsalihakset on kyllä muuten tosi kipeet ja tottakai jos on kireet lihakset, niin se venyminen tuntuu taatusti. Varsinkin tosta alhaalta sivuilta tuntuu, kun olis liikkeitä tehnyt enemmänkin.

Nyytti teillä suloinen karvakuono[:)]Hän on jotenkin niin elegantti[:D]Jotenkin noi eläimet on vaan niin terapeuttisia. Meidän kisut vois kyllä tykätä teidän hiirulaisesta[;)][;)][:D]Ja se on ihan totta, että jos kerran on eläinihmiseksi alkanut niin on sitä hamaan tulevaisuuteen. Vaikka eläinkunnan edustajat välillä vaihtuisikin[:D]

mullaki on ollut n. kuukaus sitte mahakipua eteenpäin kumartuessa ja jos paino mahaa nii sattu..kysyin neuvolassa siitä ja ne epäili et ois virtsatien tulehdus..jätin sitte pissa näytteen ja siel oli pissa tulehdus ja sitä sitte rampattiin kolmen päivän välein kontrolloimassa ku se ei tahtonu mennä ohi se tulehdus..tänään oli sokerirasitus testi hässäkkä ja huomenna saa tulokset sitte saas nähä miten tytön käy :D olin tosi pahalla tuulella heti aamusta ku jouduin oleen syömättä ja juomatta sen 12 tuntia nii tuli sitte sanottua miehellekkin vähän rumasti :/ mutta toivottavasti se ymmärtää :D tai nii se ainaki sano ku pyytelin anteeksi

Hei taas,
 Tänään satoi sitten lumi ja tuli vielä kauheempi olo joulusta...ois nyt vaan pysyny maa harmaana ja mutasena niin ois tää joulu juttukin ollu ehkä helpompi kestää[:(] Kiitos kaikille kuitenkin sanoistanne ja takuu varmasti opetan kyl sit meidän pojalle kaikki joulu perinteet niin täältä kuin suomestakin!kiva soppa siitäkin tulee[:D]

Nyytti: Kysyit et kuinkas mie tänne Prahaan päädyinkään...noh rakkaushan se tänne toi ja pitää täällä.Elämä suomessa oli tuskaa miehelleni ja mitäpä sitä tekisi elämänsä rakkauden puolesta joten pakkasin kimpsut kasaan ja sanoin että muutetaan[:D]
 Katunut en ole päivääkää vaikka välillä ei meinaa järki tajuta miten huonosti jotkut asiat täällä hoidetaan mutta muuten oli kyllä täysin oikea ratkaisu.Ja onhan tämä upea kaupunki asua,kaunista ja katseltavaa(ihmeteltävää) riittää vieläkin ja vuos on jo koht vierähtäny täällä.

Juu ja noi ultrat täällä ne on kyllä ihania,meillä on jo monta kuvaa pojasta ja on niit kiva kattella kun näkee kuinka huimaa se kehitys on [:)]
Täällä siis jokainen raskaana oleva saa kaikki hoidot täysin ilmaiseksi ja ultrataan 3-4vkon välein ja sit loppua kohden 1-2 vkon välein ja oma kätilö/gynegologi tekee tutkimuksen aina itse(ooh paits rk joka mennään tekeen valitsemaansa synnytys sailaalaan). Minun lääkäri oli ihan kauhuissaan kun kerroin että Suomessa ultrataan vaan pari kertaa jos ei mitää erikoista ilmene.Tippu melkein iso mies alas jakkaralta kun oli niin järkyttynyt[;)]

Nyyttill vielä et ihana tuo sun hiiri kuva...mullakin oli aikoinaan hiiri herra nimeltään Urpo ;) nyt sit 2 kissaa ja koira ja ei niit voi enää tolleen pitää sylis vatsan päällä ku painaavat pirulaiset ihan liikaa.Vanha kissa herra Ramses onkin minuun syvästi loukkaantunut kun ei saakkaan enää ottaa nokosiaan emännän mahan päällä[:(]

Hyviä vointeja kaikille ja ihanaa kuulla että säikähdyksillä ollaan säästytty oudoista tuntemuksista[:)]

illil: Siellähän minäkin käyn[:D]mulla oli vaan jotenkin semmonen kutina, että säkin käyt siellä[;)]
Oon ihan muuten ollut paikkaan tyytyväinen , mut neuvolalääkäri ei miellytä mua sitten pätkääkään ja vaihtaisin saman tien jos olis mahdollista. No se nyt vaan on mun mielipiteeni, mutta ei ole kertakaan ottanut mun asioita vakavasti, tarkituskäynti kesti 7 min ja muutenkin kuin liukuhihna työskentelyä. Harmittanut tosi paljon jälkikäteen, kun ajattelee, että vaik raskaus on sille jokapäiväistä ja varmaan niitteen pimpsojen kaivelu välillä vituttaa, mutta meille odotus on ainutlaatuista, niin olis kiva että ammattilaisetkin suhtautuisi meidän asioihin kunniottavasti[:@]Mitäs itse oot tykännyt paikasta?

Ihanaa kun pääsette kunnolla tuulettuun, eikä sillä niin väliä ole missä järjestyksessä asiat tekee. Ei mekään kauaa oltu yhdessä oltu, kun vauvaa alettiin suunnitella. Pääasia että on onnellinen ja elämä tuntuu siltä miltä sen pitääkin[:)]Kaavoihin kangistuminen on tylsää[:D][:D][:D][:D]tai siis vaan minusta...kaikkihan on sallittua ja jokainen elää omanlaista elämäänsä[:)]Musta on ihan yhtä hienoa, että haluaa ensin naimisiin, talon, koiran ja lapset taikka aivan päinvastoin[:D][:D]

Niin ja illil ihana kuulla, että teidän vaavit kromosomit on kunnossa, kaikki on varmasti muutenkin ihan kunnossa[:)][:)]. Joskus se elämä vaan pelästyttää pahemman kerran, en tiedä onko silläkin sitten joku tarkotus[&:][8|]

Huh, tosiaan ei meinaa perässä pysyä ku ei joka päivä ehdi tänne kurkkaamaan![:D]

Työkaverit on antanu mulle lisänimen "Isonapa" (se on siitä Heinähatusta ja Vilttitossusta), ja siltä olo kyllä tuntuuki. Oon pari kertaa nauranu itelleni ku ei oo vielä aivoihin muodostunu tuo uudenkokoinen ruumiinkuva, ja sit sitä yrittää tunkea ittensä mahoineen liian pienistä väliköistä... Siis olo on kuin norsulla posliinikaupassa!
Nyt huomaa mahan kasvun selvästi. Mullaki on sellasta tukalaa oloa etenki kyykistyessä ja kenkiä pukiessa maha on tiellä. Vatsanahkaa kiristää, ihme jos ei kohta ala ilmestyä arpeikkoa... Toivottavasti ei mutta siltä vähän tuntuu. Sit alavatsassa ja alapäässä tuntuu just sellasta painetta, niinku joku muuki täällä sanoi. Välillä ihmeellisesti tuntuu niinku vatsa puristautuu kasaan tai että se paisuisi itestään (ei kyllä oikeesti puristaudu eikä paisu). Se kestää hetken ja saattaa toistua mut yleensä tuntuu vaan kerran. Kipuja ei tunnu, mutta oiskohan toi jotain lievää harjotussupistelua..?? Lisäks valkovuoto on parin viikon sisällä lisääntyny huomattavasti...[&:]

Tänää ostin (vasta) ekat uudet vauvan vaatteet. Ihanan tutta-bodyn ja kahet verkkarit. Ne toiset on 50-senttiset joissa on niin tynkälahkeet peppuosaan verrattuna että ne on niin hassun ja sulosen näköset[:)]. Hypistelin niitä ja muita kirppis- ja käytettynä saatuja vauvanvaatteita haltioissani, ja mietin miltä meiän pikku-mies niissä sitte näyttää ;). Tällä viikolla sain myös lipaston vauvanvaatteita varten, mutta se on vielä laatikossa ja kasaamatta. Pitäis raivata sille ensin vähän tilaa ni pääsis laittaa vaatteet paikoilleen. Jee, en malta enää oottaa!

Kiitos kuvan pienennysvinkistä, josko se nyt mahtuis tänne. Kuva on otettu äsken, eli viikot 23+5. Kunnon pötsi[:D].

Takaisin