Täällä ollaan..:)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja embu83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tervetuloa kaikille uusille! Ja Susannelle onnittelut kihlauksen johdosta![:)]
Täälläkin tuli puoliväli täyteen,jee![:D] aika alkanu yhtäkkiä kulumaan tosi nopeaa! vauvan liikkeitä ja potkuja tuntuu jo päivittäin, etenki ku yrittää nukkumaan laittaa. Eilen olin eka päivää töissä kahen viikon saikun jälkeen, selkä väsyy vieläki helposti istuessa mut kokeillaan nytten.. kotona meinaa höperöityä ihan kokonaan.
Ens viikon keskiviikkona ois rakenneultra ja sitä ootellaan ku kuuta nousevaa. Toivottvasti nyt kaikki olisi hyvin ja saatas tietää sukupuoli![:)] musta ois ihana ostaa jo jotain pientä omalle vauvalle. Ainaki joululahjan ostan! Täällä kai joku muuki puhu joulutunnelmasta ja ite oon aina rakastanu joulua ja tänä vuonna se tuntuu erityisen ihanalta. En jaksas oottaa et pääsis askartelemaan ja leipomaan kaikkea[:)]
Ite en oo kyl vielä uhrannu ajatustakaan vaippa-asioille... vauvan huone on kyllä alkanu askarruttamaan ja sitä haluais pikkuhiljaa alkaa sisustaan. Ikeassa oli kivan näköset ja edulliset hoitopöytä ja pinnasänky nii ne varmaan pitää hakee. ja hommata jokin nojatuoli tms jossa voi tehä yösyöttöjä..apua!![:D]

Heippa kaikille!Täällä olis vielä yksi huhtikuinen odottaja, joka tälläin hieman myöhään tajusi, että vitsit kun sais muista odottajista juttuseuraa. Tuntuu, että ei nuo miehetkään aina jaksa kaikkia juttuja kuunnella[:D]Joten jos vaan sakkiin mahtuu, niin täällä ollaan[:)]

Pöllö ja Anelse, tervetuloa mukaan! [:)]

susanne: Ihan ensin paljon onnea kihlauksesta! Toi sun kertoma kuulosti ihan multa. Ei mullakaan ole ollut mitään raivokohtauksia tai sen ihmeempiä olotiloja raskauden aikana, täytyy kyllä olla varmaan kiitollinen ainakin miehen puolesta, mä kun olen myös melko temperamenttinen tapaus [:D] Musta tuntuu että meiläl menee paremmin kuin koskaan, ollaan tosi onnellisia myös makuuhuoneen puolella [:D]

Marilyn84: Mä oon kans miettiny tota vakuutus-asiaa, juuri lehdessä oli joku mainos mikä koski ennen syntymää otettavaa vakuutusta. Siinä oli muistaakseni sellainen pykälä että saa korvauksia mikäli esim. lapsi syntyy kuolleena tai pian synnytyksen jälkeen. Tuntuu jotenkin kamalalta, kukahan sellaisessa tilanteessa jaksaisi ruveta jotain korvauksia miettimään :/ Me vähän ajateltiin että vakuutus on ehkä ajankohtaisempi ottaa sitten kun vauva on syntynyt, tosiaan kun eivät ole mitään halpoja.

Oih, Embu83:lla on noin lähellä jo rakennultra! [:)] Mulla tasan kolme viikkoa aikaa vielä, ei millään malttaisi odottaa. Mä olen ehdottomasti sitä mieltä että haluan tietää sukupuolen mikäli se on mahdollista, mies vähän kahden vaiheilla vielä. Luulisin että loppujen lopuksi sekin kyllä haluaa tietää [:D]

Moikka taas! Mukavan kiinnostavaa luettavaa oli ilmestyny tänne sitten viime lukeman! Ja uusia "kasvoja" vielä, tervetuloa!

Sikainfluenssasta: Mä sain rokotteen VASTA tän viikon keskiviikkona. Seuraavana päivänä ilmeni, että meiän päiväkodissa yhdellä tai kahdella lapsella oli todettu tauti. Itse rokotteesta en mitenkään kärsinyt, toimenpide oli kivuton ja käden paikallista, kosketettaessa lievää jomotusta lukuunottamatta mitään oireita ei ole ilmaantunut. Nyt jännittää vain, ehtiikö rokotteeni vaikuttaa ennenkuin tauti mahollisesti tarttuu muhun, ellei oo jo tarttunut (rokote vaikuttaa henkilöstä riippuen 1-3 viikossa..). Kyseiset lapset ovat tosin eri ryhmässä kuin minä, mutta heille oon kuvataidetta pitänyt... En kuitenkaan panikoi, olo on ainakin vielä ihan tavallinen. Ja vauvan liikkeet on tuntunu jopa entistä voimakkaammin rokotteen jälkeen, eli en usko sen aiheuttaneen mitään haittaa sille.

Vaipoista: Mä en ala vannomaan minkään vaipan puoleen tässä vaiheessa. Voisin olla kiinnostunu kokeilemaan vauvalle kestovaippoja, varsinkin siinä vaiheessa kun tavaran koostumus alkaa olla niille vähän kiitollisempaa. Kakan pesut vaipasta ei mua mitenkää kammota, mutta käytännön puoli mietityttää tässä vaiheessa enemmän. Molemmissa vaihtoehdoissa on omat hyvät puolensa. Kertsivaipat on varmasti paljon kätevämpiä mökki- ym. reissuolosuhteissa. Ei kai sitä tarvitse valita täysin jompiakumpia, vaan sanon kyllä molemmille vaippavaihtoehdoille!

Neuvolasta: Täällä Lahdessa neuvolakäynnit on ollu lähes tasan kuukauden välein, mikä on ollu mun mielestä tosi hyvä juttu (useammin ei olis vielä tarvinnukaa ja harvemmin ei malttais odottaa seuraavaa käyntiä). Viime kerralla terkka sanoi että soita vaan ja tule kuuntelemaan sydänääniä jos huolettaa, eli tarvittaessa pääsis kyllä useamminkin. Palvelu on ollu moitteetonta ja huomioivaa eikä mistää kaupungin säästötoimista oo ollu vihiäkään. Eka käynti kesti reilun tunnin ja muut on kestäny just sen verran ku on tarvinnu, eli noin 1/2 tuntia. Ens kerralla 7.12. tehdään jo kelan tukihakemuksia!

Rakenneultrasta: Mulla puoliväli häämöttää viikon päässä ja rakenneultra vajaan kahen viikon päässä (26.11.)! Oon siis menossa kunnalliselle keskussairaalaan, jossa lääkärit on kuulemma aika nihkeitä kertomaan vauvan sukupuolta. Luulen että se sen kertoo jos on selkeästi näkyvillä ja jos vannotaan ettei haittaa jos "arvaus" menee pieleen. Toisaalta jos lekuri heti sanoo ettei voi mitenkään olla varma asiasta, ei aiota jankuttaa vaan tyydytään mielummin yllätykseen kuin väärän tulkinnan mahdollisuuteen. Mun mielestä ultrat on ollu huojentavia kokemuksia, enkä mitenkään ois halunnu jättää seulontoja käyttämättä. Mulla ei riittäis maltti synnytykseen asti, ja toisaalta haluaisin tietää jos johonkin poikkeavuuteen voisi varautua etukäteen. Mutta kunnioitettavaa toisaalta myös "totaalikieltäytyminen" ja "itsekuri" siinä, että jaksaa odottaa vauvaa näkemättä syntymään asti!

Vakuutuksesta: Mä oon kans miettiny vakuutusjuttuja.. Vauvavakuutus kuulostaa niin törkeen kalliilta, mutta toisaalta ois ihanaa et se sit korvaa ihan kaiken. Ehkä ennen syntymää ei oteta vakuutusta, koska niinkuin joku tuolla mainitsi tähän suuntaan, niin eihän raha paljonkaan lohduta menetettyä lasta. Toisaalta etukäteen otettu vakuutus korvaisi synnytyksestä aiheutuneet sairaskulut.. jos semmosia tulis. Jos ja jos... Onhan siinä miettimistä.

Vaunuista ym. tarvikkeista: Mä ehkä konkreettisemmin kannan korteni kekoon ympäristöasioissa kannattamalla kierrätystä ja ostamalla käytettynä vaunut ym. "laitteet". Vaatteiden ostamista kirppikseltä lapselle en myöskään karsasta, aina voi tehdä löytöjä! Huutonetistä just katselin vaunuja ja melkee olin jo hakemassa niitä kunnes mun ystävä kertoi myyvänsä mulle kummipoikamme 2008-vuoden samanlaiset vaunut ihan pilkkahinnalla! Lisäksi oon saamassa ilmaiseksi ystäviltä mm. pinnasängyn, syöttötuolin, sitterin, matkarattaat ja vaatteita "pistetään hyvä kiertoon" -periaatteella. Eli kierrätetään ystävien kesken, kuka mitäkin ja milloinkin tarvitsee. Ja siis tosi priimaa tavaraa. Meillä on kaveripiirissä sillee hyvä tilanne, että neljällä meistä on syntynyt/syntymässä noin vuoden välein esikoiset, joten tavarat joutaa seuraavalle kiertoon juuri sopivasti kun edellinen on kasvanut niistä "yli". Turvakaukalo on ainoo, josta ei vielä ole tietoa. Vaikka auton myymistä oon vakavasti harkitsemassa, mutta meillä on aina mahollisuus lainata autoa, jolloin turvakaukalolle olis kuitenkin käyttöä.

Tämmönen lakana tuli tällä kertaa meikäläisen mietteistä. Hauskaa ja rentouttavaa viikonloppua kaikille!

Helou!

Mulla on meneillään "pikkujoululesken" viikonloppu! Tuleva isukki lähti heti aamulla reissuillensa ja mä hypistelen täällä vauvan pieniä vaatteita ja hymyilen ittekseni! Ihanaa... [;)]

Kävin viikko sitten rokotuksella. Siitä saakka oon potenu pientä "minipossutautia", kurkkukipua, päänsärkyä ja paikkojen kolotusta. Käsi oli pari päivää kipee pistoskohdasta. Mut onneks ei mitään sen pahempaa tullu.

Joo, odotan tosiaan sitä "elämäni kunnossa" olotilaa, mistä joku mainitsi nauttivansa! Onnellinen! Oon ollu viime aikoina taas kuoleman väsyny ihan koko ajan. Ja yökkäilykin on ollu pahempaa ku vähään aikaan. Johtuneeko possupiikin tuomasta flunssasta vai mistä lie... Töissä on hermo kireellä, eikä työt itse asiassa kiinnostais tippaakaan. Iltasin kotona aina vaan väsyttää. Ja väsyneenä olen aikas räjähdysherkkä [>:] Pienistä asioista tulee elämän ja kuoleman asioita ja sen jälkeen taas itken ja nauran samaan aikaan. Ei oo helppoo kyllä meiän isukillakaan, täytyy myöntää. Onneks se pääsee kavereitten kanssa vähän muihin juttuihin, voivat siellä sitte saunanlauteilla purkaa millanen "meiän muija" taas on ollu... heh! Onneks se kuitenkin tietää että "syyllinen" siihen köllöttelee masussa! Jos nyt niin voi asian ilmasta... Onneks tosiaan kohta joulu tulee tän ankeen syksyn keskelle. Jos vaikka sitte tää väsymyskin loppuis [:)]

Mua on pikkasen alkanu mietityttään yhdistelmä uusi vauva ja meiän yltiöseuralliset kissat... Vähän huolestuttaa, että miten kissat vauvaan suhtautuu. Ovat kuitenkin tottuneet koko elämänsä olemaan huomion keskipisteenä, ja vanhempi herra osaa tosiaan näyttää jos joku asia ei häntä miellytä..... Ja silmiin taas jostain sattu osumaan lööppi, missä vauva oli kuollu vaunuissa nukkuessaan ku kissa oli hypänny päälle..... Miten aina löydänki just ne jutut mitä mun ei tosiaan kannattais lukee.

Vaippajuttuja oon kanssa vähän mietiskelly. Kestovaippailu olis toki varmaan kaikinpuolin jees, sitä ei voi kieltää. Oon kuitenkin ajatellu, et on parempi olla ottamatta vielä paineita asiasta. Uus tulokas pistää arjen kuitenkin tullessaan niin uuteen uskoon, etten halua kasata ittelleni suorituspaineita tekemällä etukäteen mitään periaatepäätöksiä, minkä mukaan sitte taistellaan ku vauvaperheen arki alkaa. Se on kuitenkin aluks pääasia, että vauva ja isi ja äiti voi hyvin ja jaksaa! Eikä se, että kakkavaipat täytyy pestä. Katotaan rauhassa ensin, miten arki lähtee rullaamaan, ja sitte voi koittaa miten kestovaippailu meillä vois toimia.

Sellasta pohdintaa tällä kertaa!

Rentouttavaa viikonloppua kaikille!

Moikka.

Täytyy sanoo että oon kyllä todella tyytyväinen että otin pari viikkoa sitten sen rokotteen vaikka ekaksi olin ei kannalla. Nyt näemmä tauti alkaa levii joka paikassa, mm. poikani esikoulussa. Otin pojan pois heti kun kuulin, mutta,mutta..eikös tuo alkanut sairastaa eilen ilmeisestikin tätä possutautia.:( Raukka on todella kipeenä.

Meillä on nyt hankittuna Phil&Tedsin sisarusrattaat, kun meidän kakkonen on kuitenkin vielä niin pieni kun tämä vauva syntyy.

Vauvan vaatteita meillä on niin paljon unisexina että ei tartte mtn heti hankkia ja jos tulee poika niin n. 3 vuotiaaseen asti on todella hyväkuntoista vaatetta kaapit pullollaan, jos tulee tyttö niin meen kirpparille myymään poikien vaatteet pois ja saan varmana ystäväpiiristä ja kirpparilta tytölle hyvät vaatteet. Jotain uuttakin kiva joskus ostaa mutta en koe niin tarpeelliseksi.

Kaikki vauvan tarvikkeet meillä jo onkin turvakaukaloa lukuunottamatta ja se pitää hankkia, varmaankin käytettynä joltain tutulta.

Nyt taas nämä hormoonit pyörittää mun päätä kun täälläkin alkaa oleen aika jouluinen viilis. Aina oon joulusta tykännyt mutta taas nyt raskaana ehkä vieläkin enmmän. JOuluruoka on mun intohimo ja vähän harmittaa että kaikkia niitä herkkuja ei voi syyä..:) Mutta oon hömppänä lasten lahjat jo hankkinu ja suunnittelen jo joulun menua kun meille tulee sukulaiset. Kovasti tahtoisin jo koristella kotia mutta mies ei vielä anna..:D

No mutta sellaista täällä. [:D]

Eilen oli sitten neuvola, hyvin meni käynti! [:)] Ei ruvennut th tuputtamaan possulenssurokotetta, vähän vain rokotetta puolusteli kun mies sanoi oman mielipiteensä asiasta. [:D] Mutta se oli sitten siinä, keskityttiin tärkeämpiin asioihin sen jälkeen. Teki kyllä taas tiukkaa antaa pissanäyte, miten voikin tuollainen purkkiin pissaaminen jännittää kovasti! Mutta puhdas se näyti sitten oli, vaikka parin päivän herkuttelun jälkeen pelkäsin olisiko siinä liikaa sokereita. [&:] Verenpaineet oli hyvät, mutta hemoglobiini oli laskenut yllättävän alas, 125 --> 110. Ei kuitenkaan th käskenyt syömään rautaa, antoi vain erään merkin esitteen ja sanoi, että katsotaan sitten seuraavalla kerralla. Kuitenkin päälle sadan tuo pitäisi saada pysymään, niin varmaan alan rautaa sitten jossain vaiheessa popsimaan.
Paino oli pudonnut edellisestä kerrasta n.100 g, joten viikottainen painonmuutos oli -23. Vähän nauratti tuo luku, mutta kyllähän se on korttiin merkittävä, vaikka se olisi +- 0.001 grammaa. [:D]
Hemmon sydänäänet kuunneltiin, jännitti kyllä vaikka liikkeistä tiesin siellä kaiken olevan hyvin. Ja terveydenhoitajakin aluksi varoitti viikkojen 17-18 olevan sellaisia viikkoja, että ei välttämättä heti löydä sydäntä vauvan vaikean asennon tai karkuun pujahtamisen takia. Vaikka oli etukäteen varoitettu, niin silti meinasi olla pala kurkussa kun pariin minuuttiin bongaaminen ei onnistunut. [&o] Kovan yrittämisen jälkeen sydän sitten vihdoin löytyi, ja sydänääniksi saatiin 145 krt/min. <3 Ja miekin sitten tuon jälkeen olin vielä pienessä kauhutilassa, niin en muistanut niistä taulukoista kysyä.
Mutta kaiken kaikkiaan asiat olivat hyvin! Ja seuraava aika on 14.2, eli melkein heti rakenneultran jälkeen. Sen jälkeen saadaan sitten Kelan laputkin täytettäviksi.

Marilyn84: Onnittelut liikkeiden tuntemisesta! [:)] On se kyllä niin ihana tunne, piristää päivää vielä ainakin tässä alkuvaiheessa kun potkut eivät kipeitä ole. [:D]

Vakuutuksista: Kovasti olen kyllä tätä asiaa miettinyt, mutta meille ei taideta vakuutusta ottaa.. Sen ehtii sitten syntymänkin jälkeen ottamaan jos siltä tuntuu.

Vaippa-asioista: Ne jotka miettivät vaippa-asiaa luonnon säästämisen kannalta, niin voin sanoa että kaikkein huonoin vaihtoehto on sekakäyttö kertakäyttöisten ja kestojen välillä. Vaikka sen luulisi olevan ihan sama, ettei ne pari kertakäyttöistä siinä välissä sitten niin paljoa luontoa rasita, niin ne rasittavat suhteessa enemmän kuin jos päättää jompia kumpia käyttää kokoaikaisesti.
Nykyajan ihminen taitaa olla aika mukavuuden haluinen, kun täälläkin moni perustelee valinnan sillä, että sitten se vauva-aika on muutenkin niin hektistä. [;)] Eli vähän sama kuin lettutaikinan ostaminen valmiina kaupan hyllyltä.. Mitä helpommaksi asiat tehdään, niin sitä laiskemmaksi ihminen muuttuu. [8|]

Heips!

Mahtihumma, mullakin sama tilanne kun mies lähti pikkujouluttelemaan. Harmittavasti meillä oo kyllä vielä vauvan vaatteita mitä hypistellä[:)]. Kestovaippapaketin toi äitee, kun neuvolasta sellaisen löysi pois annettavan [:)]. Pitänee sitä hypistellä.. Ai nii, ja anto naapurin mummo meille siniset villasukat muuttoläksiäislahjaksi. Hän ilmeisesti tietää että poika tulossa.[:D] Alanpa niitäkin hypistellä[:D]. Nii ja mäki ootan sitä energistä ja ylionnellista aikaa innolla.. nyt vaan olo huonontunu. Kerran vaan laattasin alkuraskaudesta 1,5 kk sitten, ja tällä viikolla jo useasti kera pääkivun.. ei oo kivaa.[:'(]

Hankinnat: Vaunut kyllä ostettiin vaikka vähän arvelutti näin aikasin.. mut löyty kirpparilta 50 egulla tosi hyvät yhdistelmävaunut, niin ostettiin ne sit. En jaksa uskoo enää siihen, että mitään ei sais hankkia etukäteen, vaikka aika hyvin silti vältellytkin minkään ostamista.. Niin ja kuten Lootuskakin sanoi, kirpparilta tai tutuilta tullaan mekin hankkiin kaikki tarvittava vauvakama. Jo siitä syystä, että rahaa ei ole tuhlata useita satoja esim. vaunuihin[8|]. Jouluna tod.näk. saadaan lisää hypisteltävää[:)].

Ja vaipoista vielä, että vaikka vaippa oiskin biohajoava, niin kaikissa kunnissa niitä ei kai biojätteeseen saa laittaa, eikä välttämättä omassa kompostissakaan maadu hyvin, kun nopeasti maatuva aines jää vaipan keskelle hitaasti maatuvamman kuoren sisälle ja ei siis maadu sitten kunnolla. Ja biohajoava ei sais päätyä toki missään nimessä kaatopaikalle.. Enkä oo toki totaalikieltäytyjä kertsivaippojen suhteen, jos nyt tulee pakkotilanne, ettei vois vaippoja pestä. Sori jos tulee liian paatoksella kaikki ympäristöön liittyvä [&o].. kuten kaikki muukin. Huomaan kommentoivani tv:ssä esim. keskusteluohjelmien "törppöjä" tosi agressiivisesti [:D].

Tuolla joku puhui vauvan huoneesta, niin onko teillä ajatus tehdä siis vauvalle heti oma huone, kuten elokuvissa aina tehdään[:D], vai eikös vaavit nuku aika pitkään vanhempien huoneessa? Oon vähä avuton tässä asiassa. Vaan siskolla ja miehen perheellä on vauva mun ihan lähipiirissä. Molemmilla nukkuu/nukkui samassa huoneessa. Toki riippuu asunnosta [:)].

Kissoista vielä. Meilläki kaks kissaa ja tiedän kuinka innokkaasti ne menee kaikkiin vaunuihin ja vastaaviin nukkumaan. Lapsena meidän vanhat kissat nukku aina meidän nukenvaunuissa.. Mutta senhän estää toki sillä, kun vaan vahtii, jos pihalle jättää.. meidän kisut kyllä sisäkissoja, että pitää vaan pinnasänkyyn hankkia suojus. Ja toki ensin se pinnasänkykin sit ajallaan.. Uskon että ne muuten ottaa vauvan hyvin vastaan. Suihkuttelee vaan etukäteen sitä feromonia kämppään ja tuo sit sairaalastaki vauvan kamppeita etukäteen kotiin haisteltavaks.. Siskolla ainaki meni iha hyvi.. luotan siihen [:)].

Kuten joku muukin tuolla sanoi, tuntuu mustakin joulun läheneminen entistä ihanammalta. Juuri eilen miehellekin sitä sanoin. Ja lumen tuloa oon ihastellut hieman enempi ku kerran [:D]. Voisin vaan tuijotella lumista pihaa tuntikausia!

Hyvää viikonlopun jatkoa!! Jos tässä vaikka sais opiskeltua, ku ei oo mies häiritsemässä [:D].

Tosta vauvanhuoneesta..Ollaan molemmille pojille tehty huone valmiiksi ennen syntymää silloin aikoinaan..nyt ei sitä voi tehä kun ei voi pikkusta laittaa vielä aikoihin kakkosen kanssa samaan huoneeseen..ja minusta se on niin oma valinta pitääkö lasta samassa huoneessa ja kui kauan...meillä molemmat pojat on siirretty omiin huoneisiin siinä 3 kk ikäsinä koska aloin kärsii unettomuudesta..heräsin jokaikiseen ääneen mitä vauva päästi ja nuo siis päästi aivan mielettömästi kaikenlaisii ääniä..:O saa nähä miten nyt sit käy kun tosiaan ei voi vauvaa viiä samaan huoneeseen varmaa ainakaan vuoteen.

Kiva että vielä joukkoon mahtuu. Aattelin et jos vaik kerron vähä itestäni, muillakin niin mukavia tarinoita[:D] Oon 24-vuotias Tamperelainen, avomiehen kanssa ollaan oltu yhdessä reilun vuoden, mut tunnettu jo vuosikausia. Toivottua esikoista odotetaan ja kahden kisulin kanssa asustellaan. Nyt siis meneillään rv 17+3. Raskaus on sujunut fyysisesti melko vaivattomasti lukuunottamatta alun kauhiaa pahoinvointia. Enemmänkin taitaa olla tämä raskaus henkistä kasvamista ja kovasti välillä mietittänyt, että apua mitähän tästä tulee. No kait kaikki niitä välillä miettii. Alussa saatto jopa ahdistaa, kun puhuttiin vauvasta. Nyt vasta jotenkin tullut semmoset positiiviset ja odottavat tunteet, ja pelot kaikonneet. Tajunnut että täähän on aivan mahtava asia ja että kaikki asiat menee hienosti omalla painollaan. Ja kova semmonen suojelunhalu tota pikkusta kohtaan. Meitin vaavia sanotaan muuten Vili Vilperiksi, oli ekassa ultrassa niin kova vipeltämään. Molemmilla on semmonen tunne, et olis poika, mutta saa nähdä. Meillä on myös mahtava tukiverkosto läheisistä.
Hommattiin viime viikolla sellainen kotidoppleri ja on ollut meille kyllä ihana hankinta. Jotenkin niin yhdistää meitä, kun saadaan yhessä kontakti vauvaan. Kovasti jo ensimmäisiä liikkeitä odotellaan ja mahan kasvua myös. Vielä ei mitään juuri näkyvissä. Ai niin ja tänään oli pakko ostaa kirpparilta muutama vauvan hepene kun oli niin sulosia[:)]

Mites teillä muilla, joko alkaa vatsa kasvaan ja liikkeet tuntumaan?

Mulla maha jo vähä näkyy, niin että paremmin tajuaa tosissaan olevansa raskaana [:)]. Jännästi ekaks huomas tosta ylempää, kuinka heti rintojen alta lähtee boinks maha.. [:D] Hassua. Alempana sama pikkupömppä ku ennenki, aavistuksen kasvaneena. Lenkillä käytän jo mammahousuja, on niin übermukavat [:)]. Ja muutenki tämä vilukissa tykkää ku selkä ei oo paljaana noissa mammahousuissa [:D].

Mullei varmaan vielä liikkeet ihan heti tunnukkaan, ku vasta 17. viikko, enkä niitä kaikista suoliston äänistä ehkä erottaiskaan.. mutta toivottavasti kovemmat potkut sit erotan [:)]. Toki on joitai semmosia tuntemuksia, että olikohan se tuo...
Kovasti odotellaan liikkeitä, vaikka siskolta lainassa oleva doppleri kyllä rauhottaa kummasti <3.

[font="Microsoft Sans Serif"]Hei taas kaikki pitkästä aikaa! ja tervetuloa uudet jutustelijat mukaan joukkoon! [:D]

Täällä maha on tullut jo hyvin esille, eikä sitä oikein pysty paljoakaan peittelemään sen verran se tuossa jo pullottaa.. [:)] Neuvolassa käytiin viime torstaina ja määräsivät rautatabletteja. Muuten totesivat kaiken olevan hyvin. Hetken aikaa jouduttiin pikkuista etsimään, kun oli niin kovin liikkuvainen, mutta hyvinhän siellä sykki [:)] Mammahousujakin olen käyttänyt jo muutaman viikon, eikä viime talven pitkä talvitakki mahdu enää mahan kohdalta kiinni ollenkaan. Onneksi vanha laskettelutakki mahtuu ainakin vielä hyvin päälle! [:D]

Hieman on jo liikkeitäkin tuntunut, ja olen jotenkin ruvennutkin kovasti kuulostelemaan mahaa, etenkin iltaisin nukkumaan käydessä. Nyt vaan odotetaan seuraavaa ultraa, joka olisi kolmen viikon kuluttua.. ja tietenkin sitä että liikkeet vahvistuvat, jotta tuo mieskin voisi niitä tuntea :) Ihana kuitenkin itse niitä tuntea, niin tulee taas vähän todellisempi olo tästä raskaudesta, vaikka mahan takia se alkaa muutenkin olla aika todellinen olo tän asian kanssa! [;)]

Meillä olisi huomenna asunnon katsominen, mutta vielä pitäisi senkin jälkeen seurata tarjontaa, ennenkuin ostetaan mitään. Kunhan nyt ehdittäisiin saada muuttohommat hoidettua ennen pikkuisen syntymää. Alkaa vaan aika käydä koko ajan vähemmälle..

Vaipoista sen verran, että itse ajattelimme kokeilla kestoilua, mutta tuntuu että etenkin kun yökyliä tulee tms, niin kaipa sitä täytyy kertakäyttöisiäkin ostaa. Kuinka se sitten toimii jne, niin sen näkee vasta sitten kun vauva on syntynyt.

Kissoista kun täällä on taasen ollut puhetta, niin meillähän niitä on neljä. Uskon kyllä että 3 niistä sopeutuu vauvaan hyvin, mutta meidän "ongelma" katti ei ehkä ihan niin hyvin. On nimittäin aika tapaus koko kissa, hyvin omistushaluinen, itsekäs, omapäinen, hermostuu helposti ym. Ihana kissa silloin kun sille päälle sattuu, mutta ollut pennusta asti tosiaan aika hankala tapaus. En haluaisi siitäkään kissasta luopua, mutta onneksi jos päätämme että kissalle tarvitsisi saada uusi koti, on kaverini luvannut tämän kissan ottaa hoiviinsa (asuin tämän kaverin kanssa opiskellessamme, ja kissa asui tällöin meidän kanssamme, eli kissa on vähän niinkuin hänenkin [:)]) hmm.. vaikeita päätöksiä.. onneksi vielä on aikaa niitä miettiä..

mutta nyt kohta nukkumaan, huomenna tiedossa asunnon katsomista ja anoppilassa vierailua[:D]

Täytyy kokeilla että saankohan ton ihanan laskurin tonne profiiliin toimimaan...

Olipas tuo työn ja tuskan takana, mutta periksi ei annettu:-)Nyt toimii. Kiitos foorumin hyvien ohjeiden:-)

Meillä taittui puoliväli eilen. Tuntuu hurjalta, että synnytys senkuin lähenee. Torstaina on seuraava neuvola ja saan Kelan äitiysavustuspaperit mukaani. Hurjaa, kohta pääsen tilaamaan äitiyspakkauksen.

Paino vaihtelee hirmuisesti, eli ilmeisesti turvotusta kehossa. Sokerit on edelleen pysyneet kunnossa. Nälkä on kokoajan.

Maha pömpöttää jo kovasti ja välillä polttelee oikein, kun ilmeisesti meinaa olla pienellä ahdasta. Tuntee selvästi, miten kudokset venyy, kun kaveri siellä möngertää. Närästys on tuttu oire ollut nyt parin viikon ajan, samoin lonkat kipeytyy välillä rasituksessa. Täytyy alkaa lyhentää lenkkejä ja tehdä niitä vaan useampi päivässä.

Meillä on kanssa muuttorumba edessä. Saimme myytyä tämän talon ja muutetaan toiselle paikkakunnalle vuokralle. Siitä käsin olisi sitten tarkoitus rakentaa omakotitalo loppuelämäksi.

Vaipoista sen verran, että luulen käyttäväni kertakäyttövaippoja. En ole hirmuisesti edes ajatellut asiaa, mutta tuntuu, että vauvan kanssa elämisessä on niin paljon muutakin opettelua, että kestovaippojen pesua siihen ei enää kaipaa. Mutta nämä on varmasti asioita, jotka jokainen voi itse päättää, miten toimii.

Hei osaako joku kertoa että oonko tehnyt jotain väärin, kun tossa mun laskurissa ei päivät muutu ollenkaan? Tänään pitäis olla jo 17+4 mut näyttää samaa kun eilen[8|]

Hei. Minäkin liityin vihdoin tänne. Raskausviikkoja kertynyt 16+5. Olen 26 vuotias ja miheni 28. Molemmat vielä opiskelemme, mieheni valmistuu keväällä ja minäkin luultavasti viimeistään vuoden päästä.[:)] Käyn koulun ohella töissä ja onneksi saan valita työtuntini ja työaikani todella joustavasti.
Nyt alkuraskauden ruokahaluttomuuden ja väsymyksen jälkeen alan olla jälleen oma itseni. Ajatusmaiilma on kyllä muuttunut melkoisen paljon ja jännityksellä odotan tulevaa. Aikaisemmin vapaa-aikaani mahtui vaan tanssi (vatsatanssi), mutta nyt olen osannut hiljentää hieman tahtia ja kummasti ajatusmailmaa täyttää raskaus ja tuleva äitiys. [:)]

En osannut tuota laskuria liittää oikein, mutta en luovuta!

Tervetuloa anelse odottavien joukkoon! [:)] Et ole varmasti tehnyt mitään väärin laskurin suhteen. Se useimmiten näyttää väärää päivää tai on monta päivää myöhässä. Laskuri ei ilmeisesti joka päivä automaattisesti päivitä itseään netissä oltaessa ja siksi päivät jää jumittamaan usein.

Tuntuu, että alkuraskauden ikuisuudelta tuntuvan odotuksen jälkeen aika on ruvennut tosiaan menemään tosi nopeasti. Ensi huhtikuussa synnytys!?! Eihän se 5 kk normaalisti tunnu elämässä olevan kuin älyttömän lyhyt aika. Välillä sitä oikein säikähtää, että apua miten elämä muuttuu ja siihen on niin vähän aikaa! Toisinaan ajatukset ovat niin ruusunpunaisia ja sitten taas kohta pelottaa hurjan iso vastuu ja elämänmuutos. Ollaan kyllä miehen kanssa unelmoitu ahkerasti, miten söpöä elämä voi olla vauvelin kanssa (jos kaikki menee hyvin); miten ihanaa on loikoilla yhdessä sängyllä vauva keskellä, halata ja pusutella pikkuista - jopa sen itkemisen kuuleminen tuntuu varmaan korvissa musiikilta. Vai onkohan se arki aivan toisenlaista? Koliikkivauva huutaa ympäri vuorokauden, vanhempien hermot kiristyy ja elämä on kaikkea muuta kuin söpöä ja ihanaa. Saa nähdä... no päivä kerrallaan ja parasta nyt vain keskittyä tähän odotusaikaan, nauttia elämästä ja pikkuisen liikkeistä sekä toivoa, että kaikki sujuu hyvin.

Ei varmaankaan oteta sitä vakuutusta, ainakaan ennen syntymää. Aika kalliita ilmeisesti ja jos jotain ongelmia tulee, niin ei se raha paljoa lohduta. Kyllähän se Suomen valtiokin pitää aika hyvää huolta omistaan ongelmatilanteissa, kun vertaa muiden maiden tukijärjestelmiin.

On se teillä muuttajilla varmasti haastavaa kasvavan mahan kanssa pakata ja , sisustaa ja touhailla kaikkea. Tai ehkä tämä toinen kolmannes on siihen jopa parasta aikaa. Toisaalta varmasti ihanaa olla uudessa asunnossa kaikki valmiina ennen lapsen syntymää. Meillä muuttaminen tapahtuu joskus ensi keväänä/kesällä. Saa nähdä, millaista showta se on sitten pikkuisen kanssa. Onneksi nykyinen asuntomme ei ole hirveän suuri, eikä tavaraa ole kertynyt paljon ahkeran opiskelujen/töiden perässä muuttamisen ansiosta.

Tulisipa jo kunnolla lunta, eikä tarvitsisi vihreää nurmea tuijottaa! Jouluvalotkin pääsisivät oikeuksiinsa. Eilen vietettiin miehen kanssa mukava päivä synkästä säästä huolimatta... Tehtiin herkulliset pitsat, syötiin tunnelmallisesti kynttilän valossa, lauloin karaokea (siis kotona-rakastan laulamista!), katsottiin pari hyvää leffaa, käytiin kävelyllä&saunassa, juotiin glögiä ja oltiin kuin kyyhkyläiset[:)] Tuntui niin hyvältä ja spontaanilta. Monesti hetken mielijohteesta tehdyt asiat voivat yllättäen muodostaa täydellisen päivän. Jos taas ennakkoon kovasti suunnittelee tietynlaisen romanttisen täydellisen ihanan ohjelman tietylle päivälle, romuttuu varmasti kaikki ja tunnelma on täysin päinvastainen kuin mitä odotti. Lopulta jäljelle jää vain ärsyyntynyt, pettynyt ja turhautunut olo. Sama tuntuu valitettavasti koskevan lomamatkojakin, joita ensin kieli pitkällä odotetaan monta kuukautta ja sitten räjähtää [:@]

Tällaista lörpöttelyä ja mielen vaeltelua tällä kertaa sunnuntain ratoksi[:D]
Mukavaa sunnuntaita teille kaikille!!!

...ehdin jo viestini lähettää ja samalla vasta huomasin, että sivulle oli tullut uusi odottaja[:)] Tervetuloa lootus joukkoon!!! Minäkin olen melkein samoja ikiä eli 25 ja mieheni 30... Mukavaa, että tänne tulee lisää odottajia ja sen mukana lisää eloa ja väriä! Kertokaa omista ajatuksistanne ja tunteistanne - kaikesta mahdollisesta, mikä mieltä askarruttaa tai ilostuttaa. On niin mukava lukea muiden aatoksia ja saada myös vertaistukea!

Moikka, en oo vähään aikaan jaksanu kirjotella tänne. Olipas taas paljon luettavaa, kun en pariin päivään oo käyny täällä. Tervetuloa uusille! Puoliväli taitais tänään tulla täyteen ja nyt on mahakin alkanu jo aika selvästi näkymään [:)] Vielä oon silloin tällöin oksennellu. Eilen ja tänäaamuna tunsin selvät ensimmäiset potkut, aikaisemmin se oli vaan sellasta kuplintaa.. Useemman kerran potki äippää kun heräsin [:)] 4 päivää olis RU:aan ja viikon päästä neuvola. Tyhmää kun tässä on ollu yli kuukaus edellisestä käynnistä ja noi sattu sit noin peräkkäin.

Sain sukulaiselta kassillisen vaatteita, joitain oon tehny itse joskus aiemmin ja jotain nyt. Ja kun otan äitiyspakkauksen, niin ei tarvi varmaan kauheesti ostaa vaatteita. Pari uutta vaatetta voi olla kiva ostaa jos jotain kivoja löytyy. Turvakaukalo myös saadaan samalta sukulaiselta ja autotallissa saatu 20 vuotta vanha pinnasänky ja syöttötuoli oottaa maalaamista [:)] Vaunut tekis ehkä mieli ostaa uusina kun niistä pyydetään käytettynäkin niin paljon, mut täytyy nyt kattoo vielä. Säilytys huonekalutkin tuunataan noista vanhoista pöydistä ja kaapeista, kun sentään mies tykkää harrastaa nikkarointia [:)] Meillä tulee sänky aluks meidän huoneeseen, mut muuten laitetaan vauvanhuone varmaan valmiiks, jos tässä nyt ehtii.

Tarkoitus olis käyttää kestovaippoja, niitä on mullakin pienenä ollu, ja jos ennekin on ilman niitä pärjätty, niin eiköhän nykyäänkin.. Miinus puolena tosin se et mies on ilmoittanu ettei aio osallistua vaipan vaihtoon, jos aion kestovaippoja käyttää [:@]

Mullakin iskee välillä ahdistus kun ei oo kauheesti kokemusta tosta vauvan hoidosta, et miten se sujuu, kun ei tiedä mistään mitään, mut kaipa se tulee tuolta jostain vaistoista.. ja välillä on taas oikein onnellinen olo, lehdissäkin kun on kuvia vauvoista, niin ne tekis mieli ottaa heti syliin [:D]

Hyvää sunnuntai-illan jatkoa kaikille!

Takaisin