Moikka taas! Mukavan kiinnostavaa luettavaa oli ilmestyny tänne sitten viime lukeman! Ja uusia "kasvoja" vielä, tervetuloa!
Sikainfluenssasta: Mä sain rokotteen VASTA tän viikon keskiviikkona. Seuraavana päivänä ilmeni, että meiän päiväkodissa yhdellä tai kahdella lapsella oli todettu tauti. Itse rokotteesta en mitenkään kärsinyt, toimenpide oli kivuton ja käden paikallista, kosketettaessa lievää jomotusta lukuunottamatta mitään oireita ei ole ilmaantunut. Nyt jännittää vain, ehtiikö rokotteeni vaikuttaa ennenkuin tauti mahollisesti tarttuu muhun, ellei oo jo tarttunut (rokote vaikuttaa henkilöstä riippuen 1-3 viikossa..). Kyseiset lapset ovat tosin eri ryhmässä kuin minä, mutta heille oon kuvataidetta pitänyt... En kuitenkaan panikoi, olo on ainakin vielä ihan tavallinen. Ja vauvan liikkeet on tuntunu jopa entistä voimakkaammin rokotteen jälkeen, eli en usko sen aiheuttaneen mitään haittaa sille.
Vaipoista: Mä en ala vannomaan minkään vaipan puoleen tässä vaiheessa. Voisin olla kiinnostunu kokeilemaan vauvalle kestovaippoja, varsinkin siinä vaiheessa kun tavaran koostumus alkaa olla niille vähän kiitollisempaa. Kakan pesut vaipasta ei mua mitenkää kammota, mutta käytännön puoli mietityttää tässä vaiheessa enemmän. Molemmissa vaihtoehdoissa on omat hyvät puolensa. Kertsivaipat on varmasti paljon kätevämpiä mökki- ym. reissuolosuhteissa. Ei kai sitä tarvitse valita täysin jompiakumpia, vaan sanon kyllä molemmille vaippavaihtoehdoille!
Neuvolasta: Täällä Lahdessa neuvolakäynnit on ollu lähes tasan kuukauden välein, mikä on ollu mun mielestä tosi hyvä juttu (useammin ei olis vielä tarvinnukaa ja harvemmin ei malttais odottaa seuraavaa käyntiä). Viime kerralla terkka sanoi että soita vaan ja tule kuuntelemaan sydänääniä jos huolettaa, eli tarvittaessa pääsis kyllä useamminkin. Palvelu on ollu moitteetonta ja huomioivaa eikä mistää kaupungin säästötoimista oo ollu vihiäkään. Eka käynti kesti reilun tunnin ja muut on kestäny just sen verran ku on tarvinnu, eli noin 1/2 tuntia. Ens kerralla 7.12. tehdään jo kelan tukihakemuksia!
Rakenneultrasta: Mulla puoliväli häämöttää viikon päässä ja rakenneultra vajaan kahen viikon päässä (26.11.)! Oon siis menossa kunnalliselle keskussairaalaan, jossa lääkärit on kuulemma aika nihkeitä kertomaan vauvan sukupuolta. Luulen että se sen kertoo jos on selkeästi näkyvillä ja jos vannotaan ettei haittaa jos "arvaus" menee pieleen. Toisaalta jos lekuri heti sanoo ettei voi mitenkään olla varma asiasta, ei aiota jankuttaa vaan tyydytään mielummin yllätykseen kuin väärän tulkinnan mahdollisuuteen. Mun mielestä ultrat on ollu huojentavia kokemuksia, enkä mitenkään ois halunnu jättää seulontoja käyttämättä. Mulla ei riittäis maltti synnytykseen asti, ja toisaalta haluaisin tietää jos johonkin poikkeavuuteen voisi varautua etukäteen. Mutta kunnioitettavaa toisaalta myös "totaalikieltäytyminen" ja "itsekuri" siinä, että jaksaa odottaa vauvaa näkemättä syntymään asti!
Vakuutuksesta: Mä oon kans miettiny vakuutusjuttuja.. Vauvavakuutus kuulostaa niin törkeen kalliilta, mutta toisaalta ois ihanaa et se sit korvaa ihan kaiken. Ehkä ennen syntymää ei oteta vakuutusta, koska niinkuin joku tuolla mainitsi tähän suuntaan, niin eihän raha paljonkaan lohduta menetettyä lasta. Toisaalta etukäteen otettu vakuutus korvaisi synnytyksestä aiheutuneet sairaskulut.. jos semmosia tulis. Jos ja jos... Onhan siinä miettimistä.
Vaunuista ym. tarvikkeista: Mä ehkä konkreettisemmin kannan korteni kekoon ympäristöasioissa kannattamalla kierrätystä ja ostamalla käytettynä vaunut ym. "laitteet". Vaatteiden ostamista kirppikseltä lapselle en myöskään karsasta, aina voi tehdä löytöjä! Huutonetistä just katselin vaunuja ja melkee olin jo hakemassa niitä kunnes mun ystävä kertoi myyvänsä mulle kummipoikamme 2008-vuoden samanlaiset vaunut ihan pilkkahinnalla! Lisäksi oon saamassa ilmaiseksi ystäviltä mm. pinnasängyn, syöttötuolin, sitterin, matkarattaat ja vaatteita "pistetään hyvä kiertoon" -periaatteella. Eli kierrätetään ystävien kesken, kuka mitäkin ja milloinkin tarvitsee. Ja siis tosi priimaa tavaraa. Meillä on kaveripiirissä sillee hyvä tilanne, että neljällä meistä on syntynyt/syntymässä noin vuoden välein esikoiset, joten tavarat joutaa seuraavalle kiertoon juuri sopivasti kun edellinen on kasvanut niistä "yli". Turvakaukalo on ainoo, josta ei vielä ole tietoa. Vaikka auton myymistä oon vakavasti harkitsemassa, mutta meillä on aina mahollisuus lainata autoa, jolloin turvakaukalolle olis kuitenkin käyttöä.
Tämmönen lakana tuli tällä kertaa meikäläisen mietteistä. Hauskaa ja rentouttavaa viikonloppua kaikille!