Täällä ollaan..:)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja embu83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oon minäki ootellu et ne seksihalut tulis takasin, mut vielä ei ainakaan kunnolla oo tullu. ajatus ei ahdista ja mukavaahan se on sit ku jaksaa sitä harrastaa[:D] mut ei oo juurikaan itellä ollu "tarvetta"[:-]  no jospa ne halut sieltä palais!

Moikka. Eilen oli neuvola ja vauvan sydän löi hienosti, 160 krt/min. Ennen neuvolaa oli ollu pitkään sellanen olo, että vatsan kasvu on varmaa pysähtyny, ja kaikki vauvan liikkeentuntuset jutut olis ollu vaan ilmavaivoja.. Mut kohtu oli kasvanu hyvin, vähän yli käyrien jopa, ja vauvalla oli siis kaikki tosi hyvin. Kyllä mullaki ois ollu kotidopplerille käyttöä mielenrauhan saamiseks, mutta luulen et jaksan taas oottaa kolme viikkoa rakenneultraan ja sit reilun viikon seuraavaan neuvolaan jne.. Ja eiköhän vauveli siihen mennessä ala itse pitää huolta, et se tulee varmasti huomatuksi[;)]

Ens viikolla meen sikapiikille.
Ja kyllä, mua on kans huijattu. Melkee kaikista tuuteista on kuullut että seksi on niiiin mahtavaa raskausaikana, mutta kahteen kuukauteen on mahtunu yks akti, kun ei oo mieli tehny, eikä sekään ollu mitenkää päätähuimaava. Ja nimenomaan omasta "syystä", sanotaa nyt vaikka niin että alapää ei ollu mitenkää yhteistyökykyinen...[&:]
Hellyyttä ja kainaloa sen sijaan kaipaa kovasti. Ja saa[:)].

Aamua kaikille.
susanne, mulla on kans ollu edellinen neuvloa syyskuussa ja suorastaan vi..uttaa tämä käyntin harvuus kun ei ole masuasukista mitään tietoa. Viime viikolla piti olla neuvola mutta senkin ynseä täti perui. Sikainfluenssasta/rokotteista ei meidän neuvolasta myöskään infota mitenkään, ei kuulemma ole tapana mistään ilmoitella..jep jep.
No vahingossa sen puhelun aikana selvisi että hakunilas on alotettu jo tän viikon alus rokotukset riskiryhmille ni kävin sit ite viime keskiviikkona piikin ottamassa. Käsi on edelleen kipee ja nuha tuli. Päätös rokotteen ottamisesta tuntuu kyl ihan oikealta. Sais vaan nää sivuoireet helpottaa.
Vauvan liikkeitä en oo tuntenu vielä, toivottavasti alkais pian tuntumaan niin alkais konkretisoitumaan tää raskauskin. Tällee kun juuri mitää seurantaa ei ole niin on vaikea ajatella koko raskautta jotenkin.

Seksihaluista voin osaltani sanoa, että mitä ne on?[:D]
Ei vois vähempää kiinnostaa ja koko ajatus on jopa etonut kun mies yrittänyt jotain vihjailla, olenkin sanonut suoraan et nyt saa pärjäillä ihan itekseen et ei kertakaikkiaan kiinnosta yhtään. Näin täällä. Saa nähä muuttuuko jossain vaiheessa vai ei.

Mulla on tänään vapaapäivä kun huomenna duunivuoro ja synttäreitäni meinaan juhlistaa oikeen pistämällä kämppää muuton jäliltä kuntoon[:D]
Eilen saatiin vihdoin mun vaatekaappi kasattua ni vois alkaa laittelemaa kuteita pahvareita kaappiin. Hirveesti on vielä purettavia laatikoita ja kaikkea tekemistä. Verhoja pitäs ripustaa ym. Mut koitan olla reipas ja saada tänää paljon aikaseks[:)]
Illalla lähetään kaverin kans ikeaan haahuilemaan jos vaikka pari kivaa seinälamppua löytyis ja pääasia kyl se ajanvietto rakkaan ystävän kans :)

Moikka!

Mun täytyy sanoa noista seksihaluista että mulla pysyneet ihan ennallaan koko raskauden ajan. Myös alkuraskaudesta, kun ei mitään kumempaa pahoinvointiakaan ollut, kertaakaan en ole oksentanut. Hellyyttä ja halauksia kaipaan jatkuvasti, mutta sellainen olen ollut aina [:)] Miehestäkin jotenkin tullut vähän "pehmompi" tämän raskauden myötä, tosin hyvä vaan. Eilen yritti mun mahan päältä kuunnella josko sieltä jotain kuuluisi [:D] Mitä muuten muut sanotte, onko vauvan sykettä mahdollista kuulla ihan vaan korvalla kuunnellen tosta mahan päältä? Mä jotenkin olisin sitä mieltä että ei, mutta..?

Koti alkaa olla kunnossa pikkuhiljaa. Kaapeissa ehkä tosin vielä järjesteltävää, mutta pää-asia kun tavarat ovat tuolla kaapissa eikä lattialla laatikoissa. Siellä niitä on aikaa siirrellä ja järjestellä.

Mäkin sitten siihen tulokseen tulin että rokotteen otan, ensi maanantaina neuvolasta siis hakemaan. Eipähän tarvitse katua jos/kun taudin saa, aika hurjaa tahtia kun tuntuu leviävän. Surullinen tapaus se 8-vuotiaan tytön kuolema [:(]

Musta tuntuu että joka paikassa toitotetaan raskaushormoneista, ja miten ne tekevät naiset ihan hulluiksi. Ei mulla ole ollut mitään sellaista. (mieheni ehkä kiittää siitä [:D]) Tosin melko temperamenttinen luonne olen normaalistikin, mutta ei mulla ole mitään siitä poikkeavaa kyllä ollut. Mites muilla?

Hyviä vointeja kaikille, nyt syömään [:)]

Eilen oli meilläki tärkeä päivä kun tuntu ensimmäiset kunnon potkut! katoin selällään sohvalla telkkaria ja siellä se muksautti oikein napakasti monta potkua peräkkäin[:)] pientä liikehdintää oon tuntenu jo muutaman viikon mut noi oli ekat kunnolla havaittavat!ihanaa, sais potkia äitii enemmänki[:D]
   Mulle kans kaverit meinaa pitää vauva-juhlat ja en jaksas oottaa!mut varmaan vasta sit kunnolla ens vuoden puolella.
Hyvää isänpäivää kaikille! taikauskoisuuttani en uskaltanu miehelle mitään isänpäiväks ostaa mut taianpa suukotella vähän ahkerammin ja olla muutenki kiltimpi huomenna[:)]

Hei taas kaikki huhtikuiset [:)] Niin se pyörähti 18. vko käyntiin. Onpas täällä ollut hiljaista viime aikoina..?

Täällä myös ensimmäiset potkut tuntuneet <3 Pari viikkoa ollut sellaisia pieniä tuntemuksia mahassa, nyt iltaisin huomannut telkkaria katsellessa muutamia kunnon potkuja joista ei voi erehtyä. Nelisen viikkoa rakenneultraan vielä, millään ei jaksaisi odottaa. Onneksi on sitä ennen vielä yksi neuvolakäynti.

Minäkin päädyin rokotteen ottamaan, neuvolaan tässä juuri lähtöä tekemässä sitä hakemaan. Toivottavasti en kauhean kipeäksi tule..

Vitsi mä uskalsin viimeinkii kertoo töissä että olen raskaana. Ei toi pomo nyt niin kauheen vihanen ollu, mut eipä se nyt niin hyvilläänkää taida olla [;)] No pääasia on että sain kerrottua. Pomo on kerenny vaan juoruta asiakkaille ym. niin tänää on sit sadellu onnitteluita...
Sikapiikin otin viime viikolla ja käsi tuli aivan älyttömän kipeäksi. Kahtee yöhön oikeen pystyny nukkumaa, ku ei löytyny kunnon asentoa sitte millää!!! Mä muutenkii tykkäisin nukkua mahallani ja nyt kun se ei oikeen ole enää mahdollista, niin sit vietii vielä kylkiasentokii pois!!!! Kyllä korpes kuunnella yöllä, ku mies tyytyväisenä tuhis mahallaa täydessä unessa. Teki mieli potkasta [:D]
Vieläkös teidän tunnetilat viskoo? Mua välillä PÄNNII kaikki asiat ja töissä kun ei oikeen niitä voi purkaa, nii sit tulee iltaisin kiukuteltua kotona. Ja sit mun mies kun ei oikeen jaksa kuunnella mun kiukuttelujani, nii sit tulee aivan turhaa riitaa [:(]
Vasta meni viikonloppu mykkäkoulun keskellä.
Ei uskois että huomenna alkaa jo 19 viikko. Tässä olla niinku jo puolivälissä. Neuvola on vasta viikon päästä keskiviikkona. Siihen asti pitää jännätä. potkuja en ainakaa vielä ole tuntenu, kaiketi siis.
Jaahas takaisin töihin

Joo-o, täällä on iltasella vissiin joku hormonihyökkäys, kun joku nyt vaivaa mieltä ja ärsyttää ihan sikana, mutta en osaa sanoa mikä.. [>:] Siis on vain sellainen ärsyttävä ketutus päällä, että pelkään räjähtäväni ihan just. [:D] Voi olla, että se osittain johtuu siitä kun en oikein tiedä mitä miehen pään sisällä liikkuu ja mitä se tuntee, kun mies EI PUHU asioistaan. Alkuraskaudesta mies oli todella hellä ja iloinen, katottiin välillä vauvaohjelmiakin yhdessä. Nyt sitten miehen puheet ovat jostain syystä menneet hieman negatiiviselle linjalle, esimerkiksi joissakin tapauksissa ylimielisiksi (se empatiakyky mikä miehellä ennen on ollut tuntuu kadonneen johonkin).. Ja myös ilkeiksi, aivan kuin ne olisivat oire jostain suuremmasta. Sen takia heti tulikin mieleen, että voisiko tämä muutos johtua siitä kaverin vauvan menehtymisestä, jos se on saanut miehen pelkäämään tms. [&o] Puhuahan tällaisista pitäisi miehen kanssa, mutta jotenkaan en vain tiedä mistä aloittaa..
Alla on jo pieni ketutus viime viikonlopusta, kun mies lähti perjantaina viihteelle, ja siitä sitten suutuin. Ja sen jälkeen kyllä otin pienen time-outin ajatusteni kanssa, ja mietin että mitä mie sellaisesta suutun, saa mies kavereitaan totta kai nähdä johan vain kotiin yöksi tulee. [:)] Eikä miulle alkoholi ole sellainen ongelma, että jaksaisin siitä paasata miehelle. Tuntuu muutenkin, että meille suomalaisille se on vähän liian helposti kauhea kirosana juurikin sen takia, kun monelle se on ikuinen vitsaus.

Ja tässä kirjoittaessa ketutus on vähentynyt, hyvä! [:D] Mie oon täällä aika monesti valittanut monesta asiasta, mutta kirjoittaminen auttaa vaikka en aina osaisi ajatuksiani pukea sanoiksi kunnolla.

Heipsistä! Taitaa tämä pimeä marraskuu hiljentää foorumeita ja aiheuttaa tunteiden sekamelskaa - ainakin raskaana olevilla. Jotenkin ei ole vain jaksanut millään surffailla netissä viime aikoina. Raskaushormonit, pimeys, sikaflunssapelko ja sisätiloissa oleminen tuntuvat aiheuttavan ainakin täällä helpommin pinnan kiristymistä. Olen kaikkea muuta kuin onnea hehkuva supernainen... Tällä hetkellä miehessä ärsyttävät lähes kaikki piirteet ja tekisi mieli jatkuvasti valittaa jostain. Tuntuu kuin hän tahallaan tekisi kaiken juuri toisin kuin minä haluaisin tehdä. Onneksi ärtymys ei johdu mistään vakavasta ongelmasta, vaan arjen tavallisista pienistä asioista.

Olen edelleen sillä linjalla, etten varmasti sikapiikkiä ota. Rokotteen mahdolliset haittavaikutukset ja asiantuntijoiden ristiriitaiset kommentit arveluttavat edelleen enemmän kuin taudin sairastaminen. Muutamalla tutulla sikaflunssa on ollut jopa helpompi kuin tavallinen flunssa. Yhdellä tutulla rokotteen ottaminen aiheutti taas tosi kovan kuumeen ja muita oireita. Pelottaa, että itsekin saisi kovan kuumeen ym. rokotteesta ja joutuisi käyttämään lääkkeitä päivätolkulla. Olen siis välttänyt ahkerasti turhia ihmismassoja ja pessyt tarkasti käsiä. Toivotaan, että epidemia alkaisi laantua ja rokottamattomatkin saisivat vähän hengähtää.

Odottelen jo kovasti, että mahassa tuntuisi potkuja. Tosin tuskin ne ensikertalaisella vielä pitäisi edes tuntua, mutta toivossa on hyvä elää. Välillä vatsan sivuilla on pientä viiltävää hetkellistä kipuilua, varsinkin kun aivastan tai käännyn sängyssä nopeasti. Kasvukipuja varmaan... pahoinvointia ei kyllä enää ole ollenkaan. Närästystä kylläkin, mutta siitä olen välillä kärsinyt ennen raskauttakin. Päänsäryt ovat, luojan kiitos, helpottaneet ainakin toistaiseksi. Muutenkin olen ollut pirteämpi ja jaksavampi kuin aikoihin. Huimaus on myös helpottanut. Onkos teillä muilla vielä pahoja raskausoireita tai niitä päänsärkyjä?

Oletteko miettineet vielä vaippa-asioita? Kestovaipat vai kertakäyttövaipat? Ajattelin tutustua kestovaippatouhuun tarkemmin ja mahdollisesti pärjätä niillä, sillä rahaa säästyisi aika paljon ja luontoa myös. Ja onhan ne vissiin hengittävämpiä ja ihoystävällisempiä kuin muoviset. Äitiyspaketin aion kyllä ottaa, siinä taitaa olla kertakäyttövaippoja ja yksi kestovaippa.

Olen piristänyt päiviä jo hyvissä ajoin jouluvaloilla. Hain metsästä takapihalle kuusen, johon hankin näyttävän valosarjan. Tuikkukynttilöitä palaa ahkerasti lyhdyissä joka ilta ja ikkunoissa palaa jouluvalo:) Viime lauantaina mies leipoi ensimmäiset joulutortut:) Ja minä keitin glögiä... Muutaman joululahjankin olen jo ostanut, mutta suurin osa on vielä ostamatta. Rakastan jouluista tunnelmaa ja itse joulua yli kaiken!!! Ehkä sitten joulun jälkeen uskaltaisi ruveta ostamaan vauvallekin jotain tavaroita...

Paljon valoisia ajatuksia pimeän marraskuun keskelle!

Hei kaikki pömppömahat, täällä taas uusi hautoja!
Olen viikolla 16 plus kolme ja ehdin täyttää 35v, kun tämä ensimmäinen minityyppimme syntyy huhtikuun lopussa.
Mukana jännityksessä ovat mies ja koira.

Olen päässyt luullakseni helpolla tähän mennessä, väsymys on ollut kova, mutta se on alkanut helpottaa. Toisaalta päässä on aika villi meno kun mieli hyppii
auforiasta raivoon kuin jojo ja kuten joku teistä valitti, niin minäkin suutun ja ärsyynnyn tosi herkästi ja joinain päivinä olen ollut aika masentunutkin ilman hyvää syytä. Ja taivas, mitä pimeitä unia pää näyttää öisin!

Niskaturvotusultrassa oli kaikki hyvin ja tänään kiireinen neuvolatäti piikitykseen tuotujen pikkulasten huutokuoro taustallaan kuunteli mahastani pienen sydämen jumputuksen, täytti taas kasan papereita ja "Oliks sulla jotain kysyttäv... Ai katos kun aika menee, ei tässä enää oikein ehtis", joten se siitä turvallisesta tädistä, jolle voi sydämensä avata, haa. Onneksi meillä jännittävillä isomahoilla on netti, mistä hakea tietoa.

Järjestetäänköhän sitä vanhanajan synnytysvalmennusta enää missään?

Kestovaippojen kannalla minäkin olen ehdottomasti, samoin pissattamisen (luin, että vauvan eleistä aika hyvin päättelee, milloin on pissa tulossa ja sitten vaan suihkimaan lavuaariin), mutta saapa nähdä, miten nämä kaikki ylevät periaatteet murenevat sitten käytännön arjessa, vai pysyvätkö.

Hyvää vointia teille, sanoo mahansa kuplintaa kuunteleva Napa ja miettii, että mitäköhän liikuntaa kävelyn lisäksi viitsisi nyt alkaa harrastaa, että saisi voimaa.

Kestovaippojen kannalla ollaan täälläkin.. [:)] Sitä kun lapsen tekee, niin kyllä miusta sitten pitää pitää huolta myös ympäristön huomioon ottamisesta, ei saa itsekkäästi mennä sitä helpointa tietä (sillä tiedän kestovaippojen opettelemisen olevan vaikeampaa kuin kertakäyttöisten, mutta viitsimistä se vain vaatii). Ja vaikka nyt paljon on ollut kädenvääntöä kumpi niistä loppujen lopuksi on ympäristöystävällisempää, niin kyllä se kestovaippailu pesettämisetkin huomioon ottaen on kannattavampaa kuin kaatopaikkojen kuormittaminen sen kymmenellä kilolla metaania tuottavaa vaippaa. [:D]

Marilyn84: Sie oot melkein samoissa ajoissa kuin mie (ainoastaan parin päivän ero), niin hyvin voit alkaa jo hiljalleen kuulostella liikkeitä masusta. [:)] Mie tunsin ensimmäisen potkun viime viikolla, ja sen jälkeen ne potkut on tuntunut enemmän ja vähemmän joka päivä. Eli kerran kun tuntee, niin sitten hanat aukeaa! [:D] Ei mutta, hyvä on vaikka nukkumaan mennessä maata hetki selällään sängyllä tökkiä hellästi vatsaa eri puolilta. Hyvällä onnella vauva vastaa siihen tökkimiseen kunnon potkaisulla tai edes hipaisulla. [:)]
Etkä ole ainut joka on päättänyt olla ottamatta rokotetta. Itsekin siihen vahvasti päädyin jo alusta asti, enkä mitään järkevää syytä ole kuullut, että itseäni piikittäisin ja ehdontahdoin luontaista vastustuskykyäni heikentäisin aineella jota ei edes tunneta tarkkaan. Mutta epidemian hiipumista toivon minäkin, varsinkin niiden kannalta jotka nyt eivät oikein sitä päätöstä osaa tehdä, vaan soutavat ja huopaavat päivän uutisoinnin mukaan. [&:] Ja todella toivon, ettei näillä rokotteen ottaneilla ilmene sitten myöhemmin mitään vakavia jälkioireita, siinä olisi monen elämä pilalla. [&o]

napa: Synnytysvalmennusta pitäisi olla tarjolla melkein missä vain, tosin tapa ja kertojen määrä voi vaihdella suurestikin. Ja ennenhän on ollut myös tutustuminen synnytyssaliin jne, mutta ainakin tämän syksyn monella paikkakunnalla se "tutustuminen" on ollut kurkkimista ovista sisään, jos sitäkään. Toivottavasti siekin sitten saat selville valmennusajat, kun onhan se olennainen osa synnytykseen ja vanhemmuuteen valmistautumista. [:)]
Ja höh kyllä sitä neuvolan tätiä! Kyllä monesti kuulee sellaisia juttuja, että ei se äidin ja vauvan hyvinvointi olekaan niin tärkeää noille neuvolan ihmisille, kuin annetaan ymmärtää. Varsinkin jos seuraava asiakas odottaa jo nurkan takana. [:-]

Tervetuloa napa hautojien joukkoon! Joo, täälläkin unet ovat muuttuneet raskausaikana aika omituisiksi ja välillä ei voi ymmärtää, miten mielen sopukoista voi kehittyä sellaisia tarinoita. Viime aikoina olen nähnyt monta kertaa unta keskenmenoista ja lapsestani vanhempana. Unet ovat aina enemmän tai vähemmän ahdistavia ja pilaavat välillä koko aamupäivän synkällä tunnelmallaan. Onneksi sekavasta unimaailmasta pääsee aamulla eroon:)

Arwen, olen myös sitä mieltä, että kaiken ihanan vauvakuumeilun keskellä pitäisi muistaa ympäristöasiat. Miten maapallo jaksaa kantaa lukemattomat muoviset ongelmajätekasat, joita syntyy hyvinvointivaltioissa. Onhan sitä suurin osa ihmiskunnan ajasta käytetty "kestovaippoja" eli ihan perus harsotekniikkaa. Ennen ei ollut edes pesukoneita eikä paljon muitakaan mukavuuksia ja silti pärjättiin kestovaipoilla. Nykyään ihminen haluaa päästä joka asiassa helpolla ja sen kun tekevät samanaikaisesti miljoonat muut ihmiset päivässä, syntyy ratkaisemattoman suuri jäteongelma. Ja on jo valitettavasti syntynyt. Eilen taisi juuri olla lööpeissä Pentti Linkolan kommentti "Lapsen hankkiminen on suurin ympäristörikos". Voin kyllä hyvin allekirjoittaa tuon. Siksi jokaisen kannattaisi mennä itseensä ja karsia turhaa kulutusta sekä keskittyä hankkimaan sellaisia tavaroita, jotka kestävät pitkään käyttöä ja ovat ympäristöystävällisiä. Olen sitä mieltä, että muovinen kertakäyttökulttuuri pois ja käpylehmät tilalle! Nyt lopetan paasaamisen ja aiheesta toiseen...

Ollaan tosiaan Arwen samoissa ajoissa. Mulla valehtelee hiukan tuo laskuri. Tänään menossa 17+2 ja laskettu aika 20.4 (taulukon mukaan), äitiyskorttiin oli merkattu 19.4 jostain syystä. No eipä päivän heitto sinne tänne mitään merkkaa, tuskin se lapsi päivän tarkkuudella osaa tulla ulos. Odotatko Arwen muuten ensimmäistäsi? Aika aikasin olet jo potkut tuntenut, jos olet ensikertalainen (olen kateellinen! :)). Olen minäkin jotain pientä tuntenut, mutten osaa kyllä varmasti erottaa onko kyseessä suoliston kuplimiset vai mitä. Meidän pikkuinen taitaa olla vähän laiskaa sorttia. Ultrauksessakin se vain makoili mukavuudenhaluisen näköisenä ja olisi voinut kuvitella sen loikoilevan sombrero päässä riippumatossa juomassa pillillä mehua. Heh hee... tullut vissiin isäänsä...;) Miltä ne potkut oikein tuntuvat? Sattuvatko ne tai tuntuvatko kipuna, vihlaisuna, painon tunteena? Odotan kyllä niitä niiiin jännityksellä :)

Marilyn84: Miulla on laskettu aika 18.4, mutta molemmat toivotaan miehen kanssa että vauva syntyisi 20.päivä.. Silloin olisi koko perhe syntynyt 20.päivä neljän kuukauden välein (mie joulukuussa, mies elokuussa ja pikkuinen siis huhtikuussa). [:D] Mutta katsellaan miten käy. [;)]
Ja esikoista tosiaan odotan, ei ole ensimmäinen kerta kun olen raskaana mutta se kerta ei kestänyt näin kauaa, joten ensimmäistä kertaa potkuja tunnen. Ja niitä on vähän hassua selittää, ne on AIVAN erillaiset kuin mitä ikinä olet tuntenut. [:)] Ne ei satu, eivätkä tunnu epämiellyttäviltä, päin vastoin. Silloin viime viikolla, kun potku tuntui ke-to välisenä yönä, niin se oli todella selkeä potku, ei epäilyksen häivääkää. Sen jälkeen liikkeet ovat sitten olleet enemmän noita "ilmakuplan poksahduksia", eli voisi kuvitella kuin vesikupla puhkeaisi ja sen tuntisi liikkeenä. Mutta älä huoli, ei niistä voi erehtyä sitten kun niitä rupeaa tuntumaan. [:)] Meillähän pikkuinen silloin ultrassa poukkoili vaikka miten, näytti itsestään selkää, vatsaa ja molempia kylkiä, ja muutenkin riehuminen oli aikamoista. Joten silä saattaa osittain selittyä tuo aikainen liikkeiden tunteminen, lääkäri silloin rv:lla 14. veikkasi että mie tuntisin ekat liikkeet n. viikolla 21 kun rakenneultrakin on. [:-]

Auh, nyt rupesi sattumaan kohtuun.. Vielä en ole särkylääkettä kertaakaan ottanut, mutta kyllä nuo kohdun kasvukivut ovat aikamoiset.. Onneksi samalla tuntuu myös pientä "kuplailua" tuolla vatsassa, niin voi hymyillä kivusta huolimatta. [:D]

Onko kaikki muut, paitsi minä menossa rakenneultraan? Itse tein heti raskauden alussa päätökseni, kun sitä kysyttiin neuvolassa, etten osallistu seulontoihin. Meillä kun systeemi on se, että rakenneultraan ei pääse julkiselle puolelle ilman, että osallistuu kaikkiin seulontoihin ja mitään kromosomipoikkeamajuttuja en halunnut, kun ne eivät ole kuitenkaan 100% varmoja. Sitäpaitsi, minusta ei kuitenkaan olisi ollut raskautta keskeyttämään, vaikka mitä olisi selvinnyt. Mietimme miehen kanssa ensin, että voisihan sitä sitten käydä yksityisellä ultrassa, mutta nyt kun ajankohta lähenee, alkaa tuntua kovin turhalta.

Mielelläni kuulisin toisien mielipiteitä asiasta.

Tervetuloa joukkoon napa! [:)] Meillä täälläpäin ainakin on ihan perinteistä synnytysvalmennusta, ja myös tutustumiskierroksia synnytys-saleihin. Tiedä sitten kuinka perusteellisia tutustumisia, kuten Arwen mainitsi..

Illil:
Mulla menee kanssa niin että rakenneultra 4.12 ja neuvola 24.11, eli tosi lyhyt väli jää. Meillä täällä ainakaan nuo ultrat ja neuvolakäynnit eivät ole mitenkään "sidoksissa" toisiinsa, ihan eri paikoissakin molemmat. Neuvolakäynneissä on se n.kuukauden väli ja ultrat ovat tulleet sinne väliin sinne mihin ovat ajan sairaalasta antaneet. Meillä neuvolakäynnit alkavat tihentyä rv 26, siitä eteenpäin on kahden viikon välein. Tämäkin tietysti kaupunkikohtaista.

Possurokotteen siis otin, ja vaikka etukäteen pelkäsin niin eihän siitä mitään sen kamalampia oireita tullut. Käsi oli seuraavan päivän kipeä ja lämpöä max. 37,5'c, ja ehkä hieman normaalia väsyneempi olin. Eli aika vähällä selvisin, onneksi. Mites muut jotka rokotteen olette ottaneet?

Mä sanon nyt oman mielipiteeni tähän vaippa-asiaan. Mulle on ollut alusta asti selvää että kestovaippoja meillä ei edes harkita, mies on täysin samaa mieltä. Pienen lapsen kanssa on varmasti hommaa muutenkin enemmän kuin tarpeeksi, ja varsinkin kun esikoinen kyseessä niin kaikki uutta ja totuttelemista vaativaa. Ja rehellisesti voin myöntää olevani myös niin mukavuudenhaluinen että normivaipat mielestäni parempi vaihtoehto, ainakin meille. Onhan se totta että se on enemmän ympäristöä kuormittavaa, mutta jotenkin tuntuu että tässä maailmassa on niin paljon kaikkea muutakin pahaa että ei se lasten vaippoihin kaadu. Eri mieltä siis olen kuin monet teistä, mutta mielipiteitähän on yhtä paljon kuin meitä odottajiakin [:)]

Marilyn84: Mä odotan kanssa joulua tosi paljon! Ihanaa poltella kynttilöitä, niistä tulee varsinkin illalla kun pimeää ihana tunnelma. Ostin juuri vaniljan ja kanelin tuoksuisia tuikkuja, niistä saa joulutunnelmaa vielä lisää [:)] Oikein rupesi glögiä tekemään mieli kun asiasta mainitsit, täytyykin tänään muistaa kaupasta ostaa.

Marjo82: Onpa kurjaa että teillä ei pääse sitten rakenne-ultraan jos seulonnoista kieltäytyy. Outoa kyllä, en ole ennen kuullut moista käytäntöä. Meillä täällä painotettiin kovasti että seulontoihin osallistuminen täysin vapaa-ehtoista, että se päätös ei esim. ultriin vaikuta. Täällä kaikille kuuluu ne 2 ultraa, np-ultra ja rakenne-ultra siitä huolimatta, osallistuitko seulontoihin vai et.

Nyt siivouspuuhiin!

Moi![:)]
Täällä taas uusi masun kasvattaja ilmoittautuu joukkoon. LA on 27.4 ja miehen ja kahden kissan kanssa ensimmäistä pienokaistamme kovasti odotellaan <3. 1.12 meillä rakenneultra, johon päästäänkin ilmaiseksi, vaikka alun perin ei pitänytkään, jee. Saa tuoreemman kuvan meidän mössykästä. [:D] Sukupuolta ei aateltu kysellä. Meidän työnimi siis mössykkä.[:)]

Odotusaika sujunut suuremmitta ongelmitta. Pahoinvointia, eli meidän perheessä ”kutvista” on yhä. [:'(] Nyt viimepäivinä migreeni-tyyppinen pääkipu on vienyt voimat, samoin oksentaminen. Sydäntä on kuunneltu parin viikon ajan iltaisin dopplerilla ja nyt muutaman päivän ajan on kuulunut helposti, ilman puolen tunnin etsiskelyjä.[:)] Potkuja en oo vielä tuntenu tai ainakaan erottanut kaikista muista ilmakuplista ja tuntemuksista.. jospa kohta.

Rokotteen otin, kun se possuflunssa kerta raskaana oleville on kymmenen kertaa pahempi ja pelottaa niin itsen kuin sitä kautta vaavin puolesta. Rokotuksesta oli käsi pari pv lievästi kipeä.Mutta kyllä pelotti rokotukseen mennä, ja pelottaa edelleen sen mahdolliset vaikutukset.. Harkitsin kauan.

Kestovaippakeskusteluun ehdoton kyllä:). Niin luonnonsuojelijana henkeen ja vereen kuin tuttujen mielipiteiden takia! :P 1,5 tonnia kertakäyttövaippoja yhdeltä vauvalta tuntuu julmetulta. Siskoni, 4,5 kk pojan äiti, on sitä mieltä, että kestovaipat ei oo yhtään hankalampia kuin kertakäyttövaipat, päinvastoin.. Vain kakan huuhtelu vaipasta voi joitakin haitata, mutta joutuuhan pyllyn pesemään kuitenkin [;)]. Eipähän tarvi yhtenään viedä haisevia roskia, ja todellakin säästää selvää rahaa kun ostaa kestovaipat kirppikseltä. Käsittääkseni äitiyspakkauksessa on nykyään enää vain kestovaippoja. Mutta ymmärrän toki myös tavisvaippojen ilot [:)].

Joulun odottaminen kaikkine valoineen ja kynttilöineen piristää tässäkin kodossa [:D]. Josta kyllä kohta muutetaan. Lisästressiä tuonut muuttamiseen homeongelmat, mutta jospa se tästä.. Positiivisin mielin odotellaan ultraa ja puoliväliä :).

Huh kun tuli paljon asiaa, kun vasta nyt tänne liityin..
Kiva ollut lukea teidän juttuja [:)]. Saanut paljon vertaistukea virtuaalisesti [:D].  Tsemppiä kaikille! <3

Niina_1: Mulla oli edellinen neuvola syyskuun lopulla, ja seuraava vasta joulukuun toisella viikolla.. Sen jälkeen kyllä ilmeisesti on käynnit taas tiheämmin, mutta olivat nyt täällä pk-seudulla saaneet uuden ohjeistuksen juuri noista alkuraskauden käyntiväleistä. Säästöistähän siinä taitaa olla kyse, ei mistään muusta.

Juttelin veljeni kanssa siitä sikainfluenssasta, hän sairasti 6 päivää josta 3 lähes 40 asteen kuumeessa, loput "vain" jotain 38, ja sen lisäksi särki jakuvasti sekä päätä että koko kehoa. Hänellä se siis ainakin oli paljon rajumpi kuin normaali flunssa, joten toivottavasti te ei-rokotetut onnistutte välttämään tartunnan. Mulle myös sanottiin rokotusta annettaessa että kuumeilu on aina sikiölle haitaksi, eli jos lämpö nousee se pitää sitten äkkiä saada lääkkeillä alas, mutta mitään kuumeilua ei rokotteesta tosiaan tullut.

Vaippa-asiaa ollaan mietitty, ollaan ajateltu että käytettäisiin enimmäkseen kestovaippoja sekä ympäristö- että rahasyistä (myös minun mielestäni äitiyspakkauksessa on nykyään pelkästään niitä), mutta käytännössä se ei kai ole ihan niin yksinkertaista. Kaverini jolla on 2 kk vanha poika juuri sanoi, että ainakin alussa jo tavaran rakenne on sellaista etteivät kestovaipat oikein toimi. He aikovat kuulemma yrittää pikkuhiljaa siirtyä kestoiluun, kunhan tavara alkaisi olla vähän kiinteämpää. Eli luulenpa että sitten vasta sen näkee ja pystyy päättämään kun niitä vaippoja alkaa oikeasti tarvita, periaatepäätöksiä on tässä vaiheessa varmaankin turha tehdä. Täällä ainakin on nimittäin vielä todella vaikea ylipäänsä kuvitella sitä uutta arkea, kun meitä onkin kahden sijaan 3 ja olen kotona pikkuisen kanssa.. [:)]

Ja mielialoista vielä, täällä ollaan oltu hyvin onnellisia avomiehen kanssa (mentiin jopa kihloihin viime pe! [:D]), mitään raivokohtauksia ei kotona ole tullut missään vaiheessa. Muutaman kerran olen kyllä alkanut itkeä ihan hysteerisesti katsoessani telkkaria tai lukiessani lehdestä jotain ikävää, ja töissä olen joskus hermostunut vähän normaalia enemmän. Muuta olen siis muutenkin todella temperamenttinen, ja mitään suurta eroa ei noissa "raivokohtauksissa" mielestäni ole ollut. Toisaalta fyysisiä inhottavia oireita on ollut sitten sitäkin enemmän, pahoinvoinnin tilalle on nyt viime aikoina tullut iho-ongelmia. Tällä viikolla olen myös ollut aika väsynyt, mutta päänsäryt ovat onneksi loppuneet (tai ainakin tauonneet).

Rakenneultraa odotellaan edelleen malttamattomina, enää parisen viikkoa sinne [:)]

Tervetuloa pöllö joukkoon!!! Joo, nykyään saa elämään kyllä niin paljon helpotusta netistä, kun vertaistuki on lähellä mihin vuorokauden aikaan tahansa. Keskustelusivustot eivät vaadi jatkuvaa läsnäoloa ja pirteyttä, vaan juuri silloin voi olla aktiivinen, kun itsestä siltä tuntuu.

Tänään tuntui mahassa outoja "luunappeja", aivan kuin olisi saanut pieniä sähköiskuja mahan sisällä. Makoilin iltasella sängyssä selällään, niin yhtäkkiä säpsähdin oikein kunnolla, kun tuli niin kova "sähköisku" tai aivan kuin Arwen kuvaili "kupla puhkeaisi". En ole ennen tuommoista tuntenut, joten kai se nyt oli sitten pikkuisen liikehdintää[:)] Jännä tunne...

Marjo82, täälläpäin pääsee kyllä kahteen ultraan, vaikkei haluaisi osallistua sikiöseulontatutkimuksiin. Tai niin olen käsittänyt. Minä sain rakenneultra-ajan joulukuun 7. päivälle. Silloin on 22. viikko meneillään. Päätöksesi on kyllä hyvin ymmärrettävä... varsinkin, kun kuulee tapauksista, joissa seulonnoissa korkean riskiluvun saaneet ovatkin synnyttäneet täysin terveen vauvan tai tapauksista, joissa ultrakuvaa on tulkittu virheellisesti ja sen myötä päädytty vääriin johtopäätöksiin. Toisaalta, onko ihmisellä oikeus leikkiä jumalaa? En tiedä, mutta aina ei korkeisiin riskilukuihin ja muihin negatiivisiin uutisiin kannata luottaa sokeasti. Tosin varmasti tapauksia on moneen lähtöön.

Mukava kuulla, että ainakin tässä vaiheessa monet ovat kestovaippailun kannalla. En halua syyllistää mitenkään muovivaippojen käyttäjiä - varmasti maapallon saastumiseen suurimmat syylliset löytyvät aivan muualta kuin lapsiperheistä. Saa nähdä sitten, miten arki muuttaa yleviä periaatteita. Toisaalta oma äitinikin käytti harso+muovisuojus+alushousut yhdistelmää kaikkien 4 lapsen kohdalla ja teki ahkerasti maatilan töitä samaan aikaan. Eikä ollut edes tiskikonetta arjen apuna. Luulen, että asenne ratkaisee tässäkin asiassa. Kun jonkin asian ottaa tavaksi alusta lähtien ja homman saa toimimaan, niin eiköhän se siitä.

Susanne, sama juttu mieheni siskolla. Sikainfluenssan kuumevaihe kesti 7 päivää. Pahimmillaan kuumetta oli 39 astetta ja olo aika surkea. Sitten taas serkullani tauti oli jopa helpompi kuin tavallinen flunssa ja meni aika nopeasti ohi. Ala-asteikäisillä ja pienemmillä tauti tuntuu olevan rajumpi kuin vanhemmilla. Ehkä sitä vastustuskykyä on reilummin ihmisillä, jotka ovat sairastaneet joskus aikaisemminkin influenssoja. Olen onnistunut mieheni kanssa välttelemään tähän asti kaikkia lähisukulaisia ja tuttuja, jotka ovat sikaflunssan saaneet. Kaupoissa ravaamista välttelen ja kädet on kohta pesty puhki[;)] Olisi kyllä niiiin paljon mukavampaa olla raskaana aikana, jolloin ei ole mitään sikaepidemioita. Tuntuu kuin pitäisi vähintäänkin piiloutua kellariin hengitysmaskin kanssa[X(].

Taas tuli yksi kysymys mieleen... aiotteko ottaa vakuutuksen pienokaiselle? Se pitänee ottaa ennen lapsen syntymää. Minkäköhän hintaisia ne on..? Kyllähän kela tulee varmaan jotenkin vastaan korvauksien muodossa, jos tulee jotain vakavia sairausongelmia vai...? Mulla ei ole mitään hajua lasten vakuutusasioista Kertokaa te viisaammat[8|]

MARILYN84: Meillä on poikien vakuutukset yhteensä n. 500e/vuosi. Olikohan se niin että mitä pienempi lapsi sitä kalliimpi vakuutus. Ollaan otettu vasta ku ovat syntyneet mutta saa niitä jo ennen syntymääkin otettua.

Onko täällä jo joku käynyt rk-ultrassa? Oletko saanut tietää kumpi matkustaa masussa? Meillä 6 päivän päästä tuo ultra enkä pysy enää pöksyissä. Kumpa sitten sais tietää että kumpi tulee.

Se on moro!

Vähän hiljaiseloa olen itekin pitänyt täältä, lähinnä tuon sikainfluenssavouhotuksen takia..En osaa sitä ite pelätä ja mun mielestä se on saanut jo liian ison huomion osakseen..Toki kyseessä on vakava asia, mutten vaan itse jaksa liiallista sen asian käsittelyä/pelkäämistä..
Vastoin alkuperäistä kantaani, niin neuvolantäti kuin THL:kin saivat kantani sikapiikkiin muuttumaan ja vajaa 2vkoa sitten se minulle tuikattiin. Uskon päätöksen olleen oikea, enkä juurikaan sitä miettinyt enää piston jälkeen. Käsi tuli pariksi päiväksi kipeäksi ja olen ollut muutenkin kipeä melkein koko ajan piikityksen jälkeen. Sitä en tietysti tiedä, johtuuko se piikistä vai ei.

Tänään tuli 20 vkoa täyteen, jei! Liikkeitä olen tuntenut vasta vähän (mulla myös istukka kohdun etuseinämässä), sellasta pientä kutitusta välillä..Ens viikolla ois rakenneultra ja en malttais millään sitä odottaa! Aiomme kysyä sukupuolen, mikäli pienellä ei ole jalat tiukasti ristissä ;)

Naureskelin täällä noille seksihalu-kommenteille :) Ihanan lohdullista kuulla, että muillakin halut kadoksissa..Syliä, haleja ja hierontoja olen onneksi saanut tarpeeksi ja ne tuntuvat kyllä ihanilta! Jotenkaan nuo petipuuhat vaan eivät nyt tunnu niin kiinnostavilta..Onneksi meillä mies ymmärtää asian eikä ole yhtään painostanut asiaan..Olen myös huomannut limakalvojen kuivumista eli täälläkään tuo alakerta ei aina tunnu enää niin yhteistyökykyiseltä ;)

Mulla mieliala ollu aikalailla tasainen koko raskauden..Tietty se ekan 3kk:n huonovointisuus alkoi rassata, mutta muuten olen ollut kyllä ihan oma itteni..(en tosin tiedä, onko mies samaa mieltä;) Oon voinut nyt tosi hyvin, välillä särkee päätä ja varsinkin valvominen laukaisee migreenin, mutta muuten kaikki hyvin!

Vaippa-asiasta vielä..Meillä tullaan käyttämään kertakäyttövaippoja. Niistä on nykyään valittavana myös biohajoavia vaihtoehtoja ja varmaankin näitä meillä sitten tullaan käyttämään. Pidän itsekin noita luonto- ja ympäristönäkökulmia tärkeinä, mutta kestovaipparumbaan en ole valmis..Plus lapsen aloittaessa päivähoidon, kaikki päivähoitopaikat eivät tue kestovaippojen käyttöä..Mutta nostan hattua kyllä niille vanhemmille, jotka jaksavat kestovaippojen kanssa touhuilla!

Nautitaanpa viikonlopusta täysin siemauksin ja muistetaan rentoutua.. :)

Takaisin