Täällä ollaan..:)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja embu83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiva kuulla Lootuska että oot jo saanut noin selvästi tuntea vaavisi[:)]Minä vasta odottelen, mutta kyllä mäkin yhä vahvemmin uskon siihen että vauva se siellä mahassa mylläsi. Ja kyllä kai niitä potkuja saa sit tuntea ihan tarpeeksi loppu raskauden[:)]Kyllä se varmaan miehellekin tulee niin konkreettiseksi kun itse saa lapsensa tuntea. Oma mies ainakin välillä sanoo et meinaa unohtaa koko vauva asian jos ei puhuta siitä, ku eihän hän niitä muutoksia itsessään tunne eikä mussakaan vielä juuri siis näy[:)]Joskus tuntuu et aika menee kuin siivillä ja välillä tuntuu seuraavan  neuvolankin odotus ikuisuudelta. No mut mä ainakin ajattelen niin että silläkin on oma tarkotuksensa, että ihminen kantaa 9 kuukautta ja saa noin paljon aikaa valmistautua kaikkeen. Joten kaikki aikanaan[:D]

Kerrohan sitten kokemuksia ultrasta!!!

Joo hei ajatellaan positiivisesti, elämä on paras lahja ja nautitaan siitä!

Poika olisi tännekin tulossa - ainakin, jos on uskominen kiinalaiseen testiin[;)] Ihan mukavia nuo kaikenlaiset testit...[:)]

pia: hienoa kuulla, että rakenneultrassa kaikki oli hyvin! Voi kunpa aika kuluisi nopeammin ja pääsisi itsekin sinne ultraan. Jännittää kyllä toisaalta niin hirveästi, että onko pikkuisella kaikki hyvin. Tekikö muuten ultrauksen kätilö vai lääkäri? Kestikö se kauan? Varmaan ainakin pitempään kuin eka ultraus... toivottavasti meidän kohdalle osuisi eri kätilö tai lääkäri, kun edellinen oli niin tönkkö tapaus.

Meilläkin vauva tulee asustelemaan meidän makuuhuoneessa. Meillä on kaksio ja ylimääräisiä huoneita tai tilaa ei hirveästi ole. Eiköhän sitä ekan vuoden jotenkin pärjää. En kyllä varmaan edes uskaltaisi eri huoneeseen laittaa, jos yöllä tulee jokin hätä. Valvon varmaan kaikki yöt ja kuuntelen korvat höröllä eri ääniä. Yksi kaveri kauppasi meille ostamaansa uudenveroista vauvansänkyä, kun eivät itse sitä tarvi. Heidän vaavi on alusta asti nukkunut vanhempien keskellä ja nukkuu vieläkin. Embu83 tai muut: mitä mieltä olette vauvan nukkumisesta vanhempien keskellä? Onnistuuko se tosiaan? Pelkään, että runnoisin lapsen unissani tai vahingossa tökkään kädellä ym.

Kävin tänään parilla lastenkirppiksellä tutustumassa valikoimaan. Tosi paljon hyväkuntoisia vaatteita laidasta laitaan. Eihän sitä tarvitse ostaa juuri mitään vaatteita uutena, niin paljon tuntui kaikkea löytyvän ja tosi edullisesti[:)] Katselin siellä kestovaippojakin, mutten oikein saanut selvää, mitä niistä kannattaisi käyttää ja miten. Aio:t, taskuvaipat, kuorivaipat, sisävaipat ym. ym. - mikäköhän malli/yhdistelmä olisi paras..? Pää sekaisin kaikista hienoista termeistä[8|]  kuinkakohan monta niitä pitäisi hankkia..? En löydä mistään oikein kunnon selkeää ohjetta nykyisten kestovaippojen käyttöön. Pitää varmaan turvautua äidin neuvoihin ja ostella harsoja vino pino ja ruveta itse käsitöihin[8D]

anelse: tähän mennessä paino on noussut reilu 3 kiloa. En ihmettelisi, vaikka tämän päivän aikana olisi tullut toiset kolme lisää[;)] Ruokahalu on kyllä taas kasvanut ja nyt kelpaa niin makea kuin suolainenkin eli varmasti lisää painoa tulee... Ei minunkaan mies ole mikään suurien tunteiden ihminen ja välillä se tuntuu jopa ärsyttävältä, kun itse on todella tunteellinen ja tunteet ovat aina ääripäästä toiseen. Pitää vain muistaa, että ihmisillä on erilaiset luonteet ja se pitää hyväksyä. Mies on kyllä ollut todella kannustava, mukana täysillä ja haluaa kovasti tulla neuvolaan sekä ultriin. Välillä tuntuu, että hän on ihan kärsimätön ja vauveli saisi tulla hänen mielestään samantien. Minusta kyllä 9 kk on aivan sopiva aika sopeutua vauvan tuloon[:)]

Olisipa minullakin sisaruksia tai läheisiä, joilla olisi vauvoja... olisi niin paljon kysyttävää ja kaikkea mitä voisi meille ensikertalaisille kädestä pitäen opettaa.

Mukavaa illanjatkoa!

Marilyn84: On meillä pojat ihan vauvana nukkuneetkin välillä meijän välissä mut me ei vanhempina sitten nukuttukaan ku koiran unta. Ei siinä pysty ku just pelkää et menee sen päälle tai jtn. Itekin oon niin kova huitoo et jos nukkusin oikeen sikeesti ni huitosin varmaa vauvaa. Mut se oma tapa löytyy kyllä mikä sopii juuri omalle perheelle parhaiten. Me jaksettiin yö valvomiset ja muutenkin paljon paremmin ku vauva siirtyi omaan sänkyyn ja huoneeseen. Ja sillä pinnasängyllä ei ole aluksi mikään kiire. Vauvahan voi pari ekaa kk nukkuu vallan hyvin vaikka äippäpakkauksessa. Siihen tulee patjakin mukaan.

Kettuli82: Joo hedelmöitysaikahan siihen conseption-kohtaan piti laittaa. Mä itse sähläsin väärin ne pvämäärät, ja uudestaan kun tein oikein sen niin tyttöähän se meille veikkasi. Tosin kokeilin mun 3-v kummipojan tiedoilla sitä niin tytöksi väitti.. [:D] 2 viikkoa ja 2 pvää, sittenhän se toivottavasti ultrassa nähdään kumpi meille tulossa.

pia: Ihanaa kuulla että teillä rakenneultrassa kaikki hyvin! [:)] Sä taidatkin olla meistä ensimmäinen kenellä se on jo ollut. Mä tuossa laskeskelin että meillä rk-ultra osuu viikoille 20+5, mites muilla?

kissuliini83: Näin mä vähän arvelinkin tän inkivääri-asian olevan.. [;)]

anelse: Meillä mies oli aluksi melko "varovainen" raskauden suhteen, ei halunnut kovin aikaisin kertoa vauvasta kenellekkään eikä myöskään mulle oikein mitään puhunut. Johtuu ihan siitä että meillä takana keskenmeno viime joulukuussa, juuri kun oli kerrottu sukulaisille ja muille silloin rv 12 tietämillä että vauvaa odotellaan, niin paljastuikin keskeytyneeksi keskenmenoksi, kesken oli siis mennyt jo rv 7. Nyt kun ollaan jo näinkin pitkällä ja kaikki mennyt hyvin, on hänkin ääneen ruvennut puhumaan vauvasta ja on kovin iloinen siitä. Hänen äidilleenkin kerrottiin vasta viime viikolla, eikä tästä muutenkaan "koko kylä" vielä tiedä, perheet ja lähimmät ystävät vain. Ihanasti mies aina iltaisin silittelee mahaa kun telkkaria katsellaan, ja kovasti jo itselleen odottelee jalkapallokaveria [:D]

Mäkin tein ton kinkkitestin ja tyttöä veikkaa[:)] Sisko teki kans ja sen tytöstä tuli tyttö eli sen kohalla ei kussu hehe[:D]
Katotaa kenellä meistä pitää paikkasa[;)]

Mulla ru osuu viikoille 19+5
Kyllä mä olen ajatellu glögiä juoda, enkä usko että siitä on haittaa jos ei tosiaa litratolkulla joka päivä vedä. Kohtuus kaikessa ja järki kädessä niin hyvin menee :)

Täälllä mies ollu varovainen ja vaitonainen vauvan suhteen. Ei siitä juurikaan puhu, ei ainakaa mun kans. Eli meillä ei ole minkäänlaista keskustelua tulevasta vauva arjesta tai haaveilla yhdessä mistään.
Enkä usko et johtuis siitä ettei olisi innoissaan, vaan luulen johtuvan ihan jännityksestä ja pelosta. 
Ei muutenkaan ole sellainen että osaisi tunteistaan puhua tai niitä näyttää.
Kovasti on huolissaan aina jos sanon et masu on kipee tai jos juilii, menee otta ihan kurtulle ja sit silenee ku kerron et varmaan kasvukipuja vaan. Neuvolassa oli viimeks mukana ja ultraan taas tulossa.

Tänään kävin ostamassa mustaa maalia jos sit vkl sais tosiaan aikaseks laittaa ja sisustaa. Viihtyis täälläkin vähän paremmin kun sais paikat kuntoon :)

Mulla toi kiinalainen testi näyttää tyttöä..:) Saa nähä mitä se ultra sitten huomenna kertoo.

Iseasiassa kun katoin ni on näyttänyt kaikkien mun lapsien kohdalla tyttöä ja mulla on kuitenki vain poikia tullut..että eiköhän tämäkin masukki ole sitten poika..:D

Täällä kiinalainen testi väitti, että poika olisi tulossa. Kovasti meillä on poika olo ja kaikki muutkin on sitä mieltä että poika on tulossa. Meilläkin mies kaipaa kovasti pientä pelikaveria, kun itsekin jääkiekkoa valmentaa. No mutta sekä tyttö ja poika ovat aivan yhtä tervetulleita ja rakkaita[:)]

Meillä rakenneultra on viikolla 20+5, joten vielä joutuu vähän aikaa odotteleen. Joulukuun 7. muistaakseni. Hei Marilyn84 mennään muuten samoilla viikoilla:-)

Minulla näytti kiinalainen testi tyttöä. Sellainen olo on minulla ja miehellänikin ollut, mutta saas nähdä.[:)] Rakenneultra minulla on vasta 16.12 ja osuu viikolle 21+1. Millään ei jaksaisi odottaa! Onneksi on yksi neuvolakäynti välissä.

Minulla pömpöttää maha jo jonkin verran (olen aika pieni ja hoikka niin näkyy), paino on nyt samassa kun ennen raskautta, aluksi laihduin muutaman kilon. Liikkeitä en vielä tunne juurikaan, jotain kyllä kuvittelin illalla tuntevani kun mahaani hieman "kiusasin". [:D]

Nyt olen aika nuhainen ja kurkku kipeä (posuurokotteen otin pari viikkoa sitten) , mutta kuumetta ei onneksi ole, lämpö pysyttelee siinä 37 tuntumassa. Kuinka helposti olette jääneet raskauden aikana kotiin? (Minusta tuntuu että jään paljon helpommin.) Taidan tämän päivän pysyä vielä kotona. Neuvolaan en ole soittanut, olettaisin ettei tämä sikaa ole kun ei sitä kuumetta ole ja flunssa alkoi nuhalla..

Mieheni on todella onnellinen ja odottaa myös kovasti vauvaa. Toisaalta välillä hän menettää hermonsa jos liikaa höpötän.[:)] Onneksi hänellä on kokemusta vauvojen hoitamisesta (sisko- ja velipuoltaaaaan hoitanut), kun itselläni ei ole minkäänlaista kokemusta. Uskon että hän on todella suureksi avuksi sitten kun vauva syntyy, olisi jopa valmis jäämään kotiin! [:D] On tässä jonkin verran tullut kinailtua omien mielialanvaihteluiden vuoksi (olemme molemmat melko kiivaita), mutta sovimme aina riitamme todella nopeasti. Onneksi emme kumpikaan kestä mökötystä.[;)]

Masussa potkitaan kauheeta kyytiä [:D] Mulla näytti kiinalainen testi tyttöä, saa nähdä selviääkö huomenna [:)]

Mun mies on kans perus suomalainen, ettei paljon tunteista puhu.. Se kyllä toivois ennemmin poikaa, et vois sen kanssa touhuta kaikkee.. skeittausta, lumilautailua ja rumpujen soittoa.. vähän aikaa tosin menee[;)] Kyllä se sitä silti odottaa kovasti. Viikonloppuna sanoin et nyt se olis jo puoli väli (ma tuli täyteen) niin sano että 'ai puoliväli vasta, tuntuu kun olisin jo ikuisuuden ollu raskaana'.

Me taidetaan kuitenkin saada aika paljon tarvikkeita sukulaisilta ja kavereilta. Tuleva pappa oli kaivanu vintiltään pinnasängyn ja syöttötuolin ja oli kuulemma taas kaivellu lisää, saa nähä mitä vielä löytyy. Kaverin kanssa eilen puhuin niin saan siltä rintarepun ja kantoliinan lainaan, toiselta kaverilta kestovaippoja ja yhdeltä sukulaiselta saadaan turvakaukalo ja vaatteita ollaan saatu. Vaunut pitää varmaan itse ostaa, mut voi olla että katellaan niitä käytettynä, jos löytyis jotkut laadukkaat.

Niin ja painoa on tullu n. pari kiloa lisää.

Jaahas, ei kiinalainen testi toiminut. [&:] Olisihan se mielenkiinnosta ollut mukava nähdä mitä ennustaa, mutta omakohtaisesti voin sanoa täällä olevan tyttö-olo.
Siitäpä tulikin mieleeni, että muistaako/tietääkö kukaan miten päin vanhan kansan sormus-testissä meni ne heilumiset? Eli kun kultasormus pujotetaan hiukseen ja vatsan päälle roikkumaan, niin se voi joko mennä edes-takaisin tai sitten pyöriä selkeää ympyrää. Kumpi noista tarkoitti poikaa ja kumpi tyttöä?

Täällä ei vatsa ole kasvanut sitten rv. 14 mihinkään suuntaan, ei edes peili näytä muutosta. [&o] Mutta onneksi viikot 18-24 ovat tavallisesti niitä pyrähdysviikkoja jolloin vatsa puskee nopeastikin esille ja paino kasvaa, niin ei tarvitse vielä huolehtia. [:)] Miulla tuon painon kanssa on niin, että kun perjantain neuvolassa sen katottiin laskeneen 100 grammaa edellisestä, niin tällä hetkellä paino on pudonnut raskausaikana 3,4 kiloa. Mutta omaakin elopainoa kun on jonkin verran, niin normaaliksi tuon katsoisin. On vain terveellinen ruokavalio ja liikunta tehnyt tehtävänsä! [:D]

Meillä mies on jo paljonkin puhunut vauvasta ja tulevaisuudesta, eli meille molemmille keskinäinen puhuminen on todella tärkeää. Välillä kuitenkin huomaan, ettei mies kaikesta puhu, vaan on jotain pelkoja jotka sitten häiritsevät painajaisina. Ja lähtökohtana miehellä on vaikea paniikki- ja ahdistuhäiriö, joten aika-ajoin stressi nousee huomattavasti ja erityisesti häntä pelottaa miten sitten selviytyy synnytyssalissa jos meneekin ihan lukkoon ihmisten ja koneiden keskellä. Meillä tuo puhuminen auttaa siis myös paniikin karkottamiseen, yleinsä juuri se epätietoisuus ja uudet asiat ovat pahin paniikin lietsoja. [&:]

Jaahas, kohta sitä onkin jo rakenneultra! [:-] Meillä se on rv:lla 21+2. Hitsin nopeasti kyllä loppujen lopuksi menee aika..

Muistelisin, että sormustestin edes-takaisin heiluminen tarkoittaa poikaa ja ympyrä tarkoittaa tyttöä.
Meilläpäin tämä testi on kulkenut siten, että se olisi paras tehdä vihkisormuksella. Sormus pujotetaan lankaan ja lankaa hangataan rannetta vasten. Sitten sormus nostetaan ranteen päälle ja se tekee sen liikkeen kuin tekee (eli tyttö tai poika). Näin jatketaan, kunnes sormus jää paikoilleen pyörimään eli se tarkoittaisi, että lapsiluku oli sitten siinä, enempää ei tule.

Minulle testi on osoittanut aina kolmea lasta (ensin kihlasormuksella, sitten vihkisormuksella). Ja aina on ollut tulossa kaksi poikaa ja yksi tyttö. Mutta järjestys on vaihdellut. Alkuun oli tulossa tyttö ja sen jälkeen pojat. Nyt prinsessa olisi vasta joukon viimeisenä. Rakenneultra meillä on 2.12. Toivottavasti siellä nähdään, kumpi on tulossa. [:)] 

Ja niin tuosta inkivääristä ajattelinkin... eli kohtuudella voi nauttia glögiä ja pipareita.

Toivottavasti illil sinne suostutaa tekemää remppa tai tarjotaan jotain muuta! Pitäs kyllä jonojen ohi mennä kun raskaana on,mä kun hain kämppää nyt syksyllä ja ilmotin et raskauden takia isompaa haen niin tarjottii VVO:lta kahdessa päivässä asuntoa. Ekaa ei otettu vastaan ku ois menny kuukauden päällekkäin vanhan kans ja ei oo ylimääräsiä rahoja maksaa montaa kämppää+takuita, mut seuraavssa kuussa löyty sit tää. Ite pitää kyl kans olla aktiivinen!.Tän kämpän näin netissä ja soitin et toihan ois kiva ja sopiva meille..päivän päästä soittivat et menkää kattomaa se on nyt varattuna :)

Mulla painoa oli tullu viime neuvolassa 1.9kg saas nähä mimmoi pyrähys siihen tulee viel.
Tekis mieli lähtee seuraavana vapaapäivänä tohon läheiselle lastentarvikekirppikselle näpläilemää vaatteita ym. mut kun menin päättämää et mitää en osta ennen ultraa ni turhaa kai se olis heh.

Mä oon tänää ollu vähän hämilläni kotii tultua[:D]
Täällä oli ruoka valmiina salaatin ja kaiken kera ja mies selitti et näistä mä saan tarpeeks ravinteita ja rasvoja mitä kahelle tarvitaa. Jälkkäriks banaania ja jätskiä ku banskustaki saan kuulemma vitskuja mitä tarviin.
Mitähän se on nyt yhtäkkii lukenu ku rupes tollasia puhumaa[:D] Ihanaa toki kun ruvennu huolehtimaan musta ja vaavista [:)] Keitti mulle teetkin kun oli masu tosi pipinä ja tuskan hiki päällä sohvan ja vessan väliä ravasin..Ilmaa masussa ja taisin syyä vähän liian nopsaa.
Onneks helpotti jo ja en kyl oo huolissani vaavin suhtee. Masuvaivat on mulle tuttuja ja noita poltteita ja kramppeja+ siitä seuraavaa ripulia on ollu niin monet kerrat.(kiinnikkeitä suolistossa) Nyt tuntu vaa jotenkin vielä tuskallisemmalta ku "norsmaalisti" ku tollanen kohtaus iskee, ehkä suolilla on vähemmän tilaa ni ilma on entistä tiukemmin puristuksissa tms.

Täällä on mielialat kyl vaihellu päivän mittaa ihan huolella.. Aamusta asti masens ihan huolella ja päivällä tuli  itkukin. Nyt illalla mieli taas parempi, onneksi :)

Jaahas, jospa sitä kammertais suihkuu tuskanhiksoja pesemää ja sit muki kuumaa glögiä ja sitä luvattua jälkkäriä[;)][:)]

Marilyn84: Ultraaja oli ymmärtääkseni kätilö, mutta selkeesti kokeneen oloinen, tehnyt hommaa varmasti vuosikausia. Ihan mukava oli, mutta yllätyin itekin, että oltiin vaan 10minuuttia siellä huoneessa! Sekin oli hassua, että kun varhais- ja niska-poimu -ultrissa on pitäny ettiä jonkin aikaa, missä tyyppi majailee, niin nyt kun laite oli vatsan päällä niin suuri kuva ilmesty screenille saman tien! On masuasukki sen verran kasvanu, ettei enää pääse piilottelemaan [;)] Sitten mitattiin tosiaan luita, päätä ja tsekattiin sydäntä. Me vaan miehen kanssa tuijotettiin ihmeissämme tätä kaikkea, ja miten jalat oli kasvanu yhtäkkiä pitkiksi. Täti oli sen verran topakka, ettei heti uskallettu kysyä sukupuolta (kun on ollut juttua, etteivät välttämättä halua kertoa), annettiin siis ensin kätilön hoitaa mittailut ja sit lopuksi onneks mies uskaltautui kysymään. Kätilö tokasikin, että ei yleensä kerrota, ellei erikseen kysytä. Ja varmuuttahan ei voi saada, mutta kerto kuiteski vahvat epäilynsä tytöstä, kun ei löytänyt pojan elimiä.

Kohta tekin pääsette ultraan, kertokaa sitte kokemuksia, on se niin ihanaa [:)] Oon vieläkin ollu tiistaista lähtien jonkinlaisessa hurmiotilassa ja heti piti eilen illalla mennä ostamaan jotain pientä konkreettista pikkuiselle, kun ei oo aiemmin oikeen uskaltanut. Mukaan lähti tutti+tuttinauha, tuttipullo, pehmokirja, sänkyyn kiinnitettävä pehmolelu (vaikkei sänkyä vielä oo...)

Mulla mies on innoissaan, mutta välillä sanoo, että puhuttais jostain muusta...eli kiintiö tulee täyteen kun hössötän. Ja välillä ei ymmärrä (tai koittaa kyllä), kun itkeä tirautan tosta vaan telkkua katellessa. Meilläkin kun on ollu se yks keskenmeno takana, niin päätettiin aiemmin, ettei ostettais mitään tavaroita ennen vuodenvaihdetta. No, kuinkas kävikään. Pari viikkoa sitten oli eka perhevalmennus ja sieltä kotiin palatessamme oltiin varmaan niin 'hypnotisoituja', että mentiin lastenturvaan ja hups! -ostettiin vaunut ja kaukalo, vaikka piti vaan katella. Mies osaa kyllä yllättää, kun tokas yhtäkkiä myyjälle, että 'me otetaan nää!'  Ja tosiaan oltiin sovittu, että jos rakenneultrassa kaikki hyvin, niin saan ostaa jotain pientä.

Nyt täytyy myöntää, että mulla meinaa lähteä homma ihan hanskasta, rakenneultra sai olon niin varmaksi, että tekis vaan mieli ostaa koko ajan lisää tarvikkeita ja varsinkin söpöjä vaatteita! Koitan kyllä ittekin toppuutella itteäni, ettei rahaakaan tulis tuhlattua ihan älyttömästi. Kirppikselle vois mennä viikonloppuna... Varmaan myös tullaan saamaan lahjaksi vaatteita ja pehmoleluja... Kantoreppua himoitsen, uskoisin olevan hyödyllinen, sais kädet vapaaksi. Kokemuksia, joilla jo lapsia? Entäs leikkikehä? Pysyykö lapsi siellä? Aattelin, että kun on yksin kotona, niin vois rauhassa käydä vessassa ja kokkailla keittiössä.

Hei vaan kaikille!
Ihana kuulla ultrauutisia muilta ja että kaikki on ollut hyvin, meidän pitis vielä viikko jaksaa ootella. Ja toivottavasti siellä sen sukupuolen sais selville! Mulla on ollu koko ajan niin "selvää" että se on poika että yllätyn kyllä tosissaan jos tyttö näyttäis olevan. Vaikka aivanhan se on sama kunhan on jompi kumpi![:D]
   Mullahan tuo ristiselkä on vaivannu ja kaks viikkoa olin sairaslomallaki, mutta nyt oon viikon ollu töissä. Selkä väsyy vieläki ja viimiset päivät oon lähinnä sinnitelly. Nyt viimisen viikon aikana on uutena tullu et on alkanu supistelemaan kans, etenki rasituksessa ja kun töis joutuu juokseen paikasta toiseen. Mut vähemmässäkin, kun pissatan koiraa tai kävelen portaita yms. tosi inhottavan tuntosta ja huomenna aattelin taas lääkäris mennä käymään. Muuten oon voinu tosi hyvin ja joulua ootan ihan hirveesti![:)]
   Vauvanhuoneesta oli puhetta ja meil on tarkotus tuo ylimääränen makkari vauvan huoneeksi laittaa kun ei meidän makkariin hoitopöydät, pinnasänky yms mahdu. Pienempi perintö rottinkisänky tulee meidän sängyn viereen ainakin ensimmäisiksi kuukausiksi. Näin ainaki tähän mennessä suunnitellu! Meilläkin on kyl hyvä tilanne ku melkein kaikki tavarat saadaan miehen siskolta, tuo pinnasänky ja hoitopöytä vaan pitää ostaa.
   Ai niin painonnoususta, edellisessä neuvolassa mulla oli painoa tullu 6kg[&:]

Tulin juuri rakenneultrasta ja voi että olen ihan onskuna! Ei sitä kyllä turhaan odotettu! Todellakin jonkun mainitsema hurmiotila on täysin valloillaan [:)].

Elikkä täällä (Tampereella) ultraaja on terveydenhoitaja (mahd. myös kätilö) ja meillä aikaa meni n. 30 min. Ultraaja näytti ja selitti tosi tarkkaan kaikki ja onneksi meillä kaikki oli tosi hyvin! Vauva vastasi kooltaan ja mitoiltaan viikkoja, istukka oli etuseinässä, muttei tule vaikuttamaan synnytykseen ja lapsivettä normaali määrä. Ultrassa mitattiin erilaisia mittoja, mm. pää ja reisiluu ja katsottiin rakenteet, mm. selkäranka, sydän, raajat ja sisäelinten kehitys..Sukupuolikeskustelua he eivät itse aloita, mutta me pyydettiin (niin kuin nykyään kuulemma valtaosa odottajista pyytää) katsomaan sukupuolta. Meillä olis n. 95%:n todennäköisyydellä tulossa tyttö [:)]. Tämä yllätti meidät molemmat, sillä meillä oli koko ajan aivan poikaolo..Näinpä meillä minä en ainakaan osannu yhtään arvioida sukupuolta, heh! Toki ultraaja sanoi, että virhemarginaalin vuoksi ei kannata vielä makuuhuoneen seiniä alkaa maalaamaan, vaikkakin aika isolla todennäköisyydellä pieni prinsessa siellä masussa majaileekin! On se vaan aivan uskomattoman ihana tunne nähdä se oma muru ja vielä kuulla, että kaikki vaikuttaa olevan kunnossa! Meillä muuten tuo kiinalainen testi piti paikkaansa, sekin näytti tyttöä ;)
Painoa vauvalla oli vajaa 400g, nyt sitten vauva alkaakin kasvaa vauhdilla, kun rv. 30 painoa on kuulemma jo n. 1,5kg..Huh! Muistetaan siis rasvailla jo nyt ihoa, ettei tulisi niin paljoa raskausarpia! Mulla paino noussu vasta n. kolme kiloa, mutta eiköhän se tästä lähiviikkoina ala nousemaan!

Me aiotaan ostaa kyllä pikkasen enemmän nyt tytön vaatteita, vaunut ym. on kuitenkin neutraalit ja menee sitten mahdollisesti toisellakin käyttöön. Itse asiassa ollaan ostettu jo pinnasänky ja vaunut kun löysimme molemmat hyvästä tarjouksesta ja saatiin sovittua tuotteiden toimitus vasta lähemmäs laskettua aikaa.

Mukavia odotuspäiviä kaikille ja kirjoitelkaahan muutkin ultrakokemuksia! [:)]

Tervehdys taas kaikille!!

Olipa inhottavaa aamulla avata verhot, kun huomasin että suurinpiirtein kaikki lumi oli poissa [>:] Toivottavasti tulisi nopeasti takaisin. Oli niin ihanan jouluinen fiilis kun maa oli valkea..

illil: Mulle sanottiin neuvolassa että ennen rv 20 ei painon juurikaan kuuluisi nousta, juuri sen muutaman kilon mitä monet ovat sanoneetkin. Kun eihän se vauvakaan tuota ennen juurikaan mitään paina, tästä se kasvupyrähdys vasta lähtee [:)] Mulla ekan ja tokan neuvolakäynnin välillä (rv 9+4-15+3) painonmuutos oli 120g/vko mitä terv.hoitaja sanoi todella hyväksi tulokseksi. Seuraava neuvola mulla onkin ensi tiistaina, saa nähdä miten sitten [:D] Mulla kyllä muutama kaveri sanonut että näytän enemmänkin laihtuneelta kuin pyöristyneeltä, vaikka aika huoletta olen syönyt myös herkkuja silloin kun mieli on tehnyt.

pia: Mulla oli vissiin jo toinen jalka ovesta ulkona menossa vauvantarvikeostoksille kun luin tuota sun juttua [:D] Ne kaikki pienet tutit ja muut on vaan niin ihania. Mä kyllä päätin että en osta mitään ainakaan ennen joulua. Saa nähdä kun se rk-ultra 4.12 että miten käy [;)]

star_82:
ihanaa että teilläkin kaikki ultrassa hyvin! Ja ehkä jo uskallan onnitellakin pienestä prinsessasta [:)]

Meillä oli kans tänään ultra. Mieskin oli nyt ekaa kertaa mukana, ei oo ollu neuvolassa tai missään aiemmin. Ja niinhän se näytti että miehen toive ja mun aavistus olis toteutumassa, sillä oli jalat niin levällään ettei oikein voinu erehtyä, eli vahvasti pojalta vaikutti [:D] Ja hyvältä vaikutti kaikki. Kuperkeikkoja se siellä heitteli ja oli taas vikkelällä päällä [:)] Meillä meni vähän reilu 30. min, kun mua alko pyörryttämään ja heikottamaan yhtäkkiä. Meni osa asioista vähän ohikin. Pidettiin sit 5 min tauko ja huilasin kyljellään vähän aikaa ja join vettä. En tainnu muistaa kunnolla hengittää, kun keskityin niin kattelemaan sitä ruutua. [&o] Mulle tuli ihan hikikin pelkästä makoilusta [:D]

Meillä sen teki kätilö (täällä Jyväskylässä). Se jopa itse kysy, että halutaanko tietää sukupuoli. Koko vastas ikää ja katottiin noi samat mitä star_82 kertoi, istukka on mulla takaosassa, mutta en tiedä mitä merkitystä sillä on. Niin ja mulla kiinalainen testi näytti tyttöä.. Mulle tehtiin joskus kesällä toi sormustesti (kihlasormuksella ja hiuksella, ranteen päältä) ja se näytti kahta poikaa. En kyllä muista miten se pyöri.

Meilläkin oli ultra jonka teki kätilö. Kaikki oli erittäin hyvin ja meille on poikien joukkoon tulossa nyt sitten neiti..:)

Ihanaa, että embu83, Kettuli82 ja star_82 saitte kuulla/nähdä hyviä uutisia ultrassa!!! Varmasti todella helpottunut ja onnellinen olo[:)] Embu83: isoveljet tulevat olemaan varmaan tosi iloisia pikkusiskosta ja onhan se vanhemmillekin piristävä yllätys! Vitsi, kun alkaa vaan jännittämään koko ajan enemmän toi rakenneultra, kun lukee muiden ultrauksista! Mullaki se on vasta 7. joulukuuta... toivottavasti sekin jumppaa masussa silloin jalat levällään[:D] Olisi kyllä maailman paras joululahja kuulla, että pikkuinen on terve ja kasvanut normaalisti. Sen liikkeet tuntuvat kyllä joka päivä muljumisena ja edelleen sellaisina sähköiskuina/luunappeina. Mies on jo parina iltana laittanu kätensä paljaan masuni päälle ja tuntenu kovimmat liikkeet. Sen ei kai vielä pitäis olla mahdollista (luin jostain, että isä pääsee tuntemaan liikkeet masun päältä vasta tammikuussa...ei ihan taida pitää paikkansa!), mutta välillä muljahdukset ovat tosi kovia.

Elviira82: ikävä kuulla selkäongelmista. Aika monilla tuntuu olevan selän kanssa ongelmia raskausaikana. Ja jos ei alkuraskaudessa, niin varmasti sitten kun maha kasvaa... Millaisia ne supistukset ovat? Painetta tai kipua kohdussa..? Joillakinhan tulee niitä harjoitussupistuksia - kuinkakohan aikaisin ne alkavat? Auttaiskohan noihin kipuihin esim. panadol, kun osa särkylääkkeistä ainakin rauhoittaa supisteluja...

Nyt hommiin... Mukavaa päivänjatkoa!!!

Kiitos Marilyn84, ja täällä isompi veli jo alkoi kauheesti suunnittelemaan mitä voi pikkusiskon kanssa tehdää..:) Onneksi se sunkin ultra jo noin pian, aika menee kuitenkin toosi äkkiä. Ja juu, voi tuntee ne liikkeet kädelläkin jo..riippuu varmasti paljon äidin rakenteesta ym. Meilläkin on jo pari viikkoa tuntunut selkeesti.

Mullakin tulee n. pari harjoitussupparii/pvä ja niihin ei ikävä kyllä särkylääke auta kautta tarvitse ottaa..ne ei onneksi ole vaarallisia, kohtu vain harjoittelee, mutta jos tulee kipeeksi niin ottaisin yhteyttä nauvolaan tai omaan synnytyssairaalaan. Esikosta mulla alkoi noi supistelut tossa 24 viikolla tai siitä etiä päin. Kakkosesta aika samalla tavalla. Tästä nyt on tullut jo n. viikon ajan.

Takaisin