Täällä ollaan..:)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja embu83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mullaki mies haluaa mukaan neuvolaan ja kyselee millon hän kuulee ne sydänäänet (ultra) [:)] tietty siinä vaihees asia miehellekki konkretisoituu, mun pissalla ramppaaminen ja pään aukominen ei varmaan varsinaisesti rakkauden hedelmää hänelle symbolisoi [:D] vaik itelle niin tekeeki! <3 [:D] vaikee uskoa et 9vko lähti jo käyntiin, vasta tuntu et ees se 5vko ei millään mene!

Moikka!

On muitakin "iäkkäämpiä" (omasta mielestä ikäloppu). Olen 33v. ja ekaa kertaa raskaana, mies on vähän nuorempi.
Jätin pillerit pois vasta loppukeväästä ja jotenkin tärppäsi tosi nopeesti, ollaan vähän ällikällä vieläkin. Mulla on laskurin mukaan LA 14.4. Ensimmäinen neuvola on ensi viikolla ja kovasti harmittelen, etten tajunnut mennä ultraan yksityiselle aikaisemmin.

Kahden viikon ajan oli tosi ällöttävä olo ja oli pakko syödä koko ajan (suolakurkkua ja meetvurstia) ja se näkyy nyt kivana turvotuksena.. Nyt tulee enää ajoittain kuvotuksen tunnetta, joka menee ohi kun syön.

Olen itse kertonut siskoilleni raskaudesta, mutta muille kerrotaan vasta ekan ultran jälkeen, kun saadaan todistusaineistoa, että siellä oikeasti on joku. En millään malttaisi odottaa..

Onnellista odotusta kaikille ja toivotaan että voidaan jatkossakin paksusti ja kaikki menee hyvin!!!

Jokohan tänne tosiaan itsekin uskaltaisi ilmoittautua.. Olen pari päivää foorumia vain lueskellut (testin teon jälkeen), mutta kaipa sitä itsekin täytyy mukaan ilmoittautua :) eli la ois 19.4.2010 eli nyt rv 6+2. Ensimmäinen lapsi ois tulossa, joten jännitystä piisaa.. [:)]

Ensimmäinen neuvola aika olis 9.syyskuuta, joten enää pari viikkoa, jotenkin tuntuu silti että pitää vielä testillä raskautta varmistaa ennen sinne menoa. Olen 23-v. ja mies on 25. Ei olla kenellekään asiaa vielä kerrottu, mielummin kertoo vasta hieman myöhemmin iloiset uutiset [:)]

Oireita on kyllä riittänyt, metallin makua oli suussa vähän väliä reilu viikko sitten, ja ihmettelin kovasti mistä se johtuu.. Nyt ollut etovaa oloa ja hieman alavatsa kipuillut, mutta melko vähän :) Mielihaluina on ollut tomaatti, jota olen ihmetellyt ja mieskin totesi aamulla, että mikä ihmeen tomaatin syöjä siusta nyt on tullut [:D] Väsymystä ja uupumusta on ollut varmaan reilun viikon verran, ja ruumiin lämpötila noussut lähelle 37astetta, jota luulin ensin oudoksi flunssaksi!?[:)]

Hyviä oloja kaikille ja mukavaa odotusta! [:)]

Moi ja tervetuloa 'uusille'!

Kyllä tosiaan tuntuu odotus ekaan neuvolaan pitkältä. Mulla LA 4.4. ja sain neuvolan vasta ensi keskiviikoksi 2.9. Ultra-aikaa eivät vielä edes antaneet, koska se kuulema tehdään tulevassa synnytyssairaalassa, joka pitää valita (pääkaupunkiseudulla monta vaihtoehtoa) ja vaikka heti puhelimessa sanoin mihin haluaisin, niin sinne lähetetään ilmeisesti vasta neuvolakäynnin jälkeen tietoni ja sitten sairaala ottaa yhteyttä ja ilmoittaa ekan ultra-aikani. Tosi ongelmallista töiden kannalta, kun ei pääse itse oikein vaikuttamaan päiviin tai kellonaikoihin. On melko hankalaa keksiä mihin joutuu lähteä kesken päivän.

Nytkin neuvola-aikani osui kokouksen päälle. Tottakai menen, sitähän on odotettu piiiitkään, mutta mitä oikein olette sanoneet syyksi töissä?? En tosiaan halua vielä paljastaa edes esimiehilleni tilannetta. Keksinkö, että 'silmälääkäri'? Ja kun saan ultra-ajan niin vaikka joku hammaslääkäri?? En tiedä meneekö montaa kertaa läpi! Kertokaa, jos ootte keksineet jonkun hyvän systeemin. [8|]

Muutoin täällä voidaan uskoakseni hyvin (vatsataudista selvittyä [:'(]). Ruoka maistuu taas vaikka kuvottaakin usein. Töihin tarvii ottaa välipaloja ja nukkua pitää paljon! Tsemppiä kaikille! [:)]

Mulla oli ekassa raskaudessa todella paha aamupahoinvointi, joka loppu vasta viikolla 20.. Jouduin olemaan sillon poissa töistäkin, koska mikään ei pysynyt sisällä ja meinasin pyörtyillä ja kaikkea muuta hauskaa. Nyt tämän viikon ajan mulla on ollut iltapäivisin ja iltaisin todella etova olo. Ja väsyttää ihan koko ajan.

Aika jännä, saatu tietää nyt viikon sisään että kahdelle meidän tuttavapariskunnalle on tulossa myös kevätvauva! Se on tämä lama.. [:D] Me ei olla vielä kerrottu meidän vauvauutista, aateltiin oottaa ainaskii se ensimmäinen neuvolakäynti. Annetaankohan muuten ensikertalaisille aiemmin neuvola-aika? Siis muistelen, että ensiraskaudessa olisin käynyt jo viikolla 7 neuvolassa ekan kerran, nyt sain ajan viikolle 10. Eipä tuolla tietysti sinäänsä ole merkitystä, haluisin vaan kuulla sydänäänet. [:)]

Heippa!
Itse sain neuvola ajan jo heti seuraavalle viikolle kun soitin plussa tuloksesta, eli olin silloin viikolla 6. Ja samalle viikolle varasin myös yksityiseltä ultran, jolloin vauveli oli tullut juuri näkyviin ja oli vasta 2mm pitkä, mutta sydän jo löi ruudulla. Yksityinen maksoi 75euroa. Kyllä sen verran maksaa mielellään :).
Itse varasin ajan gynekologille, joten se saattoi olla halvempi kuin niin että varaisi ajan suoraan ultraan.
Jouduin käymään myös toisen kerran yksityisellä, kun tuli veristä vuotoa, ja halusin selvittää asian samana päivänä.
Avomieheni on ainakin tullut mukaan molemmille gynekologi käynneille huoneeseen asti ja neuvolaan tietenkin. Mun mielestä se on hyvä vaan että mieskin pääsee vähän mukaan näihin raskaus-juttuihin.
Nyt sitten joutuu odotteleen 4viikkoa jotta pääsee 12viikon ultraan...

Mukavia loppukesän päiviä!

Huh, onpahan tässä aikaa jo kulunut. Alko nyt 9. viikko, laskettu aika meni vähän taakse päin, se oli kuukautisten mukaan 3.4., mutta neuvolasta mut kummallisten selkäkipujen takia laitettiin varhaisultraan, jossa löydettiin tervepieni katkis, mutta se oli neljä päivää odotettua nuorempi. Eli LA onkin 7.4.

Pahoinvointia on täällä ollut kovasti ja vessassa saa kyllä juosta :D Hyvä niin. Surkeeta on vaan se, että mä oon keksinyt että suola vähentää pahoinvointia ja itseasiassa suola maistuu mulle aivan erityisen hyvin. Siis aromisuola pelkälteen. Mä oon jo vähän paniikissakin ehtinyt olla, kun oikein heikkona hetkenä oon sortunut dippaamaan tuorekurkkua aromisuolaan ja se on niin hyvää!!

Voi lapsi parka, kun äidiltä puuttuu itsekuria toisinaan. Mutta nyt päätin kyllä ryhdistäytyä. eihän tästä mitään muuten tuu.

Mä myös koitan tota tickeriä, jos se vaikka toimis.

Lilypie Pregnancy tickers

Tervetuloa kaikille uusille odottajille [:)]
Aika jännä kyllä että osa saa ekan ajan neuvolaan vasta viikoille 10-11.
Sehän on aika myöhään tosiaan ku ultraankin jo sillon vois päästä. Mulla eka aika on rv7+2 eli reilun viikon päästä. Onkohan sillä tosiaan merkitystä odottaako esikoistaan vai onko jo kokemusta.

Pakko kysyä tästäkin ketjusta teidän muiden kokemuksia.. Kuinka kipeet rinnat teillä on ollu/on?
Mulla on ihan sairaan kipeet ja ei todellakaan pelkät nännit vaan koko rinnat.Toinen vielä kipeämpi kun toinen mut molempia saa varoa koko ajan, mahallaan ei voi olla yhtään, sattuu jos käsi vähänkin osuu ja rintsikoiden korjailu on kaikkea muuta kun miellyttävää[:D]

mullaki on eka neuvola vasta ens viikon perjantaina ja viikkoja sillon on 9+3. esikoista siis oottelen. itestäki se tuntu myöhältä mutta enpä sit alkanu neuvolan tätiä kyseenalaistaan[:D] mut ite toivon et ne siel sais sillä jollain laitteella sydänäänet jo kuuluviin, toivottavasti. ja toiv sen ultran sais sitä kautta sit pian. ens viikol kyl varmaan alkaa kauheesti jännittää se neuvola et kaikki ois hyvin..
   Nyytti, mullaki on ollu ihan järkyttävän kipeet rinnat ja etenki nännit. välil oli vähän vähemmän ja sit tuli taas takas. peitolla ku hipas nii tuntu joku ois leikannu jollaki veitsellä nännin irti.ja rintsikoitten poisotto illal on päivän tuskallisin hetki. ja mahallaan ei todellakaa pysty nukkuun.mulla taas ilta ollu pahaa oloa. ens viikon kohalla luki jo tos raskaus viikko viikolta kalenteris et pahoinvointi vois vähentyä. ehkä väsymyski..?toivottavasti, tänää sai taas itkua vääntää ku oli töihin lähtö ja vannoin et haen saikkua mut sitte ei sitä kuitenkaa tuu haettua..

Moikka kaikille,

Kivaa huomata, että muitakin ihmetyttää myöhäiset ajat ensimmäiselle neuvolakäynnille, koska mä muistan että muutama vuosi sitten, kun odotin ensimmäisiä lapsiani, annettiin ajat paljon varhaisemmille viikoille.
Itsekkin sain ajan vasta syyskuun puoleen väliin, jolloin olen 8+ viikolla..

Täällä myös rinnat kipeänä- kokonaisuudessaan.

Ja onko muilla kokemusta, että vaatteet ei mene enää päälle vaikka viikko 5+ vasta menossa?
Jouduin jo kaivelemaan odottajille tarkoitettuja vaatteita- tosi hullua! Varsinkin kun tietää, kuinka kauan jotuu käyttämään äitiysvaatteita tulevaisuudessa..jos kaikki menee hyvin siis.

Moikka! Mulla oli eilen ensimmäinen neuvolakäynti, tais just 9vk alkaa. Tosin siellä aikaistettiin laskettua aikaa, joka oliskin 4.4, eikä 7.4, eli olisin nyt viikolla 8+4. Mutta ultrassa se sitten varmistuu, jonka neuvolatäti pyysi itse varaamaan ensi viikolle, eli alkais just 10 viikko silloin, sain sen ens keskiviikolle [:)]. Se on kuulemma varhaisraskauden ultra, mutta itse en ennen neuvolaa mennyt mihinkään alkuraskauden ultraan (en tiedä onko sama asia). Noi käytännöt taitaa vaihdella kunnittain aika paljon ja itsellä on myös ensimmäinen raskaus. Ajattelin tehdä vaan niin kuin neuvolatäti sanoo ja kiltisti odottaa [:)], joka olikin muuten mun tuttu ennestään samasta jumpasta[:)].

Neuvolassa mitattiin verenpaine, hemoglobiini, paino ja otettiin pari putkea verta, josta tehdään jotain tutkimuksia. Lisäksi piti lappuja täyttää aikaisemmista elintavoista ja kyseltiin suvussa olevista sairauksista. Ja ison nipun sai luettavaa mukaan. Itse raskaudesta ei tehty mitään varmistusta. Ja kuukauden päähän varattiin lääkärin aika. Tämä siis ensikertalaisille tiedoksi [:)].

Täällä myös ensimmäiset neuvolakäynnit ajoittuu viikoille 8-9 eli ainakin ihan normaali käytäntö Hyvinkäällä [:)]

Heippa!

Mulla tosiaan neuvola sillee et oon sillon 9 viikolla.. olisivat ottaneet jo edellisellä viikolla, mutta koulutuspäivien takia ei ollu tilaa. Ihan normi kytäntö meilläpäin ilmeisesti. Sydänääniä joiltain kavereilta on kuunneltu tai ainaki yritetty kuunnella tosi aikasin, ja joiltain taas vasta ekan ultran jälkeen..että mene ja tiedä. En ite ainakaan varaudu siihen että sydänääniä kuuntelis, ei sitte ainakaan pety jos ei kuuntele. Mulla on paino lähteny heti nousemaan ja se ärsyttää suunnattomasti!!! En syö juurikaan enempää, olen liikunnanohjaaja, eli liikuttua tulee töissä ja vapaa-ajalla paljon ja syön terveellisesti. Nyt menossa 8 viikko ja paino noussu jo pari kiloa! Oon vielä onnekseni uimahallilla ohjaajana, joten simmarit päällä joutuu paljon olemaan..nyt vaan toivon ettei maha alkais ihan kauheen aikasin näkymään, jottei tarttis selitellä töissä, kun ei vielä olla tuleville isovanhemmille yms vielä mitään kerrottu, ja ollaan päätetty odotella ekeen ultraan kertomista. Mulla raskausoireet menee ihan aaltoillen, joinain päivinä kuvottaa, väsyttää, nälättää, paleltaa, kiukuttaa ja taas toisinaan ei ole mitään oireita, kuten nyt. Alku viikko oli kauheen rankka duunissa ja eilen ja ilmeisesti tänäänkin taas jaksaa ihan normaalisti..ihme juttuja :)
Mutta kertokaa tosiaan miten teillä tuo paino asia?? Mua kaverit lohduttanu, että kyllä se joillain ihan hormoonien takia lähtee nousemaan nopeesti,eikä sille oikeen mitään voi,mutta lähteeki nopeesti sitte ku sen aika on!! Joten toivotaan niin!! Jatketaan odottelua :)) Hyviä vointeja kaikille <3

Mörkö 2010, painon noususta...

Itelllä jo 2 raskautta takana, olen 170cm ja koko aikuisikäni painanut n. 58kg..Molemmissa mulla nousi paino heti alusta alkaen tosi paljon ,niin että viikolla 10 olin jo 3 kiloa painavampi ja synnytyssalissa 25 kiloo painavampi. :) mutta hei, ne lähti molemmilla kerroilla ekojen kuukausien aikana ainakin mulla pois. Enkä ole harrastanut mtn liikuntaa. Nyt tätä kolmosta odatan siis ja huoh taas mennään. Itellä nyt viikkoja 8+2 ja paino noussut jo sen 3 kiloo..apuaaaaa. Mut eiköhän nekin lähe.

Tänään oli ensimmäinen ultra. Aika varhaisessa vaiheessa se otettiin, tosin hoitaja sanoi, että olisin saanut mennä uusiksi kahden viikon päästä, mutta en kokenut haluavani, koska siellä pieni köllötteli, heilutteli jalkojaan ja sydän hakkasi tasaiseen tahtiin kokoajan. Viikkoja siis minulla nyt ultran mukaan 8+5. Kyyneleet vierähti silmistä, kun hoitaja laittoi äänet päälle, ja kuulin sydämen lyövän.

Seuraava vieräilu näiltä tiimoilta terveyskeskukseen onkin sitten 16.9. jolloin ensin terveydenhoitaja ottaa vastaan, sitten lääkäri. On siis ensimmäinen sisätutkimuskin edessä. Ehkä siihen on vaan totuttava, vaikka se ikävältä tuntuukin, mutta sieltähän sen lapsenkin olisi määrä ulos tulla... [:D]

Tänään itselläkin ollut ihan kamala olo.. aamupalat meinas tulla työmatkalla kesken ajon pihalle, ja töissä kun piti tarjottavia laittaa esille (olen siis kahvilassa töissä) niin yökötti katsoakin niitä! ..vaikkakin yleensähän leivonnaisia katsoo mielellään[:D]

Muutenkin tänään ollut pari kertaa oikein voimakasta vatsakipua alavatsassa, polttaa oikein kunnolla.. Onneksi kuitenkin sekin mennyt nopeasti aina ohi.. Varmaanhan tästä oireet vaan kehittyvät ajan kuluessa.

Sen olen myös huomannut kuinka monet hajut pistävät yököttämään.. Meillä 4 kissaa ja niiden ruoan ja vessojen hajut haistan nykyään jotenkin paljon herkemmin, mitä ennen. Jossain luki myös ettei raskaana oleva saisi mielellään puhdistaa kissojen hiekkalaatikoita, jottei joutuisi kosketuksiin kissan ulosteissa esiintyvän toksoplasmaloisen kanssa!? Onko teillä kellään kokemusta/tietoa asiasta?  Meillä tosin laatikot puhdistetaan pari kertaa päivässä, ja olen vain huolellisesti pessyt käteni puhdistuksen jälkeen. En viitsisi sitä hommaa jättää kokonaan miehenikään vastuulle [:D]

Moikkelis! Tissiasiaa.. mullakin rinnat on aristanu ihan alusta asti. Noin viikko sitte se kuitenkin hävisi melkee kokonaan, mutta nyt se on tullut entistä kipristelevämpänä takaisin, etenkin nännien seutuville[:@]. Onneksi, koska jotenkin tulee vähän hämmentyny olo, kun välillä ei mitää oireita enää ookaan..
Onko muilla ollu tämmöstä oireiden "aaltoilua", että välillä on ja välillä ei taas mitään? Ettei oireiden heikkeneminen vaan ois vihiä tuulimunasta? Tietääkö joku, tai onko joku neuvolasta tm. saanut vastauksia moiseen?

Mun eka neuvola on siis ens ti 1.9. ja sillon ois 8+3 (paitsi että yks päivä laitoin LA-laskuriin uudellee päivämäärät ja nyt tuli 10.4. sijasta 12.4. LA:ksi). Mun pitää olla 4 tuntia pissaamatta ennen neukkua, otetaan nimittäin virtsatesti. Mitenköhän onnistuu!? Päiväkodissa ei meinaa pääse vessaan just sillon ku haluu, mutta neuvolapäivänä mun pitäis viimeset tipat tiristää 9.30 aikaan, että 13.30 voi pissatestin ottaa. Pakko laittaa muistutus puhelimeen ettei sit tarvii pidätellä kaikkia aamupissoja neuvolaan asti! Huh huh.
Jostain täältä luin että neuvolan laitteella sikiön sydänäänet kuuluu vasta 10-viikolla, joten en tiiä uskaltaisko siitä huolimatta kysyä jos sitä vois yrittää.. ettei sit itelle tuu sellanen olo ettei siellä oo mitään.
Kylläpä on kaikenlaista mielen päällä...

ALKUPERÄINEN: Riida
Jossain luki myös ettei raskaana oleva saisi mielellään puhdistaa kissojen hiekkalaatikoita, jottei joutuisi kosketuksiin kissan ulosteissa esiintyvän toksoplasmaloisen kanssa!? Onko teillä kellään kokemusta/tietoa asiasta?  Meillä tosin laatikot puhdistetaan pari kertaa päivässä, ja olen vain huolellisesti pessyt käteni puhdistuksen jälkeen. En viitsisi sitä hommaa jättää kokonaan miehenikään vastuulle [:D]

Mä kans olin eilen rapsuttelemassa mun äidin pihakissoja, ne luuhaa kaiket päivät pihalla eikä ne oo mitää rokotettuja lemmikkejä.. ei kai tommonen toksoplasma-pöppiäinen kuitenkaa silmille hypi (?[;)]), jos vaan ite huolehtii hyvin käsihygieniasta eikä tunge kissankakkakäsiä suoraa suuhun tai silmää tai alapäähän.. anteeksi kielenkäyttöni. Toisin sanoen en Riida usko että meillä kissaihmisillä on pelättävää jos vaan pidetään huoli omasta puhtaudesta[:)]
Enkä mäkään vielä tässä vaiheessa viitsis kaikkia kökköhommia miehelle jättää, eiköhän niitä ehditä juoksuttamaan myöhemminkin[:D].

ALKUPERÄINEN: Lootuska

Mä kans olin eilen rapsuttelemassa mun äidin pihakissoja, ne luuhaa kaiket päivät pihalla eikä ne oo mitää rokotettuja lemmikkejä.. ei kai tommonen toksoplasma-pöppiäinen kuitenkaa silmille hypi (?[;)]), jos vaan ite huolehtii hyvin käsihygieniasta eikä tunge kissankakkakäsiä suoraa suuhun tai silmää tai alapäähän.. anteeksi kielenkäyttöni. Toisin sanoen en Riida usko että meillä kissaihmisillä on pelättävää jos vaan pidetään huoli omasta puhtaudesta[:)]
Enkä mäkään vielä tässä vaiheessa viitsis kaikkia kökköhommia miehelle jättää, eiköhän niitä ehditä juoksuttamaan myöhemminkin[:D].

Juu näin miekin oon tässä aatellut, että maalaisjärjellä ja kunnollisella hygienialla pärjää pitkälle [:)] Noi jotkut kirjat ym. on vaan niin tiukkoja tietyistä asioista [:D] heh, eiköhän niitä miehiä juu ehdi tässä juoksuttamaan myöhemmin muissa asioissa. Ja tosiaan kun 4 kissan kanssa tuota vessojen siivousta riittää yllinkyllin, niin ei viitsis kaikkea miehen vastuulle laittaa kuitenkaan.[:)]

Lootuska: Juuri tuota oireiden aaltoilua on mullakin. Saattaa mennä monta päivää niin, ettei tunnu missään. Muiden pahoinvointikokemukset ei käy kateeksi, mutta omat vähäiset oireet ja välillä niiden puuttuminen kokonaan vähän huolettaa [8|]. Vaikka yritänkin pitää yllä optimistista ja toiveikasta asennetta [:)]. Olen yrittänyt etsiä tuosta tuulimunaraskaudesta tietoja, että miten sen voisi tunnistaa, mutta en ole löytänyt. Olen saanut sellaisen käsityksen, että se etenee ihan normaaliraskauden tavoin jonnekin viikolle 10-12 asti. Onkohan näin??

Mullakin on eka neuvola-aika vasta viikolla 10 ja ensimmäistä odotan. Olisko eri kunnissa siinä vaan erilaisia käytäntöjä? Tai sitten ajoista pulaa? Siskoni sanoi, että heilläpäin (pienessä kunnassa) ultrataan jokaisella neuvolakäynnillä muiden tutkimusten(sisätutkimus) yhteydessä.

Uups, kun kaikki on uutta, ihmeellistä, ihanaa ja samalla niin epävarmaa...!

Tsemppiä kaikille oireilijoille ja oireettomille!!

Takaisin