Syyskuun supinat

Mistä tietää onko autossa isofix valmius? Tunteeko sen jutun siellä penkin välissä, että siellä on se? Saako semmosen asennettua autoon ja mitähän maksaa? En tiiä onko mun autossa sitä. :wideyed:
 
Yleensä takapenkin selkänojan yläosassa on se isofix-merkintä, mutta tuntee ihan kädellä istuintyynyn ja selkänojan välistä. :)
Kaikkiin autoihin ei saa jälkiasennettua, riippuu automallista. Harvemmassa alle 2000-luvun autossa on.

Muok. Ja kallista on, jos saa jälkiasennettua. :D
 
Mulla on vm 2004 auto, pitää käydä kattomas onko siinä. En kyl oo nähny ainakaa isofix merkintää. No saahan ne telakat turvavyölläkin kiinni. :)
 
Mulla on vm 2004 kans ja siinä ei oo isofixiä, eikä myöskään miehen vm-09 olevassa. Nooh, onneks ne tosiaan saa vöilläkin kiinni ja täytyy vielä tutustua siihen jälkiasennukseen. Jos vaikkapa semmonen olis helppo ite asentaa? :D
 
Voi tuntee käsillä ne lenkit ja joissakin autoissa näkee ihan selkeästi kolot missä ne on.
Joihinkin autoihin voi jälkiasentaa myös.
 
Jos me joudutaan jossain vaiheessa hankkimaan auto, johon mahtuu kolme kaukaloa/lastenistuinta, niin hankitaan sellainen missä isofix on monessa penkissä. Jos lapset jää kahteen niin ei tarvi uutta autoa alkaa hankkia :grin
Netistä löytää tiedot hyvin kun tietää oman auton merkin, mallin ja vuoden.
 
Teillä on senverran uudempia autoja, että periaatteessahan noihin voisi jälkiasennuksena sen saada. :) Ja jos reiät löytyy kiinnikkeille valmiiksi ei hintakaan ole ihan huima.
Omiin autoihin -95 & -96 tuota ei ainakaan saa jälkiasennuksena, mutta aiemmasta vm. 2001 isofix sen sijaan jo löytyi. :D

Jotkut telakat tosiaan saa suoraan turvavöillä kiinni (ainakin Gracon sai), mutta turvaistuinten kanssa isofixin puuttuminen rajaa enemmän. Ja onhan se isofix turvallisempi ja helpompi.
 
Hmmm. Jos ei muuten löydä, niin ainakin kaukaloiden ja istuinten sivuilta, jotka kiinnitetään isofixillä. Mun mielestä löysin aikoinaan ilmankin, mutta esim. Cybex Sirona kiinnittyy isofixillä ja sieltä sivuilta voi katsoa kohdan "onko tämä sopiva istuin autooni" tm. Kun sinne

Myös Be-safe antaa listan autoista, joissa on isofix. Siellä on pdf-tiedosto jossa on paljon autoja, ja niissä merkinnät mille paikoille voi laittaa ko. istuimen.

Laittaisin linkin, mutta tää onneton iPad antaa vanhaa linkkiä ihan muualle.
 
Kandee mennä vaan käymään istuimen selkänojan ja istuinpenkin välinen rako sormella läpi ni kyl siel tuntee ne isofix kiinnikkeet jos ne siel on
 
Kannattaa lukasta auton huoltokirjasta, että onko siellä mainintaa isofixistä. Nimittäin sitä selaamalla molempien autoista se löytyi ja tuntui, kun penkkejä rupesi kopeloimaan :) ( ja kerrankin olin oikeessa kun rupesin asiaa googlettamaan. Mies kun mulle on kauan sanonut ettei niitä meidän autoissa ole ja nyt intin, että varmasti on :D )
 
Eikai turvakaukaloa etupenkille saa laittaakkaan kun uudemmissa autoissa taitaa kaikissa olla turvatyynyt
 
Kyllä mä oisin halunu etupenkille ku oisin ottanu turvatyynyt pois päältä mut menköön taakse :)
 
Nii ja takapenkillä on kans sivuturvatyynyt et nekin täytyy saada pois päältä :S pitää vissii viedä merkkihuoltoon sitten?
 
Ninni22, miksi ne sivuturvatyynyt pitäisi saada pois päältä? :D Mun tietääkseni etupenkki on ainoa, josta etuturvatyyny pitäisi saada pois toiminnasta, jos siihen haluaa laittaa.

Sen takia apparin penkki on yleensä kiellettyjen listalla (koska siinä turvatyyny on oikeasti vaarallinen) mitä tulee turvaistuinten asentamiseen, mutta takapenkit eivät sivuturvatyynyistä huolimatta. :wink

Muoks. / Ja lisäyksenä: mulla oli pakon sanelemana pikkuvanissa kaukalo etupenkillä (takana vaan lannevyöt), ja apparin ikkunasta ja peileistä oli silloin hyvin hankala nähdä mitään. :D Omalla kohdalla on ollut helpompaa, että kaukalo matkustaa takapenkillä.
 
Muokattu viimeksi:
Siis mä vaan luulin et jos ne sivuturvatyynyt pamahtaa kovaa siihen kaukaloon? Niin haittaako se? Toivottavasti ei tarvis kolaria ajaa vauva kyydissä :) tuo näkyvyys joo voi olla huonoa jos vauva on edessä.
 
Meillä ainakin toisessa autossa saa hanskalokerosta laitettua etuturvatyynyn pois päältä. Ajattelisin, että yksin matkustaessa olis mukavampi kun vauva on edessä, mut niitä isofixejä ei tosiaan siinä oo.
 
Takaisin
Top