Syyskuu!!!

Viime yönä ei taaskaan nukuttu. Vauva röhisee ja kätisee vain koko ajan. Syliin nostaessa rauhottuu hetkeksi, mutta jos pitää tarpeeksi pitkään tai kun laskee takaisin sänkyyn, alkaa taas kätinä ja kiemurtelu. Saa itsensä puklaamaan tuolla touhulla, mikä on tosi rasittavaa. Tuntuu tahalliselta, vaikka ei varmasti ole. Väsymys tekee ihan kauheita minulle. Miehen pitää palata maanantaina töihin. Mitähän siitäkin tulee, jos ei ihmettä tapahdu ja täällä ala uni maistua. Se on vaan hirveän pirteä vauva öisin ja suurimman osan päivästäkin. Sanotaan, että pienet vauvat nukkuvat tosi paljon. Miksi niin sanotaan? Tää ei kyllä nuku :sad001.
 
Toivottavasti hän pian alkais nukkua paremmin niin että sinäkin saisit vähän nukkua ja kerätä voimia :Heartred Ja muista Kunusiini; saa olla väsynyt, turhautunut, vihainen y.m., ei se tee sinusta huonoa äitiä vaikka on niitä tunteita. Varmasti kaikille tulee jossain vaiheessa niitä kun vauva vaan itkee ja ei ymmärrä mikä on hätänä tai jos ei ole saanut nukkua pitkään aikaan ja ei tiedä miten jaksais..
 
Kunusiini, tässä pikalistaus meidän kootuista vauvan rauhoituskonsteista, jos niissä on jotain uutta?
  • Laita nukkumaan oikealle kyljelle ja tue paikalleen pyyherullilla tai peittorullalla.
  • Venytä ruoka-aikojen välejä mahdollisimman pitkiksi esim. tutin avulla tai muuten viihdyttämällä. Lapsentahtinen ruokailu vatsavaivaisen vauvan kanssa -> henkinen itsemurha
  • Cuplaton tai Disfatyl
  • Nuku vauva vatsan päällä keskellä sänkyä, ja tue oman sängyn pääty ylemmäs.
  • Nosta pinnasängyn toinen pää reilusti ylemmäs.
  • Kantoliina tai kantoreppu että vauva nukkuisi edes päivisin (hyvät päiväunet -> hyvät yöunet)
  • Laita vauva nukkumaan eri huoneeseen ja tarvittaessa itselle vielä korvatulpat, niin että kuulet itkun mutta et muuta.
  • Kun vauva itkee niin pidä korvatulppia tai kuulosuojaimia, ja jätä vauva itkemään suosiolla sänkyyn ja mene itse pois hetkeksi ja laske vaikka kymmeneen.
  • Vauvan hieronta ja hyväily
Ennen vauvan syntymää minusta oli ihan kamalaa se että vauva nukkuisi toisessa huoneessa kuin itse. Nyt mietin vaan että olinpa naiivi. Meidän vauva kanssa röhisee, ähisee ja kätisee niin kovin että hän nukkuu olohuoneessa. Paras ratkaisu.

Mulle on myös tullut pahimpina öinä ajatuksia, että vauva itkee tahallaan, ja ymmärrän myös mitä tarkoittaa "sinun voi tehdä mieli jopa ravistella vauvaa". Silloin olen vaan jättänyt vauvan itkemään ja kuulosuojaimet korvilla istunut ja hengittänyt syvään, kunnes tuntuu että olen taas kasannut itseni. Ei silloin uskalla pitää vauvaa sylissä.

Onneksi on alkanut jo helpottaa vatsavaivat! ONNEKSI! Mies menee maanantaina töihin takaisin :sad001
 
Mulle tuo nukkuminen, tai sen vähyys ja väsyminen on tunnetusti taattu resepti känkkäränkkäpäivään ja järkyttävään naljailuun. Eli todella toivon, että lapsi ei olis kovin vatsavaivainen jne.. Onneksi minun miehellä on ehkä maailman pisin pinna ja valitusaste 0%. Luotan siis täysin siihen, että yhdessä pärjätään, vaikka päivät poissa kotoa onkin.. Uskon ja toivon, sormet ristissä. :)

Pitää pitää mielessä nuo Eevein vinkit!
 
Kunusiini Auttaisiko kapalointi? Meillä vaavi ainakin rauhoittuu sänkyyn paremmin kun ei huido itseään käsillä. Täällä ollut mahanpuruja ja valvottu jonkin verran :sad001 Välillä tuntuu helpottavan ja sitten taas kipristellään vatsaa koko päivä hereillä.
 
Täällä ollut myös pari päivää vatsavaivoja. Kokeiltu disflatyl ja ei pelittänyt. Nyt kävin hommaamassa maitohappobakteereja ja ne näyttäisi auttavan rauhattomaan mahaan, ainakin ylenmääräinen pulauttelu loppui.
Meillä vielä onneksi saanut nukkua kolmen tunnin pätkissä yöt, itkee "vain" alkuillasta pari tuntia. Päivät nukkuu melkein kokonaan, heräilee kyllä nälkään.
 
Yosalle paljon jaksamisia, kuulostaa hyvinkin tutulle. Meillä vielä koko viime viikonlopun mies oli menossa, perjantaina sillä oli keikka josta jäi kaverille yöks, tuli kotiin lauantaina iltakuudelta, nukku kaks tuntia ja lähti samalle kaverille kattoon leffaa ja palas sunnuntai-iltana. Menin sanaakaan sanomatta kaheksalta nukkuun ja laadin mielessäni palopuhetta siitä että en todellakaan soita sitä mistään ryyppyreissulta sairaalaan mutta en heränny kun se tuli sänkyyn ja maanantaina ei kauaa ehditty yhtä aikaa edes olla hereillä kun lapsivesi alko mennä ja se olikin suunnilleen ensimmäinen asia jonka miehelle sinä päivänä sanoin... Ei siis tosiaankaan ollu mikään parhaissa fiiliksissä tapahtunu lähtö mutta sit kun synnytys yöllä käynnistykin vauhdilla niin mies oli maailman täydellisin tuki siellä ja samantien ihan mahtava isä kun vauva oli syntyny. Mulla meni pari ekaa päivää ihan hämmennyksessä mutta mies puheli ja hoivas vauvaa heti niinkun ois aina tehny vaikka kumpikaan ei olla vauvoja aiemmin hoidettu. Se on ollu aamusta iltaan mun kanssa sairaalassa ja huolehtinu että syön ja juon riittävästi ja passannu niin että melkein tulee huono omatunto. Eilen aamulla sillä oli vähän lämpöö ja oli niin raukka kun ei heti uskaltanu lähtee tänne jos tuleekin kunnolla kipeeks eikä halunnu pöpöjä vauvalle, mulle tuli ihan paha mieli kun tajusin miten vähän se oli ite esim. syöny kun piti vaan meistä huolta vaikka munkin vointi on jo hyvä. Ruokajonossa joku tänään synnyttäny nainen sano että isä oli just lähteny varpajaisia viettään ja kyllä oli hyvä mieli kun palasin huoneseen ja mies täällä odotteli vauvan kanssa. Toki meillä ei vielä arki oo alkanu kun yhä ollaan osastolla mutta joka tapauksessa elämä vauvan kanssa on alkanu miljoonasti paremmin kun kuvittelin. Toivottavasti Yosa teilläkin käy samoin! :)

Vauva on kyllä ihana tapaus, syö ja nukkuu :Heartred Ei juurikaan itkeskele paitsi pyllypesulla, vauva itkee ja me nauretaan kun se ampuu kakkapommeja lavuaariin :D Kovasti jo ootellaan kotiinpääsyä ja toivotaan että huomenna olis vikat antibioottiannokset, tänään oli tulehdusarvo 6 eli hyvältä näyttäis sen puolesta :)
 
Kapalointia minäkin ehdottaisin! Esikoisella ei tullut sitä juuri tehtyä, olisi varmasti auttanut monena hankalana hetkenä. Kaverini juuri kertoi kapaloineensa pitkästä aikaa 4-kuisen vauvansa, jota ei meinannut saada nukahtamaan ja oli itse tooosi väsynyt ja migreenissä.. Hankin tulevaa vauvaa varten "uniliinan", tuo on muotoonommeltu tarralla varustettu kätilön kehittämä maallikoiden käyttöön tarkoitettu kapaloliina. Ei siis kokemusta vielä, mutta aion ottaa laitokselle mukaan, ollut kuulema kättärilläkin koekäytössä, ehkä joku osaa siellä opastaa sen käytössä - tuli kyllä liinan mukana myös kuvitettu opasvihkonen :)
 
Hannatuuli, mistä hankit ton liinan? Jossain oon nähny/kuullu siitä mutta en kyllä muista missä... sillon mietin et vaikutti kätevältä. :)
 
Beboliina-verkkokaupasta. Valkkasin alessa olevista, niin tais olla n.25€ plus postarit. Joutui kyllä oottamaan kauan (lähettivät vasta reilun viikon kuluttua) ja kun tilasin muutakin, olivat laittaneet eri kuosia/väriä, eivätkä oo vastanneet s-posteihini asiaa koskien.
Että ei kovin luotettavalta tunnu kyllä.. Mutta liina vaikuttaa ihan jees :) kun nyt pääsisi koklaamaan jo!!
 
Hannatuuli, mä sain tuollaisen uniliinan mun siskolta, hyvä pointti ottaa se sairaalaan mukaan niin joku voi opastaa sen käytössä:)

Me käytiin eilen katsomassa vajaa viikon vanhaa siskon vauvaa (meillä oli LA:t peräkkäisinä päivinä, mut se pääs jo tällä viikolla jakautumaan:) ), voi että mäkin haluan omani jo syliin! :) Niin ja tuli todettua että tää iso mahahan on tosi kätevä kun otin 2v. kummitytön syliin kun olin seisaalteen niin ei tarttenu käsillä pitää kiinni kun se pysty istumaan mun mahan päällä :D ha ha ha :)
 
Juu, kapaloinnin perään minäkin liputan. Yöksi laitettiin kapaloon jo laitoksella, vauva riehuu ja huitoo käsillään öisin niin vimmatusti että heräili siihen. Tiukkaan pakettiin vaan viimeisen vaipanvaihdon yhteydessä, sitten ruokaa ja aa-aa. Meillä nukkuu kapalossa kuin tukki ja saa potkittua tiukkaa pakettia vastaan hyvin ilmaakin pihalle.

Kapalossa vauva on kuin toukka ja hiukan hankalampi käsitellä kuin ilman kapaloa. En avaa pakettia ennen kuin vasta aamulla vaipanvaihdon yhteydessä, vasta sitten hän herää kunnolla. Yöllä en siis vaihda vaippaa lainkaan.

Vauvalle tulee paljon turvallisempi olo vaikka alkuun minusta se paketointi oli hiukan arveluttavaa, ihan kuin laittaisi pakkopaitaan toisen. Mutta on siis vauvan mielestä ihanaa!!
 
Minä ostin sen unipussin, ja meinasin testata sitä ensin. :)

..siis sitten, kun kaveri päättää tulla ulos. Ja luoja tietää, että millon se on. :D
 
Kapalo on ollut käytössä kohta viikon, se vähän auttaa, mutta näppärästi se saa kätensä ulos. Tilasin kanssa nyt tuollaisen valmiin kapalon (tällä hetkellä sellainen itse kiedottava liina), jospa se pysyisi paremmin. Disflatylia testailemme tässä myös. Ja kaikkea mahdollista. Vinkkejä ja neuvoja on hirveästi, ja osa ihan ristiriidassa keskenään (älä imetä, älä syötä pullosta, anna tippoja, älä ainakaan anna tippoja, älä syö ruisleipää, älä syö maitotuotteita, älä syö hiilihydraatteja... ... ... ). Pitää löytää ne tälle vauvalle sopivat.

Viime yö oli pitkästä aikaa hyvä! Nukuin vajaa 6 tutnia kolmessa pätkässä, ja se on oikeasti oikein hyvä yö. :) Nyt olen taas tulvillani rakkautta tuota pientä kohtaan. Kunpa näitä öitä tulisi lisää. En toivo kenellekään pitkiä unettomuusjaksoja, ihminen kärsii niistä sekä henkisesti että fyysisesti. Tulee kiukkuiseksi ja katkeraksi. Minä myös näin esim. toissayönä kamalaa painajaista lyhyen unipätkäni aikana, että vauvani oli kuollut mutta kannoin sitä mukanani. Ihmiset tulivat suostuttelemaan, että laittaisin sen takaisin hautaan. Unessa järkytyin, koska olin kuvitellut vauvan elävän ja tajusin, ettei niin ole. Puistattaa vieläkin.
 
Mamsi, unipussilla ja kapaloinnilla hieman eri tarkoitus. Unipussi on kätevä siinä vaiheessa (ainakin!), kun vauva potkii peittonsa pois. Myös imetyksen jälkeen sänkyyn palautettaessa ei huomaa siirtoa niin helposti, kun ei menekään viileään sänkyyn, vaan unipussin lämpö seuraa mukana.
Kapalossa on ideana, että kun vauva on kohdussa tottunut ahtauteen, voi yhtäkkinen "vapaus" tuottaa hankaluutta nukahtamisessa ja tulla turvaton olokin. Eli napakka liina ympärillä ajaa saman asian kuin tuo erikseen hankkimani "uniliina"-niminen valmiskapalo, helpompi vain kaikkien käyttää ilman kummempia niksejä tai ohjeistuksia.
 
Saapa nähdä, osaisinko edes kapaloida. :D Pitääpä katsoa sitten neidin ulostauduttua, että mille aletaan. :)
 
Tänään 38viikkoa täynnä, joten kuukauden sisään pitäis vaavin olla sylissä! Saas nähdä, mulla ollut ajatuksissa, että syntyis ennen laskettua aikaa, vaan osoittautuuko toiveajatteluksi?? Huomenna on ylimääräinen neuvola, jossa tsekataan paineet ja pissa, kun oli torstaina se yllättävä kotimittaus, jossa alapaineet yli 100 ja jouduin käymään päivystyksessä (käymään, just joo, klo11-17.30 siellä joutui kökkimään, kun lekurit oli niin kiireisiä!). Kaikki oli siellä kuitenkin kunnossa, että liekö huonosti nukuttu yö taustalla sitten? Mutta siellä oli oikein mukava lääkäri silloin, tuli ihan hyvä mieli, kun esikoisen raskausajoilta oli toisesta sairaalasta jäänyt ikäviä muistoja päivystyslääkäreistä. Jotenkin herttainen tapaus, vaikkei mitään erikoista sanonut tai tehnyt, mutta jäi kiva olo :) mä en muista, tuliko mitä kirjoiteltua siltä käynniltä tänne johonkin ketjuun, oli aika
Pää tyhjä-olo sen päivän jälkeen. Painoarvio oli kuitenkin 3kg ja yhdellä sormella pystyi kuulema kutittelemaan vauvan päätä, eli sormelle oli auki. Kaks viikkoa aiemmin oli ollut ihan kiinni neuvolassa, joten uudelleensynnyttäjien juttujakohan tää on, että edistystä tapahtunut ilman mainittavia tuntemuksia?? Ihan jees :)

Tää päivä ollut ihan tajuton väsymys päällä. Mies ollut IHANA, kyselemättä hoitanut esikoisen tarpeita ja siivonnut iloisesti vihellellen vessan ja ollut hyvällä tuulella koko päivän. Se tekee itelle tän olemisen niin paljon helpommaksi!! :Heartred
 
Huhhuh! Ei ollut kovin fiksu idea lähteä pyöräillen keskustaan käymään apteekissa ja kaupassa! Itse pyöräily on ihan mukavaa eikä satu, mutta keskustassa kävely oli ihan kamalaa! Vihloi alapäätä ihan kunnolla niin että vähänväliä itku meinasi päästä. Pyörryttikin ja pyörryttää kyllä vieläkin. Huhhuh kotimatka meni ihan sumussa, ja pyöräilykin loppuvaiheessa alkoi sattua. Hui, oli kyllä kamala reissu. Jospa sitä nyt älyäisi vaan pysytellä tässä kotona ja sen läheisyydessä :D
 
Hui! Kuulostipa hurjalle apteekki reissulle Yosa! Onneksi ei käynyt kuinkaan jos huippasi pyöräillessäkin.
 
Takaisin
Top