Syyskuu!!!

Ainiin, onneksi tytöt ehtivät järjestää minulle sairaalaanlähtöä edeltävänä päivänä baby showerit ja ihanaa oli :) Mm. kirjoitettiin vauvalle kirjeet ja laitettiin ne laatikkoon joka sinetöitiin visusti ja hän saa avata sen sitten kun on 10-vuotias, sitten oli nimen arvuuttelua (kukaan ei arvannut oikein :wink), pituuden ja painon arviointia ja syntymäpäivää veikkasivat kaikki yli lasketun ajan. Nyt tosin näyttää siltä että se syntyy ennen aikaisesti eli siitä ei ole kenellekään palkintoa luvassa :wink lupasin palkinnon sille joka arvaa painon kaikkein lähimmäksi koska nuo muut osiot meni hieman päin prinkkalaa :D Lisäksi sekä äiti että vauva sai kaikkea ihanaa kivaa, oli tarkoitus laittaa teille kuvakin niistä mutta tämän sairaalareissun vuoksi se jää nyt (toistaiseksi) toteuttamatta.. Paras lahja oli kun tytöt tekivät masustani kipsitorson muistoksi, tuli tosi kiva ja laitoin sen kirjahyllyyn vauvan huoneeseen. Tarkoitus oli maalauttaa siihen vauvan käden jäljet sitten kun ollaan kotiuduttu ja päästy arkeen kiinni :) Mut oli kyllä lykky että kemut ehdittiin pitää juuri sopivasti, ihanaa oli :)
 
Sairaalan kaameet kaavut on kyllä ihan jees synnytyksen jälkeen. Imetysrintsikoita kaipasin ihan tosissani. Kävin sit ostamassa kotimatkalla.

Täällä hoidettavien määrä tuplaantui yllättäen eilen, kun isäntä palautui auton haku reissulta katkenneen akilesjänteen kera. Nyt on sitten kipsi jalassa ja kyynärsauvat. Kävin ostamassa Manducan kantorepun, niin pääsee pojan kanssa kulkemaan. Tulipahan vähän reilumpi isyysloma :)
 
Autsh Neia, kylläpä hankalaan hetkeen osui tuollainen haaveri!!! Tosi harmillista :/ tsemppiä siis koko porukalle toipumisiin!
 
Huomenta kaikille! :) kummasti nyt nukuttu yö piristää mieltä ja tänään vähän valoisammat ajatukset päässä :)

Eevei: kuulostaa niin tutulta tuo teidän arki rautalisämahakipuineen ja maidon pumppaamisineen..
Mullakin loppui kärsivällisyys imettämiseen kun piti kuitenkin pumpata tai antaa korviketta että sai ravintolisäpusseja lisättyä maitoon ja lopulta maidon paksuntajaa refluksivaivan takia..
Meillä auttoi mahanpuruihin nutrilon omneo korvikejauhe! Ja se jauhe oli lopulta tosi kätevää!! Keitin vettä aina kannullisen josta sitten otin joka aterialle mikron kautta. Reissua varten lämmitin vedet etukäteen ja kuljetin tuttipullotermarissa. Ruoka-aikaan vaan jauheet sekaan ja avot! :) korviketta kun ei voi pitää lämmitettynä niin kauan..

Refluksiin avuksi: sängynpäätyä kirjoilla reilusti ylös ja apteekista saa thicken up nimistä sakeuttajaa joka auttoi meillä pitämään maidot mahassa. Se omneo korvike on muutenkin vähän paksumpaa tavaraa niin helpotti sekin :)

Voimia sinulle! Vaikkei ehkä nyt lohduta niin kyllä ne vaivat helpottavat! Teilläkin varmaan kiinteiden aloitus aikasemmin edessä ja se auttaa paljon tuohon refluksiin!
Meillä auttoi myyös selkeiden ateria-aikojen pitäminen. Jossain vaiheessa joku sanoi jotain vapaasta lapsentahtisesta imetyksestä, mutta mahanpuruihin ja levottomuuteen auttoi kunnon ruoka-ajat ja 3h taukoa väissä että maha sai levätä ja ruokahalu kasvaa. Sain neuvon, että jos itse napostelisi pitkin päivää ei koskaan ole kylläinen olo joten ei saa rentouduttua/nukuttua jolloin kiukku ja levottomuus kasvaa :) pätee ainakin minun kohdallani :)
Halit!


Kiitos näistä! Osa jo käytössä mutta muutama vinkki korvan taakse :) Mie olin miettinyt että mitäs jos sen keitetyn veden laittais jo valmiiksi pullohin, ja jääkaappiin, ja sitten kun kutsu käy, mikroon ja jauhe sekaan ja ravistus... mut mulla tökkäs vähän kun siinä paketissa luki että sen valmiin kaman pitää antaa seistä 7 MINUUTTIA ja ei sellasta nyt malta odottaa, ihme juttu? Onkohan se joku ihme varmanpäälle-aika että se mahdollinen kuoha varmasti laskeutuu? Kun mulla on nyt tapana laittaa illalla yöksi ja aamuksi kaikki ruuat valmiiksi ettei tarvi yön pimeydessä säätää liikaa :sleep002 Niin ei kauheesti nappais mitään ekstratoimia tehdä. Ilmeisesti se jauhe ei liukene kylmään veteen, vai onko se niin että sitä jauheesta tehtyä ei saa säilyttää sitä 24h mitä näissä litkuissa muuten on? Ettei voi valmiita settejä tehdä yöksi?

Edit: Katsoin vielä Nutrilonin sivuilta, siellä ei kyllä tuota seisotusta oltu mainittu ollenkaan, näinköhän mie unta siellä kaupassa?

MUOKATTU 9.10.2013:
Se 7 minuutin seisotusaika on NUTRILON AR1 korvikkeessa koska se on sellaista tosi vaahtoavaa! Siitä mie sen luin! Mysteeri ratkennut!
 
Muokattu viimeksi:
Mistäköhän oot lukenu tosta 7 minuutista ja minkä aineen kohdalla.. Oikein uteliaisuus heräsi :) ehkä se ohje viittaa siiheb veden jäähtymiseen keittämisen jälkeen?? ettei polta vauvaa?? :)
mulla kokemusta nan ja nutrilon jauheista ja molemmissa keitin tosiaan vedet etukäteen isoon kannuun odottamaan. (Ajatuksena steriiliä vettä varastossa) Ruoka-aikaan lämmitin veden pullossa mikrossa ja lisäsin jauheen. Ravistus ja pullo vauvaan :)
Sitä jauhetta ei siis saa lisätä kauan ennen ruokailua, valmis seos menee aika nopeesti pilalle. Ei ainakaan saa lämmittää jämiä uusiksi :)
 
Joo se on selvää, samat kuitenkin pätee noihin valmiisiin, ja äidinmaitoon. Jauheen kanssa lienee tosi tarkkaa koska se jauhehan ei ole steriiliä, ja voi jo valmiiksi sisältää pöpöjä, toisin kuin (ilmeisesti iskukuumennetut) valmistuotteet.

Joku oli jossain foorumilla kertonut tehneensä niin, että oli liuottanut sen jauheen siihen jäähtyvään veteen sen ollessa 40 asteista, ja sitten jääkaappiin, ja lämmittänyt tarpeen tullessa. Periaatteessa silloin se lämmitetään vasta 1. kertaa, ja lastenosastolta oli kuulemma sanottu että näin voi tehdä.

Mutta enpä tiedä, katsotaan nyt vielä noiden nestemäisten korvikkeiden kanssa. Kokeillaan muut neuvot ensin, onneksi niitä riittää :) Viime yö meillä meni jo tosi hyvin! Se nukuttaminen mahalaukun "sisäänmeno" ylöspäin toimi tosi hyvin!
 
Heips, täällä on useamman kerran puhuttu vadelmanlehtiteestä. Mistä ihmeestä sitä saa?! Jostain luontaistuotekaupastako? :)
 
Mamsi, itse ostin sitä irtoversiota Lifestä, mutta ainakin meillä täällä sitä olisi saanut myös sokokselta pusseissa. Täytyykin tänään pitkästä aika muistaa keitellä sitä :)
 
Mamsi, juu, luontaistuotekaupasta minä sitä hain. Life, Care tai vastaava. Joku sanoi löytäneensä myös Punnitse ja säästä-kaupasta tuota (meniköhän kaupan nimi nyt noin?) . Oon itsekin sitä nyt jo muutaman viikon juonut, melkein aamuin illoin, vaan tässä vielä kasassa ollaan. Eikä siis yhden ainutta oikeaa supistusta ole tullut. =) Mutta kuten olen aikaisemminkin sanonut, niin hauska näitä uskomuksia silti on kokeilla, kun muistaa vaan pitää pilkkeen silmäkulmassa..
 
Minä oon käsittäny, että se ei käynnistä synnytystä, vaan se vaikuttais myönteisesti/vahvistavasti lantionpohjan lihaksiin ja mahdollisesti koventais supistuksia? :D Ei mullakaan vielä ihan tarvii poppaskonsteihin alkaa, vauveli saa olla masussa vielä pari viikkoa. :)

Pitääpäs kurkata kuitens nuo lifet jne.
 
Juu, näin se taitaa olla. Mä oon jostain lukenut että vadelmanlehtitee vahvistaa kohdun lihaksia näin ollen voimistaen supistuksia kun niiden aika tulee. Samasta syystä saattaa myös nopeuttaa synnytyksestä palautumista ja saattaa myös vähentää jälkivuotoa. Mutta juu, se maistuu ihan hyvälle näin kahvi-ihmisenkin suussa ja kun ei siitä varmasti haittaakaan ole, niin olen juonut. =)
 
Mun kasvikirjassa (Nykyajan kasviparantaja, Otava) lukee vadelmasta näin: Käyttö lääkinnällisesti synnytyksessä. Vadelman lehtiä kätetään supistavana rohtona lasten ripulin hoitoon. Kylmäkeite sopii suu- ja kurlausvedeksi. Yleisemmin rohtoa käytetään kuitenkin odottaville äideille helpottamaan tulevaa synnytystä. Vadelmanlehtitee lääkitsee kohdun ja lantion lihaksia. Lääkäri Violet Russel mainitsee The Lancet-lehdessä teestä seuraavasti: "hieman häpeillen olen kehoittanut odottavia äitejä juomaan keitettä. Hyvin useissa tapauksissa synnytys on ollut helppo ja lihaskouristusia ei ole esiintynyt." Vadelmanlehtiteetä voidaan nauttia viimeisinä raskauskuukausina. Keite edistää myös äidinmaidoneritystä.

Clipper-teemerkillä näyttäis olevan vadelmanlehtiteetä, jossa on 50% vadelmanlehteä. Valkoinen vadelmatee sisältää vain vadelma-aromia.

CLIPPE-5021991937125.jpg
 
Kiitos Kippu. :)

Hylkäsinkin kaupassa kaikki vadelmateet ihan sen vuoksi, että vadelma oli niissä vain aromina. En kuitenkaan uskalla lähteä poimimaan itse noita lehtiä pensaasta ja keitteleen omin avuin, ettei vaan mitään ihmemyrkkyjä tuu nautittua samalla. :D
 
Tällainen tuote löyty suffatessa: http://kauppa.ruohonjuuri.fi/vadelmanlehti/SONNEN-9004145002135/dp
Jos ei omalta paikkakunnalta ekokauppaa löydy eikä halua netistä tilata niin sokkarin luontaistutepuolella on ollut ainakin jotain erikoisempia teelaatuja ja -merkkejä.

Tässä tää Clipper: http://kauppa.ruohonjuuri.fi/vadelmanlehti-yrttitee/CLIPPE-5021991937125/dp
Clippereitä on saanut isoista marketeista, mut ei välttämättä kaikkia laatuja ole saatavilla nistäkään.

Voishan tuota helposti tehdä teetä itse keräämistä yrteistä. Vaikka vadelma on siitä kiitollinen yrtti, että se tekee uutta ja tuoretta lehteä pitkin kesää, niin silti satokausi taitaa olla jo ohi tältä kestältä.
 
Mun tee on tämmöistä:

ImageUploadedByVau Foorumi1378986102.275400.jpg

Jonkun pienen firman tuote siis. Ulkonäkö kamala! Maku ihan hyvä :)
 
Kippu, täällähän sitä KYSllä oleskellaan :) Ihan ok meno täällä, hoitaja on mukavii ja huonekaverit. Olihan tuo eilinen aikamoista opettelmista, nyt tää päivä menny jo jouhevammim. Uni ei meinaa tulla täällä, mutta eiköhän tämä tästä :)

Eilen tuli illasta kipeitäki supistuksii, onneks mies oli käymässä sillon niim sai jo esimaku tulevasta :D Ei oo kiva nauraa, kun on käyrillä ja supistaa :D Yön aikana sellasta jomotteluu, et alkais menkat ja tänään on hiipunu. Nyt uudessa nousussa lääket otetyu ja ootellaan josko jotain tapahtuis.
 
Ihania ootte, kun vaivaudutte. :)

Katselin tänään Prisman, Tokmannin ja Lidlin (no siellä nyt ei varmasti ole) hyllyt läpi, eikä ollut. Oulussa ei enää Sokkaria olekaan, mutta Stockalta saattais löytyä, jos missään luontaistuotekaupassa ei ole. Pitänee vielä pistäytyä, tälle päivälle ei varmaan enää vaan jaksa. Ihan käsittämätöntä, mistä tämä väsymys on tullut yhtäkkiä..
 
Mamsi Stockmannilla ei ollut! Oletko käynyt punnitse ja säästä ssä? Siellä saattaisi olla. Itse ostin Zeppeliinin luontaistuote kaupasta pari viikkoa sitten kun satuttiin sielläpäin käymään. Mutta Kävisin kyllä punnitse ja säästä:ssä uskoisin että sieltä kyllä löytyypi!
 
mä löysin vadelmalehtiteen ekokaupasta. Se on ihan hyvää teetä, olen juonut sitä nyt 2 kupillista päivässä 2 viikkoa :)
 
Pitääkin laittaa huomenna mies asioille, että saapi koulureissullansa käydä siellä punnitse&säästä- kaupassa. Kiitti vinkistä Yosa! :)
 
Takaisin
Top