Synnytysturinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja röppö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tsemppiä sarava käynnistykseen! Ite meinaan kuolla pelkästä jännityksestä, ku jotenki se tuntuu pelottavammalta kuin spontaani synnytys. Varsinkin jos paikat ei oo vielä yhtään kypsät. Mutta hyvin se menee, ja ennen ku huomaat ni vauva on jo sylissä :)

Joo, siis miullaha ei synnytys mennyt yhtään putkeen.

Ensin soitin kipeistä, mut epäsäännöllisistä supistuksista. Ois kotona pitäny seurata vielä, mut koin itse että nyt on päästävä sairaalaan. Mentiin aamuysi saikulle ja pääsin saliin heti, eikä kauaa mennyt kuin limatulppa oli pöksyssä, josta alkoi aivan järkyt supparikivut. Pääsin altaaseen siinä oli jonkin verran helpompi olla, mut siihen piti ottaa ilokaasu messiin. Altaas lilluin kaks tuntia, ja olin auennut klo 14 vasta vaan reilulle kahdelle sormelle, mut kivut ältsit.

Sit lähettiin saliin taas niin kivut koveni. Klo 17-19 olin taju kankaalla, kun olin niin tuskissani kivuista ja ohessa oksentelin suppareitten huippujen kohilla, minkä tajusin oksentaa. Ja olin edelleen 2,5cm auki. Pyysin apua monesti kipuihin. Täs välis huomattiin, et miulla oli vedet mennyt yli 24h sitten, sain antibiootin. Ja vasta klo 19:00 sain epiduraalin x2 ja siitä oli himpun verran apua, et supparit kun nousi yli 40 niin oksentelin kivuista epiduraalista huolimatta. Klo 20:00 olin kuulemma auki kokonaan, kiitos oksitosiini tipan minkä sain kans viime tipassa, kun koko päivän junnasin 2,5cm. Ja sain alkaa ponnistaa, kun olin olevinaan auki. Noh loppu aika meni anellessa apua, kun kivut oli yhä älyttömät ja ponnistus kipujen piti olla lievempiä kuin suppareitten ja paskat! Sit vaihtu kätilö. Uus kätilö sano, kun tuli klo 20 paikalle, etten oo ihan auki hänen mielestään, et ootellaan viel (eivittu!) no klo 21:olin sen verran auki hänenkin mielestä, et "oikea" ponnistusvaihe voi alkaa. No siinä tuskastelin ja ponnistin. 4h yhteensä ponnistusta. Olin ihan varma, etten selvii. Olin aivan uupunut. Mie anelin apua niin maan perkeleesti. (toivoin mielessäni, et viekää leikkaussaliin). Vauva ei liikkunu juuri ollenkaa koko aikana. Väärän tarjonnan takia. No sit keskiyöllä kehtasivat auttaa. Otettiin imukuppi käyttöön (aijumalautako sen laitto koski!). Seki irtos vauvan päästä kahesti, ja kolmannella kerralla otettiin toisenlainen kuppi käyttöön jolla sit läks vauva pirunmoisten tuskan huutojen kera. Imukuppi synnytys oli miulla ainakin yhtä helvettiä, siinä piti leikata välilihaakin.. Mut onneks sain apua eli siis lääkärin imukupin kans auttaa minuu.. Tuntu, et miuta kidutetaan vaan, kun vauva ei liikkunu yhtään ja kukaa ei auttanu minuu.. Piti vaan ponnistaa..

En oo ikinä ollut noin tuskissani ja uupunut ja tuntenut olevani kidutuskammiossa..

Mannaryyni :Heartred - toipumista. Vetää ihan hiljaiseksi sun synnytyskertomus.

Voi kauhee mannis mikä kokemus sulla! :( voimia toipumiseen ja ainaskin vauva on nyt maailmassa ja toipuminen voi alkaa :)

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Voi Mannis, oon pahoillani sun puolesta. Kuulostaa tuskaselta!

Ihmetyttää toi, et huomattiin vasta tuolloin, et lapsivedet on menny yli 24 h sitten? Eiks ne kattonu sua ultralla kun menit sinne synnärille? Muutenkin kuullostaa jotenkin huonolta hoidolta, toinen sanoo et oot auki ja käskee ponnistaa... Ja seuraava käskee odottaa. Turhaa kai siinä ponnistaa, jos ei ole edes auennut!

Tuliko sulle ponnistamisen tarvetta?

Toivottavasti voit jo paremmin! :Heartpink

Juu, ei todellakaan kovin mieluisa kokemus.. Mut onneks poika saatiin ehjänä maailmaan <3

Mie ite koen kans, että oli todella huonoa hoitoa, et mua ei kuunneltu yhtään, kun pyysin apua ja sanoin monta kertaa, etten jaksa ja et oon iha loppu minkä jaksoin sanoa ja tajusin, kun välillä tosiaa taju kävi kankaalla iha loppuun saakka. Aivan karmeaa hoitoa.

Ei mua ultrattu enää tollon. Jossai vaihees joku vaa kokeili, et tuntuu karkeelt vauvan pää, et varmaa vedet mennyt ja oliha ne.

Nii ja oli miulla ponnistamise tarve jo klo 20. Ja en ollut kokoaikana täysin auki edes, et reunaa oli vähä jäljellä loppuun saakka.

Nii ja poika saatiin ulos 1:23.

Mun mielestä pitäs antaa palautetta tollasesta kun esimerkiksi manniksella on ollu, eikös synnäreillä vois olla käytössä vaikka joku palautekaavake kun lähtee kotiin että millasta hoitoa on omasta mielestään saanu...? en tiiä onko sellasta käytössä missään.
Vai käydäänkö synnytys kätilön kans vaan suullisesti läpi sitte jälkikäteen.

Miul on soittoaika 2kk päästä synnytyksen takia et saan keskustella ja tarvittaes keskustelukäynninki.

Taysissa annettiin ainakin palautetta erikseen synnytyksestä ja osastoajasta. Sen lisäks synnytyksessä mukana ollu kätilö kävi ainakin mun kanssa juttelemassa ja tänään neuvolassa kysyttiin kans palautetta taysille. Eli palautteenantomahdollisuudet on ollu tosi hyvät!

saravalle tsemppiä ja voimia koettelemukseen. Been there ja selvinnyt hengissä :)

Voi Mannaryyni mikä synnytys!! Toivottavasti saat puhuttua ja eikä mieltäsi jää mitään kaihertamaan. Onneksi vaavi on nyt syntynyt ja toipuminen voi alkaa. Jaksuja!! :Heartpink

Tinska: oli siel tosi kivoja kätilöitäkin, mut ne ei vaa osunu miu kohalle :/ Eka yön oli kiva tyyppi vuodeosastol, mut seki kerkes hoitaa minuu vaa kaks tuntii ko menin osastolle aamuyöstä.

kiitti kaikille jaksuist <3

Ehkäpä meillä on täällä jo aamulla vauvauutisia luettavana. Toivottavasti pääsette nyt johonkin näistä pääkaupunki seudun synnäreistä, tsemppiä aretha!!

Katos Arethaa, sähän äitienpäiväbebeä suunnittelitkin niin oot jopa vähän ajoissa! :) Tsemii kovasti!

Takaisin