Eka synnytys on aina eka. Eikä siitä synnytyksestä koskaan tiedä miten se menee kun kaikki on erilaisia. Ekaan synnytykseen lähin ilman mitään suuria ennakkosuunnitelmia, ajatuksella tilanteen mukaan. Kun synnytys alko halusin tietty olla kotona mahd. pitkään ja välttää menemästä sairaalaan "turhaan". 2-3 tunnin jälkeen luovutin ja halusin sinne sairaalaan luuserifiiliksillä. Tuli vaan tunne, että nyt jonkun ammattilaisen pitää tähän jotakin sanoa. Kah, kun sairaalaan päästiin niin sain taas uskoa, koska kaikki oli niinku pitikin, synnytys vaan eteni hyvää vauhtia. SIlloin kokeilin ilokaasua, mutta en oikeen sen tehosta varmuuteen päässy. Jossakin vaiheessa kätilö mietti vielä kivunlievitystä ja sanoi pahoitellen miehelle, ettei epiduraali enää kyllä ehdi/ei ole hyötyä. Tästä olis joku voinu kauhistua, mutta ite sain siitäkin semmosen virtapiikin, et hei sithän tää ei voi kestää enää kauaa. Eli eka synnytys meni mieltei luomuna (ilokaasulla) puolivahingossa. Mutta ei kestänytkään kokonaisuudessaan ku 5,5 h.
Toiseen synnytykseen sain paracervikaalipuudutuksen ja se oli ihan ok, koska tarjonta oli väärä, supistukset epäsäännölliset ja synnytys kesti 13h. Sain puudutuksen ja pystyin huilaamaan välillä vähän paremmin ja jaksoin sitten ponnistaa sen 1,5h.
Kolmas tuli siinä 3,5 tunnissa ja täysin luomuna, kun lapsivesi tuli vasta salissa ja lapsi oikeestaan siinä mukana.
Tän neljännen kanssa mennään taas tilanteen mukaan. Jos alkaa kauan kestämään niin esim just toi paracervikaali oli ihan hyvä, eli sitä voisin aatella. Epi ja spinaali ei oo ekana listalla, eikä toiveissa oikeestaan ollenkaan, mutta se vaan siksi etten ole sitä koskaan saanu/tarvinnu. Joihinkin tilanteisiin se on tarpeen. Mulle on osunu tosi hyviä kätilöitä, joiden kanssa ollaan pystytty miettimään mikä olis hyvä. Heihin luotan nytkin, omien tuntemusten lisäksi.
Vaikka olen ite noita luomusynnytylksiä tehny ni en koe asiakseni alkaa niistä "hippeilemään". Mulla on synnytykset olleet niin nopeitakin, ettei voi verrata niitä vuorokauden kestävään avautumisvaiheeseen yms. Lisäksi kaikki kokee kivun eri tavalla, joten ei näitä vaan voi verrata.