Synnytystä ennakoivia oireita

Onneksi nyt sai tuon ajan kuitenkin :) koska lääkäri siinä arvioi, jos menisi viealliseen la niin kokoa saattaisi olla 4400g ja jos 2 viikkoa yli niin lähemmäs 5000g... nyt siis viikkoja 36+6 :D esikoinen oli syntyessään 4160g :)
 
Mamia, hyvä et sait ajan :) kyllä sä oot hyvin selvinny siis ilmeisesti nelikilosesta esikoisestakin, toka tulee varmaan helpommin vaik ois isompikin, vois kuvitella!?
 
Juu synnytys meni esikoisesta aivan hyvin ja kolme tikkiä tuli yhteensä kahteen pinta nirhaumaan :) silti jännittää tuleva :) mielummin lyhyempi ponnistus kun ekassa :D reilu 30min.
 
Mamia, mullaoli ekassa aivan jäätävä ponnistusvaihe, mut tokassa tulikin kahdella työnnöllä?! aika samankokoset skidit. vaihdoin tietty paremman asennon itelleni, eli polvillaan sängyllä nojaten eikä makuullaan, mut jotenki se tuntuma on parempi ku on jo kerran sen kokenu..
 
Mä oon vaan edelleen kuutamolla. Yöllä heräsin yhteen vähän napakampaan supistukseen mut sekin meni aika nopsaan ohi. Oli vissii väärä asento nukkua tai jotain koska helpotti ihan asentoa vaihtamalla kun tajusin eka mist oli kyse.

Kauheen vaikee arvioida et koska pitäis lähteä jos esim. vedet tästä menis ku lapsi on viel tosi ylhäällä eikä tarjontakaan oo 100% varmasti tiedossa, saati minkä kokoinen tyyppi olis tulossa ja matka on kuitenkin tunni nverran täältä tyksiin.. Nooh.. jännityksellä odotellaan. Tuskin tässä lähtö tulee vielä pariin viikkoon :)
 
Mulla supisteli eilen kipeämmin kun kävin pienellä kävelylenkillä ja muutenkin koko päivän kovotteli normaalia enemmän. Yöllä heräsin kolmesti kipeeseen supistukseen. Kipu tuntu aina koko alavatsalla supistuksen tullessa, ja supistukset (sekä kivuliaat että kivuttomat) mulla kestää aina hämmentävän pitkään, 1-5 min. Olikohan siitä vyöhyketerapiasta hyötyä, kun paikat alkaa näköjään kypsymään pikkuhiljaa? :)
 
Täällä myös "lähtölaskenta" synnytykseen alkoi eilen, kun olotila selkeästi muuttui sellaiseksi miten nyt selittäisin.. välillä pahoinvoiva olo, supistelee ja tekee mieli vaan nukkua tai keinua ja äännellä..oon siis mennyt sellaiseen "kehoni ja mieleni valmistautuu synnytykseen" tilaan ihan täysin sisälle. Oon omassa sumuisessa kuplassa.

Esikoisen kanssa tätä olotilaa kesti kuukauden päivät ennenkuin sitten hän syntyi maailmaan. LA olisi 29.5. joten ehkäpä meidän prinsessa on myös samoissa aikatauluissa. Mies oli kyllä eilen jo kyselemässä, että aionko synnyttää yöllä, kun supisteli ja sattui.. mutta siinä ne supparit sohvalla löhötessä laantui. Yöllä heräsin suppareihin. Oivoi, tää menee ihan samaa rataa kuin esikoisen kanssa. Tavallaan ihanaa, kun esikoisen kanssa sitä oli jotenkin vähän paniikissa supistuksista ja mietti koko ajan, että nytkö se jo alkaa.. eihän sitä tiedä tietenkään tälläkään kerralla, mutta kyllä mä uskoisin, että jokainen keho&mieli on omanlaisensa kokonaisuus. Niin me vaan ollaan jokainen yksilöllisiä! Tää tila on vaan niin mielenkiintoisen eläimellinen omalla tavallaan!!
 
Mulla on vaan pinna tavallista kireemmällä ja oon itkuherkempi. Esikoisesta ei muistikuvaa millanen olin ennen synnytystä, paits et illansuussa alkoi kauheen huono ja väsynyt olo ja lapsivedet menikin samana iltana ennen klo 20 :D
 
Eilen oli pitkin päivää kivuliaita suppareita, olivat sellaisia jänniä "lankamaisia", eli kuin joku olisi tuolla sisälläni kiinnitellyt pituussuunnassa naruja, joita nyt sitten joku veteli/kiristeli... Ihanaa, kun huomaa, että kroppa alkaa valmistautumaan pikkuhiljaa :)

Vähän oon tässä murehtinut myös, että eihän multa tihkuta lapsivettä. Tuskin, mutta lauantaina ja sunnuntaina oli iltasella pöksyt tavallista kosteammat. Näitä kuitenkin edelsi molempina iltoina monen tunnin touhuilu hiki päässä, eli luultavasti se hiki oli myös alapäässä. Eilen aamulla pöksyssä oli pari ihan pientä märkää kohtaa, mutta kuivuttuaan olivat vaaleat, joten valkovuotoa varmasti olivat. Enkä eilen bongannut loppupäivänä minkäänmoista vuotelua, kun neuvolan ohjeiden mukaan seurasin. Eli suurella todennäköisyydellä ihan turhaa huolta! Vauveli kuitenkin oma aktiivinen itsensä. Tänään on kokoarvioultra, niin siellä sitten pyydän lääkäriltä neuvoa tietty myös. Toki olisin eilen voinut synnytysvastaanotolle mennä siihen liuskatestiin, kun eilen siis tästä asiasta aloin vasta huolestumaan, mutta kun ei mitään sitten vuotanut, niin en mennyt. Mutta on tämä äidin huoli loputon! Nyt sen ymmärtää :Heartred
 
Mulla on koko raskauden valkovuoto ollu ihan tosi vetistä, paljon on pitänyt käyttää pikkuhousunsuojia, Onneks on noit kankaisia kestoversioita niin ei hiosta ja riko ihoa niin paljon kuin mulla kaikki kertsit tekee. Lisäks jossai vaiheessa vauva futaili rakkoo niin paljon et välil tihku siltäkin puolelta. Se on onneks nyt loppunutkin! Se oli ääriepämukavaa.
 
Osaisko kukaan neuvoa, voiko harkkasupistelusta yhtään arvioida synnytyksen lähestymistä? Mulla ei siis kivuliaita supistuksia ole ollut (paitsi ehkäpari kertaa jomotellut samaan aikaan alaselkää, mutta se nyt voi johtua muistakin asioista), mutta supistelee mielestäni melkoisen paljon! Käytännössä aina, jos lähtee liikkeelle, ja esim sohvalla istuessakin tulee useampia tunnissa. Ja osa ihan selvästi napakampia kuin ennen, oikein selkeästi tuntuu kohdun kiristyvän. Viikkoja on nyt 36+4, ja tällaista aktiivisempaa supistelua on ollut ehkä viikko-pari. Viikko sitten gyne sanoi että kohdunkaulaa oli vielä pari senttiä jäljellä, mutta alareunasta sormelle auki (ensisynnyttäjä). Pitäisikö vähän varautua, jos muksu tuleekin ennen laskettua aikaa, vai voiko näin ahkera (vai onko tämä edes erityisen tiheätä?) supistelu jatkua vielä vaikka yliajallekin?
 
Oikeastaan voi käydä ihan miten vain. Mulla on kavereita, joilla supistelu ollut iso ongelma ja jopa uhka raskauden puolivälistä asti ja sit kuitenkin mennyt yli lasketun ennen kuin on syntynyt. Toisaalta taas, sulla paikat kypsyneet kivuttomillakin supistuksilla, niin ei sitä koskaan tiedä. Itse ehkä varautuisin hyvissä ajoin pakkaamalla sairaalakassin ja hoitamalla ehdottomat must jutut kotona kuntoon. Mutta onhan sun odotuskin parin päivän päästä jo täysiaikainen, niin ei hätää vaikka syntyisikin jo :)
 
Joo ei muksun kannalta hätää (painoarvio viime pe 2800g), mut meillä on täysi kaaos kämpässä, vauvalta puuttuu muun muassa peti, ja mulla on vielä aika monta opiskelu- ja työrautaa tulessa :D Ehkä pitäisi oikeasti pikkuhiljaa herätä siihen todellisuuteen, että muksu voi olla täällä piankin!
 
Joo kaikki vaihtoehdot on mahdollisia. Jotkut supistelee raskauden puolivälistä asti ja todetaan, että kohdunsuu on ennenaikaisesti lähtenyt jo kypsymään, mutta silti lopulta mennäänkin yliaikaisen puolelle. Ja jotkut lähtee synnyttämään ykskaks, ilman mitään ennakko-oireita. Sairaalakassin laittaisin kans valmiiksi odottamaan :)
 
Mulla nähtävästi ne muutamatkin kivuliaat supparit yhdistettynä noihin suht usein tuleviin kivuttomiin aiheutti ton kohdunsuun avautumisen ja kanavan lyhentymisen jo viikolla 30 jonka takia oon siis ollu saikulla. Viimeks ku katottiin pari viikkoa sitten ni ei taas ollu mitään edistystä (mikä oli siis hyvä). Mulla on 35+3 tänään ja kivuliaitakin tulee päivittäin, viikon päästä lääkäri. Mut se on kait todella yksilöllistä et miten noi supistukset vaikuttaa!
 
Mä odotan ihan mielenkiinnolla et mitä tuol alakerrassa on tapahtunut, tosin sitä saa odottaa viel ens maanantaihin saakka.. Ajattelin varuiks pakata sairaalakassin mukaan jo tuolle maanantain tyksin reissulle, viikkoja silloin 37+6..
 
Onneks me asutaan suurinpiirtein tyksin vieressä :D mut joo mä odotan myös mielenkiinnolla et mitäköhän tässä parin viikon aikana on tapahtunu. Mulla on maha tipahtanu, hikka tuntuu perseessä ja sukkapuikkosupparit on ollu niin voimakkaita et on vetäny kaksinkerroin. Kaikki sanoo että raskaus ei oo sairaus mutta kyllä mulla oli vähän tän ajatuksen kanssa ongelmia kun yritin kävellä (HYVIN HITAASTI) Noin 2km matkaa koiran kanssa ja tuntu et a)pissat tulee housuun b) synnytys käynnistyy c) jokainen askel oli ku joku olis hakannut puikon kanssa kohdun suulle. oh yeah! :D
 
Tirlitan raskaus on elämän parasta aikaa ;'DDD

Meiltä tosiaan ajaa tunnin tyksiin ni ei siel ihan huvikseen tee mieli ravata.

Mun eilinen ennätys oli reilu 2h väli pissalla käymisessä kun eka oltiin puistossa ja sit käytii viel kaupassa! Päiväsaikaan ikinä muuten oo tullu noin pitkää väliä :'D

Mä oon vaan ihan kuitti nyt jo tästä päivästä. Onneks mies menee esikoisen kanssa tallille tänään ni mun ei tartte lähtee sinne enää. VOin vetää oikoseks sohvalle ja koomailla rauhassa sen tunnin verran.
 
Täällä yritwtty hankkia supistuksia kävelyllä heti aamusta :D mutta yritykseksi jäi... tuntui niin hyvältä kävellä vaikka meni tosi rivakasti kärryjen kanssa ja ylämäkeen vielä kiihdytin :D olo oli niin hyvä että olisi voinut laittaa vaikka juoksuksi... eikä yhtään supistusta... pläh. Mitäs sitten keksis? Kylpyhuoneen lattian olen juuriharjalla polvillani jynssännyt ja ikkunat pesty kylläkin vaan sisältä... mä niiin haluan e5tä tämä käynnistyy ilman avitusta :D
 
Takaisin
Top