Synnytysmietteitä

Meilläkin vakuutuksen pitäisi kattaa myös allergiaan liittyviä kuluja. Mulla ja miehellä ei kyllä ole itsellä mitään allergioita, mutta ei ole miehen veljen perheelläkään ja heidän vauvalleen silti tuli maitoallergia.

Mäkin olen miettinyt tuleeko jotain ruokakieltoja vielä imetyksen myötä! Taitaa olla aika pitkälti kokeilemalla selviäviä yksilöllisiä juttuja sitten vaan että jotkut jutut vauvoille aiheuttaa oireita... Alkoholissa nyt on sekin puoli ettei vauvan käsittely ja enemmät alkoholimäärät oikein sovi yhteen minusta, imetti tai ei. Mutta sen varmaan suurin osa tajuaa ilman ohjekirjojakin. :) Eikös nää listerioosijännitykset ja muut nyt kuitenkin jää jo unholaan...?

Mä epäilen, että alkoholin mainitseminen erikseen johtuu vain siitä, että sitä on kysytty joka neuvonnassa erikseen :wink

Kyllä musta ainakin on kiva tietää, että voi juoda sen lasin viiniä ruuan kanssa sitten kun semmoinen tilanne tulee ja jos mieli tekee, kunhan ei tee sitä tieten tahtoen just ennen imetystä. Ja tosiaan, jos vastasyntyneen äidille pitää erikseen mainita, ettei lupa käyttää alkoholia imetysaikana tarkoita lupaa alkaa tissutella joka päivä, juoda pullollista viiniä joka perjantai tai lähteä vauvan kanssa baariin, niin epäilen että se tekisi sen vaikkei sille olisi edes kerrottu, ettei alkoholi ole enää niin vaarallista kuin raskausaikana.

Luulen että itse olen ainakin alkuun niin hormoni- / väsymyspöllyssä muutenkin, että tilanteen pahentaminen alkoholilla on suunnilleen viimeinen mieleen tuleva ajatus ja sokeri ja kofeiini my drugs of choice... Ja hiilarit ovat taatusti sallittuja :grin

Tänään huonosti nukutun yön jälkeen huomasin ajattelevani, että kunhan vauva on ulkona saan taas nukkua selällään normaaleja pitkiä yöunia - ennenkuin tajusin, että ei taida ihan niin käydä :grin

Tota selällään nukkumista mäkin odotan koska se on mun lempparinukkuma-asento. Ja olis ihana kääntyä välillä mahalleen. Varmaan senkin takia heräilee öisin että asennot on rajautunu jompaan kumpaan kylkeen.

Mäkin odotan selällään nukkumista!! Eipähän tarvitse asennon varomisen takia valvoa sitten enää...

Looora, mulla on sama tilanne, et synnytyssairaalaan on matkaa ja stressaan sitä, että mistä sen sitten tietää kun pitää lähteä ja onko liian ajoissa vai myöhässä jajaja niin sitten vielä sekin on vähän auki että millä kyydillä sinne synnyttämään menee. alkaa jo aika paljon jännittää

Joo Itu kyllä saadaan sitten listeriariskit unohtaa kun vauvat on sylissä, haaveilen jo graavilohesta ja juustoista ilman että tarvii pähkäillä tai tihrustaa maidon käsittelyjä purkin kyljistä :wink sitten vaan toivotaan että oma maitoareena aukeaa vauvalle mahdollisimman runsaana ja että välttyisivät isoilta mahavaivoilta..

Oi graavilohi♡

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app

Oonkohan mä jo nyt jotenkin huono äiti, kun oon raskausaikana syöny graavilohta ja vuohenjuustoa ja melkein kaikkea siltä kielletyltä listalta, mistä normaalistikin tykkään? En ikinä oo muistanu tarkistaa saako jotain syödä.. Ja tietty alkoholin kans on ollut täysin nollalinja.

Et ole Jenniy huono äiti, mä oon puolestani ylitarkka näiden suhteen ja varmasti monen muunkin asian suhteen.. onneks on mies jonka hermo kestää :)

Et oo :) ennen ei ollu rajotuksia ollenkaan, nykyään niitä on jo liikaa

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app

Suurin osa juustoista on sitäpaitsi nykyään tehty pastoroituun maitoon. Mää myös ensin välttelin lähes kaikkia juustoja, kunnes ravintoiloissakin ymmärsin kysyä, mihin ne on tehty. Ja listeriakin on tosi harvinainen, joten ole Jenniy-rauhallisella mielellä :)

Mun tekee hirveesti mieli sushia, sitä vois melkein pyytää miehen tuomaan sairaalaan :p

Oii nam sushia :happy112joo tee tilaus valmiiksi Tekah miehelles vaan! Laitetaan Ensin jääkaapin oveen se lista mitä viel sairaalakassiin, sitten se mitä ekana päivänä sen pitää tuoda, sitten se lista mitä kotiutuessa ... :p

Niin, ja myöhästä se kai enää tässä vaiheessa on murehtia mitä kaikkea on ehtinyt syömään raskauden aikana. Mut oon aina syöny ja sit jälkikäteen tajunnu jonku keskustelun jälkeen että eihän sitä kai suositella raskausaikana. Onneksi graavilohet ym on sellasia mitä syö kuitenkin aika harvoin. :) Jotenkin tuollainen kiellettyjen ruoka-aineiden lista on tuntunut melko pieneltä kaiken muun murehtimisen keskellä :P

Itse tehtyä graavilohta saa kyllä syödä :). Vakuumipakatut kielletty, näin mua ohjeistettu neuvolasta.

Listeria, joka ilmeisesti(?) on se syy, jonka takia niitä pehmeitä pastöroimattomia juustoja ja tyhjiöpakattuja kaloja ei suositella, on kyllä niin harvinainen, että vähän se kielto tuntuu turhalta:confused:

Mä aloin heti alkuraskaudesta juoda vihreää teetä päiväkahvin sijaan, koska sen pitäisi hillitä verensokeria ja turvotusta ja ties mitä, ja löysin ihan älyttömän hyvän inkiväärillä maustetun teen. Joskus raskauden puolivälin jälkeen kuulin jostain, että inkivääriä ei suositella raskaana oleville -- ei kai ole kovin monta vuotta siitä, kun sekin on ollut ihan toisin, ja olen sitten jatkanut tuolla nautiskelua silloin tällöin...

Mulla sairaalaeväiden suunnittelua suurempi projekti oli mukaan lähtevän musiikin valinta, mutta päädyin sitten päivittämään Spotifyn versioon, joka toimii puhelimessa ja tarvittaessa ilman verkkoyhteyttä. Vielä pitäisi keksiä, mitä kirjoja / lehtiä haluan lukea / sarjoja tai leffoja katsoa sairaalassa jos siltä tuntuu, ja informoida kälyä...

Ehkä ne herkkuhimotkin tästä vielä heräävät, kunhan päästään lähemmäs laskettua aikaa. Kävin eilen vasta ostamassa kankaan sairaalakassia varten...

Olen syönyt mäkin kiellettyjen listalla olevia ruoka-aineita, maitotuotteita nyt enimmäkseen ja pari kertaa graavilohta. Oon elintarvikealalla/ravintola-alalla työskennellyt ja siten tiedän, että se listeria on Suomessa/suomalaisista tuotteista tosi, TOSI harvinaista saada, kun maito pastöroidaan lähes aina ja kylmäketjut eivät katkeile. Se on vaan kun se pienenpieni riski on olemassa, niin siitä ilmoitetaan. Ulkomailla eri juttu, kun joissain maissa mun käsittääkseni se listeria kuuluu normaaliin bakteerikantaan kun elintarvikehygienia on vähän niin ja näin.

Mä en kerenny esikoisen syntymän jälkeen sairaalassa edes ajatella lukemista tms.. ;) Meni siihen imetykseen, vaipanvaihtoihin, vauvan ihasteluun aika ihan täysin. Sitten vielä omat ruokailut päälle ni ei tarvinu miettiä et mitä tekee :D välillä olis halunnu päivällä nukkua itekin mut tuntu et ei kerkee. Toisen lapsen kanssa olikin sitten jo enemmän ns vapaa-aikaa.

Munkin pitäisi kehitellä soittolistaa sairaalaa varten! Oon vaan aina tosi huono keksimään mitä haluaisin kuunnella, kertokaahan vinkkejä parhaista synnytysmusiikeista! :grin

Lukemista ajattelin pakkailla varmuuden vuoksi, vaikka voi olla ettei sitä sitten tositoimissa kaipaa. Mutta jos vaikka käynnistykseen päädytään, siinähän voi olla paljonkin odottelua...

Mä oletan, että en pysty keskittymään mihinkään muuhun kuin vauvan tuhinaan ja imetykseen ja omaan lepoon. Onko joku oikeasti ehtinyt/pystynyt synnärillä jopa lukemaan tai katsomaan leffoja/sarjoja? Mä luulen, että mulla ei keskittymiskyky tule riittämään mihinkään ylimääräiseen.

Takaisin