Synnytysmietteitä

Mäkin olen miettinyt tota syömisasiaa! :eek: Tukihenkilöiden eväsohjeistuksia kyllä tuli perhevalmennuksessa mutta äitien muonituksesta ei puhuttu mitään. :grin Toki sapuska ei siinä tositoimissa varmasti ole ensimmäisenä mielessä eikä ehkä tee mitään mieli syödäkään, mutta kai siinä jonkinlaista ravintoa tarvitsee jos synnytys kestääkin tosi pitkään... Mä olen sellainen nälkäkurki että meinaa taju lähteä aina heti jos paastoaa hetkenkin liian pitkään, joten mun täytyy aina tietää tällaiset asiat. :grin

Mulle ainakin silloin edellisellä vuosikymmenellä tuotiin heti synnytyksen jälkeen evästä jo synnytyssaliin. Muistaakseni jonkun sämpylän ja jogurtin antoivat. Ja kyllä siellä muutenkin synnyttäjät sai ruokaa ihan säännöllisin väliajoin jos nyt oikein muistan. Hieman kyll hatarat muistikuvat tuosta enää.

Kannattaa ottaa mukaan kaikkea naposteltavaa. Uskoisin että normaalisynnytyksessä saa napostella ja jotain juodakin, jos siihen vain on kiinnostusta. Jos synnytys on pitkä, eikä saa ottaa mitään, ne voi laittaa vaikkapa nesteytys- ja sokeritipan suoraan suoneen. Niitä naposteluja voi ottaa sitten synnytyksen jälkeen, jos sen aikana ei kiinnosta.

Minä en saanut laittaa suuhuni mitään sen jälkeen kun pitivät sektiota todennäköisenä. Olin varmaan itse ainut joka uskoi että se tulee ulos alakautta. Nukutuksen takia ei saisi syödä tai juoda. Sektiota ei tullut, mutta nukutukseen jouduin silti. Muistan että kätilöt oli vihaisia miehelleni, jolle oli annettu lupa kostuttaa mun suuta muutamalla vesitipalla, mutta joka ei pystynyt estämään mua riistämästä koko mukia sen kädestä. Nukutus meni silti hyvin.

Voin luvata että etukäteen mietityt asiat tuntuu synnytyksen aikana täysin vähäpätöisiltä. Sitä elää niin hetkessä ja kaikki huomio on synnytyksessä. Jälkikäteen ei muista miltä huone näytti, kuka oli kätilö tms. Kätilöillä voi olla myös ehdottaa kaikenlaista kivaa pientä helpotusta, vaikkei niihin olisi mitenkään tutustunut etukäteen. Mulla oli mm. aquarakkuloita, kun joku hoitaja niitä osasi pistää. Ne auttoi alkuvaiheessa oikein kivasti.

Jos seuraava synnytys sujuisi paremmin, olisi kiva kokeilla eri asentoja. Viimeksi jouduin makaamaan puoli-istuvassa asennossa vauvan sydänäänten takia. Ne heikkeni muissa asennoissa, joten en saanut liikkua yhtään. Ei ollut hauskaa olla naulittuna samaan asentoon 20 tuntia. Vessaankaan ei päässyt, vaan laitettiin katetri. Mulle lupailtiin jo että normaalisti kipuja pystyy paremmin hallitsemaan, kun synnytyksen aikana saa liikkua. Älkää pelätkö, se ei ole normaalia että synnyttäessä joutuu olemaan ihan paikallaan.

Minkälaisia erityistoiveita olette laittaneet esitietolomakkeeseen? Meidän pitäisi täyttää lomake tänään, koska käydään se neuvolassa vielä huomenna läpi. Mulla ei tullut mieleen kuin vessallinen huone...

Meidän sairaalassa ainakin amme on sellainen asia joka kannattaa erikseen toivoa jos sen haluaa koska niitä huoneita on vain yksi. En tosin taida itse sitä edes laittaa, kun kuulemma joku ei ollut saanut ilokaasua kokeilla kun oli jo ehtinyt valita ammeen, ja siitä ei sitten ollutkaan apua... Tällaiset juuri ahdistaa jos pitäisi etukäteen osata valita juttuja joista ei voi mitään tietää ennenkuin on kokeillut.

Täällä jyväskylässä on tainnut muuttua niin että ilokaasua ei enää saa tai mieheni sisko sanoi että he eivät saaneet enää ilokaasua kun se on kuulemma poistettu käytöstä, hänen synnytyksestä kyllä on kulunut jo muutamia vuosia että en tiedä nykyään mitä on tarjolla. Itse en pelkää ainakaan vielä itse synnytystä tai siihen liittyvää kipua mutta kaikkein eniten pelkään vaan sitä kuinka pahasti repeän ja miltä tuo alapää näyttää synnytyksen jälkeen ja miten hyvin palaudun synnytyksestä. Siskoni on kätilö ja pelottelee aina kuinka pahasti repeän ja kaikkea muuta..

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Mä en ekassa synnytyksessäni syönyt mitään, sain vain mehua. Olisin varmaan saanut jotain ruokaakin mutta niissä kivuissa ei syöminen tullut mieleen ollenkaan. Synnytyksen jälkeen olikin sitten ihan hirveä jano mutta eivät suostuneet antamaan mitään ennen osastolle pääsyä. Olin heräämössä pari tuntia.

Mua pelottaa, että joudunkin sektioon. En haluaisi niin isoa leikkaushaavaa ja paraneminenkin kestää kaiketi silloin kauemmin. Toisaalta pelkään myös repeämistä. Ehkä eniten pelottaa, että en tule kuulluksi ja kohdelluksi tuntevana ihmisenä. Sen verran on huonoja kokemuksia sairaalassa käymisestä. Toivon, että mies pystyy olemaan tukena koko ajan ja pysyn itse tajuissani ja riittävän skarppina.

Mä en jaksa pelätä vielä. Mulla meni ekassa synnytyksessä kaikki surkeasti pieleen, mutta kaikki päättyi onnellisesti. Vaarallisessa tilanteessa kätilöt ja lääkärit ei juttele mukavia tai rauhoittele. Ne toimii. Jälkikäteen saa tietää mitä tapahtui. Hyvä mieli jäi, vaikken helpolla päässyt. Kohtelu on hyvää ja tarkoituksenmukaista. Luottakaa siihen.

Mulla on sellainen hassu ominaisuus että rupean vitsailemaan tosi karkeasti, jos kivut on kovat ja tajunta hämärtynyt. Katsotaan käykö taas niin.

Vähän varovasti liittyisin tähän keskusteluun ehkä vähän tyhmällä kysymyksellä.

Eli siis ensimmäisen lapsen synnytys meni todella hyvin, ei repeemistä,ei mitään kummallista ja taivaassa olin kun epiduraalin sain. Ainoa mikä mieltä on jäänyt kaihertamaan on se hemmekon katetrointi.
Kysymys siis kuuluu, että onko vessassa käynti ihan tuskaa sen synnytyksen jälkeen muutenkin, vai johtuko hirveä kirvely ja polte (mikä kesti monta päivää) nimenomaan tosta katetroinnista? Mielelläni en sitä enää uusiksi kokisi...

Viikkoja nyt 34+4 ja alkaa kaikki asiat palautua mieleen ekasta synnytyksestä.

Mulla ei oo pissaaminen sattunut synnytyksen jälkeen koskaan, eikä oo ollu katetroinnille tarvetta.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulle tehtiin katetrointi ekassa enkä muista että olis ollu jälkeenpäin kirvelyä. Voihan sitä olla että sitä on ollut mutten vaan enää muista :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Virtsaaminen ei kirvellyt mutta hirvee paineen tunne oli alapäässä pitkän aikaa aina kun istu pöntölle. Pelkäsin myös ihan hulluna kakkoshädälle menoa mut ei se onneks niin kauheeta ollukaan. Mulla tosin oli 3.asteen repeämä.

Mä oon ihan täysin lykänny sen kirvelyn ja poltteen just ton katetroinnin syyks ja en kyllä suostu siihen enää jossei ihan pakko ole :D Ekalla kerralla vaan epiduraali puudutti paikat nii ettei siitä hommasta tullu mitään ja yks kaks multa mitään kyselemättä kätilö alko katetroimaan... Synnytyksen hirveimpiä kohtia mulle :D

Mulle laitettiin katetri, koska en saanut liikkua synnytyksen aikana ollenkaan. Vauvan sydänäänet putosi heti jos vaihdoin asentoa, joten lusin koko homman puoli-istuvassa asennossa selälläni.

Mulle katetri oli vaan helpotus. Vauva paino jotenkin niin etten saanut pissattua itse. Rakon hallinta katos kokonaan :D valui itsestään aina välillä synnytyssalin lattialle ennen kuin sain katetrin.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app

Mulla oli katetri mutta ei mitään käsitystä koska se laitettiin. Ehkä leikkurissa kun menin sinne ommeltavaksi. Itekin pelkäsin et saan jonkun tulehduksen mutta onneks ei.

Meille sanottiin tänään Kätilöopiston tutustumiskäynnillä, ettei sinne saa ottaa mukaan omaa kauratyynyä tms. Ne eivät kuulemma ole kovin hygieenisiä, kun niitä ei voi pestä mitenkään. Sieltä tosin voi saada kuumavesipullon (sellaisen lituskan) tai geelipussin, jotka voi lämmittää tai kylmentää. Molempia voi tietysti ostaa myös kotiin.

Ahaa näköjään on sitten eroja sairaaloiden käytännöissä! Mun synnäri on siis Kanta-Häme, siellä voi mikrossa lämmitellä omia kauratyynyjä. En kyllä ihan tajua tota hygienia-asiaa koska eihän se pussi koske muualle kuin omaan vatsaan/selkään mutta kai niissä sitten voi muhia jotain...

Takaisin