Kannattaa ottaa mukaan kaikkea naposteltavaa. Uskoisin että normaalisynnytyksessä saa napostella ja jotain juodakin, jos siihen vain on kiinnostusta. Jos synnytys on pitkä, eikä saa ottaa mitään, ne voi laittaa vaikkapa nesteytys- ja sokeritipan suoraan suoneen. Niitä naposteluja voi ottaa sitten synnytyksen jälkeen, jos sen aikana ei kiinnosta.
Minä en saanut laittaa suuhuni mitään sen jälkeen kun pitivät sektiota todennäköisenä. Olin varmaan itse ainut joka uskoi että se tulee ulos alakautta. Nukutuksen takia ei saisi syödä tai juoda. Sektiota ei tullut, mutta nukutukseen jouduin silti. Muistan että kätilöt oli vihaisia miehelleni, jolle oli annettu lupa kostuttaa mun suuta muutamalla vesitipalla, mutta joka ei pystynyt estämään mua riistämästä koko mukia sen kädestä. Nukutus meni silti hyvin.
Voin luvata että etukäteen mietityt asiat tuntuu synnytyksen aikana täysin vähäpätöisiltä. Sitä elää niin hetkessä ja kaikki huomio on synnytyksessä. Jälkikäteen ei muista miltä huone näytti, kuka oli kätilö tms. Kätilöillä voi olla myös ehdottaa kaikenlaista kivaa pientä helpotusta, vaikkei niihin olisi mitenkään tutustunut etukäteen. Mulla oli mm. aquarakkuloita, kun joku hoitaja niitä osasi pistää. Ne auttoi alkuvaiheessa oikein kivasti.
Jos seuraava synnytys sujuisi paremmin, olisi kiva kokeilla eri asentoja. Viimeksi jouduin makaamaan puoli-istuvassa asennossa vauvan sydänäänten takia. Ne heikkeni muissa asennoissa, joten en saanut liikkua yhtään. Ei ollut hauskaa olla naulittuna samaan asentoon 20 tuntia. Vessaankaan ei päässyt, vaan laitettiin katetri. Mulle lupailtiin jo että normaalisti kipuja pystyy paremmin hallitsemaan, kun synnytyksen aikana saa liikkua. Älkää pelätkö, se ei ole normaalia että synnyttäessä joutuu olemaan ihan paikallaan.