Synnytysmietteitä

Autumn daydream

Kommentoinnin ninja
Syyskuunmammat 2014
Tammimammat 2017
Joku mainitsi aiemmin, että tallaiselle ketjulle voisi olla jo kysyntää, joten ajattelin aloittaa. Törmäsin HUSin sivuja selatessani Hyvinkään sairaalan nettivalmennukseen. Siellä oli musta aika kivasti selitetty mitä on odotettavissa ja erilaiset kivunlievitysmenetelmät oli esitelty hyvin.

Itsellä alkaa olla ajankohtaista varata aika Kätilöpiston tutustumiskäyntiin, mutta ennakkotiedon saaminen oli ihan mukavaa. :)

Tässä linkki, jos haluatte tutustua:
http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...ynnytys/hyvinkaa-valmennus/Sivut/default.aspx. Osa asioista pätee tietysti vaan Hyvinkäällä, mutta oli siellä myös yleispätevää tietoa.
 
Kiitos hyvästä linkistä! Mitä muut on ajatellu, minkälaisia kivunlievityksiä käytätte vai käytättekö?
 
Täällä ollaan taas oltu ajatuksenlukioita! :wink Just eilen mietin, että tällainen ketju pitäisi laittaa pystyn. Tai ehkäpä johtuu, ennenmmin kuin ajatustenlukemisesta, siitä, että ollaan lähellä ja synnytys alkaa pyöriä kaikilla mielessä :) Meillä keskiviikkona synnytysvalmennus, kerron sitten mitä siellä oli! Jännittää mennä sinne!
 
meillä on synnytysvalmennus ensi viikolla, nyt pääsee mieskin mukaan :) yhdessä valmennuksessa jo kävin, ja siellä päästiin tutustumaan synnytyssaliin - oli mukavan pieni ja hämärä. meillä sairaala tukee luonnonmukaista synnytystä, ja ainakin on suunnitelmissa mennä sen mukaan itsekin.
suomessa tuntuu olevan avautumisvaihetta varten tarjolla vaikka mitä kylpyammeita ja jumppapalloja, mutta täällä en ole kuullut mistään sellaisesta... odotan innolla pääseväni kuulemaan, millaiset tavat täällä on, vai pitääkö vain kärvistellä sängynnurkassa :rolleyes:
 
Hyvä ketju tämä. Asia alkaa pyöriä koko ajan enempi ja enempi. Tosin mä lähden siitä että vauva syntyy suunnitellulla sektiolla joten alatiesynnytystä en jännitä (ellei sitten päätä tulla syöksynä niin ettei sektioon ehditä). Sektio kyllä jännittää kovastikin ja siitä toipuminen.
 
Aamu, saanko kysyä miksi synnytätte sektiolla? Mäkin ehkä jopa haluaisin sektion, pelottaa miten reagoin kipuun :/

Sent from my ZTE BLADE III using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla tuli ekassa synnytyksessä niin pahat repeämät että haluan tällä toisella kerralla sektion. Ja tänään se luvattiin mulle.
 
Kivunlievityksistä olen ajatellut, että kaikkea voi käyttää mikä tarpeen on mutta ei nyt ihan heti tarvitse kokovartalopuudutusta laittaa jos kestää lievemmillä keinoilla. Ei voi tietää etukäteen mikä toimii kun olen ensikertalainen, joten täytyy vaan luottaa sairaalan ammattitaitoon. :) Ammehuonetta en ajatellut toiveisiin laittaa vaikka jotkut sitä kehuu mutta ei tuo vedessä lilluttelu jotenkin kuulosta mun jutulta.

Jokos teillä on sairaalalaukut pakattu ja mitä olette sinne laittaneet? :) Tuntuu jotenkin hullulta että pakkailisi sen jo tässä vaiheessa, mutta eihän tässä toisaalta pitkä aika ole!
 
Mä en myöskään osaa "varailla" mitään tiettyjä lievityslääkkeitä, vaan meen sit sen mukaan miltä tuntuu. Ja luotan hoitohenkilökuntaan. Luomujutut kuulostaa aina hyvältä, mutta en lukitse itteeni sellaseen ajatukseen, et sitte ei vois käyttää kaikkee saatavilla olevaa apua kun kipu yltyy.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app
 
Samoilla linjoilla Itu1:sen kanssa. Avoimin mielin katsomaan, että miten keho ja mieli reagoivat.
 
Mä pakkaan varmaan n.3 viikon päästä (kun saan hoitolaukun) niin sinne sitten vaaville vaatteet yms, mitkä oonkin jo valinnut :P plus tietysti otan mukaan kameran ja puhelimen laturin ja ja ja .. MITÄ SINNE EES TARVII, mä en tiiä... :D
 
Mä otan vastaan kaiken mahdollisen kivunlievityksen. :D Ekasta oli suihkusta kauratyynyn kautta suoraan epiduraaliin, tätä en enää tee vaan välissä kaikki mahdollinen ja sitten epiduraali ponnistukseen. Ekassa en saanut enää lisäannosta niin puskin 40 minuuttia ulos ilman minkäänlaista kivunlievitystä niin että voimat meinas loppua. ...

Ja mä pakkasin mukaan vaikka mitä! Ja käytin murto-osaa. Luettava ja musiikki oli mukana mutta aika meni joko vauvaa ihmetellessä, syödessä tai nukkuessa. Omat vaatteet oli bueno kun en tykkää niistä yli isoista sairaalakaavuista. Ja vauvalle omat vaatteet tietty kotiinlähtöä varten :) ja omat shamppoot, siteet jne oli hyvä. Ja fööni! Siinä ne oli. Mies sitte kiikutti herkkuja sitä mukaa mitä mieli teki. Toivottavasti tälläkin kertaa :D

Pakatkaa ennemmin liikaa ku liian vähän :wink

Pakko oli vielä lisätä että KORVATULPAT! omaan vauvaan herää tulpat korvissakin mutta unta on vaikea saada ryhmähuoneessa kun muutkin ääntelee :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä en oo uhrannu vielä ajatustakaan sairaalakassille, pitäis ehkä alkaa miettimään sitäkin. Toisaalta eipä siellä sitä tavaraa niin paljon edes tarvinnut.
 
Mulla on ongelmana itse se kassi. Oon raskauden alusta asti yrittänyt etsiä kivaa laukkua, jota voisi käyttää hoitolaukkuna ja sitten esim. viikonloppumatkalle pakata tavarat sinne. Mutta eipä ole löytynyt sopivaa. Ehkä täytyy ostaa joku kompromissilaukku, että pääsee pakkaamaan sairaalatarvikkeita. Mun täytyy kyllä pakata se aikaisin, muuten alan panikoimaan. Tarviiko vauvalle pakata muuta kuin kotiintulovaateet mukaan? Muistaakseni TYKS:n ohjeissa luki, että vauvalla saa pitää sairaalassa omia vaatteita. Mitä mieltä olette tästä?
 
En tarvinnut mäkään paljon tavaroita kassistani viimeksi, muutamia lehtiä selasin, mutta vauvaan sitä niin keskittyi sairaalapäivät että kirjoja tai mitään tekemistä en ainakaan pakkaile. Hyvä kun ehti imettämisen lomassa viestejä ihmisille laittaa että synnytty on :) Tietysti pienet shampoot ja saippuat oli ok. Ja imetysliivit ja - liivinsuojat. Muuten vaatteet hyödynnän talon puolesta, sekä itselle että vauvalle sairaalapäivien ajan kun kerran voi. Itse synnytyksessä mies haki mieluista syötävää kahviosta itselleen (jotain pientä myslipatukkaa oli mukana kotoa lähtiessä ja juotavaa) ja itselle ei kyllä maittanut silloin paljon mikään. Mut sitten irtokarkkia pitää pakata sinne osastolle nautikeltavaksi.. Tuolla se sama kassi jo hyllyllä oottelee kuin viime keväänä, kaipailee kai jo liikkeellelähtöä kun ei ole liikkunut sieltä sen jälkeen kun vauvan kanssa kotiuduttiin :wink
 
Mullakaan ei ole vielä hoitolaukkua, vähän ketjun aiheesta sivuten vinkkejä otetaan vastaan mistä sellaisen löytäisi! En viitsisi mitään ihan hurjan kallista Emmaljungaa ostaa...

Meidän sairaalaan pitää ottaa omat kauratyynyt mukaan jos sellaisia haluaa hyödyntää, ne ainakin on mun pakkauslistalla. Ja pitääköhän vauvalle ottaa kotiintulovaatteiksi kahta kokoa kun ei tiedä minkä kokoinen mötikkä sieltä on tulossa...
 
Ajattelin ottaa jotain urheilujuomaa, jos saisi vähän juoda synnytyksen aikana. Viimeksi oksensin aluksi niin paljon, että kuivuin. Sitten tuli kielto juoda, koska piti olla valmiina hätäsektioon. Nyt ajattelin että haluan suoloja ja sokereita sen pienen nestemäärän mukana mikä mulle sallitaan.

Viimeksi käytiin näytillä, muttei oletettu että jäädään vielä osastolle. Siksi mukana ei ollut kaikkea tarpeellista. Mies haki kaikki vauvatarvikkeet myöhemmin. Korvatulpat on hyvä idis, samoin rintakumi jos nännit on matalat ja tissit on kovat ja pinkeät. Sellaisen voi kyllä ostaa ainakin kättärin kahviosta. Silloin kätilö voi neuvoa mikä on oikea koko. Jos sulla on ollut jo ennen raskautta tissit, jotka on kovat puolipallot, niin vauvan on tosi vaikea saada siitä imuotetta kun maidon nousu alkaa ja tilanne hankaloituu entisestään. Kyllä ne siitä venyy, mutta alku voi olla vaikea.
 
Mulla arvio 8.8 eli enää noin 3 viikkoa! :)

Tuosta Raketin viestistä tuli mieleen, että saako synnytksen aikana normaalisti syödä ja juoda? Jos ei ole siis huolta sektioon joutumisesta? Vai tuleeko sektioon lähtö aina niin ylllättäen, että pitää olla valmiina siihen alusta asti? Huh, tulee aina niin tietämätän olo ja se vain pahenee raskauden edetessä ja synnytyksen lähestyessä...
 
Takaisin
Top