Neljän suora
Puuhakas puhuja
Heräsin 8.5. kun mies lähti töihin ja jokunen sananen vaihdettiin, ei ihmeitä ja jatkoin vielä torkkumista. Jossakin vaiheessa olin unen läpi tuntevani ihan kuin supistuksen
ja niitähän ei mulla ollut siihen mennessä ollu. Vessassa kävin pari kertaa tyhjennyksellä ja jatkoin makoilua, kevyitä tuntemuksia. Taas vessaan ja sillä reissulla piti nousta oikein kesken ylös pyörittämään lantiota, nyt supistus tuntu myös selässä. Ääh, enhän mä vielä ollu mihinkään lähössä!
Lapsille aamupalaa, samalla vähän keinuttelua ja hyminää, supistuksia... Soitin miehelle, koska alko jo hirvittää, että jos vauva tuleekin syöksyllä ja olen kahen pienen lapsen kanssa kotona. Mies lähti vissiin niiltä sijoiltaan paahtamaan kohti kotia, vaikka sanoin et "en nyt tiiä onko tää jo oikeesti tulossa" (uudelleensynnyttäjä
). Hyvää asentoa ei löytyny supistuksen aikana. Yritin seisten pyörittää lantiota ja keinuttaa, kontillaan oloa, polvillaan oloa ja istumista. Ei mikään ollu hyvä. Lapset siinä vieressä ihmettelemässä ni täyty vaan skarpata. Sit muistin sen "synnytyslaulun" ja aloin pitää matalaa örinää supistuksen aikana ÖÖÖÖÖMMMMM Kuulostin varmaan joltain kiimaselta hirveltä
En tiiä auttoko itse ääni vai keskittyminen äänen tuottamiseen, mutta sai supistuksen tuntumaan siedettävältä. Mies saapui, puki lapset ja lähti viemään hoitoon. Mä jäin kasaamaan kamppeitani.
Mies hoputti mut autoon, koska ei kuulema halunnu näihin Jyväskylän kotisynnytystilastoihin
Sairaalanmäen lähestyessä huomasin, että Hippoksella oli vielä Tivoli. Sovittiin, että jos meitä ei oteta viel sairaalaan mennään sitten Tivoliin. Mies vei mut ovella ja menin ilmottamaan itteni. Supistuksia tässä vaiheessa n.5min välein. Ihan kiireettömästi siinä edettiin. Tuli kätilö ja mentiin tutkimaan. Jutteli ummet ja lammet ja kyseli kaikkea. Otti sen strepto-näytteen jota ei multa ollu otettu ja sitten vasta alko ronkkia kohdunsuuta. Sit valahti taas kätilön naama: "Siis täähän on täysin auki!" Aha, kiva, kiitti, en olis kivunlievitystä halunnukkaan tää lämmin käsi on ihan hyvä... Ei muuta ku äkkiä housut jalkaan ja hissillä synnytyssaliin. Sanoin, et voin kävellä ni kätilö pukkas pyörätuolin persiin alle, että "ei ku mä vien sut tällä".
Synnytyssalissa vaihdoin mekon päälle ja nojailin sänkyyn. Tilanne edelleen rauhallinen. Mies asetteli mun vaatteita hermostuksissaan. Salin kätilö ja opiskelija syöksy paikalle ihan purjeissaan:"Täällä kuulema syntyy kohta". Tässä vaiheessa mä etiskelin sitä hätäjarrua, et saisko ees sen lämpöpussin? Kupin kahvia? Nuijanukutuksen? Jotain? Mukava, reipas kätilö siinä kyseli ponnistuttaako. No ei suuremmin, tai oli mulla tunne et jos ponnistan ni tulee kakkonen, eikä vauva. Ehdotti, et puhkastaan kalvot ni on nopeemmin ohi. Mä nojailin siihen sänkyyn ihan happamana, et ei kyllä huvittas, se sattuukin. Selkään sattu koko ajan ja ajatus siihen sängylle menosta inhotti. Totesin sit kätilölle, et no sattuu se joka tapauksessa ja hyppäsin petille. Kätilö naureskeli, että oli kyllä hyvin tyhjentävästi ilmastu. Puhkas kalvot, eikä vettä tullu musta nimeksikään, kehu et hyvin tuli.
Sit olikin lupa ponnistaa. Supistuksia vaan toosi harvakseltaan. No sitte alko eka siinä sängyllä. Yritin vähän, mutta en oikee tosissani, en oikee ollu mukana. Kätilö keksi juntata sormet häpyluun ja vauvan pään väliin, auuu. Käskin ottaa käpälät pois ja se supistus olikin siinä. Sit taas ootettiin supistusta ja vieläkin ootettiin. Marisin siinä, että ei kyllä nyt yhtään innosta, voitasko vielä perua
Onneks oli se huumorintajunen kätilö ja naureskeli et näytänkin vähän siltä. Kyseli haluanko kylelleen tai polvilleen. Selkään sattu ihan koko ajan enkä halunnu lähteä kokeilemaan mitään ihmeitä. Edellisissä noita kokeillu ja niissä selkään sattui vielä enemmän. Seuraava supistus alko ja ponnistamaan. Taas ne saatanan sormet siellä!!! No ei väliä, päätin ponnistaa ni saan ne sieltä pois. Sit vaihettiin kesken ponnistuksen opiskelijan sormet sinne. Saakeli! Tunne et se tulee nyt! "Auta nenä! Nyt älä ponnista yhtään! Hyvä! Supistus jatkuu, ponnista vielä ni tulee hartiat samalla!" kätilö ohjeisti. Ja minähän ponnistin. Lämmin muljahdus, järkyttävästi vettä joka paikassa ja toosassa semmonen kipu ku koko värkki olis kääntyny väärin päin. Kuulin rääkäisyn ja vielä toisenkin, mutta hetken vaan itkin sitä hirveetä kipua pois. Mies silitti päätä ja kätilö olkaa ja rauhotteli, että ihan kohta se helpottaa. Ja niinhän se teki. Sit tokenin kysymään kumpi tuli :)
9 pisteen tyttö rynnisti maailmaan siis käytännössä yhen supistuksen aikana ponnistamalla ja siks se ehkä kirpas vähän enemmän. Opiskelija ei saanu istukkaa ulos, kätilö vähän murjo ja sekin tuli nätisti. Vaurioiden korjaukseen yksi limakalvon ommel, "kauneustikki" ettei kirvele pissiessä niin paljoa. Tää tuikkastiin puudutussuihkeella. Paikalle siivooja luuttuamaan lattia kuivaksi ja kätilön märät housut vaihtoon
Tulipa pitkä kertomus lyhyestä synnytyksestä. Jokseenkin säännölliset supistukset alko siis klo 9, tyttö syntyi klo 11.30, salissa 3 supistusta. Tää oli siis mun neljäs synnytys, mutta eipä ekakaan kestäny ku 5,5 tuntia, et voi ne ekatki olla helppoja ja nopeita. Tässä synnytyksessä oli vaan niin kova vauhti, etten ehtiny oikeen mukaan. Ensin "pidättelin" lasten läsnäolon takia ja sit automatkan ja sit pitikin jo ponnistaa
Lapsille aamupalaa, samalla vähän keinuttelua ja hyminää, supistuksia... Soitin miehelle, koska alko jo hirvittää, että jos vauva tuleekin syöksyllä ja olen kahen pienen lapsen kanssa kotona. Mies lähti vissiin niiltä sijoiltaan paahtamaan kohti kotia, vaikka sanoin et "en nyt tiiä onko tää jo oikeesti tulossa" (uudelleensynnyttäjä
Mies hoputti mut autoon, koska ei kuulema halunnu näihin Jyväskylän kotisynnytystilastoihin
Synnytyssalissa vaihdoin mekon päälle ja nojailin sänkyyn. Tilanne edelleen rauhallinen. Mies asetteli mun vaatteita hermostuksissaan. Salin kätilö ja opiskelija syöksy paikalle ihan purjeissaan:"Täällä kuulema syntyy kohta". Tässä vaiheessa mä etiskelin sitä hätäjarrua, et saisko ees sen lämpöpussin? Kupin kahvia? Nuijanukutuksen? Jotain? Mukava, reipas kätilö siinä kyseli ponnistuttaako. No ei suuremmin, tai oli mulla tunne et jos ponnistan ni tulee kakkonen, eikä vauva. Ehdotti, et puhkastaan kalvot ni on nopeemmin ohi. Mä nojailin siihen sänkyyn ihan happamana, et ei kyllä huvittas, se sattuukin. Selkään sattu koko ajan ja ajatus siihen sängylle menosta inhotti. Totesin sit kätilölle, et no sattuu se joka tapauksessa ja hyppäsin petille. Kätilö naureskeli, että oli kyllä hyvin tyhjentävästi ilmastu. Puhkas kalvot, eikä vettä tullu musta nimeksikään, kehu et hyvin tuli.
Sit olikin lupa ponnistaa. Supistuksia vaan toosi harvakseltaan. No sitte alko eka siinä sängyllä. Yritin vähän, mutta en oikee tosissani, en oikee ollu mukana. Kätilö keksi juntata sormet häpyluun ja vauvan pään väliin, auuu. Käskin ottaa käpälät pois ja se supistus olikin siinä. Sit taas ootettiin supistusta ja vieläkin ootettiin. Marisin siinä, että ei kyllä nyt yhtään innosta, voitasko vielä perua
9 pisteen tyttö rynnisti maailmaan siis käytännössä yhen supistuksen aikana ponnistamalla ja siks se ehkä kirpas vähän enemmän. Opiskelija ei saanu istukkaa ulos, kätilö vähän murjo ja sekin tuli nätisti. Vaurioiden korjaukseen yksi limakalvon ommel, "kauneustikki" ettei kirvele pissiessä niin paljoa. Tää tuikkastiin puudutussuihkeella. Paikalle siivooja luuttuamaan lattia kuivaksi ja kätilön märät housut vaihtoon
Tulipa pitkä kertomus lyhyestä synnytyksestä. Jokseenkin säännölliset supistukset alko siis klo 9, tyttö syntyi klo 11.30, salissa 3 supistusta. Tää oli siis mun neljäs synnytys, mutta eipä ekakaan kestäny ku 5,5 tuntia, et voi ne ekatki olla helppoja ja nopeita. Tässä synnytyksessä oli vaan niin kova vauhti, etten ehtiny oikeen mukaan. Ensin "pidättelin" lasten läsnäolon takia ja sit automatkan ja sit pitikin jo ponnistaa
kunpa pääsis itsekkin jo.......