Synnytyskertomukset

Hui kauhea,Hymis! Ompa sulla ollut hurja synnytys,mutta sä selvisit hienosti. :) Ikävää että oli noinkin paljon vastoinkäymisiä, ja jouduit noinkin pitkään kestämään kipuja mutta tärkeintä että pikkuinen voi hyvin.

Neljän suora, sulla onkin ollut vauhdikas synnytys! :) Ei tarvinnut kauaa kärvistellä!
 
Kiva kun kirjotit tarinasi Hymis, mä olinki sitä jo odotellu vähän :)
Ja tosiaan, joskus äiti vaan tietää ite paremmin kun lääkärit, säkin varmaan tiesti koko raskausajan että ei tuu onnistumaan alakautta. Tuntuu että kovin usein sanotaan synnytystapa-arvioissa että joo onnistuu synnytys hyvin, ei oo liian suuri vauva, hyvä lantio yms, ja sit totuus onki toinen.

Mutta onneksi kaikki meni lopulta hyvin ja oot hyvin toipunu sekä vauva myös! :))
 
Mahtavia kokemuksia! ja niin erilaisia! Onnea jo synnyttäneille ja kiitos kertomuksista-miten niitä voikaan tulla miljoonia erilaisia:):):)?
Ja kade oon neljän suora...voi niin mielellään kokis jotain yhtä nopeaa..
Hymiksellä mahtava asenne kaikkeen hurjaan koettuun! Jääpähän paljon muisteltavaa!
 
voi hymykuoppa miten hurja synnytys sulla takana. Itsekin menin esikoista synnyttämään alateitse ja lopulta se päättyi myös sektioon, joten tiedän miltä susta tuntuu. Muistan sen helpotuksen tunteen, kun lääkäri sanoi, ettei vauva pääse syntymään alateitse, että pitää leikata. Helpotuksen huokaus tuli siitä, että tiesin kipujen pian loppuvan.

Tuosta synnytyksestä on nyt reilu 8 vuotta ja niin elävästi se vieläkin mielessä. Minulla sektioon johti vauvan liian lyhyt napanuora. Hän ei päässyt lainkaan laskeutumaan synnytyskanavaan. Kakkosenhan sitten synnytin alateitse, mutta tuo esikoisen synnytys on jäänyt tarkemmin muistiin.
 
Olihan se aika raskas kokemus niin henkisesti kun fyysisestikin. Oon kuitenkin tosi yllättyny siitä että jo yks yö kotona teki ihmeitä ololle ja tuntuu että oon oikeesti toipunu kaikesta huolimatta hyvin. Jos joskus hankin toisen lapsen niin tiedän sit ainakin alusta asti ettei tarvii jännittää synnytystä kun mennään sektioon jokatapauksessa. Enemmän mua kauhistuttaa siis ajatus uudesta raskaudesta kun uudesta synnytyksestä. Fyysisestikin tuntuu että toipuminen on menny ainakin tähän asti niin hyvin kun vaan voi mennä!

Eniten koko synnytyksessä harmittaa se oma väsymys ja paha olo kun en tosiaan siitä ajasta leikkaussalissa muista juuri mitään. Tytön syntymähetki on siis mun mielessä ihan hämärän peitossa :/
 
Ei mullekaan ole kovin kummosia muistoja jääny just siitä syntymähetkestä. Muistan vaan kuinka ne lääkärit puhuivat jostain Rukan reissustaan. Pikkaisen sain nähdä vauvaa, kun hän lähtikin jo salista isänsä ja kätilön kanssa. Minä jäin saliin ommeltavaksi ja sitten piti vielä olla 2h heräämössä. Vasta sitten pääsin osastolle ja näin vauvani. Onneks isänsä oli häntä hoitamassa siellä.
 
Kiitos tarinasta Hymykuoppa! Kauheinta tuossa oli varmaan se oksentelu :sad001 Huhhuh! No mutta jälleen loppu hyvin, kaikki hyvin. Onneksi ollaan Suomessa :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Olet sinnikäs nainen Hymis! On jotenkin pelottavaa, että meillä naisilla on usein jokin kolmas aisti noista asioista...
Pääsitkö muuten koskaan niihin lantion magneettikuviin?

Hyvä, ettei sulle jäänyt huonoja fiiliksiä synnytyksen suhteen ja olet toipunut sektiosta hyvin! Kiitos!
 
Pioni en päässy kuviin. Olisin kyllä halunnu ja otin sen asian pelkopolilla ja äitipolilla puheeks. Se kuvaaminen olis kuulemma pitäny tehä aikasemmassa vaiheessa raskautta tai jotain sellasta se lääkäri mulle selitti kun kysyin asiasta...
 
Spiraali kauheinta siinä hetkessä oli seurata monitorista niitä vauvan sydänääniä kun en ite voinu sille mitään kun ne laski! Siinä meinas vähän iskeä paniikki... Mutta siis jälkikäteen kun kaikki on tytöllä hyvin niin se leikkauksen aikanen olo on jääny paskimpana muistona mieleen.
 
Sitkeä olet hymykuoppa, kiitos kun jaoit tapahtumat. Varmasti asia joka pyörii mielessä ja pitkään.

Me käytiin kätilön kanssa tänään synnytys läpi. Miulla nuo pahemmat repeämät johtui siitä, kun vauva tuli ulos supermies asennossa toinen nyrkki ojossa ja napanuora kaulan ympäri kertaalleen. Oli kiva saada tietää kuitenkin, että ennemmin kiinnitettiin huomiota siihen että saatiin napanuora kaulan ympäriltä kuin se ojossa oleva käsi. Mielummin näin päin kun vauvalla huonot happiarvot. Kuulema tervetullut koska vaan uudelleen, totesin kyllä että en kovin heti jos ollenkaan! :)
 
Kummallinen selitys tuo, et magneettikuvat pitäis ottaa aiemmin... Mulla otettiin n. 2viikkoa ennen laskettua ja esikoinen syntyi 2 päivää kuvauksen jälkeen.

Itseäni nyt rauhoittaa nuo olemassa olevat magneettikuvat kun tää vauva on niin iso. Tiedän, et ainakin lantion puolesta synnytys pitäis onnistua.
 
Vihdoin kotona ja jatkoa seuraa jollei tää taas hävitä mun jatko-osaa jonnekin :sad001:

Tähän mennessä tapahtunutta:
5.5. aamulla alkoi taas komiat supparit mutta vielä kipeämpinä kuin aiemmin. Muutaman tunnin kärvisteltyäni soitin sairaalaan ja ohje oli sama kuin aina; kotona niin kauan kuin pystyy.
Lopulta mun oli vaan annettava periks, olen nössö ja haluan jo mennä. Noin kahdelta oltiin sairaalassa ja käyrillä. Perussetti; matkalla supistukset oli lähes kokonaan loppuneet ja olin jo ihan toivoton. Me jouduttiin odottamaan siinä käyrillä yli tunti ja niitä suppareita tulikin sitten jo ihan kunnolla.
Tutkittiin ja todettiin et 3cm auki, sain jo jäädä sairaalaan.
Kivunlievitykseksi sain alkuun ilokaasua, joka ei heti auttanut mutta opin tekniikan paremmin ja siitä oli sitten ihan hyötyäkin. Kävelin tositosi paljon, koko ajan liikkeellä ja edistystä ei vaan tapahtunut. Sain aquarakkuloita selkään, se ainoa kivunlievitys mihin olin varma että EN suostu... Mulla ne oli aivan mahtavat. Selkä meni supistuksista niin pahaan kramppiin eikä palautunu niiden välilläkään, sen kun sai helppaamaan ni jo maistu taas kävellä.
Suihkussakin kävin monta kertaa.
Edelleenkään ei edistystä tapahtunut, kotiinlähtöä oli ehdotettu jo illalla mutta en uskaltanut kun kipeitä supistuksia oli koko ajan. Sain sitten jotain suun kautta otettavaa vahvaa kipulääkettä jonka avulla nukuinkin hetken, tosin jokaiseen supistukseen heräsin ja otin ilokaasua. Siinä koettiin synnytyksen hilpeimmät hetket kun jutut kävi todella omituisiksi.


Suurin osa yöstä meni taapertaessa ympäri synnärin käytäviä, jotta homma saataisiin edistymään mahdollisimman hyvin. Liiemmin edistystä ei kuitenkaan tuntunut tulevan, vaikka supistukset aika säännöllisinä pysyivätkin.
Aamulla tutkittiin seuraavan kerran ja olin silloin jo 4cm auki, illan ja yön aikana oli vaihdellut 3,5cm ja takaisin 3cm välillä. Sain siinä sitten epiduraalin ja sen myötä untakin parisen tuntia, se auttoi taas jaksamaan tulevia koitoksia.
Yhdeksän paikkeilla aamulla lääkäri puhkaisi kalvot, se ei onneksi missään tuntunut. Epiduraalin vaikutus ehti jo loppua siinä kun nukuin, eikä uutta suositeltu jotta synnytys ei entisestään hidastuisi. Noin klo 11 laitettiin oksitosiinitippa ja tähän mennessä oli doulakin kutsuttu paikalle.
Supistusten voimakkuus kasvoi ja nousin kävelytuen varaan keinumaan, jotta vauva laskeutuisi tehokkaammin alemmas ja kohdunsuu aukeaisi nopeammin. Yli 5 sentin se vaan ei koskaan auennut.
Oksitosiinitippa aiheutti tosiaan melko kivuliaat supistukset mutta sain niihin helpotusta akupisteiden painelusta ja qua sha- kammasta, joka ainakin mulla toimi loistavasti.
Kun vielä päivällä tehdyssä tutkimuksessakaan en ollut auennut enempää, kutsuttiin lääkäri tutkimaan ja ultraamaan. Ultrassa selvisi että vauva oli tulossa maailmaan kasvot edellä, eikä synnytys todennäköisesti onnistuisi alateitse. Lääkärit päätyivät sektioon varmaan lähinnä synnytyksen keston takia ja se päätettiin tehdä heti kun sali vapautuu.
Ei siinä ollut fiilis kauhean korkealla kun kaiken vääntämisen jälkeen päädyttiin sektioon mutta pääasia oli että vauvalla ei missään vaiheessa ollut todettu olevan mitään hätää.
Pääsin sitten saliin ja sain asiaankuuluvat puudutukset, toisella kertaa tärppäsi ja päästiin tositoimiin. Leikkauksen aikana kärsin kovasta tärinästä mutta mitään ikäviä tuntemuksia tai kokemuksia ei siihen onneksi liittynyt. Uskomatonta, miten lyhyt aika sektiossa kuluu! Muutama hassu minuutti ja vauva oli jo ulkona. Sain onneksi nähdä vauvan heti ennenkuin hänet vietiin isälleen ja itse jäin kursittavaksi.
Inhottavaa tärinää lukuunottamatta sektio oli kokemuksena ihan okei, enkä siitä mitenkään traumatisoitunut. Eniten harmitti pitkä toipumisaika sairaalassa, mutta sekin jäi lopulta neljään vuorokauteen kun itse pyysin kotiinpääsyä.
Poika syntyi terveenä ja hyvinvoivana ja sai heti ensimmäisessä lääkärintarkastuksessa kotiutumisluvan joten meidän kohdalla kaikki meni todella hyvin ja onnellisesti.
Sairaalan henkilökunta toimi aivan upeasti huolimatta siitä, että heillä väkisinkin oli järjetön kiire koko ajan. Synnyttäneiden osasto oli tupaten täynnä joten on tämä toukokuu aika hedelmällistä aikaa ilmeisesti :).

Tulipa sekava tarina ja tuntuu että unohdinkin varmasti jotain...
 
Pioni, kyllä mulle jäikin siitä vähän selittelyn maku suuhun. Ne ei vaan halunnu kuvata sitä lantioo kun ei pitäny sitä tarpeellisena. No tässä vaiheessa ihan sama. Tyttö on ulkona ja molemmat selvittiin ehjin nahoin synnytyksestä!
 
Synnytyskertomukseni

Illalla 2.5 oli hiukan supisteluja ja sen jälkeen vatsa meni oikein kunnolla sekaisin. Rupesin kellottamaan supistuksia yöllä 24 aikaan, mutta en tarkkaa kellotusta tehnyt, koska maha kramppasi kunnolla. Suunnilleen klo 23 alkoi säännölliset supistukset, jonka ajan myös sairaalaan kerroin. Tiesin jotenkin, että lähtö on tulossa. Olin ärtynyt ja erittäin väsynyt päivällä ja sanoinkin kotona, että ensi yönä lähdetään laitokselle. Käskin miehen nukkumaan pariksi tunniksi, että jaksaa sitten minua sairaalassa.

Puoli kolmen maissa soitin sairaalaan suihkussa jo käytyäni ja kerroin säännöllisistä supistuksista, jotka tulivat 3-9 minuutin välein. Sairaalasta todettiin, että jos vaan pystyn olemaan kotona vielä jonkun aikaa, koska siellä on hieman ruuhkaa :grin:eek: Neljän aikaan mies totesi kiemurrellessani supistuskivuissa, että mentävähän se on. Viiden aikaan sitten sairaalaa kohti ja hieman yli 5 oltiin vartijoiden sisäänpäästämänä sairaalassa.

Minulle ehdotettiin ensin kivunlievitykseksi ammetta, johon lupauduin. Tutkimuspöydällä sain odotella kauan ennen kuin amme oli valmis ja miehen oli pakko tulla pitämään minua kädestä kun olin niin tuskainen ja pelkäsin, että putoan sängyltä. OIisin halunnut kipupiikin, mutten tiennyt, ettei sellaista saa, koska olin 3 cm auki. Ammeessa en löytänyt sopivaa asentoa ja en pitänyt siitä ollenkaan. Kiemurtelin ja kiemurtelin vanhassa ammeessa, johon koko ajan irtosi limatulppaa ja pidin sitä epämiellyttävänä. Pääsin reilun puolen tunnin jälkeen pois sieltä ja minut siirrettiin synnytyssalin puolelle.

Synnytyssalissa tarjottiin ilokaasua, joka olikin mieleinen kivunlievitysmenetelmä. Auttoi jonkun verran kipuihin. Lapsivedet menivät seitsemän aikoihin ja värissä oli hieman vihreää. Sisätutkimuksessa aamulla kahdeksan maissa todettiin, että kohdunsuu on 5 cm auki ja voisin halutessani saada epiduraalia. Olin aivan onnessani, epiduraalia, nytkö jo sitä saisi. Ja näin kävi. Ja jos joku muistaa, että mietin onko se exä anestesologina, niin ei ollut.. Mutta siskonsa hoitohenkilökunnassa kuitenkin :grin Epiduraalin laitto ei sattunut juurikaan ja auttoi todella hyvin ilokaasun kanssa yhdessä. Sain epiduraalia kahteen otteeseen, kunnes klo 12 todettiin, että kohdunsuu on jo auki kokonaan, että saisin hieman pallon päällä avautua ennen kun lähdetään ponnistamaan. Epiduraalin vaikutus päättyi ja minulle kerrottiin, että ilokaasu pitää antaa pois ponnistusvaiheessa. Pidin sitä kyllä kädessäni pitkään ennen kun sen luovutin :D Kerta kiellon päälle totesi kätilö ja itse totesin, että eikun 3 x ja nappasin 3 syvää henkäystä.. Avautumisvaihe kesti n. 14 h.

Kuvitelmissani ponnistusvaiheessakin saisi kivunlievitystä, mutta näin ei ollutkaan asianlaita. Kipu piti tuntea, jotta keho ymmärtää mihin suuntaan pitää työntää. Kätilö avitti kädellään, jotta tietäisin mihin suuntaan pusertaa vauvaa ulos. Kätilö totesi vuoronsa loppuvan ja lupasin hänelle, että ennen vuoron päättymistä on vauva saatu ulos. Ponnistusvaihe kesti tunnin ja olin todella tyytyväinen kätilöön, joka jämptillä tavalla loi uskoa milli milliltä ja sekunti sekunnilta. Hän oli ystävällinen ja asiat etenivät jatkuvasti omalla painollaan. Synnytysasennotkin löytyivät kivasti hänen auttamanaan. Toinen kätilö tuli paikalle ihan viimeisillä minuuteilla auttamaan ponnistuksessa. Kyselivät kovasti kumpaa sukupuolta vauva on ja sanoin, että sittenpähän näette kun vauva on syntynyt :P
Pieni tyttövauva syntyi klo 13.44 ja sai pisteitä 9-10-10. Menetin paljon verta, yhteensä n. 900-1000 ml ja menin heikkoon kuntoon synnytyksen jälkeen, pyörrytti ja totesin itse, että tämä ei ole pelkkää nukkumattomuutta tai väsymystä vaan haluaisin labrat, jossa katsotaan hemoglobiini. Se olikin 93 ja seuraavana aamuna 73, jotenka sain pari pussia verta sitten osaston puolella. Pari tikkiä ommeltiin ja illalla sain siirtyä osastolle.

Aika mukavainen kirkas päivä oli vaikka pidinkin melkein koko ajan silmät kiinni. Radio Rock soi taustalla toiveestani ja muistan kuunnelleeni mm. Metallicaa, Jenni Vartiaista ym. Vauvan syntyessä soi Metallican Sad but true :D. Mies oli koko ajan pään puolella tukena ja antoi puristaa sormiaan ja toi mulle märän pyyhkeen, jolla pyyhki kasvoja, niskaa ja kaulaa. Olin kuulemma hiljainen synnyttäjä vaikka pelkäsin, että kiroilen ja räyhään kamalasti. Muutama ärräpää pääsi :) Menomatkalla sairaalaan pari pupujussia ja peurat hyppivät tien yli.

Heikon vointini vuoksi mies sai vauvan paidan alle kenguruhoitoon kun äidillä pyöri monta tuntia maailma ympäri sängyllä maatessa. Myös napanuoran hän leikkasi. Oli tosi ihanasti tukena ja yhdessä totesimme synnytyksen meneen pääsääntöisesti hyvin. Sain kuitenkin vauvan rinnalle pian ja sain imetettyä hänet vaikken skoolailla jaksanutkaan. Suihkuun mut päästettiin vasta seuraavana päivänä kuten vessaankin. Vauvan tarinaa sitten tarkemmin jossain muussa kertomuksessa.
Tällainen tarina, toivottavasti saan tilaisuuden jossain kohtaa kirjoittaa toisenkin... Ja mikä ihaninta, olen nyt äitienpäivänä oikeasti äiti :Heartbigred Hyvää äitienpäivää jo äitiytyneille ja teille, jotka ovat ihan kohta äitejä!!
 
Kiitokset ameeballe kun jaksoit jakaa koitoksesi kanssamme :) Mua jäi hämäämään toi, että vartijat päästivät sisälle?? Saako kysyä missä synnytit?
 
Ameeba, sehän meni loistavasti! Vaikka oli pitkä synnytys ja ponnistusvaihe, niin kaikki tuntui olevan hallinnassa. Hienoa!
Ja hemoglobiini hoidettiin! Ootko jo nyt paremmassa kunnossa?

Ihania noi muistikuvat synnytysmatkalta ja salin musiikista! Niitä on ihana muistella vielä vuosienkin päästä! :)
 
Josko sitä kokeilis vähän hahmotella tuota synnytyksen kulkua. En tiedä oliko tämä nyt niin dramaattinen, mutta kamalalta se tuntui. :D

En tosiaan ole juurikaan kokenut kunnon supistuksia etukäteen, joten tiistai-iltana kun illalla aloin kokemaan vähän vahvempia ja säännöllisempiä suppareita niin arvasin että h-hetki on lähellä. Yhden maissa alkoi olemaan selvää, ettei nukkumisesta tule mitään, joten siirryin sohvalle kellottamaan. Kahden tunnin ajan niitä tuli kolmen minuutin välein. Ei ne ihan kamalan kipeitä olleet, mutta napakoita kuitenkin.

Ihmettelin tuota väliä ja soitin synnärille, mutta sanoivat tosiaan sen saman kuin kaikista ensisynnyttäjistä. Odota vielä ja yritä levätä. Yöllä ei kannata kellottaa, mene nukkumaan.

Unta en saanut, joten olin suihkussa ja yritin katsella telkkaa. Aamuviideltä totesin, että nyt mennään. Välit oli edelleen vain kolme minuuttia ja autossa istuminen alkoi tuntumaan tosi ikävältä. Koko yön olin vuotanut reilusti veristä limaa, mietin että onkohan siinä vettä mukana kun sitä tuli niin paljon.

Perillä tehtiin tutkimukset, käyrä ok, supparit näkyivät ja olin auennut huimat 2cm. Antoivat käyrän ajan miettiä halutaanko kävelylle, perhekammariin, vai takaisin kotiin.
Päädyin kammariin kun maha meni käyrän aikana sekaisin ja kivut tuntuivat yltyvän. Menin siis suihkuun odottelemaan. Tässä vaiheessa osa supistuksista oli lähellä sietämätöntä ja osa vielä kohtuu kestettäviä. Pahimmat tuntuivat siltä, ettei mikään lämpö tai liikkuminen tuntunut auttavan ja meinasin vaipua epätoivoon kun mietin miten tulen selviämään.
Tutkimuksessa olin auennut pari senttiä lisää, ainoa vaihtoehto oli kokeilla ilokaasua.

Mentiin siis saliin kokeilemaan sitä. Alkuun se auttoi vähän, hengittelin sitä ja mies piti kaurapussia etureisillä kun jokainen supistus säteili todella ikävästi sinne. Supistusten tiheys alkoi kuitenkin kärsimään, joten kokeiltiin josko suihku toimisi. Seisoin suihkussa ja itkin epätoivoisena jokaisen supistuksen ajan, kipu oli niin kovaa etten kyennyt rentoutumaan, enkä keskittymään hengitykseen. Ja kuvittelin kokeilevani luomusynnytystä.. :confused:

Jonkun ajan päästä olin auennut jonnekin kuuteen senttiin ja sain vihdoinkin epiduraalin. Tällöin kello oli 11 aamupäivällä.

Puudutus oli taivaan lahja, pystyin hymyilemään ja rentoutumaan. Pääsin ajattelemaan että ehkä tästä selvitään.
Vauvan pää ei ollut alunperin kiinnittynyt ollenkaan, mutta synnytyksen ajan se kuitenkin liikkui oikeaan suuntaan ja kohdunkaula avautui koko ajan lisää.

Supistukset kuitenkin alkoivat harvenemaan, joten päätettiin puhkaista kalvot, jotka oli vielä kasassa. Siinä yhteydessä selvisi, että lapsivesi oli vihreää, mutta siitä ei kuulemma ole mitään haittaa.
Tässä välissä mullekin kävi niin, että yhtäkkiä huone oli täynnä ihmisiä, mitä kontillani ja kukaan ei kertonut mitä tapahtuu. Vauvalta oli huonontunut sydänkäyrä, joten sen päähän asennettiin anturi tarkempaa seurantaa varten.

Siinä sitten makasin tunnista toiseen veri- ja vesilammikossa, sain oksitosiinitipan kun supistustiheys ei meinannut pysyä tarpeeksi nopeana. Sain jossain vaiheessa toisen puudutteen ja tippaa nostettiin lisää.

Lopulta olin noin 9 cm auki, mutta vauvan pää ei ollut edelleenkään tarpeeksi alhaalla. Kolmannen puuduteen aikana vauvan sydänkäyrä oli vähän väliä huolen aiheena, milloin käytiin todella matalalla ja milloin käyrä oli liian tasaista. Loppuvaiheessa vauvan sykkeet oli koko ajan 160-175 ja lääkäri päätti testata verikokeella ettei siellä kärsitä happivajeesta. Testit oli onneksi hyvät ja vauva reagoi hyvin liikkumalla.
Pää oli kuitenkin edelleen ylhäällä ja kaulaa oli joku lipare jäljellä. Sitä yritettiin siirtää käsin, mutta tuloksetta.
Lopulta kävi niin että supistukset vaan harveni ja asia ei vaan edennyt. Nyt oli jo ilta, ja olin synnyttänyt jonkun 18 tuntia.

Lopulta lääkäri teki päätöksen kiireelliseen sektioon. Ei siinä mitään, mutta pelkään kuollakseni leikkausta. Olen painottanut joka lääkärille ja hoitajalle koko raskauden ajan että en tule kestämään leikkausta hereillä.
Lääkäri ei kuitenkaan suostunut joustamaan, eikä täällä saanut miestäkään tueksi.
Kuten pelkäsin, sain paniikkikohtauksen uutisesta, ja itkin hysteerisenä koko valmistelun ajan, koko kuljetuksen ajan, leikkauksen ajan, lähes sen ajan kun näin lapseni vilaukselta.
Ompelun ajaksi sain kolme rauhoittavaa.

Leikkaus meni aika rutiininomaisesti, päästiin aika pitkälle ennen kuin joku kysyi että sattuuko tuota vai pelottaako sitä. Kaikki oli lähinnä 'yritä nyt hengittää rauhallisesti, vauva kärsii kohta hapenpuutteesta', 'sun on nyt kuunneltava ohjeita, yritä nyt rentoutua' jne. Koko ajan hyperventiloin kun mikäkin sekopää.
Nojoo, siitä selvittiin, ehkei kunnialla, mutta hengissä kuitenkin.

Lopputuloksena ihana pikkutyttö. ♡
 
Takaisin
Top