Synnytys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eppis.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En ole aiemmin synnyttänyt, mutta ymmärrän miksei nykyään paljon puhuta tuosta hengittämistekniikasta kivunlievityksen yhteydessä. Siis,mulla on synnyttäneitä kavereita, jotka naureskelevat koko jutulle edelleenkin, et voi olla, että kun kerrat on nykyään minimissä, niin siihen ei haluta tuhrata aikaa. Tiedä sitten.

Itse jouduin aikanaan opettelemaan hermosärkyyn erilaisia hengitystekniikoita ja mielikuvaharjoituksia. Kyllä ne auttoivat, mutta osaa piti opetella urakalla. Varmaankin niitä tulee hyödynnettyä synnytyksessä, huomaan jo supistustenkin kanssa niitä käyttäväni.

Ei sairaalakierrosta kaikkialla ole. Esim KYS antaa luennon auditoriossa, mutta lähellekään synnytyssaleja ei pääse (ainakaan v 2013) ennen h-hetkeä. Netissä ilmeisesti olis virtuaalikierros. Luento oli meillä 1-2kk ennen la:ta, neuvola kertoi ajankohdan.

Kanta-Hämeen keskussairaalalla käytiin kierroksella, oli hiljanen aika, joten päästiin näkemään 3/6 synnytyssalia. Suosittelen kaikille siellä synnyttäville! :)
Ensin kokoonnutiin yhteen saliin, käytiin läpi laitteita ja vempaimia, asentoja, kivunlievityksistä kaikki joita heillä on mahdollista saada sekä kaikkea muuta synnytykseen liittyvää. Meillä oli kiva ryhmä: paljon kyselijöitä, niin saatiin paljon vastauksia, ja jäi semmonen fiilis, että hyvillä mielin sinne menee. Osastolle olisi päässyt myös, mutta sinne ei menty, kun se on ihan perus vuodeosasto.
Sitä tuo kierrättänyt kätilö vain tuumasi, että jos on hiljainen ryhmä, niin ei välttämättä hänkään osaa/muista kertoa kaikkea, joten tosi paljon oma-alotteisuudesta kiinni tiedonsaanti.

Täällä Turun seudulla ei myöskään järjestetä enää kierroksia vuoden 2013 jälkeen, että Salossa kuulemma lähin sairaala jos haluaa, mutta mitäs sinne kun en siellä synnytä.

Siirrytään Poriin ja siellä kuulemma on sairaalan auditoriossa joku synnytysvalmennus. Ihan kiva vaikka olisin varmaan ollut yhtä tyytyväinen vain noiden hus:n videoiden kanssa.

Tuntuu kyllä tosi kaukaiselta koko synnytys! Ehkä pikkuhiljaa alkaa konkretisoitua kun saa muuton jälkeen laitettua synnytyskassin valmiiksi :)

Hepsuli, oon synnyttänyt Turussa 2011 eikä silloinkaan päässyt sairaalakierrokselle enää, ainakin niin meille sanottiin.

Onko kellään kokemusta Relaxbirth-synnytystuesta? http://www.relaxbirth.com/fi/synnytysmenetelma

Mua kiinnostais toi jonkin verran, koska pystympi ja tuetumpi asento vaikuttaa "helpommalta" ponnistusvaiheessa. Vanhanaikainen synnytysjakkara ei jotenkin kuitenkaan houkuttele... Luin että toi Relaxbirth olis käytössä ainakin Taysissa missä synnytän, joten aion kysyä lisää neuvolassa ja synnärin tutustumiskäynnillä.

Olis kiva kuulla jos joku on sitä päässyt tositoimissa testaamaan, että millaisena on sen kokenut. Plussia saa vuolaasti lukea tuotteen nettisivuiltakin, joten erityisesti jos on mitään miinuspuolia synnytystuen suhteen havainnut synnyttäessään niin niitä ois kiva kuulla etukäteen!

Asiasta kukkaruukkuun.
Isäntä kulkee työkaverinsa kanssa vuoroviikoin toistensa kyydissä töihin. Eilen sitten ihan ykskaks Isäntä sano et kerrot sitten ajoissa kun tuntuu että h-hetki alkaa lähestyä!:joyful: Ihan vaan siksi että tiedetään rueta kulkee eri autoilla töihin. Kysyin sitten että Jokos se on alkanu lähestyvä synnytys sua jännittämään? Vastaus: no itseasiassa..:rolleyes:
Toinen alkanu jännittää jo ennen mua :p

Tänään neuvolassa terkkari kokeili, että missä asennossa lapsi on. Perätilassahan se :/ pitää toivoa, että vauva kääntys koska mitä oon kääntämisyrityksistä kuullu, niin ovat aika turhia. Perätilassa olevaa pelottas alkaa kyllä alateitse synnyttämään :o

Onko jollain kokemusta?

En kyllä suostuisi minäkään alateitse synnyttämään perätilassa olevaa.

Mä oon useammaltakin tutulta kuullut perätilasynnytyksen olleen ihan hyvä kokemus. Itseäkin mietityttäisi, mutta jos mittojen mukaan olisi mahdollista niin mielummin se kuin sektio.

Tosin kahden kuukauden sisällä kahdelta tutulta on onnistuneesti käännetty perätilavauvat raivotarjontaan.

Toivotaan että vauvelit kääntyvät omatoimisesti!! Oma esikoiseni kääntyi raivotarjontaan muistaakseni rv 35. Kuopus sen sijaan poraa päätään tuonne jalkojen väliin hyvinkin tiukkaan jo nyt rv 32+3.

Kävin tänään synnytysvalmennuksessa, tosin myöhästyin (kun oli väärä kellonaika meille muutamille annettu, mutta kätilö hoiti kyllä meillekin tietoa tilaisuuden jälkeen). Siellä puhuttiin tuosta perätilasynnyttämisestä alateitse aika itsestäänselvyytenä, ja rohkaisevasti, mutta jotenkin kyllä epäilyttää. Toivottavasti ei osu omalle kohdalle. Sinänsä nuo samat asiat olis voinut lukea jostakin, mitä tuolla käsiteltiin, mutta kyllä se ihminen kertomassa asioista tuntui kuitenkin kivemmalta. Parasta oli jotenkin myönteinen ja kannustava ote niin lääkkeettömään kuin lääkkeelliseenkin synnyttämiseen. Tuli hyvä mieli. Harmi, kun tämä ihminen ei ole ens kerralla.

Mulla yks tuttu synnytti perätilassa olevan ilman ongelmia alateitse ja toinen kaveri valitsi sektion ja toipui siitä puolestaan erittäin hyvin. Itse kun synnytti ihan ideaaliasennossa olevan vauvan kaiken maan ongelmilla, niin ei tuo perätila välttämättä ole pahin vaihtoehto. Kaikki yksilöllisiä kokemuksia kuitenkin. Sen kyllä ymmärtää hyvin, että sektio voi harmittaa ratkaisuna, jos olisi alateitse halunnut synnyttää! Mutta toipuminen voi tosiaan siitä olla varsinkin ensisynnyttäjällä myös helpompaa, vaikka lääkärit niin kovasti alatiesynnytykseen kannustavatkin. Ja onhan se kivuttomampi vaihtoehto. :D

Toivottavasti masuasukki tässä nyt kääntyisi itsekseen :) mietin myös tuota, miten se synnytysasentokin vaikuttaa sitten mahdolliseen perätilasynnytykseen. En usko, että pystyn selällään edes synnyttämään. Onneksi lokakuun alussa on synnytystapa-arvio!

• Tykkään
Reaktiot: M&S
Mulle sanottiin että vauva mahtuu kääntymään hyvin vielä viikolla 36. Mut en enää oikein luota oman terveydenhoitajan puheisiin.. Toivotaan kuitenkin et sulla kääntyy itsekseen ja hyvä että pääset siihen synnytystapa-arvioon!

Mua vähän harmittaa että sitä hengitystä ei mitenkään treenata neuvolassa/valmennuksissa mut onneks netistä varmasti löytyy videoita siitä. Ainakin kun supistelee niin alan automaattisesti tekemään pilates-hengitystä

Ilmeisesti mun vauva on käynyt rt-asennossa kun puhuttiin niistä hikkailuista niin meinasi että silloin on ollut sitten pää alaspäin. Neukkari meinasi myös että rv 36 pitäisi sitten jo alkaa olemaan raivotarjonnassa. rv 38 on vasta lääkäri, että yrittääköhän hän sitten kääntää jos ei ole siihen mennessä kääntynyt. Silloin tehdään se joku bakteeritestikin. Jännittää noi kaikki kun miettii että mitäpä jos syntyykin aiemmin! EN kyllä ole turhnpaljon miettinyt sitä..välillä vaan käy mielessä sekin vaihtoehto.

Täällä myös lapsi perätilassa, nyt viikot 34+2 ja majaillut tuossa asennossa kyllä aika tiiviisti jo monta kuukautta oikeastaan. Ensi viikon tiistaille on lääkäriaika ja sieltä saa lähetteen äitiyspolille tutkimuksiin sitä kääntöä varten, jos ei ole siihen mennessä itse kääntynyt. Toivottavasti kääntyisi! Kuulemma yleensä sitten viimeistään viikolal 36 yritetään sitä kääntöä. Meille muuten neuvolatäti sanoi, että jos haluaa, niin voi koittaa hengailla kontillaan niin, että laittaa kyynärpäät maahan, niin silloin se kohtu on tavallaan isoimmillaan ja tyypille vois tulla sellainen olo, että on tilaa kääntyä :D Mitään kovin tutkittua tietoa ton toimivuudesta ei kuulemma ole, mutta yksi kaveri sanoi, että hänellä ainakin vauva innostuu mahassa pyörimään tuossa asennossa tai heti sen jälkeen selällään makoillessa.

Täältä forumilta löytyi hyvä ketju perätilasynnytyksistä, ja sitä lueskellessa tuli kyllä sellainen olo, että jos siihen päädytään, ettei vauva käänny, niin kyllä se alatiesynnytyskin voisi varmaan olla ihan mahdollinen, jos vaan lääkäreidenkin mielestä on. Mutta vielähän sillä toivottavasti on aikaa kääntyä :)

Takaisin