Synnytys

Mulla jäi lievä kipu pysyväksi tai ainakaan vuodessa ei parantunut kokonaan. Mulle on parikin sanonut, että useimmiten tokalla kerralla ei enää murru. Ja monet sanoo häntäluun vähän kipeytyneen synnytyksestä.
 
Mä synnytin huhtikuussa esikoiseni ja koko raskauden olin iha peloissani tulevasta synnytyksestä. Pääsin onneksi käymään pelkopolilla kierroksella ja juttelemassa niin pääsi sitä kautta tutustumaan tuleviin tapahtumiin. Sen lisäksi kävin rentoutumisvalmennuksessa pariin otteeseen niin kyllä autto.. Synnytys ku lähti käytiin niin tiesin ja aloin kellottaa eikä enään pelottanu ku oli se tosi hetki :) Mä halusin käydä kaikki sairaalan luonnolliset kivunlievitykset läpi vaikka mulle niistä ei ollutkaan oikeen apua mut tulipahan kokeiltua niin tiedän mitä ens kerralla :) Ainut helpotus oli kohdunkaulanpuudute jollon sain reilun tunnin nukuttua ku kipujen tunto hävis.. Ihan loppumetreillä sain epiduraalin ja sain ihan pariin kertaa ja mulla se ei ainakaan vienyt alapäästä tuntoa. Auttoi sen verran että mahassa ei tuntunu supistuksia eikä selkä särkenyt mut sen sijaan tunsin jokaikisen supistuksen alapäässä ja ne tuntu paljon voimakkaammilta mitä ne mahassa oli.. Mut hyvin pystyin synnyttää ihan perus makuu asennossa itse sukista kiskoen ja pikku repeämän sain mut toivuin koko touhusta parissa viikossa :) 18h 40min oli mun synnytyksen kesto..
 
Toi häntäluu asia muakin pelottaa. Nimittäin se on murtunut 2 krt ja virheasennossa jonka takia välillä istumatyö tosi hankalaa.
 
Oletko Kultakutri pyytänyt ton takia synnytystapa-arviota? Jos ottaisivat röntgenit, että onko se tiellä tai onko sulla ne jo olemassakin. En tiedä toimitaanko näin, mutta kyllähän sitä lantiota kuvataan, että mahtuuko perätilassa oleva vauva läpi, niin miksei totakin..
 
Häntäluun aiemman murtuman merkitys on siinä, että jos se on murtuessaan luutunut uudestaan huonoon asentoon niin saattaa vaikuttaa vauvan laskeutumiseen synnytyskanavassa, tai mahtumiseen ylipäätään. Lisäksi aiemmin murtunut häntäluu joustaa huonommin, jolla on sama vaikutus. Joka synnytystapa-arviossa testataan rutiinisti sormin painamalla joustaako häntäluu. Jos ei jousta yhtään, voi aiheuttaa ongelmia. Eli ei liity siihen voiko se murtua synnytyksessä, jos murtuu niin murtuu.
 
Eli vaikka todettaisiin, että ei mahdu ja että häntäluu on tiellä, niin ei ehdotettaisi suunniteltua sektiota? Toipuminen oli mulla ainakin häntäluun murtumasta niin hidasta, että sektiosta toipuisi luultavasti nopeammin. Mulla kokeiltiin jossain jälkitarkastuksessa, että häntäluu jousti..oli n.5kk synnytyksestä ja tämän pikku tutkimuksen jälkeen en taaskaan istunut pariin päivään. Seuraavassa tutkimuksessa sanoin, että älkää nyt hitossa testatko sisäkautta sitä häntäluuta. :D
 
M&S, siis tarkoitin nimenomaan niinpäin, että jos näyttää siltä että häntäluu on tosi pahasti tiellä (etenkin jos on muutenkin vähän ahtaan näköistä) niin sit voidaan miettiä sektiota.
 
Okei, en ihan pysynyt kärryillä loppuun asti. :D Niin mäkin olen järkeillyt, että synnytystapa-arviossa voitaisiin tuota häntäluun uudelleen murtumista arvioida.
 
Eilen neuvolassa selvisi miksi se "pelkopoli" ei oikein vastannut odotuksia. Jossain kohtaa jollain on mennyt jotain vikaan sillä lääkäri oli kirjannut aiheeksi synnytystoiveena sectio (eli siis oli luulossa että haluan muuten vaan section). Neuvolalääkärin lähetteissä kuitenkin nimenomaan synnytyspelko :| en tiedä missä ja kuka mutta joku oli ymmärtänyt väärin.. Ensi viikolla uusi aika kuitenkin tälle naislääkärille kenelle se alunperinkin piti olla.
 
Huh, no hyvä että selvisi!! Hieman lopputulos voi saada erilaisia piirteitä tollasesta väärinkäsityksestä (kuten toitkin ilmi).. Mutta tosi hyvä että otit asian puheeksi ja pääset sinne uudelleen :)
 
Onko muita jotka ei oo vielä oikein antanut ajatusten liidellä sinne synnytykseen? Mä en edes halua siirtää ajatuksiani sinne asti. Nyt on töissä alettu kysellä että jännittääkö ja miten oot valmistautunut. Hmm. En mitenkään. Ekaa siis odotellaan ja kun ei oo aiempaa kokemusta niin ei oo oikein mitään mitä odottaa. Mennään sillä mitä tulee. On kuitenkin kiva lukea muiden mietteitä ja ajatuksia.
 
Viime viikonloppuna oli synnytysvalmennus... Iski aikamoinen jännitys, viikkoja kun alkaa olla jo sen verran että reilun kuukauden sisään voi jo oikeastaan pamahtaa milloin vain. :D Väkisinkin synnytystä on alkanut ajattelemaan, ja sitä että se on väistämätöntä. Ja että kestääkö kunto ja jaksaako pungertaa loppuun saakka. Ja ja.... Voisko sen homman vaan ulkoistaa jollekin toiselle. Puuh.
 
Samoissa mietteissä kuin Jaloppi, en oikein jaksa keskittyä siihen..tuntuu jotenkin niiin kaukaiselta hommalta. Luin tuota yhtä kirjaa synnytyksestä ja ihan sama mitä olisin lukenut fiilis jäi. Ehkä se todellisuus iskee sitten myöhemmin.
 
Mulla alko synnytys valmennus ti ja jotenkin se vähän rauhoitti mieltä. Harjoteltiin hengitystekniikkaa ja eri asentoja ja kätilö painotti että pitää olla aktiivinen ja rohkea esim.sen suhteen että jos joku käskee vaan makuulle niin saa olla niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Hänen mukaan selällään sängyssä makaaminen voi olla se ihan kamalain asento ja jos homma kestää tunteja niin on parasta että on liuta hyviä asentoja hatjoteltuna. Pitäis kuulemma kaksi kertaa viikossa harjotella, että sitten kun kipu iskee niin ne on ns.takaraivossa
 
Sen verran korjaisin tuohon, että jos hoitaja oikeasti "käskee pysymään makuullaan" niin silloin siihen on luultavasti hyvä syy ja kehotan kysymään tätä syytä ennen kuin nousee itsekseen ylös..
 
Ei meillä ainakaan ollut mitään harjoituksia synnytysvalmennuksessa, ainoastan powerpoint presis missä ihan perus tietoja. Kun neuvolasa kysyin hengitys-tekniikoista niin siellä vaan sanottiin että sitä ei enää käydä läpi kun on vanhaa tietoa. Pitänee sukeltaa taas youtubin ihmeelliseen maailmaan.
 
Sinällään se elokuvista tuttu (nenän kautta sisään suun kautta ulos) hengitystekniikka on ihan hyödyllinen esim ilokaasua hengittäessä. Siis, kun siihen keskittyy, autta omalta osaltaan viemään huomiota kivulta sekä hengitys pysyy tehokkaana eikä jää pinnalliseksi. Mutta ei siihen kai missään päin Suomea opastetakaan.
 
Joo, täällä oli kans toi synnytysvlmennus (perhevalmennuksen eka osa) ihan vaan pp-showta ja video. Mutta parhaan tiedon sieltä sai eri kivunlievitysmenetelmistä, ei lääkkeelliset ja lääkkeelliset, mistä koin olevan suurimman hyödyn. Tietää ainakin mitä on tarjolla ja mitä voi ainakin sitten H-hetkellä kysellä. Synnytys toki välillä pyörii mielessä, vaikka edelleen hieman utopistiselta se tuntuukin. Tavallaan sehän voisi alkaa tässä lähiaikoina koska tahansa. :D
 
Meillä oli synnytysvalmennus perhevalmennuksen ykkösosana myös. PP-esitys, koin että enemmän sain irti sairaalakierrokselta näistä asioista. Asentoja käytiin siinä myös läpi, totesivat että turha käydä käytännössä, kun jokainen ihminen/synnytys on omanlaisensa. Kunhan avautumisvaiheessa koittaa pysyä liikkeellä ja ponnistaessa ponnistaa 'veneenpohjaa pitkin'. Mutta hengitystekniikasta kun joku siellä kysyi, niin täällä(hämeessä) opastettiin käyttämään nimenomaan nenä-suu tekniikkaa ja rauhallista hengittämistä, juurikin Pauvelin listaamien syiden takia. Kaiken kaikkiaan saivat sen kuulostamaan tosi helpolta. :)
 
Takaisin
Top