Synnytys

Emmä oo ikinä ees tullu ajatelleeks, että synnytyksesta tulisi ns. kustannuksia vaikka oon joutunut olemaan sairaalassa ja asiaa kun näin tarkemmin miettii, niin laskuhan sieltä on perässä aina tullut :D
 
Joissain kunnissa kunta on ainakin ennen maksanutkin synnytyskulut, mutta siitä on taidettu aika yleisesti luopua viime vuosina. Ei siis ole välttämättä väärä muistikuva, jos on elänyt siinä uskossa, että synnyttäminen on ilmaista :) (vaikka sitähän se toki edelleen käytännössä on, kun miettii kunnille koituvia todellisia kuluja..)
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
No nyt ainakin tiedän ettei oo vaarana joutua mummojen kaa samaan huoneeseen, vaikka osastolla on muitakin potilaita nykyään niin synnyttäneet on omassa päädyssä osastoa ja omissa huoneissa :D kuulemma täällä 4 äitiä per huone. Toivon ettei ois ruuhkaa ja sais vaikka huonekaveriks ensisynnyttäjiä :D tuttu just kerto miten stressaavaa oli olla täydessä huoneessa, muitten äitien miehet ja lapset oli siellä koko ajan, hirvee meteli eikä hetken rauhaa ja oli vaikee saada imetystä alkamaan kun stressas vielä sitä osastolla oloa :/ toi nimittäin nyt ajatuksena stressaa mua enemmän ku ite synnytys :D haluan rauhaa xP
 
joo mäkin todellakin kaipaisin rauhaa sitte synnytyksen jälkeen, ahistaa jo etukäteen et jos pitää maksaa siitä että saa olla valvomassa ja kuuntelemassa muiden vauvojen huutoa sen oman lisäks..oon aina ollu niin poikki synnytyksen jälkeen ja vaikee saada unta. kotona sais ruuan sänkyyn ja vauvan miehelle hupparin alle sylihoitoon ja pääsis ite nukkuun :)!
 
Mä oon ajatellu toivoa et päästään potilas hotelliin sitten salista :) Saadaan olla omassa rauhassa ja tutustua uuteen perheenjäseneen sit yhdessä miehen kanssa :Heartred
 
Itse haaveleilen tällä kertaa siitä että saisin huonekaverin, vauvan lisäksi meinaan :P Ja äh en muistanutkaan noita sairaalamaksuja, viimeksi lähettivät yli puolen tonnin laskun, ja sekin tuli sinä aikana kun olin vielä sairaalassa :meh: Et toivon myös jos pääsis(imme) tällä kertaa hippusen nopeammin kotio.
 
Hei onks kellään tietoa jakaa siitä tipasta mikä laitetaan kämmeneen? Et a) mitä se on b) laitetaanko se kaikille ja c) millanen neula se on? Mulla on nyt jouduttu verikokeita ottaa kämmenistä tässä useempaan kertaan ja se on kyl sen tason kiinalaista kidutusta et alko vähän pelottaa.. mut eiks se neula oo "pehmeempi" tai ohuempi tai jotain, ettei kokoajan oo tunne ku ois parsinneula kiinni suonessa? :/
 
Kanyyli. Juu, siinä on semmoinen systeemi, että pehmeän letkun sisällä on neula, jonka avulla päästään ihon läpi suoneen ja sitten kun ollaan suonessa sisällä, niin neula vedetään pois ja se pehmeä letku jää suonen sisään. Eli ei pitäisi tuntua enää sen jälkeen miltään :) Sitä en tiedä, että laitetaanko kaikille.
 
Uskoisin, että melkein kaikille laitetaan sitä ihan perussuolaliuosta tippumaan ja jos tarvetta esim. Oksitosiinille tai muille lääkkeille ni on sit "kanava auki" :D Ihan varma en kuitenkaan oo asiasta, tää on vaan mun mielikuva :D
 
Juuri kysyin kätilöltä kanyylista tällä viikolla ja sanoi ettei tarvi laittaa, jos ei pistetä epiduraalipuudutusta (tai ole jotain muuta erityistä syytä). Ja kanyyli laitetaan joko kämmenselkään tai mulle on joskus laitettu myös ranteen sivuun, kun käden päällä suonet oli turhan mutkikkaat.
 
Mä toivon kyllä kans et mun huoneessa ei olis muita kun en ite saa nukuttua sairaalassa ja mulle toi synnytyksen jälkeinen aika oli kaikkein raskain et itkin itteni ulos sairaalasta.. Voi sitä ihanaaa tunnetta kun pääs kotiin ja sai nukuttua heti neljä tuntia putkeen.. Olin ku eri ihminen.. :) Niin ja toivon ettei joutuis oleen montaa päivää sairaalas et kaikki olis hyvin..
Esikoisesta olin synnytyksen jälkeen kolme yötä ja ne olis halunnu pitää vielä yhen yön mut mun pää ei kestäny enää sitä nukumattomuutta..
 
Mä ainakin vielä olen ajatellut että mahdollisimman pian synnytyksen jälkeen kotiin, en voi sietää sairaalassa oloa.. Vaikka oonkin itse töissä srlassa :P ensisynnyttäjänä kuitenkin täytyy varautua 3 vrk oloon osastolla. Se on vissiin aika yleinen aika jonka synnyttäjät viettää srlassa.. Ehdottomasti kyllä haluan miehen 24/7 olevan läsnä sairaalassa! Jos ei onnistu niin varmaan aikamoisen itkukohtaukseen saan :P mun mielestä olisi tärkeää varsinkin ensimmäisen kanssa että miehellä olisi mahdollisuus olla läsnä vauvan ensimmäisinä päivinä. Olisi ihanaa saada harjoitella perheenä olemista yhdessä sellaisessa ympäristössä, jossa apua olisi tarvittaessa saatavilla.. Haaveena on että jos mahdollisesti vois vaan 2 yön jälkeen päästä kotiin.. :)
 
Itekin alan pikkuhiljaa panikoida, en itse synnytystä vaan juurikin tuota sairaalassaoloa, varsinkin yksin. Toukokuu ei kuulemma oo mikään erityisen kiireinen synnytyskuukausi joten elättelen vähän toiveita ettei sentään ihan neljän hengen huoneeseen joutuis. Paras olis miehen kanssa perhehuoneessa, tokana ihan oma huone ja sit mun pahin painajainen, jaettu huone. Huonekavereiden määrällä ei niinkään väliä, yksikin on minulle liikaa. Hrrr.. :sad001
 
Toivottavasti ei oo ruuhkaa ja jos tulee huonekaveri niin toivottavasti sillä ei oo paljoa lapsia jotka ravais siellä huoneessa kokoajan :D tätä tarkotin sillä et ois kiva jos huonekaveritkin ois ensisynnyttäjiä :p et tulee jo tarpeeks stressiä niistä huonekavereista/niitten puolisoista ja sit jos siellä vielä kävis muksuja kiljumassa....:yuck: ite kyl haluan silleen ollaan sairaalassa kun kyseessä on esikoinen et saa rauhassa opetella kaikkia juttuja hoitsujen kanssa mutta stressaa kyllä kovasti sit tuo oma jaksaminen jos ei saa yhtään nukuttua ja ahdistaa olla siellä huoneessa...mut eihän sitä voi tietää miten tää ees etenee, tiiä vaikka joutus päiväkausiks makoilee sairaalaan ennen ku synnytys kunnolla käynnistyy :wideyed:
 
Ekan kanssa saatiin perhehuone, oli kyllä ihanaa olla omassa rauhassa. Tokassa olin 3 hengen huoneessa. Eka yö oli rauhaton kun kaikki petipaikat täynnä,toisen yön sain olla yksin vauvan kanssa. Kolmannen kans 2 hengen huoneessa. Huonetoveri mahdoton papapupata, ei kiva. Meillä aina sisarukset käyneet kerran kattoo vauvaa ja sit seuraavan kerran nähty kun ollaan päästy kotiin. Sairaalassa saa rauhassa tutustua vauvaan ja saa pienen hetken hengähtää ennen normi arkeen paluuta.
Toki kotiin on kova ikävä ja soitellaan monta kertaa päivässä, mutta välillä on ajateltava itseänsä.
 
Esikoisesta oltais haluttu perhehuone, mutta ei saatu, sitten kun olisi saatu niin bilirubiini arvot näytti siltä et päästäisiin seuraavana päivänä kotiin, no ei päästykkään ja ei siis saatu perhehuonetta, sit pääsin onneksi yhden hengen huoneeseen! :Heartred

Tästä toivon kanssa yhden hengen huonetta tai kahden, hiljaisella huonekaverilla, kiitos. Haluun tutustua rauhassa vauvaan.
 
Miten teillä joilla on useampia lapsia ennestään, onko toinen synnytys ollut helpompi/nopeampi kuin ensimmäinen?
 
Takaisin
Top