Synnytys

Mitä eroja on epiduraalilla ja spinaalipuudutuksella? Löytyis varmaa googlettamallakin, mut jos joku jaksaa tiivistää lyhyesti ja jos on kokemusta vielä molemmista niin ois kiva tietää :) Alatiesynnytyksessä siis :)
 
Spinaalipuudutuksessa puudutusaine pistetään selkäydinkanavaan kerta-annoksena ja se puuduttaa enemmän ja tehokkaammin, mutta siinä ei mm. puutumisen kestoa voi mitenkään säätää. Epiduraali pistetään selkäydinkalvojen väliin epiduraalitilaan, ei siis selkäydinkanavaan asti, ja siihen jätetään katetri jota pitkin puudutetta annostellaan haluttu määrä kerrallaan ja saadaan paremmin hallituksi puudutuksen astetta ja kestoa. Spinaalia käytetään enemmän leikkauksissa ja epiduraalia enempi synnytyksessä. Joskus voi käydä niinkin, että epiduraali livahtaa spinaaliksi vahingossa.
 
Ja spinaali vaikuttaa nopeammin, mulla oli synnytys jo niin pitkällä kun sairaalaan päästiin ettei epiduraalia siksi enää voitu laittaa. Mikä oli huonompi homma kun se ehti sitten ponnistusvaiheeseen mennessä jo haihtua, ja spinaalia ei voi enää lisätä.
 
Nebula, niitä kahta tilaa erottaa sellanen ohkanen kalvo, ja jos puudutusta laittava anestesiologi epiduraalipuudutusta laittaessaan tökkäsee neulalla kalvon läpi eikä huomaa sitä, niin siitä tuleekin spinaalipuudutus. Kai niillä on omat keinonsa se huomata ja välttää ja muuta. En tiedä sen tarkemmin kun en itse satu anestesiologi olemaan. :grin
 
Mä viime yönä tossa hereillä pohdiskelin, että kuinka kauan ensisynnyttäjä on sairaalassa vauvan synnyttyä? Oletuksena tietysti, että lapsi sekä äiti on terveitä, eikä sen puolesta olisi tarvetta olla kauempaa..

Mulla on alusta saakka ollut semmoinen ajatus, etten haluaisi sairaalaan vieraita. Tämä sen vuoksi, että miehen kanssa saataisiin ensin tutustua rauhassa pienokaiseen sekä opittua hoitamista.. Mua jännittää nyt jo :eek:
 
Kuukiurustakesään, kiitos selvennyksestä :) Eli siis samaa ainetta ovat, tökättynä vaan eri kohtaan saadaan eri vaikutus.

LMK, Mulla ainakin sellainen käsitys,että sairaalaan ei saa tulla kuin perheenjäsenet, mies ja lapset. Ainakin meidän sairaalassa oli tämä käytäntö vuosia sitten. Uskoisin, että saat olla osastolla niin kauan kuin koet tarpeelliseksi jos epävarmalta vielä tuntuu. Itse koin helpotuksen kun pääsin ensisynnyttäjänä jo 3 yön jälkeen kotiin, kaikki sujui kotona paljon helpommin ja vauvan hoitokin sujui luontevammin ja varmemmin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Mä en oo vielä osannu ajatella ite synnytystä sen kummemmin. Enemmän "huolestuttaa" se osastolla oleminen ja nukkuminen jos/kun siellä on muita....onks vauvat muuten aina yöt muualla kun äiti on osastolla?

Sit oon miettiny sitä et jos synnytys alkaa vaikka päivällä, meet sairaalaan mut sit jos se homma ei oikein edisty niin mies varmaan lähetetään kotiin sieltä yöks?
 
Mä sain jo ekalla neuvolakäynnillä lapun missä on noita oman sairaalan juttuja, ultrista ja äitiyspolista, puhelinnumeroita jne. Osastosta tässä sanotaan et oma perhe voi vierailla vapaasti 9-20 ja isovanhempien vierailuaika on 17-19 jolloin isovanhemmat tapaavat äidin ja vauvan potilashuoneen ulkopuolella. Muut vierailijat ei sallittuja paitsi kyl mä olon oman isäni mukana kattomassa mun veljen vauvaa :P

Jos muistan oikein niin täälä tuo synnytysvuodeosaato on muuttunu et siellä ei välttämättä oo pelkkiä synnyttäneitä sit...tuun hulluks jos viereissä sängyssä on joku yksinäinen mummeli joka ei jätä rauhaan :D
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
TYKSissä 5 vuotta sitten olin 11 päivää sairaalassa esikoisen kanssa, mut johtui siitä että oli niin keltainen eikä meinannut millään lähteä laskuun. Mies oli mun luona lähes koko päivän jopa aluksi kun olin isossa huoneessa. Pääsin sitten lopulta yhden hengen huoneeseen, kun ei mun pää olis kestänyt olla siellä muitten kanssa ja siellä mies oli sit koko päivän mun ja vauvan kanssa paits kun kävi syömässä. Saatiin myös poikkeuslupa sen verran että mun äiti pääs käymään (vaikka silloin ei tyksiin saanut tulla vierailijoita sinne osastolle) koska oli se yhden hengen huone. Mulla olis pää rapistunut kokonaan jossei mulla olis saanut olla seuraa. Ja mies tosiaan lähti joskus vasta 22 aikoihin pois.

Mä toivon että pääsen tällä kertaa pois sieltä sairaalasta heti kun vaan mahdollista, todellakaan mitään hinkua jäädä yheksikään ylimääräiseksiyöksi/päiväksi sinne jossei ole pakko. Ja toivon että tälläkin kertaa olis mahdollisuus yhden hengen huoneeseen tai huoneeseen jossa olis maks yks mun lisäks. Muutenkin nukun sairaalassa huonosti.
 
Mulla on reissutuliaisena sellainen käytännössä vaaraton sairaalabakteeri, jonka ainoa merkitys oikeastaan on, että saa oman huoneen. Ei muuten harmita ollenkaan tulevaa synnytystä ajatellen :D En tykkää sairaaloista ollenkaan, toivottavasti ei tarvitse kauan siellä kykkiä..
 
Lääkäri erottaa spinaalin ja epin sillä, että spinaalissa tulee neulan kautta selkäydinnestettä. Mulla tokassa synnytyksessä anestesialääkäri pihkas duran (eli sen kalvon) vahingossa epiä laittaessaan. Oli kyllä ihan mukava kun mainitsi asiasta niin mut otettiin vakavasti, kun kärsin sen jälkeen postspinaali päänsärystä ja vaati 2 veripaikkaa ennen kuin asettui.

Tavallisesti ensisynnyttäjä on osastolla keskimäärin 3vrk ainakin meillä päin. Vauvan paikka osastolla on siellä missä äidinkin ja vaan tarvittaessa viedään muualle. Vierihoito kun on arvokasta monella tapaa. Täällä myös isä ja sisarukset saa olla koko päivän paikalla ja isovanhemmat käydä vierailuaikaan. Muita vieraita saa epävirallisesti täällä treffata osaston ulkopuolella hissiaulassa, mikäli kaikki ok.

Joku kysyi et mitä jos synnytys venyy. Itse oon 2 kertaa joutunut osastolle odottamaan synnytyksen kunnollista käynnistymistä. Synnytyssalia kun ei kannata tukkia, jos ei homma kunnolla käynnissä. Tuolla osastolla on äitejä, jotka oottelee samaa, äitejä joiden vauva on keskolassa, äitejä joiden synnytys uhkaa käynnistyä ennenaikojaan ja esim raskaumyrkytyksen tms vuoksi sairaalassa olevia. Eli vauvoja siellä ei ole. Meillä mies on käynyt välillä kotona nukkumassa (vaikkei se kaiken jännityksen keskellä olekkaan onnistunut). Pakko ei kyllä ole, mutta potilashuoneessa ei yöllä voi olla ja muutenkin suosittelevat keräävän voimia tulevaan :)
 
Ainakin täällä Päijät-Hämeessä on vauvoilla lääkärintarkastus 2 päivän ikäisenä, jos kaikki ok niin sen jälkeen yleensä pääsee kotiin. Ensisynnyttäjiä kyllä kannustetaan olemaan päivä tai pari kauemmin, katsotaan että imetys ja vauvan hoito lähtee varmasti sujumaan, siellä kun opetetaan navan puhdistusta, kylvetystä ym. Sairaalassa vauva nukkuu "muovikaukalossa" äidin sängyn vieressä, täytyyhän sitä toki öisinkin imettää ja hoitaa. Meillä esikoinen syntyi maanantantaina ja kotiin lähdettiin perjantaina. Sairaalaan mentiin sunnuntai-iltana, yö oltiin miehen kanssa sellaisessa "kammarissa" (parisänky, keinutuoli, tv, oma kylpyhuone ym.), aamulla lähdettiin synnytyssaliin ja tyttö syntyi maanantaina iltapäivällä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: LMK
Jiikoo:

Kiitos tiedoista! :) Päksiin olen menossa synnyttämään joten nämä siis varmasti pätee minuunkin..
 
Oisko joku 60e ? Muistelisin että, ainakin 3 vuotta sitten oli joku tuommoinen summa per päivä.
 
Vuodeosastomaksu on kolmenkympin tienoilla vuorokaudesta, perhehuoneessa tuplahinta. Muita maksuja ei pitäisi tulla (ei siis mitään ekstraa vaikka joutuisi leikkuriin tai muuta).
 
Alle 40€/vrk täällä ja sit tietysti, jos vauva joutuu jostain syystä keskolaan, niin sit niistä vuorokausista myös vauvan osalta maksaa saman kuin äidistäkin.
 
Takaisin
Top