Synnytys

Mua jännittää synnytyksessä ehkä eniten oma jaksaminen sen jälkeen. Olin jotenkin henkisesti varautunut maks 24 tunnin synnytykseen, mutta nyt puolen vuoden sisään kolmella tutulla synnytys on kestänyt noin 48 tuntia. Kiva siinä kahden vuorokauden univelalla alkaa sitten opetella vauvanhoitoa :/ Kai ne hormoonit iskee päälle ja sitä vaan jotenkin jaksaa... Mulle toi valvominen sopii muutenkin huonosti, niin jännittää univelka jo valmiiksi.
 
Jonsku, eikös Taysissa aikalailla pian lykätä synnyttäneet potilashotellin puolelle, jos kaikki on hyvin. Siellähän on sitten hotellimukavuustaso ja saa olla koko perhe yhdessä :) Yksi syy miksi harmittaa, etten asu enää kotiseudulla Tampereella!

Ja univelasta. Onneksi osastolla saa myös varmasti levätä tarpeeksi, on henkilökuntaa ja jos mies pystyy olemaan mahdollisimman paljon läsnä. Käsittääkseni ei mitenkään oletetakaan, että äiti pystyisi heti hoitelemaan! Eihän sektionkaan jää saa edes heti nousta sängystä, eikä nekään vauvat hoidotta jää :) Taitaa enemmän olla siitä kiinni, että osaa/raaskii itse sitten sanoa suoraan, että nyt tarvitsen unta.
 
Suvitus :) Joo se pitää muistaa laittaa kissankokoisin kirjaimin sinne ipana tietokantaan että haluaa hotelliin :) kuulemma nyt on tullu sinne hotelliin lisäpaikkoja :) Joo ehkä se on viisaampi tällai esikoisen kohdalla olla sen aikaa mitä tarvii :) kotona sit ehtii varmaan olemaan :wink
 
Onkos täällä sellasia joilla ois eka tullut sektiolla mutta sen jälkeen synnyttänyt alakautta?

Mulla viime vauva lähti syntymään rytinällä, supistukset alkoi kotona, 1h niitä kuulostelin, puoli tuntia ajettiin sairaalaan. Olin sillon jo 8cm auki joten epiduraalia ei ehditty enää laittaa, vaan spinaali. Vauva ei kuitenkaan laskeutunut, ja tuntien päästä oli pakko alkaa vaan ponnistamaan. 2 tuntia ponnistin ja kivunlievitys oli jo kadonnut, vahva mieslääkäri veti imukupilla kolmeen kertaan niin että hauis tärisi mutta eipä vaan vauva tullut ulos. Kiiresektio sitten ja kaikki hyvin, tyttö olisi vain halunnut tulla naama edellä maailmaan niin eipä mahtunut.

Niin nyt mietityttää että jos vauvan asento on oikea niin ehinkö ees sairaalaan, tai jos taas tuleekin kuitenkin sektio, ja miten mä pääsen sairaalaan kun miehen on varmaan jäätävä esikoista vahtimaan, meenkö vaan taxilla yksin synnyttämään..

Sen voin kertoa että supistukset, ponnistus ja imukuppi ilman kivunlievitystä on kyllä aika hurjaa mutta se kipu ei kestä loputtomiin ja niin sekin unohtuu. Mulle ei tuosta jäänyt kyllä mitään traumaa vaikka sitä on moni taho jälkikäteen kysynyt. Tahtosin kyllä ihan alakautta seuraavan synnyttää..
 
joo ei vissiin saa polikliinisesti ekaa synnyttää.

mä oisin tokassa halunnu, mut vauvan ruumiinlämmön takia piti kärvistellä sairaalassa. ekalla kerralla olin siellä kyllä ihan mielelläänki, perhehuoneessa. lasta on kyllä pitäny hoitaa koko ajan ite, ja kun ite en saa nukuttua sairaalassa, liikaa ääniä, niin se on tosi raskasta synnytyksen päälle. katotaan miten tällä kertaa käy, saanko polikliinisen synnytyksen..oyssissä ei ees voi oululaiset saada perhehuonetta..

Anime: aika rankalta kuulostaa, sympatiat todellakin!! mulla sitten taas vedettiin imukupilla ulos ekassa synnytyksessä, ja oli epiduraali, ja se oli ihan mahtava helpotuksen fiilis ku se vauva vaan tuli ulos kaikkien tuskien jälkeen. että sitä imukuppia en kyllä pelkää yhtään, ei sattunu tai revenny ees pahasti kun vauva siis ihan normiasennossa. ois vaan ottanu sen aiemmin esille ni ois muutamakin trauma vähemmän!!
 
Mitä tarkoittaa poliklinisesti? :D Eka tuli sektiolla ja nyt ois tarkoitus alakautta synnyttää,kun ainakaan vielä ei ole mitään estettä sille ja toiv. ei tulekkaan.

Saako tuolla potilashotellissa hoitoapua jos tarvii? Onko hyötyä muuten jos perhe on kotona ? Maksaako enemmän jos mies ja lapsikin yöpyy? Tällaiset asiat mietityttää.
 
No tämähän on hyvä keskustelu!

Mulla eka synnytys alkoi spontaanilla lapsivesien menolla kotona. Uudenvuoden aattoiltana :D Lapsi oli perätilassa se tiedettiin ja lähdettiin sit hissukseen TYKSiin. Siellä tutkittiin ja käyräiltiin sun muuta. Oli tosi ihana yltavuoron henkilökunta siellä. Satuttiin vaan semmoseen väliin et oli vuoronvaihto menossa ja eka kätilö lähti, hän oli ihan mukava kyllä. Toinen kätilö oli myös mukava. En muista juurikaan muuta kuin et ilokaasuhöyryissäni hihittelin lääkärin tehdessä sisätutkimusta. Lääkäri siis sanoi et hänel on sormi varpaiden välissä ja mua vaan hihitytti et joo niiin on mun pottuvarpeiden välissä \o/ No lapsi oli tulossa jalat mullinmallin, toinen koukussa ja toinen suorana, joten lähettiin alettiin odotteleen leikkuriin pääsyä ja mun piti makoilla siellä sängyllä sitten odottamassa.. Mies ei päässy leikkuriin mukaan ja kätilöparka sai varmaan mustelmat olkapäihinsä kun eivät saaneet epiduraalia laitettua kun makasin niin piti nousta istumaan ja siinä sitten istuttiin suppareiden kanssa ja kymmenkunta kertaa koittivat saada epiduraalin oikeeseen paikkaan ennenku meni ja minä itkua väännän ku tekee kipeetä (se pistäminen) ja roikun kätilön olkapäissä kiinni.. huhheijaa. Sektiolla siis syntyi eka. Nyt mietityttää toki et kuinka mahtaa tän toisen kanssa käydä et meneekö leikkuriin suoraan vai kokeillaanko alakautta vai mikä hommannimi mahtaa olla..

Mun toiveissa kanssa on toi ystävällinen kohtelu ja niin pitkälle mennään luomuna kuin vaan mahdollista. Ei sillee mitään kunnianhimoa tai mitään, mut ajattelisin et lapselle parempi mitä vähemmän ylimääräsiä aineita kehossa on.
 
Nennaemilia, mua naurattaa noi sun ilokaasuhihittelyt :D mä oon varmaan ihan hervoton, jos ilokaasua saan/otan ku oon välillä selvinpäinkin sellainen hihittelijä et miehel menee hermot :P tai sit mulle vaikuttaa se just päinvastoin ja rauhoitun.

Mä toivon ihan älyttömästi kyl et olis mukava henkilökunta!
Ja haluan synnyttää alakautta, paitsi jos vauvan henki vaarantuu. Saa nähdä miten kaikki lutviutuu :)
 
ittellä semmonen olo et vois koittaa synnyttää ilman epiduraalia tai spinaalia, jotenkin kammoan ajatusta et joku tökkii neulalla selkärankaan. toki voi olla että mieli muuttuu vielä monta kertaa :)
 
Joku kysy polikliinista synnytystä, eikös se ole niin, että käy synnyttämässä ja pääsee heti kotiin eikä jää enää yöpymään sairaalaan? :) Useimiten onnistuu vaan uudelleensynnyttäjillä ongelmattoman synnytyksen jälkeen. Ensimmäisen synnytyksen jälkeen kai seurataan pidempään eikä sen takia se voi olla ns. polikliininen.

Mulla on myös sellanen käsitys, että yhden sektion jälkeen ei automaattisesti lähdetä toiseen sektioon, vaan toinen synnytys arvioidaan ihan uutena ja erillisenä tapauksena. Kahden sektion jälkeen kai tehdään kolmannen raskauden ollessa kyseessä automaattisesti sektio?

Korjatkaa jos olen väärässä! En ole itse vielä ikinä synnyttänyt, koulussa muutama vuosi sitten näitä asioita on käsitelty eivätkä ole tuoreimmassa muistissa. :)
 
Juu, polikliinisen synnytyksen jäljeen ollaan vaan muutama tunti seurannassa ja sit kotiin. Sit parin päivän päästä käydään vauvan kanssa lastenlääkärin tarkastettavana Edellytyksenä tosiaan että uudelleensynnyttäjä ja kaikki mennyt mallikkaasti. Itsellä toipuminen ollut sen verran nopeaa, ettei ole tullut mieleenkään jättää vauvaa muiden hoitoon. Väsy on ollut sairaalassa kova, kun ei mullakaan nukkuminen siellä onnistu. Mut hormonit on kyllä iso juttu, kun ei sitä edes niin unta kaipaa :) joka kerta oisin ollut lähdössä kotiin heti kun vaan mahdollista, mut lopulta joku pieni juttu on pitkittänyt osastolla oloa. Ja toisaalta oon ollut tyytyväinen, etten oo heti kotiin lähtenyt, kun "ongelmat" tuleet vasta myöhemmin.
 
Mulla eräs tuttu pääsi TAYS.ista esikoisensa synnytyksen jälkeen samana päivänä kotiin. Sitä muista kuinka monta tuntia sairaalassa kuitenkaan oli.

Ja tuohon selän piikittämis-keskusteluun sen verta että vaikka itse kavahdin ajatusta kyseenomaisesta asiasta, niin siinä vaiheessa kun en enää oikein tiennyt missä olen taikka olenko tajuissani niin enpä juuri pistoa tuntenut. Sen jälkeisen helpotuksen tunteen kylläkin.
 
Mulle ainaki neuvolassa sanottiin, että koska eka synnytys päättyi sektioon ni pääsen/joudun automaattisesti synnytystapa-arvioon ja jos kaikki kunnossa ni ilmeisesti alakautta on mahdollista synnyttää (ainaki ekan) sektion jälkeen :)
 
Minä oon myös käsittänyt et ekan sektion jälkeen voisi synnyttää alateitse mutta toisen jälkeen ei.
Eli juuri niinkun kuukiurustakesään kirjoitit:)
 
Synnytystapa-arvio tulee automaattisesti toisessa raskaudessa jos on edellinen ollut sektiosynnytys. Sen verran minäkin tiiän :D Ja tosiaan kanssa käsitys et ekan sektion jälkeen voi vielä alakautta synnyttää. Tarkoitinkin aikaisemmin sitä, että koskaan ei tiedä mitä tapahtuu että päätyykö tälläkin kertaa sektioon ym.
 
Oikeessa oot nennaemilia, ei voi koskaan tietää mitä käy. Sullakin varmaan selviää enemmän sitten siellä arviossa! Oon itse ihan avoimin mielin synnytyksen suhteen, niin ei tuu sitten pettymyksiä jos tuntuu ettei mikään suju kuten olisin toivonut :)

tietysti mun on paljon helpompi olla tuolla asenteella, kun takana on hyvin sujunut synnytys ja aika pienikokoinen vauva. En siis lainkaan vähättele muiden pelkoja tai toiveita. Mäkin toivoisin ettei tällä kertaa tarvitsisi lähteä leikkuriin istukan käsinirroitukseen, mutta tällä kertaa siihen osaisi paremmin valmistautua henkisesti :) itse toimenpide oli nopea, mutta ei ollut mukavaa maata aamuun asti heräämössä kun mua ei keretty hakea osastolle. Olivat vielä käskeneet miehen kotiin.. :/ sanoinkin miehelleni että tällä kertaa ei suostu menemään. Kyllä hän saa esimerkiksi oleskelutiloissa pitää vauvaa, jos mulla taas kestää!
 
Mulla ei ainakaan sattunut tuo spinaalipuudutus sectiossa yhtään.. en edes muista sitä kunnolla. suunniteltu sectio oli kyseessä. Mutta mieluiten minäkin yritän ilman mitään puudutuksia. Uskoisin, että toipuminen käy myös nopeampaa ja maito nousee nopeampaa jos ei tarvitse/kerkeä mitään kivunlievitystä saamaan.korjatkaa jos oon väärässä. En tiedä onko annostus sitten alatiesynnytyksessä pienmpi verrattuna sectioon tuossa spinaalissa? Inhottavaa olisi jos ei pystyisi jalkoja liikuttamaan.
 
Mun vauva lopetti liikkumisen kohdussa jo pelkän hammaslääkärin paikallispuudutteen takia. Mitä olisi käynyt synnytyksessä, jos olisin ottanut puudutteen? Synnytys vaatii kuitenkin aktiivisuutta myös vauvalta.
 
Juu annostus spinaalissa on eri, jos aikoo synnyttää ja jos tulee keisarinleikkaus. Mulle annettiin aluksi se normaaliannos, joka ihanasti vei kivun pois ja se laittaminenkaan ei sattunut. Sitten kun tulikin sektio niin humautettiin sellainen annos etten tosiaan jalkojanikaan tuntenut moneen tuntiin.
 
Takaisin
Top