Synnytys

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lilyee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Isabella: älä suotta pelkää sectiota. Se on vaan yksi tapa synnyttää. Kyllä, on totta, että maha avataan ja kohtu kans, mutta ne ommellaan takaisin kiinni monessa kerroksessa. Periaatteessa, jos sectiosta on kulunut yli vuosi, voi synnyttää normaalisti alakauttakin, jos vaan lantio on tarpeeksi tilava (eli sectiosta päädytty esim. Äidin väsymyksen vuoksi). Toisilla arpea tulee enemmän, toisilla vähemmän, on tosi yksilöllistä. Toisilla ei edes huomaa ihoarpea lukuunottamatta, että mahassa on käyty, toisilla taas tulee hieman kiinnikkeitä. Ne ei ole vaarallisia. Mulla itsellä menee enemmänkin niin päin, että tavallinen synnytys jännittää (ei ehkä kuitenkaan pelota) koska siitä en tiedä muuta kuin kaverien kertomukset. Sectiosta kulun osaan ulkoa, kun niissä usein olen mukana.

Tärkeintähän on kuitenkin saada lapsi ehjänä ja hyvinvoivana maailmaan, tavalla tai toisella :)
 
Niin ja ei, tarkoitukseni ei ollut vähätellä pelkoasi sectiota kohtaan, vaan toivottavasti hälventää pelkoasi edes vähän :) Työn myötä niistä on vaan tullut itselle ihan luonnollinen synnytystapa, kun aika paljon niitä tehdään. Omat riskinsä on molemmissa niin alatiesynnytyksessä kuin sectiossakin.
 
Ensimmäinen synnytys käynnistettiin rv 42+2 supistukset olivat rajuja, epiduraali epäonnistui mutta sain sitten spinaalin joka antoi hetken helpotuksen. :) Noh.. pienokainen ei suostunut tulemaan vaikka sain kaikkia mahdollisia "kiihdyttäjiä" ja kalvotkin puhkaisitiin.. 8h olin synnytyssalissa mielettömissä kivuissa ja sitten lopulta lääkäri katsoi ultraäänellä, kun edistystä ei tapahtunut. Vauvalla oli napanuora kiertynyt kaulanympäri ja kasvot olivat kattoon päin. Eli ei päässyt sukeltamaan ulos alateitse joten minut leikattiin. Toivon, että elokuussa pienokainen syntyy alateitse ja kaikki menee hyvin, ja että toipuminenkin olisi nopeampaa kuin leikkauksesta toipuminen. :) tsemppiä kaikille odotukseen ja tuleviin koitoksiin! :)
 
Mä oon jo nyt ruvennut pohtimaan vaihtoehtoja ja mä kyllä haluaisin sektion. On niin kova huoli toisen vauvan hyvinvoinnista jos normaalisti synnyttäisi. Kuinkakohan helposti saa sektion, kun kuitenkin identtisiä kaksosista kyse?
 
Kuopus, ymmärrän täysin, että ajatuksesi on kääntynyt sektioon, kun kyseessä identtiset kaksoset. Oman kokemukseni pohjalta monisikiöraskaudet päätyvät usein kuitenkin hätäsektioon, kun yritetään synnyttää alateitse. Niin rauhoittavampaa olisi mennä suunniteltuun sektioon, tämä on vain minun mielipiteeni. Ja onhan tuo monisikiöraskaus hyvä syy saada sektio, että uskonpa että onnistuu, jos aiot pitää pääsi, vaikka lääkärit olisivatkin eri mieltä :) koska nuita sektioita tehdään myös synnytyspelon vuoksi...

Zanzibar, meillä on suuri näkemysero sektion suhteen:) Minulla on synnytykseen - sektioon kätilökanta. Ja sinun kirjoituksestasi huokuu mielestäni sektio -myönteisyys. Mutta omat näkemykseni perustuu esimerkiksi vastasyntyneiden osaston mammoihin, siellä näkee selvän eron, kuka on synnyttänyt alateitse ja kuka sektiolla. Tavallisimmin äidit jotka on synnyttäneet alateitse touhuaa huoneessaan, käy suihkussa ja hoitaa lastaan ym. Ja sektioäidit tyypillisesti makaavat kivuliaana sängyssä ja tuskin saavat itse nostettua vauva syliinsä, saatika sitten touhuamaan normaaliin tapaan. Mielipiteeni ei toki perustu vain tähän näkökulmaan, mutta on yksi asia miks suosion mieluiten luonnollista syntymää. Mutta kaikki saavat ajatella miten haluaa, mutta minä olen luonnollisen syntymän puolesta puhuja ;)

En suinkaan väheksy synnytyspelkoa, vaan se on myös yksi peruste sille, että valitaan sektio synnytystavaksi. Jos synnytyspelko on kovin voimakasta, se lamaannuttaa synnyttäjän ja synnytys ei etene säännöllisesti, eli ihan tosissaan otettava asia! Mutta tietenkin toivoisi että pelosta pääsisi irti ja voisi synnyttää alateitse. Ja tietenkin pitää muistaa, että kaikilla synnytykseen liittyen liittyy ainakin jonkinlaisia pelkoja/huolia, joka on aivan luonnollista, eikä vaikuta synnytykseen negatiivisesti. Mutta tärkeää on tiedostaa, milloin pelko on jo haittaavaa, jolloin puhutaan synnytyspelosta ongelmana.
 
Isabella, lähinnä tarkoitukseni oli rauhoitella sectiopelkoista kanssasisarta, ei niinkään kannustaa valitsemaan sectiota. Itse olen myös luonnollisen synnytyksen kannattaja, vaikka saatoitkin saada kirjoituksestani toisen käsityksen. Olen vain huomannut, että äidit ovat usein pettyneitä, jopa hieman masentuneita, jouduttuaan sektioon esim. pysähtyneen synnytyksen takia ja saattavat olla hyvinkin peloissaan leikkaussalissa. Lähinnä kai he ovat pettyneitä siihen etteivät kyenneetkään synnyttämään luonnollista reittiä vaikka siihen oli koko raskausaikana tsempattu. Sen vuoksi koenkin, että sectio on vain yksi synnytystapa, ei häpeä. Ja jokaisenhan kuitenkin kannattaa käydä mielessään myös sectiovaihtoehto, sillä siihen voidaan päätyä melkoisessa kiireessä kesken alatiesynnytyksen ja jos se ei ole käynyt aiemmin mielessäkään niin voi olla melko järkytys äidille... Enkä missään nimessä halua uskotella section olevan helppo ja kivuton vaihtoehto, sen kipu ja haavakomplikaatiot saattavat olla huomattavia ja pitkäaikaisia. Iso leikkaus kuitenkin on kyseessä. Turha sectiota on kuitenkaan pelätä ja alatiesynnytystä suosittelen kaikille, jos sille ei mitään estettä ole. Sitä toivon myös omalle kohdalle.
 
Zanzibar, aa ok, ehkä yliammuin sinun kirjoitusta mielessäni :) Mikä ei sinänsä yhtään uuttaa, nimittäin tää mun äkkipikaisuus ja asioiden yliammunta on vaan korostunut raskauden myötä ;) Joo olen samaa, mieltä, että sektioon tulee myös valmistautua, koska se voi olla edessä kaikilla. Pelkään, että jos joudun sektioon, syyttelen itseäni ja pitäisin itseäni huonompana äitinä. Olen vaan niin kauan haaveillut, että saan synnyttää, koska minun kohdallani synnytys on ajatuksissani osa äitiyttä. Mutta kyllä se sektioon valmistautuminen on hankalaa! Vaikea yrittää uskotella itelle, että ei se huonommaksi tee, vaikka sektioon joutuu. Tietenkin vauvan paras on tärkeintä, ja sen kautta on helpoin hyväksyä omalla kohdalla sektio. Toivon nyt kuitenkin, että istukka nousee ylemmäs, niin sais edes mahdollisuuden yrittää alateitse.

Mulle on vaan tullu yleensä ottaen "kaikkien" nykypäivän tulevien synnyttävien puheiden perusteella käsitys, että
-synnytystä ei pidetä enää luonnollisena
-useat haluaisivat sektioon, vaikka siihen ei olisi lääketieteellistä syytä. Sektiomyönteisyys on mielestäni kasvanut.
-kivusta on ikään kuin vieraannuttu, "en tahdo tuntea synnytyskipua, kaikki mahdolliset puudutteet tänne", ikään kuin ei käsitetä, että synnytyskipu kuuluu asiaan. (Tietenkin on myös kipua, joka ei edistä synnytystä, jolloin kivunhoitoa tärkeää!)
-äideiltä kadonnut oma hallinta ja ymmärrys kehoaan kohtaan. Synnytyssaliin tullaan makaamaan sängylle ja sanotaan henkilökunnalle, että ottakaa se pois, eli ns. Passiivinen synnyttäjä. Miksi ei haluta olla itse aktiivinen synnyttäjä?
-hyvä on miettiä myös kuukautiskivut merkitystä: kuukautiskivut valmistavat naista tulevaan synnytykseen
- miksi suositus olisi synnyttää alateitse, jos sektio olisi turvallisempi?

Myönnän että aika kärkkäitä mielipiteitä, mutta tarkoituksella valitsin ääriesimerkit. Korostan edelleen, että nämä ovat minun mielipiteitäni, tarkoitus ei ole loukata ketään, vaan herättää ajatuksia synnytystä kohtaan. Toivottavasti positiivisia :)
 
Isabella:älä pelkää sectioo Tammikuussa synnytin toisen sectiolla (eka synty rajun raskausmyrkytyksen takia rv34 toinen rv 39 virheasennon takia liian iso kääntymään ja etuseinäistukan takia ei kääntö yritykseen lähetty),jotkut sanoo sectiolla pääsee helpolla,mut toipuminen kestää kauemmin kuten mulla tällä kertaa ja tilannetta ei helpottanu lonkkien limapussitulehdus,mut kroppa ollu todella rajussa koetuksessa toinen sai alkunsa 3,5kk eskarin syntymästä. Ja jokainen paranee omaan tahtiinsa.
 
Isabella olen kanssasi ehdottoman samaa mieltä siitä, etteivät monetkaan ole ajatelleet että sectio on kuitenkin iso leikkaus ja siitä toipuminen vie viikkoja. Siinä kun yrittää lasta hoitaa samalla niin on voimat ja jaksaminen kyllä kortilla. Mielestäni synnytyspelon takia tehdään edelleen liikaa sectioita. Vaikka todellinen sype onkin lamauttava ja pätevä section indikaatio. Monilla vaan on se käsitys, että sectio on nips,naps ja ollaan taas samassa kunnossa kuin ennen raskautta... Ja ehdottoman parempi vaihtoehto on alatiesynnytys, jos sille ei ole lääketieteellistä estettä :)

Toivotaan, että saat kokea haluamasi alatiesynnytyksen. Äläkä suotta ole pettynyt, jos joudut sectioon. Siihen on silloin syy ja olet ihan yhtä hyvä äiti siitä huolimatta. Se on kuitenkin viimekädessä joskus perusteltu tapa synnyttää.

Ps. Mulla on kans havaittavissa jo ennestään melko kipakan luonteeni kipakoitumista entisestään. Ja kiihtyminen nollasta sataan on nopeutunut huomattavasti. On siinä kotona jaksamista :D
 
Pakko tulla tänne höpöttelee synnytyksestä :) Rakenneultrassa nyt selviää onko istukka noussu, että onko sen puolesta estettä alatiesynnytykselle. Mutta uskon vahvasti, että se on noussut, ainakin haaveilen :)

Ite haaveilen luonnonmukaisesta synnytyksestä, uskon että kun keho saa ite käynnistää synnytyksen, niin avautuminenkin on paljon kivutompaa, ja niinhän se onkin. En siis halua mitään kalvojen puhkaisua tai käynnistystä, JOS vauvan tilanne ei sitä vaadi. Varsinkin nämä meidän yliopistolliset sairaalat ovat hyvin medicalisoituneita, ja puuttuvat luonnolliseen synnyttämiseen helposti, vaikka vauvalla olisikin kaikki hyvin. Koska synnytyskin pitäisi hoitaa heidän mielestään mahdollisimman tehokkaasti ja nopeaa. ...ja tuolloin niitä ongelmia usein tuleekin, ihan toimenpiteistä johtuvia.

Muistakaa äidit, että synnytyksessä on tärkeintä luottaminen omaan kehoon ja oma motivaatio synnytystä kohtaan. Ihan liian paljon tuodaan esiin vain niitä kauhukertomuksia ja negatiivisia puolia synnytyksestä. Synnytykseen voi valmistua jo pitkin raskausaikaa ja kerätä itselleen valmiuksia synnytykseen :) Hassua, että jo nyt hehkutan synnytyksestä vaikka vasta puoliväli menossa, mutta siihen tämä raskaus tulee päättymään ja vauvan kanssa elo alkaa kohdun ulkopuolella. :Heartpink
 
Toisaalta voi ajatella myös niin, että ollaan jo puolivälissä.
Jos ajattelee aikaa taaksepäin siihen asti kun raskaus alko ja miettii että saman verran on aikaa synnytyksen, mut vaan eteenpäin. Ei se sillon niin kauheen pitkältä ajalta enää tunnukaan.
Mä en itte ihan vielä oo puolivälissä. Joka tapauksessa musta tuntuu, että tää toinen raskaus tuntuu menevän paljon nopeemmin eteen päin kun edellinen. :)
 
Ensimmäistä lastani odottaessa minulla oli synnytykselle yksi toive, kunpa saisin kokea alatiesynnytyksen. Toivoin myös salaa, että voisin kokea lääkkeettömän synnytyksen. Mielikuvissani otin kivun vastaan omilla liikkeillä ja lempeällä vedellä. Vauvaa ei kuitenkaan kuulunut. Yliaikaisultrassa todettiin, että vauvani on iso, mikä ei ollut ihme, olihan isänsäkin kaksimetrinen. Alkoi kuitenkin hirvittämään, kun katselin vauvan laskettuja mittoja, päänympärys oli ultralla mitattu 37cm.

Jouduin käynnistykseen 42 viikon tullessa täyteen. Vauva ei siitä huolimatta ollut valmis vielä maailmaan. Kaksi päivää siinä meni käynnistellessä, pari yötä valvoessa, kunnes vihdoin kalvot päätettiin puhkaista ja suoneeni laitettiin oksitosiinitippaa. Myöhään lauantai-iltana minut vietiin synnytyssaliin. Istuin luottavaisesti jumppapallon päälle ja hyräilin omissa maailmoissani. Supistukset kovenivat. Olin päättänyt, että selviän ilokaasulla. Kun yö kääntyi aamuun, supistukset olivat kovia, mattomaisia. Ei armoa. Seitsemältä aamulla kätilö sanoi, että hienoa, 4cm auki. Voi helvetti. En tuntenut supistuksien välillä helpotusta. Oli vain kipua. Vauva oli virheellisessä asennossa, mutta kätilö oli luottavainen, että hän vielä kääntyisi.

Sunnuntaipäivä on mielessäni yhtä sumua ja kipua. Makasin sängyllä kipu aalloissa. Minulle laitettiin epiduraali, joka ei kuitenkaan jostain syystä toiminut. Kivut olivat ja pysyivät, myös vauva pysyi virheasennossa, eikä laskeutunut. Synnytys oli jämähtänyt johonkin 8-9cm tiennoille. Iltaa kohden minulle nousi korkea kuume. Sain jotain lääkettä, mutta kipu ja kylmä, eivät lähteneet. Pyysin peittoa, mutta viereeni tuotiin tuuletin viilentämään tärisevää kehoani.
Jossain vaiheessa minua pyydettiin ponnistamaan. Ponnistin, mutta vauva oli ja pysyi virheasennossa ja liian ylhäällä. Tämän jälkeen lääkäri oli tehnyt päätöksen leikkauksesta. Oli kirkkaita valoja ja sali täynnä vieraita ihmisiä. En tiedä, mistä mikäkin johtui, mutta tunsin myös leikkauksessa sellaista kipua, mitä ei olisi kuulunut tuntea. Lääkäri mietti nukutusta, mutta en halunnut, koska nyt vihdoin olin kohtaamassa pikkuiseni.

Vähän ennen puoltayötä, sunnuntai-iltana 23h kestäneen synnytyksen jälkeen kuului ihastuttava itku ja vierelleni nostettiin mustelmainen pieni ihminen. Pituutta tuolla pienellä ihmeellä oli 56cm, painoa 4200g ja päänympärys oli 38cm.

Vauva oli helppohoitoinen, mutta pitkä ja traumaattinen synnytys piti minusta henkistä niskalenkkiä vielä useiden kuukausien ajan. Synnytyksen jälkeen en pystynyt nukkumaan. Kun yritin ummistaa silmäni, näin välähdyksen omaisia kuvia synnytyksestä ja niistä kipuaalloista. Koko synnytys oli sumua, enkä edelleenkään muista tapahtumia sunnuntaipäivästä tai –illasta kovinkaan selkeästi, mutta synnytyksen jälkeisinä kuukausina näin noita välähdyksiä aina yrittäessäni nukkua.

Alku-ajat olivat täynnä itkua ja ahdistusta. Suuresti jo ennakkoon odotettu ja rakastettu pieni ihminen tuntuikin maailmaan tultuaan täysin vieraalta. En myöskään tunnistanut itseäni. Mietin useasti, mikä tämä kauhea painajainen on, kuka minä olen ja miten ikinä oppisin tuota vauvaa rakastamaan. Tilannetta vaikeutti se, että asuimme tuolloin vieraassa maassa, kaukana kotoa ja tukiverkosta. Minulla ei myöskään ollut voimavaroja hakeutua vieraassa maassa terapiaan tai muun intensiivisemmän avun piiriin, hyvä kun suomeksi jaksoi jotain jutella. Paikallinen kulttuuri oli aurinkoinen ja positiivinen. Kaikki kohtaamani äidit olivat kokeneet ihanan, täydellisen synnytyksen ja elivät vaalean pehmeää symbioosivaihetta vauvojensa kanssa. Tätä kiiltokuvaa vasten oma maailma näytti entistä synkemmältä. Tuntui pelottavalta, koska en ollut aiemmin kokenut särkynyttä mieltä.

Vähitellen, jossain puolen vuoden jälkeen, kun lopettelin imetystä, aloin saada omaa mieltä ja ajatuksia takaisin. Huomasin orastavasti vahvistuvan rakkauden ja kiintymyksen. Nykyään en voi tietääkään suurempaa rakkauden kohdetta kuin oman pienen kasvavan lapseni. Vaikka maailmani alkutraumojen jälkeen eheytyi ja löysin ihanan rakkauden, saavat synnytys ja ensimmäiset kuukaudet minut yhä itkemään. Pitkän aikaa koin epäonnistuneeni täysin. Takaraivossa kaikuivat kaikki yleiset mielipiteet, joita monesti kuulee synnytyksiin liitettävän. Minä en onnistunut ottamaan kipua vastaan oikealla tavalla, en saanut, enkä osannut olla aktiivinen, minun kehoni ei toiminut, minä en toiminut. Ei riittänyt, etten onnistunut saattamaan lastani maailmaan lempeästi ja luonnonmukaisesti. Tämän lisäksi mieleni meni rikki, enkä osannut lastani heti rakastaa.

Nyt kun tästä kaikesta on jo yli 4 vuotta aikaa, ymmärrän jo järjellä, että olen onnistunut täydellisesti. Sain maailmaan terveen ihanan lapsen. Synkästä ajasta huolimatta, löysin rakkauden ja valon takaisin maailmaani. Silti välillä itken itsekseni synnytystä ja sitä, miten saatoinkaan niiden ensimmäisten kuukausien ajan toivoa, että lapseni vietäisiin minulta pois.

Vaikka oma kokemukseni oli rankka, uskon ja luotan kuitenkin siihen, että suurin osa maailman synnytyksistä on onnistuneita, aktiivisia ja kivut eteenpäinvieviä. Uskon, että myös minulla on vielä mahdollisuudet kokea eheämpi synnytys tapahtui se alakautta tai leikkaussalin turvin.

Nyt asumme Suomessa ja lähellä on turvapiiri. Osaan myös jo ennakkoon odottaa mahdollista uutta synnytyksen jälkeistä masennusta. Jos se tie on taas edessäni, osaan hakea siihen apua. Minua kantaa myös kokemus ja varmuus siitä, että kyllä se rakkaus sieltä roihahtaa – ennemmin tai myöhemmin.
 
Toi viimenen lause oli varmaankin tärkein. En voi verrata omia kokemuksiani tohon tarinaan, mutta samaistun tohon tunteeseen kun kokee ettei rakasta omaa lastaan. Mulla kesti myös hetki ennen kun ne tunteet löyty. En nyt rupee sitä sen enempää tässä puimaan. Se rakkaus kuitenkin sieltä tuli ja isona :Heartpink Nyt sitä tunnetta ei voi edes verrata mihinkään muuhun. Toki rakastan äitiä, isää ja siskoja ja tietenkin aviomiestä, mutta oma lapsi on jotain ihan muuta. Se sana rakkaus saa ihan uuden merkityksen kun miettii sitä tunnetta omaa lasta kohtaan.

Eli niin kun sanoit Sinitähti, kyllä se rakkaus sieltä roihahtaa – ennemmin tai myöhemmin.
 
Uskon, että aika moni voi aluksi tuntea oman vauvansa vieraaksi - olipa synnytys ollut minkälainen tahansa. Itseäni ainakin suuresti tällä kertaa auttaa tieto ja kokemus siitä, kuinka rakkaus lopulta voittaa ja vie mennessään.

Toivon teille kaikille ainutlaatuista synnytyskokemusta. Jokaisella meillä se on omanlaisensa, eikä niitä ole tarpeen vertailla tai asettaa kipuasteikolla riviin. Synnytys itsessään on niin iso ja ihmeellinen kokemus, että menipä se niin tai näin, se jättää meihin kaikkiin vahvat tunteet ja muistot. Syntyipä lapsemme auton takapenkille syöksynä, suunnitellusti leikkaussaliin tai lempeästi synnytysammeeseen - kaikki yhtä - maailman suurinta ihmettä.

Itselläni on aika pelkopolille ja synnytyksen suunnitteluun. Tälläkin kertaa vauva on todennäköisesti iso, sillä geenit on samat. Toivon kuitenkin, että synnytys lähtisi tällä kertaa itsestään käyntiin, eikä tarvittaisi hormonaalista avustusta.Jotenkin uskon, että oman kehon synnyttämät supistukset olisivat jotenkin hallittavampia. Jos synnytys ei myöskään tällä kertaa itsellään käynnisty, toivon suunnniteltua sektiota.
 
Tuo rakkaus omaa lasta kohtaan todellakin muuttaa käsityksen koko sanaa kohtaan. Mulla se rakkaus syttyi melko heti, jos nyt ei ihan synnytyssalissa vielä, mutta seuraavana päivänä osastolla olin jo ihan myyty. Kyllä se tulee kaikille, jossain vaiheessa.
Mä en vielä ole jaksanut kauheesti ajatella koko synnytystä. Toivoisin tietenkin, että tän toisen kohdalla menis kaikki vähintään yhtä hyvin ja mielellään pikkuisen rivakammin. Esikoisen synnytys meni aikalailla just niin, kuin kaikissa opuksissa keskimääräinen ensi synnytys menee. Kestoksi on merkattu 10h, vaikka kyllä mä supistuksia kotona laskeskelin ja kellottelin 14h ennen sairaalaan lähtöä. Kotonakin ne olivat kahta noin 20 minuutin väliä lukuunottamatta muuten koko ajan 10-4 minuutin välein.

Menkää kaikki avoimin mielin synnyttämään, se on kaikista paras neuvo, minkä voi antaa :)
 
Millaisia ajatuksia on nyt muilla synnytyksestä, kun siihen ei enää ole paljoa aikaa (nyt se voi alkaa milloin vain).?

Täällä kipu ei niinkään pelota, kun kipukynnys on korkea, järkyttävän kivuliaitten kuukautisten takia (ilman särkylääkettä, pyörien lattialla itkeskellen ja kirkuen kivusta)..
Jännitän eniten sitä, miten kestän sen jännityksen.. Kova jännitys aiheuttaa minulle rytmihäiriöitä, niin pelkään että siinä tulee sydänkohtaus, kun olisi aika toimia! :D onko muita joilla on rytmihäiriöitä elämässään seurana?
Pitäisi alkaa jo valmistelemaan kaikkea, kun tosiaan ei sitä tiedä milloin sitä synnytys alkaa.. Pinnasänkykin on vielä kunnostamatta.. Onneksi kaikki tarpeellinen muuten jo löytyy, jos lapsi päättää jo aiemmin tulla maailmaan..
Huhhuijaa, miten pitkällä tämä raskaus jo onkin! :D H-hetkeen ei ole enää kuin kivenheitto!
 
Mulla ei yhtään pelota synnytys. Odotan vaan niin innolla sitä hetkeä ku saan sen lapsen syliini <3 oon yrittänyt olla lukematta "kauhutarinoita" synnytyksestä, koska vaiks se kuin sattuis tai mitä tahansa, se silti tuo maailman parhaimman palkan ja menee omalla painollaan. :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Jokaisen synnytys on ainutlaatuinen! :) itse olen kuullut kavereilta kaikenlaisia kauhutarinoita, mutta en kyllä ole herauttanut korvaani siitä..
 
Mulla ei ole ajatuksia. Pelkäsin synnytystä jo ennen raskautta, vaikka en edes ole kuullut mitään kauhutarinoita tai lueskellut niitä netistä. Oon vaan aina pelännyt sitä, se tuntuu musta jotenkin niin..käsittämättömältä koko homma. Mulla on ehkä hieman taipumusta etukäteen murehtimiseen. Mainitsin synnytyspelostani ekassa neuvolassa ja ne sanoi että tarpeen vaatiessa voisi päästä pelkopolille ja mainitsivat ohimennen, että nykyään voi saada myös suunnitellun sektion. En ollenkaan tajua, että miten sen sektion pitäisi pelottaa mua jotenkin vähemmän, pikemminkin ajatus siitä ahdistaa mua vielä enemmän.

Valitsin sitten taktiikaksi sen, että en ajattele koko asiaa ennen kun on pakko. Eli varmaan sitten kun se synnytys käynnistyy. Jos joku alkaa puhua siitä, niin käsken olla hiljaa tai liukenen paikalta. Voi olla että kadun tätä vielä, mutta tuntuu nyt parhaalta ratkaisulta tällä hetkellä. Ja oon kyllä ennenkin jotain pelottavia asioita kohdannut tällä mun välttely taktiikalla. Sitten kun on tilanne päällä, niin usein ei ehdi enää keskittyä siihen pelkäämiseen :D
 
Takaisin
Top