Synnytys ja imetys

Mulla viimeisin alko supistelulla illalla (klo21) ja tajusin vasta puolenyön aikaan että taitaa olla lähtö käsillä :)
 
Ootteko te jo Ngale tavanneet oman doulanne? Jos semmosen haluais nii pitäis varmaan iteki kohta pistää töpinäksi...

Mulla on herkkä vatsa ja saan aina välillä semmosia kunnon vatsakramppeja, jotka puskee tuskanhien pintaan. Ne vois olla ehkä lähin vertauskohta mihin niitä kipeitä supistuksia vois alkuun verrata. Tietenki ne siitä sitten vaan voimistuu koko ajan.

Tuli muuten tänään melkeen paniikki(?!) kun olin äippäpolilla käymässä ja siinä on synnyttäjien vastaanotto samassa. Ekaa kertaa tän raskauden aikana tajusin ihan oikeasti, että meille on a.) tulossa uus vauva b.) se pitää synnyttääki :D Esikoisen synnytyksestä jäi pääosin positiiviset ja ihanat muistot, mutta kyllä niitä tunteita tulvi melko voimalla pintaan ku ei tänään ollu ees mies mukana. Sinänsä varmaan ihan hyvä, että tulee nyt ennen synnytystä käytyä vielä tutustumiskierroksellakin (esikoinen syntyi oys:ssa, tää on nyt khks:ssa) synnärillä niin voi vähän tunnetasollakin varautua tulevaan :)
 
Poodle, ei olla vielä. Kaks viikkoa sit soitettiin ja neku on vapaaehtosia, ni niille annetaan pari viikkoa aikaa pohtia kuka on valmis sitoutumaan mihinki asiakkaaseen. Meillä haastetta tuo se, kun La on jouluaattona ni voidaan joutua ottaa muutamaki doula, jotta voivat tarvittaessa vaihdella vuoroja. Maksullinen doula tietty päivystäis koska vaan, mut ei oo ihan sellasia rahoja.
 
Pitääpä itekin tehä piakkoin päätös, että halutaanko vai eikö haluta doulaa pyytää :) Varmasti just tää joulukuu yleensä ottaen on vähä haastava, varsinkin jos la on ihan siinä joulupyhinä :/
 
Tuli eilen käytyä neuvolassa ja kun oltiin sf mitta otettu joka olisi kuukaudessa muka kasvanut vain sentin niin kokeiltiin vielä ettei ole lähtenyt kääntymään (ollut jo pitkään raivotarjonnassa mutta kova jumppaaja), vaikkakin kyllä itse tunnen aika hyvin liikkeistä miten päin siellä ollaan mutta kun ovat välillä vähän eripaikoissa alkanut tuntumaan niin olin hiukan epävarma. Siinä sitten todettiin että päähän onkin jo pudonnut lantioon ja kiinnittynytkin. Hiukan siinä tuli sisälle olo että tässä ei oikeasti enää ole pitkästi matkaa kun vauva onkin jo sylissä. :dummy:

Viikkoja siis 32+1 että hiukan ainakin saisi vielä olla sisällä turvassa. Tainnut alkaa harjoitussupistukset valmistelemaan niitä kun aikalailla on. =) Paino arvio on onneksi kahden viikon päästä niin saa vähän tietää että ollaanko jo turvallisilla mitoilla. =)
 
Onko kukaan miettinyt polikliinistä synnytystä? Mua ei ainakaan kiinnosta yhtään olla sairaalassa sen pidempään kuin välttämätön pakko! Jos vaan kaikki menee hyvin synnytyksessä ja vauvalla kaikki hyvin niin olisin ihan valmis kotiin lähtemään mahd.nopeasti synnytyksen jälkeen... Ennemmin käyn sitten vauvaa näyttämässä synnärillä vaikka joka päivä jos niin haluavat:)
 
Minä oon miettiny ja tokan kohdalla kans oli toiveisiin kirjattuna. Tokan kans jouduttiin yks yö olemaan sairaalassa, syntyi iltapäivällä. Jos aamusta ois syntyny, niin ois saattanu jopa samana päivänä päästä kotiin. Taitaa jokaisen sairaalan sivulla olla tiedot, et millä kriteereillä voidaan kotiuttaa mahdollisimman aikaisin. Kyllä mä mahdollisimman nopsaan haluisin kotiin lepäämään ja palautumaan synnytyksestä, sairaalassa kun ei edes syöminen onnistu, nukkumisesta puhumattakaan... Saapahan nähdä miten käy omalla kohdalla :)
 
Kirjauduttiin sairaalaan siis muksun syntymäpäivänä n.13 aikaan ja sit seuraavana päivänä päästiin aamusta pois kun lastenlääkäri oli vauvan tsekannu. Kolmen vuorokauden iässä piti käyttää uudestaan sairaalalla lastenlääkärin tarkastuksessa. Vauvan piti olla pissiny ja imetyksen piti olla lähtenyt käyntiin, eli siis vaikka maito ei ollut noussut, niin vauvan piti kuitenkin lussuttaa rintaa. En muista oliko muuta, tietenkään keltasuutta ei saanu olla ja tarkat ohjeet annettiin, sekä kehotettiin soittelemaan jos jtn tulee :)
 
Luulisi että uudelleen synnyttäjänä pääsisi suht nopeasti muutenkin pois... Ainut mikä itseä mietityttää kun meidän viimeisin kellastu ja oli sitten kotona valohoidossa 3pv. Nytkin katsotaan vastanaineet ensikuussa, että onko niissä jotain mikä aiheuttaa keltaisuutta. Pitääpä tästäkin jutella neuvolassa ensikuussa, että jos se vois sen kirjaa koneelle mun tietoihin:)

Oi että kun olisi niin ihanan saada pikkunen syliin:Heartred
 
Äh kariutui sitten se haave hyvin nopeasti:sad001 kävin synnärin sivuilta katsomassa ja kiitos tämän radin niin kyllä ne meitä pidempään pitää tarkkailussa:/
 
Mietinkin että ainaki tääll sanottu että radin takia osastolla oltava se 2vuorokautta ainakin.
Mutta en oo ennem kuullu termiä polikliininen synnytys. Mitä se tarkoittaa?
 
Muokattu viimeksi:
Edellisen kanssa olin tosiaan sen 2 päivää vaikka sen sokereissa ei ollut mitään... No niin ollaan sitten nytkin:sad001

Se tarkoittaa sitä että tarkkailevat 6-12 h ja lastenlääkäri tarkastaa vaavin ja kotiin. Sitten muutaman päivän päästä pitää käydä uudelleen näytillä...
 
Sappura: ai siellä on jo pikkuinen kiinnittynyt! :eek: siellä on sitten jännät ajat edessä, milloin lähtee syntymään :) toivottavasti nyt kuitenkin jokusen viikon malttaisi pysytellä massussa :)
 
Mulle diabeteshoitaja sano että yksi vuorokausi tarkkaillaan radivauvaa, jos siis mitään ei ilmene.... Helsingissä. Vihaan sitä osastolla oloa :|
 
Catherine niin minäkin! Siksi mä haluankin siltä pika pikaa pois!vauvan ehdoilla tietenkin:)
 
Itse taas varmaan ihan mielellään sen 2vrk osastolla :) tosin esikoisenki kohdalla aloin olla malttamaton pääsee kotiin siin kohtaa mutta sit tytön 2vrk sokeri oli liian alhainen niin siirty seuraavaan päivään lähtö ku piti saada kolme hyvää arvoa.
 
Sappura: ai siellä on jo pikkuinen kiinnittynyt! :eek: siellä on sitten jännät ajat edessä, milloin lähtee syntymään :) toivottavasti nyt kuitenkin jokusen viikon malttaisi pysytellä massussa :)

Juu näin oli käynyt. Mulla onkin ollut supistuksia tosi paljon että helpoimpana päivänä tullut noin 2 kpl tunnissa päivän ajan mutta sit pahimpina ollut 5-10 min välein päivän ajan. Ei ollut edellisessä lääkärissä (27+0) tehnyt vielä mitään ja kahden viikon päästä uusi lääkäri missä sitten saa tietää onko jotain tapahtunut.

Toivon myös että pysyttäisiin hetki vaikkakin olen itse synty viikolla 33 ilman ongelmia niin eiköhän se tänä päivänä ole vielä riskittömämpää kun on kehittyneemmät laitteet jne. Mutta eiköhän se siellä kuitenkin hetken pysy. Kolme kiloa kun saataisiin rikki niin olisin tyytyväinen. Hikkaa on onneksi ollut paljon ja käsiä imeskelty eli pitäisi hengityksen kehittyvän hyvin. =) Eikö se luoja sen valmistele tähän ja synny kun valmiiksi kokee. :wink Mutta kyllä sitä silti hieman alkoi jännittää että tässä tosiaan ollaan viimeisillä metreillä. :nailbiting:
 
Ite oottelen sitä 35 viikon rajapyykkiä, kun käynnistynyttä synnytystä ei enää esteltäs. Jotenkin helpottava ajatus, ettei siihen ole enää kun nelisen viikkoa, mut toisaalta se taas hirvittää :D
 
Mä olen harkinnut tuota polikliinistä synnytystä. Sairaalassa ei pysty nukkumaan jos kolme äitiä samassa huoneessa vauvoineen, niin ei nukkuminen minulta onnistu.
 
Takaisin
Top