Synnytyksestä toipuminen

Täytyy kyllä sanoa, että tällä kerralla synnytys ja sen jälkeinen aika on ollut vielä helpompaa kuin esikoisesta. Ajattelin ettei helpommalla voisi päästä, mutta näköjään voi. En revennyt yhtään ja synnytyksen jälkeen tyyliin heti suihkuun ja muutenkin normaali olo. Nyt on kulunut viikko, eikä oikeestaan mitään muuta ole kuin, että esikoisen nostelu aiheuttaa pientä tukalaa oloa vatsan seudulla. Mutta! Hikoilen yöllä oikeesti ihan älyttömästi! Esikoisesta ei tämmöstä ollut, mutta en kyllä päässyt kunnolla imettään, kun oli teholla. Ilmeisesti siis jotain imetyksestä aiheutuvaa?
 
Komppaan sua Suviii täysin, ihan kun ite oisin tuon kirjoittanut. Mulla ei oo synnytyksestä "muistona" enää mitään muuta kun niukka jälkivuoto. Yöllä hikoilen aivan älyttömästi tuntuu että aamulla aina lakanat on liiskaantunu kiinni ihoon.
Oon aivan häkeltyny miten näin helpolla kroppa on selviytynyt / palautunut raskaudesta ja synnytyksestä :eek:
 
Huh minä en ikinä ole tajunnu, että sektiosta toipuminen on noin työlästä :eek:
 
Hikoilu on ihan omassa luokassaan välillä. Huhhuh! Eikä ulkona ole edes kovin kuuma..
 
Jännä tuo hikoilu, kun minä hikoilin viimeiset kaksi raskauskuukautta ihan älyttömästi ja varsinkin öisin. Nyt synnytyksen jälkeen hikoilu helpotti ja olen saanut sen puolesta nukkua öisin.

Viikko synnytyksestä ja istuminen ei ole edelleenkään kovin mukavaa. Sen verran paikat repesi. Toinen oire on matalan hemoglobiinin tuoma väsymys, koska menetin verta aika paljon synnytyksessä. Kaikesta huolimatta selkeästi nopeammin olen palautunut kuin ensimmäisestä synnytyksestä, joka oli sektio.
 
Täälläkin hikoillaan ihan kamalasti, alkoi siinä kohtaa kun maito nousi kunnolla... mutta varsinainen toipuminen etenee hyvin, sektiohaava ei kipuile ollenkaan ja liitoskivutkin ovat jättäneet mut vihdoin rauhaan. Nyt pitäisi vaan muistaa olla normaalia varovaisempi vielä parin viikon ajan. Lähinnä raskauden ja jättimahan jäljiltä selkä- ja vatsalihakset hukassa ja selkä väsyy ihan vaan vaikka kävelemisestä.
 
Te kenellä eppari tehty niin kuinka kauan ollut tuntemuksia alapäässä seistessä/kävellessä ?
 
Kaksi käynnistettyä synnytystä takana, ensimmäinen lopulta sektiolla ulos ja tuore tulokas alakautta imukuppi+eppari yhdistelmällä. En tiedä miksi oon kammonnut tota epparia ihan hirveesti, koska onhan tää ollut sata kertaa helpompaa kuin sektiohaavan kanssa.. Tikkejä tuli nytkin paaljon, tunnin verran kätilö ompeli, mut oon pystynyt ihan hyvin istumaan ja toimimaan :) Isommalla hädällä käyntiä jännitin kovasti, mut iisisti meni sitten sekin! Nyt kun vaan päästäis kotiin aloittamaan kotiarki! Aivan hirveä ikävä ollut esikoista.
 
epparin kohdalla se pari viikkoa oli tuntemuksia, sen jälkeen tais olla vielä vähän aikaa tikkikirvelyä kun sulavien tikkien pitkät päät jäi vielä hankaamaan. itse haava ensimmäisen viikon jälkeen ei kyllä varsinaisesti kipeä ollut. jossain vaiheessa tais olla myös pientä kiristystä ja kutinaa.
 
Täällä toipuminen oli yllättävän nopeaa ja olin samantien liikkeessä. Tosin tietysti sen ansiota, että synnytys sujui onnekseni ilman toipumista pitkittäviä toimenpiteitä. :)
 
Minä toivuin kans aika hyvin ja olin jalkeilla tosiaan jo seuraavana aamuna, eikä pyöräyttänyt yhtään vaikka hemoglobiini laski tosi alas.
Nyt oikeastaan vaivaa vaan häntäluu. Istuessa tuntuu lähes aina ja kun sormella painelee siitä niin sattuu. Ei tuo pienen repeämän tikitkään vaivaa niin kuin häntis. Se on kyllä ennen synnytystäki välillä vaivannut mutta nyt on melko jatkuvaan kipeä.
 
Synnytyksestä 15 päivää (sektio), tänään vauvan kanssa 1.5h reipas kävelylenkki. Kyllä teki gutaa!! Ei tuntunut kipua eikä muutakaan, sektiohaavan alle tohon "karvakolmion" (en keksinyt muuta kuvaavaa nimeä paikalle :D) kohdalle kerääntyi aikamoinen turvotus , ehkä se tuli juurikin sektiohaavan takia en tiedä :confused005
 
Synnytyksestä 15 päivää (sektio), tänään vauvan kanssa 1.5h reipas kävelylenkki. Kyllä teki gutaa!! Ei tuntunut kipua eikä muutakaan, sektiohaavan alle tohon "karvakolmion" (en keksinyt muuta kuvaavaa nimeä paikalle :D) kohdalle kerääntyi aikamoinen turvotus , ehkä se tuli juurikin sektiohaavan takia en tiedä :confused005

Mulle sanottiin neuvolassa, että vaunulenkkejä jos tekee niin pitää mennä varovasti, esim. ylämäkiä ei saa työntää.
En tiedä koskeeko tämä ohjeistus molempia sektiohaavoja (vaaka ja pysty, mulla pystyhaava)?

Mies on lenkillä työntänyt vaunuja ja lenkittänyt koirat, mä oon kävellyt omaan tahtiin mukana. Ekalla kerralla tosin työnsin vaunuja tasaiset pätkät mutta se tuntui jo vatsassa (lihaksissa)....

Ärsyttävän pitkä toipuminen vielä edessä.:shifty:
 
Muokattu viimeksi:
Kolme viikkoa (ja pari päivää päälle) synnytyksestä ja vaivat alkaa olla jo ohi. Epparitikit välillä tuntuu vielä, mutta luulen että suurin osa niistäkin on jo sulanut pois, jäljellä enää niitä ulkopuolisia solmuja jotka hankaa kun limakalvotkin on kuivat. Pissakin pysyy sisällä vaikka tulee aivastus, jee! Jälkivuotoa on vielä hintsusti, sellaista hennon vaaleanpunaista, liekö se kohta jo loppuu? Vielä pitäis kuntoa kohotella.. meinaa hiukka ärsyttää, kun se mikä oli ennen normilenkki on nykyään jalatmakarooniksijahenkipoissa-lenkki...
 
Eilen oli jälkitarkastus (6 vko synnytyksestä), kaikki ok, kuivia limakalvoja lukuunottamatta. Lantionpohjan lihaksetkin tuntuis olevan lähes ennallaan. Kokeilin tänään sormella ja sain työnnettyä sen lihastyöllä pihalle. :) Oon niitä rutistellut päivittäin aina silloin tällöin.
 
Gerbera, me asutaan ison mäen päällä joten mäkeä on pakosta. Ei se kyllä tunnu missään muualla kuin jaloissa ja keuhkoissa (kunto NOLLA!), mutta vauhti ylämäkeen onkin etanainen :P omien tuntemusten mukaan jatkan, tänäänkin käyty jo reilu puoli tuntia hidasta käppäilyä, lähinnä ilmasta nauttien ei niinkään kuntoilumielessä :)
 
Tänään on vähän jomotellu toiselle puolelle alavatsaa. Pari viikkoo synnytyksestä. Toivottavasti ei mitään tulehdusta tulossa, vuotooki pikkusen enemmän
 
yomanda, ootko alkanut liikkua enemmän? :) minulla tuli nuo oireet kun aloin kotona vaunuilla kunnolla noin parin viikon tietämillä synnytyksestä. oli ihan sellasta sykkivää kipuakin mutta ei ollut ilmeisesti kyse mistään vakavammasta kun ne oli aina lyhytaikasia.. Niin ja yöllä tuli vielä supistuksentapasiakin noihin aikoihin kun maitomäärä kasvo aika paljon!
 
Joo varmaan se on siitä et on touhuillu ja liikkunu enemmän :) ja se tissimaratooniki oli eilen ni jos se on viel jälkisupisteluja..
 
Takaisin
Top