Synnytyksestä toipuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Helmeri
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vauva syntyi torstai-iltana ja tänään tultiin kotiin, eli vajaa 2 vrk oltiin sairaalassa. Tosin kävästään vielä maanantaina kontrollissa polilla. Aikasempien kans on oltu osastolla 4-5 vrk (bilirubiineja pitänyt seurata).

Mulla meni päälle ennen-raskautta-housut! Hurraa! Kiloja vielä kaks jäljellä. Tippuu ku tippuu. Ei varmaan tällä jatkuvalla jäätelö-dieetillä lähe ;) ootan jo, et tikit sulais, et uskaltas lähteä reippammin liikkumaan. :) Ainiin ja millä ajalla :D esikoinen menee nukkumaan klo 20 ja silloin tää nuorempi herää ja on nyt valvonut n. Klo 22.30-23 asti, syö siinä jonkun 4-7 kertaa ehkä kun saadaan siis pullotreenit pidettyä.

Sektiosta oli kulunut n. 13h kun eka kerran ehdotti ylösnousua . Minähän nousin, mutta menin takas sänkyyn hyvinki noppeesti. Tokan harjotuksen tein miehen kanssa (salaa :D) ja pääsin jo pari askelta eteenpäin . Kolmas olikin jo ihan kävelyreissu vaavaan , kaksin puolin tuettuna ja paluumatkalla olin kalpea ja hikinen . Meinas taju lähteä :D neljäs kerta oli 22h sektiosta, piti käydä vain vessassa (kolmannen ylösnousun kohdilla otettiin katetri pois) mutta jatkoin siitä suihkuun seisten ja vaavaan pyörätuolilla :) 3 h välein lääkettä nassuun jotta kipu pysyy siedettävänä haavassa.. kyllä se tästä! :)

Sektion jälkeisen pv iltana yritettiin vessaan kävelyä, ei onnistunut,pääsin seisomaan sängyn viereen ja sillon taju meinas lähteä todella, huone hävisi kokonaan sattu niin paljon. Seuraava aamu, uus yritys ja aivan hemmetin kipee mut taju ei sumentunu joten pääsin vessaan tuskan hiessä. Sen jälkee alkokin 2pv sisään jokainen nousu olee helpompi. Se kohdun painaminen mitä ne teki oli musta todi kivuliasta ja hirveetä ku painetaan verta ulos just leikatusta kohdusta..no onneks se nyt ohi. Kotiin 4 päivänä ja kävin jo vauvan kans tiellä kävelyllä pienen matkan yleisesti hyvä kokemus mut ei sitä kyllä mikään synnytystapa varmastikkaan kivutonta ole!

Ei kannata hötkyillä sektion jälkeen! Itellä sen jälkeen paraneminen vasta alkoi, kun pääsi kotiin. Kohdun painelu on kyl kamalan tuntuista molemmissa synnytystavoissa...:/

Meinaako ne painella vielä lisää kohtua :o mulla paineltiin sillon leikkauksen jälkeen mutta olin vielä niin puuduksissa että ei ihan älynä sattunut, mitä nyt hengityksen lamautti :D nyt on mahassa tunto, ei saa painella enää :stop:

kotiuttaessa painelivat uudelleen.. sillon ei kyllä juuri tuntunut

Mun kohtua paineltiin lähes joka työvuorolla sairaalassa ja lääkärit päälle... :p mutta täytyy myös kiittää sairaalaa, että meidän vauvat pääsivät yöllä kansliaan hoitoon tarvvittaessa (ja tuotiin mulle syötöille), mamma sai vähän levätä.

Toipuminen on minusta edennyt hyvin, leikkauspäivänä sain pari kertaa koittaa nousta seisomaan, seuraavana "luvan" käydä yksin wc:ssä ja liikuskella omassa huoneessa, sitä seuraavana kuljin jo muuallakin osastolla ja yritin toimia mahddollisimman itsenäisesti. Sitten päästiinkin kotin vauvojen ollessa vajaan 3 pvän ikäiset. Koti on ihme paikka, vaikka täällä ei tekeminen lopu kesken eikä lepäämään pääse, on sektiosta toipuminen ottanut ison harppauksen sen jälkeen, kun kotiuduttiin.

Itse sektiohaava tuntuu hyvältä eikä turhia kolota, olen hoitanut lähinnä suihkutelemalla. Sairaalassa saadut turvotuksetkin laskevat pikkuhiljaa. Jälkivuotoa on varsinkin imetyksen yhteydessä, mutta minusta se on sen näköistä kuin pitääkin tässä kohtaa. Hankalin vaiva on toispuoleinen, viiltävä kipu kohdun sivulla, se vaivasi jo raskausaikana, mutta ei ole vielä hävinnyt mihinkään. Haittaa huomattavasti enemmän esim. sängystä nousemista kuin sektiohaava. Ilmeisesti kyse on venyneistä kohdun kiinnikkeistä ja kaikki kohtua painelleet sanovat sen olevan ok vaikka hiukan toispuoleinen kipeälle puolelle, mutta aion kysyä asiasta taas tikkien poiston yhteydessä.

Onko kellään ollut lämpöä ? Jossain vaiheessa päivää nousee 37 asteeseen ja alkaa lihaksia särkemään. Aattelin ensin että maidonnoususta, mutta pahin nousukausi meni jo pari päivää sitten.. Synnytyksestä nyt tasan viikko.

Onko kellään ollut lämpöä ? Jossain vaiheessa päivää nousee 37 asteeseen ja alkaa lihaksia särkemään. Aattelin ensin että maidonnoususta, mutta pahin nousukausi meni jo pari päivää sitten.. Synnytyksestä nyt tasan viikko.

Kivistääkö rintoja? Entä kohtua? Kannattaa herkästi hakeutua lääkäriin, ettei ole rintatulehdus tai kohtutulehdus (joka tietenkin se pahempi vaihtoehto).

Voihan hormoonit ja baby blues. Mä oon vaan lukenu moisesta ja lähinnä sivuuttanu koko jutun mutta nyt osu sit omalla kohalle. Itkua, herkkyyttä ja alakuloa onnen ja rakkauden rinnalla! Järkkyä. Onko muilla ollut ihme tuntemuksia? Toivottavasti ei kovin kauaa kestä tämmönen sekoilu. :D

Mitenköhän se olikaan, saiko jälkivuodossa olla klimppejä? :D ei oo isoja kyllä muttei vastaa hyytymiä mun mielestä, ei mulla oo kuumetta eikä mitään kipuja (särkylääkkeet on kyllä vielä ahkerasti käytössä kun haavan seutua "kirvelee" varsinkin aamuisin).. mulla tietty liikkuminen lisääntyy päivä päivältä ni jälkkärikin runsastuu..

Kuulemma pienet hyytymät on ok, kananmunan kokoisista pitää jo vähän huolestua. Just ku lähtee enemmän liikkeelle, ni saattaa tulla niitä. Ja jos ei oo hajuja tai kipuja, niin ok.

Voihan hiki! Huuuh! Naama ja perse märkänä kokoajan. Jotenki muistelen että se on tätä aika pitkään synnytyksen jälkeen.

Synnytyksessä menetin aika paljon verta, meinasivat nukuttaa ja lähettää kaavittavaksi, onneksi vuoto tyrehtyi.. Muuten synnytys meni hyvin. Oli kyllä kivuliaampi kuin esikoisesta, luultavammin käynnistyksen takia.. Mutta kaikki on nyt hyvin

Synnytyksestä jonkunlainen repeämä sisäpuolelle,kun neiti päätti olla hieman vinottain. Ja jonkunlainen infektio. Tulehdusarvot on korkealla. Tällä hetkellä menee antibiootteja ruiskulla suoraan suoneen ja toise tabletteina. Lisäksi sitten särkyihin nuo panadol-burana yhdistelmät. Takapuoli on hieman hellä. Ei kärsi suorassa istua, mutta muuten ei erityisemmin vaivoja ole näin vuorokauden jälkeen.
Ai niin. Minulta piti vielä istukka irrottaa leikkaussalissa pienessä pöhnässä. En muista ite tapahtumasta ku alun, jossa sanoin että tuntuu pahalta kun painelevat ja sitten lisäsivät aineita. Seuraavaksi valkoista ja hoitajia pyörimässä ympärillä. Heräämössä olin lämpöpeittojen alla parisen tuntia. Sykkeet oli myös aamuun asti yli sadan, mutta nyt ne on pudonnut sinne n90 paikkeille.

Takaisin