Synnytyksestä toipuminen

Helmeri

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Helmikuun äidit 2019
Koska meitä jakaantuneita alkaa olla päivä päivältä enemmän, olisi mukava kuulla myös, kuinka muiden äitien toipuminen on edennyt. Synnytystavasta riippumatta erilaisia vaivoja tai kolotuksia jokaisella varmaan on, omat vaivat sektion jälkeen varmasti hieman erilaisia kuin alateitse synnyttäneillä.

Millaisia vaivoja sinulla on ja kuinka niitä hoidat, vai jäivätkö kaikki murheet laitokselle?
 
Hyvä aihe helmeri! Miten sinä olet toipunut sektiosta? Liityn keskusteluun viikonpästä kun oma sektio on ohi....nyt olis kiinnostavaa kuulla mitä edessä
 
Mä toivuin sektiosta n. Viikossa. Enään vaan kiusaa kipeät vatsalihakset, kun alkavat menemään kasaan. Kaksi päivää olin tosi kipeä, sen jälkeen pakotin itseni liikkumaan kunnolla osastolla ja käymään kanttiinissa. Nyt sektiosta 11 pv ja teen vaunujen kanssa pieniä lenkkejä. Perjantaina tulee koirat kotiin sitten kunnolla liikkumaan, kun salille einsaa vielä mennä
 
täällä epparin ja sulkijalihaksen korjauksen jäljiltä jääneet tikit haittaa eniten. kipulääkkeitä ei oo enää tarvinnut mutta tuntuu että tikkejä kiristää ja kirvelee ja kävely vähän hirvittää kun hankautuvat aika kivasti, toisaalta olisi kiva ja pitäisi liikkua..
tuo sulkijalihas on siinäkin mielessä tympee kun pitää koko ajan pitää vatsa löysällä että saa rauhassa parantua :shifty:

muuten kyllä alatiesynnytyksestä on toipunut ihmeen nopeesti, jälkivuotokin aika minimaalista verrattuna siihen mielikuvaan mikä oli etukäteen. kaks eka päivää osastolla vuotoa oli kunnolla mutta sen jälkeen en kyllä vertaa kuukautisiin lainkaan, niin vähäistä on.
 
Tässä on nyt just se syy miks mie mieluummin kirjoittelen joitakin juttuja salaiselle puolelle, poistakoon ReginaVeritas jos ei saa olla linkkejä vau.fi facesivustoon.. Mutta siellä on linkitetty juttu joka liittyy meihin heinäkuisiin.. On kuitenkin siten kaikkien julkisesti luettavissa https://www.facebook.com/vaufi/posts/10152962758305869
 
Mä oon nii tyhmä, etten edes ole ymmärtänyt moisen linkityksen mahdollisuutta :sad001.
 
Se luki jossain jutussa sillon että yleisistä keskusteluista voidaan linkittää vapaasti. En muista missä
 
No, ihan sama. Mut hölmöä hommaa...

Semmosta piti kysyä, et käyttikö kukaan jo synnyttäneistä esim weledan synnytykseen valmistautumisöljyä ja jos, nii tuntuiko auttavan? Mä käytin ekassa, ja vahingot oli minimaaliset. Käytän nytkin, mut olis kiva kuulla, onko muilla toiminut.
 
Tässä on nyt just se syy miks mie mieluummin kirjoittelen joitakin juttuja salaiselle puolelle, poistakoon ReginaVeritas jos ei saa olla linkkejä vau.fi facesivustoon.. Mutta siellä on linkitetty juttu joka liittyy meihin heinäkuisiin.. On kuitenkin siten kaikkien julkisesti luettavissa https://www.facebook.com/vaufi/posts/10152962758305869

Mun mielestä on hyvä asia että näitä kokemuksia jaetaan muillekkin - naisille jotka ehkä miettivät raskautumista tms. :) Ja tuo on foorumiosastolla niin monen mutkan takana että en olisi edes hoksannut yhteyttä heinäkuisiin jos ei olisi ollut tuttu kirjoittaja :eek: En nyt ehkä faceen sitä laittaisi mutta tuosta saa yhteyden vau.fi sivustoon ja pääsee sitten mahdolliset uudet raskautuneet tutustumaan ihan niinkuin itsekin aikanaan löysin tämän ! :)

Ja asiasta kun on tiedotettu että julkisista keskusteluista voidaan käyttää kirjoituksia muualla niin sitten siirtyy sinne salaiselle puolelle jos ahdistaa :) Olen itse ERITTÄIN kiitollinen tämän vuoden aiemmin synnyttäneille joiden kokemuksia olen päässyt lukemaan heidän ketjuistaan, siksi itsekin kirjoitan yhä myös julkiselle puolelle :)
 
Minä olen ollut suoraan sanoen todella yllättynyt siitä, miten nopeaan sektiosta on toipunut. Toki samaa ihmettelivät myös osaston hoitsut, kuulemma ei ole ihan tavanomaista että alle 12h sektiosta on muiden synnyttäneiden kanssa syömässä lounasta osaston aulassa. Kipupumppu oli paikallaan vajaan vuorokauden, se toki auttoi jaloilleen silloin leikkauksen jälkeen aamulla. Aamuhoitsu sanoi että mitä nopeammin nousee ylös sen nopeammin myös paraneminen etenee. Kotiin päästiin maanantaina kun poika syntyi launtaina aamuyöllä.

Tällä hetkellä leikkauksesta se vajaa 5 vuorokautta, ylösnouseminen on vähän hankalaa eikä tosiaan postilaatikkoa pidemmälle jaksa/uskalla kerralla kävellä, mutta muuten olo on ihan hyvä. Klexane-pistoksia pitää vielä 5 päivää laitella ja Burana-Panadol- kuuria jatkan varmaan ainakin hakasten poistoon asti, mutta muuta lääkitystä en ole tarvinnut. Haavalle koetan antaa ilmakylpyjä pari kertaa päivässä, mutta tosi siistinä on pysynyt (ollut ilman sidettä suurimman osan ajasta).

Tiedän olevani hyvinkin onnekas kun olen päässyt näin vähällä, kivut ovat varmasti sektion jälkeen hyvin yksilöllisiä niinkuin muutkin synnytyskivut. Onneksi omat tulehdusarvot pysyivät kurissa eikä mitään ongelmia mihinkään leikkaukseen liittyvän suhteen ole ollut. Tosiaan mahdollisimman pian vaan jaloilleen, auttaa varmasti eteenpäin toipumisessa. Ja kannattaa osastolla pyytää sitä kipulääkettä jos siltä tuntuu, helpottaa omaa liikkeellelähtöä huomattavasti.
 
Mun mielestä on hyvä asia että näitä kokemuksia jaetaan muillekkin - naisille jotka ehkä miettivät raskautumista tms. :) Ja tuo on foorumiosastolla niin monen mutkan takana että en olisi edes hoksannut yhteyttä heinäkuisiin jos ei olisi ollut tuttu kirjoittaja :eek: En nyt ehkä faceen sitä laittaisi mutta tuosta saa yhteyden vau.fi sivustoon ja pääsee sitten mahdolliset uudet raskautuneet tutustumaan ihan niinkuin itsekin aikanaan löysin tämän ! :)

Ja asiasta kun on tiedotettu että julkisista keskusteluista voidaan käyttää kirjoituksia muualla niin sitten siirtyy sinne salaiselle puolelle jos ahdistaa :) Olen itse ERITTÄIN kiitollinen tämän vuoden aiemmin synnyttäneille joiden kokemuksia olen päässyt lukemaan heidän ketjuistaan, siksi itsekin kirjoitan yhä myös julkiselle puolelle :)
Nii mutta ei taas vaadi hirveesti et pääsee sinne salaiselle puolelle ja miulle nämä asiat on ainaki niin intiimejä et mieluummin pidänkin ne sellaisena. Mutta kirjoitelkoot kuka haluaa tänne, tiedostaen kuitenki että ne voi levitä muualle. Tokikin anonyymeinähän täällä suurilta osin ollaan, ellei ole kuviaan jakanut tai muualla kertonut kuka on. Itse olen vain niin tarkka siitä mitä mahdollisesti esim. sosiaalisessa mediassa jaetaan. Niitä kun ei ikinä saa sieltä pois. Ja kun on paljon lukenu feissarimokia ja muita juttuja missä nauretaan kaikille näille foorumeille niin..
 
No voi hiton kiva. No, tilannehan ei edes ole mulla oikeasti tuo kun oon tutkinut paremmin. salaisella puolella selviää vaivan oikea laatu. ;-) kohta lääkäriin katsottavaksi.
 
Helmeri mitä on noi pistokset? Aika hienosti on sulla lähteny paranee! Toivottavasti edes sinnepäin menis sit mullakin..
 
Lyy80: ehkäisee veritulppia. Kai ylipaino ja paha turvotus nostaa riskiä, en tiedä onko kuinka yleinen käytäntö sektion yhteydessä. Toivotaan että sullakin menee kaikki hyvin, näissä kun on aina omat muuttujansa alatiesynnytykseen verrattuna. Henkinen toipuminen on sitten oma asiansa joka vie pidempään (oma sektio tehtiin kiireellisenä eli en voinut siihen ennalta valmistautua).
 
taitaa olla tuo verenohennuslääke vakio kaikissa isommissa leikkauksissa, tukosriski sen verran korkea leikkauksen jälkeen :)
 
Mulla tosiaan synnytys käynnistettiin raskausdiabeteksen ja suurten turvotusten takia. Kävin pe (3.7) kokoultrassa jossa arvioitiin että sikiö painaa 4,1kg. Päädyttiin alatiesynnytysratkaisuun.

Käynnistys aloitettiin pe 10.30
ja su (5.7 klo 7.59) poika näki päivän valon. Painaen 5050g ja pituutta 54cm, py 36. Mulla synnytyksessä käytössä ilokaasu sekä pudendaalipuudutus ponnistusvaiheessa.

Synnytys meni hyvin, mutta piti eppari tehdä sekä avustaa imukupilla, kun ei tää äiti jaksanut ponnistaa omin avuin isoa poikaa ulos. :) mulla arvioitiin, että
olisin menettänyt nesteitä/verta 400ml, mutta se ei voi oikein pitää paikkaansa sillä heti synnytyksen jälkeen mun verenpaine romahti, huimasi jo istua pelkästään siinä sängyllä ja verensokerit painuivat vaarallisen alas.

synnytyksen jälkeen poika meni teho ja tarkkailu osastolle verensokereiden takia ja mä jäin tiputukseen synnytysvuodeosastolle. 2 litraa ringeriä suoneen ja 2 pussia punasoluja perään. hemppa kävi 72 ja päivän jälkeen tästä suoneen 1000ml rautaa. kotiin lähtiessä hemppa oli noussut huimaan 78.. :wink Nyt kuitenkin kontrolliaika neuvolassa hempan takia 3vk ja 6vk päähän. Me tosiaan kotiuduttiin pojan kanssa eilen. :)

Olen mielestäni palautunut synnytyksestä hyvin, enemmän pitää nukkua kuin ennen (syynä varmaan se alhainen hemppa) mutta muuten sujuu hyvin. Mulla tosiaan synnytyksessä leikattiin se eppari ja emätin repesi aika pahasti, mutta ompeleet on hyvännäköiset ja kipuakaan ei ole pahemmin. Mutta en mä ilman reikätyynyä missään istu! :DD

Jälkikäteen lääkärin tavattuani
hän totesi, että olisi pitänyt
mennä leikkuriin tuon kokoisen vauvan kanssa, mutta tällä kertaa kävi näin. Riskit
oli suuret molemmille, mutta onneksi loppu hyvin, kaikki hyvin. (ja onpahan tilaa sitten niitten muitten lapsosten tulla! :wink )
 
Huhuh Greyjana, kyllä todella on ollut sulla hommaa pojan maailmaan saamisessa :) Onneksi kaikki meni hyvin ja olette jo kotiinkin päässeet!

Nuo arviot ovat kyllä siinä mielessä pelottavia, että kun tuo heitto voi olla toodella suuri, ja musta tuntuu et isojen sikiöiden kohdalla se vaan kasvaa se heitto ihan hulluna :sad001
 
joo jännä että juurikin tuntuu et mitä isompi sikiö sitä isompi heitto noissa.. ja meilläkin vielä kätilö tunnusteli ennen käynnistystä päältä ja tuumasi vaan että kyllä tää täältä helposti mahtuu. no, tietääpä mahdollisella seuraavalla kerralla varautua tähän. meilläkin tosiaan edellispäivänä arvio 3,9kg ja syntyi seuraavana 4,5kg
 
Takaisin
Top