Synnytyksestä palautuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja jutsa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiva kuulla tipitii, että oot noin hyvin palautunut! Ite syön sohvalla just suklaata, meni just puol levyä. Hohhoi, mun kiinnostus kuntoiluun on tällä hetkellä ihan nollissa. Yleensä en edes osta kotiin mitään levyllistä suklaata, mut eilen pyysin miestä tuomaan ku oli jotenki tosi alakulonen olo. (suklaa varmasti auttaa asiaa:grin)
Mun viime kotikuntoilusta tuli niin hirveet lihaskivut et vauvankin nostaminen sattu, niin ihanaa kun se onkin huomata et on jotain tehny, mut se ei ollu enää kivaa. Pitänee ens kerralla ottaa vähä iisimmin. Mistähän sitä motivaatiota sais? :eek:

Olen jumpannut kotona, koska olen niin rapakunnossa, vaikka tosiaan minäkin liikuin niin paljon kuin vain pystyin ihan viimeiseen asti ja aloitin niin pian kuin vain pystyin. Vaikeinta tässä on se, että liikunta on minulle normaalisti henkireikä ja tapa rentoutua, mutta nyt olen niin väsynyt, ettei salille, lenkille tai pyöräilemään ole aikomuksista huolimatta todellakaan ole energiaa lähteä. Jos vain pääsen vaikka pikkulenkille, vaikka vain kävellen, huomaan heti, että jaksan paremmin, mieli on rauhallisempi ja olo pirteämpi. Mutta se on se lähtemisen vaikeus...

Kotona jumppaan niin, että lankutan, punnerran, kyykkään ja teen tasapainoharjoituksia. Toivon, että niistä on apua ja huomaan kyllä, että on, sillä pystyn jo lankuttamaan 15 s kauemmin kuin pari viikkoa sitten - aluksihan en pystynyt edes lankuttamaan. Ja että kyykkääminen tuntuu eri paikassa kuin ennen ja pystyn puhtaampaan suoritukseen. Punnerruksiakin menee 5 enemmän kuin pari viikkoa sitten eikä rintalihaksia jomota ihan niin palavasti kuin aiemmin. Tasapainokin on parantunut, jos vain jaksaa keskittyä.

Kai se on niin, että hitaasti hyvä tulee, vaikka osa minusta halajaa bikinikuntoon ASAP. Mieluiten huomenna. :) Aion kuitenkin kuunnella kroppaa tässä asiassa.

Mä tunnen olevani suht hyvässä kunnossa, joskaan en vielä samassa kuin ennen raskautta. Eiköhän se tästä, nyt on kuitenkin vielä oma ja lasten hyvinvointi ykkösenä ja se kroppa tulee kyllä perässä, ellei ihan anna mielihaluille valtaa :)

Bikinikunto? Mikä se on? :D

Ei vaan. Vaikka kiloja ei olekaan niin voi kuulkaa naiset! Tämä arpien määrä ei kyllä bikineitä ihan äkkiä salli!

Tääl on vissiin vähä jokane enemmän tai vähemmän liikunnalisii ihmisii, paitsi mä :D Oon aina kyl pärjänny hyvin koulun urheilukisoissa ja mul on semmosta "perusvoimaa" omasta takaa, isältä peritty, mut motivaatiota ja kunnianhimoa ei oikein löydy. Ennen esikoista olin hyvässä kunnossa, kävin salilla ja eri jumpissa ja vaik jalat oli loppuraskaudes turvonneet ku joululimput ni tein silti pitkii kävelylenkkejä crocseissa ku ei lenkkarit mahtunu enää :D Mut sit hänen syntymäs jälkeen en enää päässy liikkumaan sillee ku mies teki sillon yöt ja päivät töitä ja illat nukku. Kävin vaan pitkillä vaunulenkeillä. Nyt en oikee niilläkää käy ku joskus vaan ku esikoine ei jaks istuu rattais eikä myöskää kävellä pikku jaloillaan nii reippaasti ku haluisin...

No nyt ollaan puhuttu et jossain kohtaa ruvetaa käymää miehen kans yhdes salil. Katotaa ny miten toteutuu. Mut ei mulla mitää treenihimoo edes oo, kävelylenkeillä käyn joskus peruskunnon ylläpitämiseks ja raittiin ulkoilman saamiseks :)

Pyysin tanaan pilates-ohjaajaa tarkistamaan minun vatsalihakset ja navan ylla on viela kahden sormen levyinen rako. Laakari ei niita tarkastanut ja menin toiselle laakarille varta vasten, joka sanoi etta vatsalihaksia ei tarkasteta 6vk jalkitarkastuksessa. Pilates-ohjaaja aanoi etta lekureilla ei usein ole tietoa naista. Han sanoi etta saan tehda staattisia vatsaliikkeita ja seurataan tilannetta.

Olen ihan rapakunnossa ja ei olelihaksia ollenkaan. Tein ennen raskautta pilatesta reformerilla seka ilman. Nyt olen aloittanut aiti&lapsipilateksen mutta se riippuu pojan viihtymisesta.

Onko täällä kellekään iskenyt mikään kilpirauhasen toimintahäiriö raskauden aikana/ synnytyksen jälkeen? Nehän taitaa olla aika tavallisia, jostain luin että jopa 5-10 prosenttia synnyttänistä sairastuu jonkinasteiseen autoimmuunityreoidiittiin :wideyed: Mä sain nyt lähetteen labrakokeisiin, kun väsyttää ja palelee jatkuvasti...

Viime viikolla kävin naprapaatilla, kun selkä oli niin jumissa. Varmaan osittain johtuu vauvan kantelusta ja imetyksestä. Kyllä mieltä lämmitti, kun heitin vaatteet pois ja hän alkoi tutkia tilannetta ja kyseli että minkä verran mulla on synntyksestä aikaa, ja kun sanoin että reilu 3 kk niin hämmästeli että ihanko oikeasti, että eihän sinusta huomaa yhtään! Että ei kai mun kroppa sitten ihan paskassa kunnossa ole :) Vaikka sit myöhemmin sanoi kyllä, että vähän on vielä sellaista raskauden peruja olevaa löysyyttä nivelissä, mut se on kai tässä vaiheessa vielä ihan normaalia...

Mulla on käyttäjätili thebumb sivustolla ja tänään tsekkasin vihdoin ja viimein sieltä vinkkejä samalla kun päivitin tickeriä. Olisi pitänyt jo heti synnytyksen jälkeen alkaa tsekata sitä aktiivisesti kun sivulla on kivoja huomioita vauvan eri ikävaiheisiin. Nytkin muistutettiin siitä miten 4kk ikään tuleva vauva leikkii lattialla ja miten vauva näyttää mallia jumppaamisesta ja siitä kannattaa itsekin innostua vauvan esimerkistä! Enpäs ollut näin ennen ajatellut että vauva opettaa äitiä jumppaamaan eikä toisin päin :D Mutta totta tosiaan voisihan tuohon vauvan leikkimaton viereen levittää oman joogamaton. Kyllä ne vauvat on niin ihmeellisiä.
Libra taidatkin jo seurata tyttösi treeniohjelmaa ja kuten vauvakin niin koko ajan pystyy parempiin suorituksiin mitä enemmän treenaa :)

Life for baby is all about playtime! Baby’s laughing and reaching -- and doing tons of gnawing. While you two play on the floor, baby is probably showing off some newfound athletic abilities, such as rolling and pushing up. Not getting yourself to the gym, mama? Baby is showing you how it's done (and he has the growth to show for it)! Use him as your own little motivator and personal-trainer-in-the-making. Why not get down on the floor and do some exercises of your own?

Niiskumuikkunen sinulla vissiin mennyt ohi kun kerroin että minulla on kilpirauhasen tulehdus ja vajaatoiminta! Nyt on lääkitys aloitettu mutta uutta labraa ei vielä otettu. Huomasin raskausaikana kaulan jotenkin paksuntuneen just kilpirauhasen kohdalta ja unohdin koko asian kunnes nyt menin lääkäriin. Kilpirauhanen suurentanut siis itse itseään. Lisäksi aivojen käpyrauhanen ei antanut käskyjä kilpirauhaseen :O
toivon tosiaan että tää lääke auttas ja tulehdus lähtis pois ja kaula normalisoituisi.
Hämäsi vaan kun lääkäri sanoi ettei sitä uudestaan enää katsota onko kilpir. Tulehtunut vaa seurataan vaan arvoja ja paskat kyllä minä haluan tietää onko tulehdus lähtenyt pois vai ei!!! Kun siis kaula ultrattiin jne. Menis kolme sivuu jos tarkasti kertosin :D mutta siis joo kyllä täällä yksi autoimmuunipotilas.

Haha, mmmustikka! Noin se kyllä meillä menee; tyttö leikkimatolle ja minä jumppaan vieressä. Tyttö tosin usein nauraa minulle, kiva personal trainer. ;)

Mitenhä muute tulee tällee jälkijunassa virtsankarkailu vaik paikat tarkistettu ajat sitten ja liikun suht. Paljon.. :confused:

Lupu, mun ymmärtääkseni niitä tulehduksesta kertovia vasta-aineita ei yleensä mitata uudestaan, koska autoimmuunitulehdus ei ole minkään bakteerin tms. aiheuttama vaan elimistön oma reaktio omaa kilpirauhasta vastaan, eikä ne lääkkeet sitä tulehdusta paranna, vaan se sammuu jossain vaiheessa sitten itsestään. Eli niitä on turha mitata kun ei sille tulehdukselle varsinaisesti voi mitään tehdä, vaan niillä lääkkeillä vain pyritään pitämään kilpirauhashormonien pitoisuudet normaalina kun se tulehtunut kilpirauhanen ei itse siihen kykene. :)

Ahaa okei :D oot perillä näistä enemmän kun minä. Kiitti tiedosta..
mietin vaan sitä kun joiltahan leikataan koko k.rauhanen kun tulehdus ei lopu tai sitten kortisonia monta kuukautta,sitä en tahtos ainankaan :S lääkäri sano ettei tätä kortisonilla hoidetakkaan mutta olen vaan juuri päinvastaista kuullut.. mene ja tiedä ehkä en spekuloi enempää ennen labroja

Triina, Bikinikunto on se kunto, jolla käydään ostamassa nettikaupasta kauniit uudet bikinit ja laitetaan ne sovittamatta kaappiin odottamaan seuraava rantalomaa, jota ei ole vielä edes suunniteltu. ;)

Mulla on kaameet suonikohjut! Hirvittää ajatus kolmannesta lapsesta, ihan vaan mun jalkaparkoja ajatellen. Muuten kyllä oon ajatuksella leikkinyt ja jos luoja suo niin ehkäpä. Äryttää kun neuvolassa ei osattu auttaa, kun ostin kunnon tukisukat (työpaikkalääkärin suosittelemana) niin ei tullu uusia enään, mut sitä ennen kuukausia valitin neuvolassa.
Et vaikka tässä timmiin kuntoon pääsis, niin bikinit ei kuulosta hyvältä. :sad001

No, en ala edes kertomaan tästä selluliitista! Mutta bikinien käyttö on minulla asenteesta kiinni. :) Olen aina ollut sitä mieltä, että jos jollekin se on ongelma, etten ole alusvaatemallin mitoissa, pitäköön tunkkinsa. Jos oma olo on kiva bikineissä, niin sitten biksut päälle ja uimaan. :)

Takaisin