Synnytyksestä palautuminen

jutsa

Vauhtiin päässyt keskustelija
Varmasti kuuluu asiaan et kroppa väsähtää touhutessa. Nyt vaan ruvennu välillä ihan särkemään sivulle alavatsaan jos koittaa tehdä kotitöitä tms. Miten pian teillä on kestäny ja onkohan siitä haittaa et touhuu vaikka tuntuu et vatsalihakset ei jaksa kannatella kunnolla?
Lantionpohjalihaksia jumppaillu kyllä ahkerasti. Nyt vasta 5pv. synnytyksestä et koitan kyllä iisisti ottaa..

Millasta muilla ollu synnytyksen jälkeen ja millon ootte uskaltautunu esim. kävelylle?
 
Kannattaa ottaa tooosi löysästi, jos on synnyttänyt alateitse, koska kohtu on vielä auki - tietysti muutenkin, mutta jos ei ole kummemmin kipuja se on helppo unohtaa. Välttää ponnisteluja, nostoja ja muuta touhuamista ja levätä hyvällä omallatunnolla. Kroppa on juuri käynyt läpi pitkän matkan ensin raskausajan ja sitten synnytyksen. Ei kannata aliarvioida sen rankkuutta.

Perspektiivinä sanottakoon, että täydelliseen palautumiseen voi mennä kaksi vuotta. Eli tämä on maratoni, ei satasen pikamatka. Minulla on nyt reilu 5 vkoa takana ja vaikka kaikki meni hyvin, voin sanoa, etten ole 100%:sti palautunut. Heikkoja kolotuksia, vatsantoiminnan heilahteluja, janoa, hormonihikeä, lievää jälkivuotoa ja heikotusta on havaittavissa, jos yrittää liikaa tehdä, ja väsyä on kertynyt kroppaan. Ei siis mitään kauheaa, ja mieli tekisi puuhailla kaikenlaista, mutta pakotan itseni lepäämään ja olemaan itselleni lempeä. Ehtii asiat tehdä myöhemminkin.

Kävelylle menin ensimmäisen kerran 5 päivää synnytyksen jälkeen, kun oli pakko, mutta en suosittele. Ainakin parit ekat viikot kannattaa mennä kävelylle jonkun kanssa, koska heikotus voi iskeä yllättäen.
 
Mul on hiukan kans tänää kipuillu alavatsa. Neuvolast käytiin just kotikäynnillä ja se kokeili kohtuu ja puheli et täytyy seurata sen vointii.
Vissiin ei oo iha nii paljo supistunu ku olis syyt mut viel ei oo aihet sen suurempaan huoleen.
 
Mulla nyt 2 viikkoa synnytyksessä ja alkaa olo normalisoitumaan. Välillä alavatsassa vähän pientä jomotusta, ja yksi noista repeämistä on vähän "arka", siis lähinnä huomaa jos pitkään istuu tai käy vessassa. Jostain syystä pyyhkii en uskalla normaalisti vieläkään, vaan suihkutellen mennään, vaikka luulisi et tuolla alhaalla alkaa olemaan jo tikit sulaneet jne. Jälkivuotoa tulee, mut sekin vähentynyt - mutta aloin tässä epäilee, alkoko mun menkat. Siltä ainakin näyttäis, siis mitä vuotoon tulee. Vai voiko menkat ees alkaa näin pian synnytyksessä?

Syön vielä parasetamolia satunnaisesti, mutta osittain myös noihin "nännikipuihin" ja koska tässä on jo aikaa mennyt, niin enpä usko, että mun imetyksestä tulee missään vaiheessa täysravinto lapselle (vaikka oishan se ollut se paras vaihtoehto) eli korvikkeen käyttö jatkuu.

Muuten tuntuu, et palautuminen mun kohdalla on mennyt tähän asti hyvin. Painokin taitaa olla samoissa lukemissa kun ennen raskautta, ja tommonen löysävatsapussi ei lainkaan haittaa. Kai se siitä omia aikojaan häipyy.

Ja kävelyllä kävin reilu viikko (9 pvää) synnytyksestä - kauppareissu :)
 
Ylihuomenna tulee 6 vkoa synnytyksestä, enkä voi vielä sanoa palautuneeni täydellisesti. Ja tuskin pitäisikään, uskon, että täydelliseen toipumiseen tulee menemään aikaa vielä hyvä tovi.

Mulla ei kotikäynnillä enää paineltu kohtua, mitä kovasti ihmettelin. Toivottavasti on kuitenkin palautunut ihan hyvin.

Vieläkin paljon kävellessä tai touhuillessa tulee pieni paineen tunne alapäähän ja alakertaa jomottelee silloin tällöin toiselta puolelta. Sama puoli kärsi muutenkin enemmän synnytyksessä, joten lienee ihan normaalia palautumista kuitenkin.
 
Ccxi mä tunsin tikit vielä 4 vkoa synnytyksestä ja ihmettelin, kuinka eivät olleet vielä sulaneet. Nyt ovat kuitenkin onneksi jo kadonneet.

Mä juuri ja juuri ajattelin, että vuoto loppui, kun verisempi, mutta niukka vuoto alkoi uudelleen. Esim. syyskuisten kokemuksia lukemalla huomasin, että todella monella oli käynyt niin.
 
vastavirrassa, mä en uskalla tonne alapäähän hirveesti kurkkii saati tunnustella (siksi suihkuttelen), ja en ainakaan oo huomannut et tikit ois irronnut/sulanut, mut synnärillä vaan puhuivat siitä parista viikosta. Mua ei sinänsä haittaa vaikka ois tikit paikoillaan kuukaudenkin, kuhan toosa palautuisi suht normaaliksi.

Eikä tässä palautumisen suhteen mikään hoppu ole, varsinkaan noiden alapäävaivojen suhteen, sillä peittoja heilutellaan vasta jälkitarkastuksen jälkeen ja sit ku ollaan todettu kaiken olevan OK. Et ehkä sit jo ennen joulua :D
 
Tulin juuri jälkitarkastuksesta. Kaikki ok, katsottiin kohtu, tikit, rauta ja verenpaine. Ainoastaan yksi kohta vähän punoitti, vaikkei ollut auki enää eikä tulehtunutkaan ja siihen sain rasvan. Johtunee kuulemma liiasta suihkuttelusta.

Paineen tunne kuulemma johtuu venyneistä lihaksista ja lantion takaosassa satunnaisesti juiliva kipu häntäluusta. Voi purjo, se onkin pitkäaikainen vaiva se. Vatsalihakset ovat siinä kunnossa, että voi alkaa treenaamaan. Kätilö kummasteli, ettei minulla ollut raskausarpia ollenkaan - ihmettelen kyllä itsekin, johtunee superhyvistä geeneistä ja rasvailusta...:wink
 
Ccix mulla kans tuo 4 vkoa synnytyksestä oli ensimmäinen kerta, kun uskalsin tunnustella enemmän. Pyyhkinyt oon kyllä hellävaraisesti jo ihan sairaalasta asti.

Libra kiva kuulla, että kaikki oli hyvin! :) Aa, lihaksista johtuu se paineen tunne. No sehän saattaa sitten jatkuakin hetken vielä, koska niiden palautuminen voi kestää..
 
Sitten pinnallisimpiin aiheisiin:kiinnostas tietää miten teillä on painon kanssa käynyt,joko olette normaaleissa lukemissa? Ite lihoin 16kiloa ja synnytyksestä reilu pariviikkoa(joo vasta mutta ja mutta...) vielä on pudotettavaa aamupainon mukaan 5-6kiloa. Enemmän kiinnostaa tuo mittanauhapolitiikka,vatsanympärys ei tahdo pienentyä alupäivien jälkeen ollenkaan,entisiin lukemiin 10senttiä ja samoten perseenympäryksen kanssa. Silti on raskauteen verrattuna erittäin laiha olo :gen014 oon vaan aina ollut urheilullinen ja hyvässä kunnossa niin kauhea hinku mahtua entisiin vaatteisiin.

Niin ja minä oon käynyt lenkillä ihan muutamanpäivän päästä synnytyksestä lisäksi olen siivonnut pyykännyt överipaljon,en yhtään tajunnut että pitäisi höllätä kun tikitkään ei kipeitä. smiley-chores003:smiley-chores011:smiley-chores020:confused013
 
Mulla nyt 5 viikkoa synnytyksestä ja olo on normaali. Vois luulla etten oo synnyttänytkään jos ei katsota vatsan löysyyttä :D Aloin tekemään koiran kans kävelylenkkejä viikko synnytyksen jälkeen. Sen ensimmäisen viikon olin kipeähkö jos yritin käydä kävelemässä tai muuten rehkin paljon. Kotikäynnillä neuvolatäti paineli kohtua ja sanoi sen supistuneen tosi hyvin. Tulevana maanantaina olis jälkitarkastus ja ootan jo innolla tietoa pääsenkö kunnolla aloittamaan pumpit ym. saa nähdä. Hinku on kyllä tosi kova! Kyllästyttää tuo käveleminen ku sitä on tehnyt koko raskausajan.

Itse lihoin kans tuon 16 kiloa ja jäljellä siitä on 4 kiloa.
 
Painoa tuli 12 kg ja siitä on nyt viime mittauksen mukaan jäljellä 3 kg. Mahdun jo vanhoihin farkkuihini, jihuu! Mutta en tosin niihin kaikkein tiukoimpiin, mutta sain sentään jätettyä mammavaatteet kaappiin. Käyn päivittäin tunnin kävelyllä, venyttelen ja/tai joogaan kotona, kun ehdin.:) Pikkuhiljaa.
 
Painoa mulle tuli yhteensä 22 kiloa, enkä oo vielä päässy vaa'alle synnytyksen jälkeen ku meidän oma vaaka on rikki.

Lisäks mun lantionpohjan lihakset on suoraan sanottuna aivan paskana. Kun käyn pissalla, mun täytyy ihan todella pinnistää ne lihakset äärimmilleen jos haluan kesken kaiken keskeyttää pissaamisen (tapahtuu suht usein ku tikit sellasessa kohtaa et pissaaminen kirvelee ihan sairaasti välillä).
 
et oo heinukka ainoa. ihan loppu raskaudessa luulin et loris lapsivettä pönttöön ku "keskeytin" pissaamisen mut silti loris. no mitään virtsankarkailua ei onneks oo, esikoisen aikaan oli ja siitäkin palauduttiin. nyt vaan ahkeraa jumppaa, jos ei heti alota niin palautuminen ei oo niin taattua.

mun äiti kävi eilen ja oli melkein iltaan asti. oli siitä apuakin, haki esikoisen päiväkodista ja näin mut manailin sen lähdettyä sitä kun ei päikkäreitä päässy nukkumaan. no toisaalta hyvin pärjäsin, taas on uusi päivä. :)
Libra ihan oot oikeassa et ei pidä aliarvioida koitoksen rankkuutta. kevyesti oon koittanu ottaa, mut kai sitä palautuukin nopeammin kun ei ihan vuoteeseen jää.. ens viikolla vois käydä vähän kävelyllä, viikko sit ois synnytyksestä ja täytyy alottaa pikkuhiljaa.. :)
 
Mulla synnytyksestä tulee kohta kuukausi, raskauskiloja kertyi sen 9 kiloa pyöristettynä. Kiloja lähtenyt 13 ! Raskauden aikana pelkäsin tosi paljon kuinka mun vartalolle käy ku oli jo ennestään ylipainoa,mutta nyt voin sanoa että vartaloni näyttää paljon paremmalta mitä ennen koko raskautta, ei vois uskoa :D ! Arpiakaan ei tullut ku napakorunreijän kohalle ja siltäkin olis varmaan vältytty jos olis korun ottanut pois aikasemmin. Alapääki on parantunut oikeestaan melkein kokonaan jo, tikkejä ei enään ole mutta leikkauskohtaa joskus aristaa hieman. Sektiohaava on myös parantunut hyvin ! eli palautuminen on ollut melkein voisin sanoa lähes täydellistä ! :) huomioon ottamatta sitä että oon navasta sektiohaavaan lähes tunnoton! :confused013 niin ja ruokahalu on kadoksissa, pyörryttää ja pahoinvointia on sillointällöin :/ et jotain hyvää niin sitten jotain huonoakin..:BangHead jospa tuo tunnottomuuski häviäis pikkuhiljaa, edellisessä leikkauksessa joka tosin tehtiin ranteeseen niin peukalosta ja etusormesta ja osittain kämmenestä tunto oli pois 6 kuukautta :D et normi juttu! :D :D
 
Tipitii mä luovuin napakorusta muutama vuosi sitten ja jäljelle jäänyt pisteen muotoinen arpi levis jonkin verran pariinkin suuntaan, mullakin ainut arpi koko kropassa! :D
 
Voi kamala, mä en ollut kokeillut tuota pissaamisen keskeyttämistä tätä ennen, mut nyt oli pakko kun heinukka siitä mainitsit, ja eihän siitä tosiaan meinaa tulla mitään! :eek: oon kyllä jo huomanut että lantionpohjan lihakset on hävinneet melkein olemattomiin, mut nyt olis vissiin oikeasti pakko ruveta etsimään jotain kunnon jumppaohjeita, en kyllä kestä jos nää jää tällaiseksi!

Muuten mä olen kyllä palautunut jo suht hyvin, liikkua jaksaa jo lähes entiseen malliin (en tosin mitään hikitreenejä tietenkään oo vielä kokeillut...), vanhat vaatteet mahtuu ja kroppa on muutenkin suht entisellään, maha vaan on vähän löysempi...:) Mullekaan ei onneksi raskausarpia tullut yhtään! Kiloja mulle tuli raskausaikana n. 11, ja niistä on jäljellä vielä 4. En ole niistä vielä jaksanut hirveästi stressiä ottaa, hoikka mä olen jo näinkin, ja jos ei ne lähde tässä pikku hiljaa itsestään niin pitää alkaa aktiivisemmin jumpata sitten jälkitarkastuksen jälkeen.
 
2 vko synnytyksestä ja olo alkaa oleen suht normaali,välillä jotain pientä kipua havainnu lonkissa ja kyljissä päivän touhuilun jälkeen mutta eipä muuta isompaa ei heikotuksia tai muuta.. Paitsi että esikoisen kantaminen vieläkin haastavaa vaikka ei enää isoa mahaa edessä.. Ei mitään hirveetä rehkimistä vielä edes uskalla ajatella ja levätä pitää koittaa aina välissä niin paljon kun pystyy ! Kohtu oli jo ennen kotiutumista sairaalassa hyvin palautunut kun se tarkastettiin ja paineltiin ennen lähtöä,kotikäynnillä ei enää painettu. Kiloja ei raskaus aikana tullu paria kiloa enempää ja nyt ilmeisesti imetyksenkin ansiosta ollaan entisestään laihduttu 2 kiloa lähtö painosta :-)
 
TURVOTUS - hatasektiosynnytys - jalat on paisunut kaksinkertaisiksi. Aivan kamalaa!!! Edelleen sairaalassa 4 paivaa sektion jalkeen. Saan piikin veritulppaa vastaan ja tukisukat jalassa. Kuulemma voi menna useampi viikko ennen kuin poistuu. :smiley-angry019
 
Takaisin
Top