Itku vain vahvistaa keuhkoja?! No harvoin olen järjettömämpää kuullut!

Ihan jo siis puhtaasti anatomiseltakin kannalta. Tosin kyllä mummoni "lauluääni vain paranee, kun homeista leipää syö" on kyllä myös aika järjetön.
Mä olen myös ihan hirveän huonossa kunnossa, kun en ole päässyt lenkkeilemään sitten joulukuun alun. Täällä on satanut vaakasuoraan ja jos se ei ollut riittävän iso turn off, niin olen kaiken lisäksi vielä ollut flunssassa. Tuntuu, ettei tämä räkä lopu koskaan. Tänään on hieno ilma, joten menen neuvolaan kävellen. Se on noin puolituntia suuntaansa. Olen kotona myös jumpannut kehonvastuksella ja sekin on ihan riittävä vastus tällä hetkellä. Toki olen tässä käynyt salillakin, lenkillä ja joogannut. Tuntuu vain, että lempeät lajit ovat nyt kropalle parhaita. Aion noudattaa alla listattua kunto-ohjelmaa.
ccix, en tiedä sinusta, mutta itse tykkään ensin kohottaa peruskuntoa, ennen kuin menen salille - varsinkin jos on vähän vierähtänyt aikaa edellisestä kerrasta - koska jos aloittaa alkuinnostuksissaan liian nopeasti ja rankasti, saattaa tulla takapakkia ja kuntoilu tyssää siihen. Ehkä aloittajan kannattaa aloittaa matalan kynnyksen lajeista, jotta kynnys lähteä on matala ja saa hyvänolon tunnetta. Toki sitä saliltakin saa, mutta jos on vähän enemmän peruskuntoa, niin saa salistakin enemmän irti. Eli aloittaa vaikka ihan päivittäisistä puolen tunnin vaunulenkeistä, joita pikkuhiljaa pidentää ja rivakoittaa vauhtia niin, että pystyy ripeätahtisesti kävelemään 60 min tuosta noin vain. Ja sitten kun siltä tuntuu, siinä sivussa aloittelee vaikka muutamia peruslihaskuntoliikkeita kotona. Esimerkiksi vaikkapa askelkyykky oikein tehtynä on supertehokas liike. Siihen lisäksi vaikka X hyppyjä, punnerruksia (aluksi voi tehdä vaikka seinää vasten ja sitten pikkuhiljaa lisätä rasitusta sen mukaan mikä hyvältä tuntuu) ja lankku (aluksi vaikka polvet maassa) venyttelyitä unohtamatta.
Sitten kun hyvältä tuntuu ja siltä, että on valmis, niin salille vaan mars! :) Minusta liikunnan pitää tuntua mukavalta kropalle, sitten sitä haluaa tehdäkin pitkällä tähtäimellä. :) Toki toisille sopii sekin, että härkää sarvista ja verenmaku suussakin. :)