Synnytyksestä palautuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja jutsa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä pysähdyin eilen kattomaan naamaani peilistä ku olin käsiä pesemässä ja koin pitkästä aikaa ahaa-elämyksen: Mähän oon NÄTTI! Kyllä ne ylimääräset kilot jossain vaiheessa lähtee, ei tosiaan pitäis vielä ihan hirveesti niistä stressaa. Kaikki ajallaan... :)

Itku vain vahvistaa keuhkoja?! No harvoin olen järjettömämpää kuullut! o_O Ihan jo siis puhtaasti anatomiseltakin kannalta. Tosin kyllä mummoni "lauluääni vain paranee, kun homeista leipää syö" on kyllä myös aika järjetön. :wink

Mä olen myös ihan hirveän huonossa kunnossa, kun en ole päässyt lenkkeilemään sitten joulukuun alun. Täällä on satanut vaakasuoraan ja jos se ei ollut riittävän iso turn off, niin olen kaiken lisäksi vielä ollut flunssassa. Tuntuu, ettei tämä räkä lopu koskaan. Tänään on hieno ilma, joten menen neuvolaan kävellen. Se on noin puolituntia suuntaansa. Olen kotona myös jumpannut kehonvastuksella ja sekin on ihan riittävä vastus tällä hetkellä. Toki olen tässä käynyt salillakin, lenkillä ja joogannut. Tuntuu vain, että lempeät lajit ovat nyt kropalle parhaita. Aion noudattaa alla listattua kunto-ohjelmaa. ;)

ccix, en tiedä sinusta, mutta itse tykkään ensin kohottaa peruskuntoa, ennen kuin menen salille - varsinkin jos on vähän vierähtänyt aikaa edellisestä kerrasta - koska jos aloittaa alkuinnostuksissaan liian nopeasti ja rankasti, saattaa tulla takapakkia ja kuntoilu tyssää siihen. Ehkä aloittajan kannattaa aloittaa matalan kynnyksen lajeista, jotta kynnys lähteä on matala ja saa hyvänolon tunnetta. Toki sitä saliltakin saa, mutta jos on vähän enemmän peruskuntoa, niin saa salistakin enemmän irti. Eli aloittaa vaikka ihan päivittäisistä puolen tunnin vaunulenkeistä, joita pikkuhiljaa pidentää ja rivakoittaa vauhtia niin, että pystyy ripeätahtisesti kävelemään 60 min tuosta noin vain. Ja sitten kun siltä tuntuu, siinä sivussa aloittelee vaikka muutamia peruslihaskuntoliikkeita kotona. Esimerkiksi vaikkapa askelkyykky oikein tehtynä on supertehokas liike. Siihen lisäksi vaikka X hyppyjä, punnerruksia (aluksi voi tehdä vaikka seinää vasten ja sitten pikkuhiljaa lisätä rasitusta sen mukaan mikä hyvältä tuntuu) ja lankku (aluksi vaikka polvet maassa) venyttelyitä unohtamatta.

Sitten kun hyvältä tuntuu ja siltä, että on valmis, niin salille vaan mars! :) Minusta liikunnan pitää tuntua mukavalta kropalle, sitten sitä haluaa tehdäkin pitkällä tähtäimellä. :) Toki toisille sopii sekin, että härkää sarvista ja verenmaku suussakin. :)

Muokattu viimeksi:
Mä aloitin viimeksikin tuolla Libran mainitsemalla tavalla ja se on suunnitelma tälläkin kertaa. Viimeksikin tarkoittaa siis sitä, kun olin pitänyt 2-3 vuoden tauon liikunnan harrastamisesta (lenkillä tuli ihan satunnaisesti käytyä). Vähän järkevöitin syömisiä, mutten aloittanut mitään superdiettiä ja silti putosi 10kg reilussa puolessa vuodessa (lähtötilanne normaalipainon ylärajoilla).

Voin rehellisesti tunnustaa, että olen sisäsyntyisesti melkoinen sohvaperuna, ja voisin elää kuukausikaupalla pelkällä epäterveellisellä ruualla. En siis suinkaan koko ajan elä näin, mutta en ole oikein koskaan osannut riittävästi liikkua ja syödä terveellisesti vain siksi, että TYKKÄISIN siitä, vaan ennemminkin jonkun toisen tarpeen täyttämiseksi. Siis yritän kyllä syödä terveellisesti, mutta lähinnä painonhallinnan ja veriarvojen vuoksi, ja liikunnalla haluan ensisijaisesti kuluttaa energiaa. On vain lähinnä joukkuepelit ja agility, joista aidosti nautin vain siksi että se on kivaa... Tai siis nautin jollain tavoin kyllä lenkkeilystä ja jumpastakin, sitten kun siellä olen, mutta mulla ei olisi mitään ongelmaa olla tekemättä niitä, jos ei joku muu syy olisi pakotteena.

Nyt olen taas monta kuukautta herkutellut surutta, kun imetys mukavasti kuluttaa ylimääräiset kalorit. Kunnes nyt sitten kävin verikokeissa, ja kolesteroli oli pilvissä... No, mulla on geneettinen rasitus myös, ja itseasiassa lääkäri laittoikin vielä lisätutkimuksiin sen vuoksi, ja sanoi ettei usko pelkällä ruokavaliolla päästävän tällaisiin lukemiin. Mutta kyllä se vaan kummasti tänään vaihtui suklaa omenaan ja porkkanaan... Ja ryven itsesäälissä koska en saa enää syödä joka päivä jotain hyvää... :smiley-angry017

Omena, Toivottavasti ei ole mitään!

Joo, en ole minäkään mikään urheiluhullu, mutta tykkään olla aktiivinen. Nuoruusvuodet meni lonkkaa vetäessä, perheeni passiivisaggressiivia vihjailuja rapakunnosta kuunnellessa ja vihasin kaikenlaista urheilua. Sitten teininä löysin salibandyn ja rakastuin lajiin! Sen parissa kului vuosia ja meni nilkat ja polvi. Vaihdoin muihin lajeihin vastentahtoisesti. Olen aloittanut pohjalta, joten tiedän, että kun aloittaa, pitää asettaa itselleen realistinen ja saavutettava tavoite. Mieluiten niin matala, ettei sitä voi olla saavuttamatta. Jossain vaiheessa, kun vain sitkeästi jatkaa kohti tavoitetta, saavuttaa sen. Ja lisäksi jossain vaiheessa löytää liikunnan ilon ja sitten siitä tuleekin itseään ruokkiva ympyrä: haluaa hyvänolon, liikkumisesta tulee hyväolo, menee liikkumaan ja saa hyvän olon. :) Tosin nuorempana en sitä koskaan kaivannut, kun en ollut sitä ikinä kokenut, mutta nyt olen, joten tiedän, mitä missaan. :)

Omena, sama täällä! Oon kans semmonen herkkujen puputtaja ettei mitää rajaa! Ja radi oli ja verenpaine koholla... Nyt ollaa miehen kans koitettu olla vähemmillä herkuilla. Vähemmillä ollaa oltuki mut ei kokonaa oo saatu lopetettuu..

Kannattaa käydä kilpirauhaskokeissa,raskaus/synnytys voi aiheuttaa vajaatoimintaa ja siinähän on korkea kolesteroli automaattisesti.
oma diaknoosi on se kilpirauhastulehus ja syvä vaaatoiminta. Sain thyroxia kunnon annoksen. Jännä vaan ettei kaulaa enää jatkossa ultrata kun ei oli kuulemma pitänyt nytkään ultrata että arvoja vaa seurataan saako lääkkeellä normaaliin lukemiin.

Olen sitä mieltä että itselläni olis voinu olla just tää raskauden hormooneista aiheutuva koska raskausaikana huomasin kilpirauhasen suurentuneen ja unohdin sitten koko asian ja siksi hoitoa vasta nyt..

No toivottavasti saan normaalit lukemat tai että oikea lääkemäärä löytyy eikä tule mitään muuta harmia enää.
Jos olisin tienny tän ennen raskautta olisin käyny otattaa arvot ja verrannu nukyiseen tilaan.

Kiitos tsempeistä. :) Mulla on aikaisemmin kilpparit olleet hyvät, mut oliskohan niin, että nyt niitä ei kontrolloitu...? Lekuri kyllä kysyi onko kilpparit yleensä olleet hyvät, kun just yritti miettiä kaikkia syitä, miksi kolesteroli on noin koholla. Ei mulla kyllä ole ollut muita kilpparioireita, eikä muutenkaan. Hyvälaatuisia rytmihäiriöitä kylläkin siinä määrin, että sen takia nyt kävinkin verikokeissa ja lääkärillä. No, olen menossa tosiaan lisäkäynnille ja ilmeisesti tehdään lähete sinne lisätutkimuksiin, joten sittenhän saadaan lisää tietoa. Mulla on siis aikaisemminkin ollut kolesteroli jonkin verran koholla, mutta ei näin huimissa lukemissa (yli 8), ja raskauden aikana sitä ei tarkoituksella katsottu, kun raskaus kohottaa sitä joka tapauksessa.

Miulakin on ennen ollut hyvät arvot tai siis normaalit,nyt on kyllä muitakin oireita silmissä näköhäiriöitä(mustia pisteitä vilisee) pääkipu,painonnousua tai ei ainankaan laskemaanpäinkään... jne jne. Lukuisia oireita.
en tosin tarkoita että sinulla Omena olisi nyt kilppariongelmia :D tulivaan mieleen tosta kolesterolista. Olis ihan jees tietää omakin lukema jos kilpparihomma sitä nostattaa :S

Onko kellään semmosta, et haistaisitte semmosii hajui mitä muut ei haista? Mul oli alkuraskaudest semmone tietty haju ku yhtäkkii saatto tul mun nenään ajast tai paikast riippumatta.. Se meni ohi sit pitkäks aikaa ja on nyt tullu takas. Mul on täst nyt lääkäriaika varattuna ku sillon alkuraskaudes ku lääkäril siit mainitsin ni se kehotti varaamaa ajan jos viel tulee... On pikkusen pelottava oire ku mun pikkuserkulla oli samanlaisii oireita ja hänel todettiin aivokasvain...

Ei taida kyllä heinukka ihan tuollaista olla. On mulla sellaisia hajuharhoja, että saattaa yhtäkkiä muka haistaa vauvan kakkaa tai että joku palaa, vaikkei mikään oikeasti haisekaan, mutta se taitaa olla vaan sellaista yliherkistymistä niille asioille ja ennakointia tavallaan. Hyvä, että käyt tarkistamassa ettei sitten asia turhaan vaivaa. Onneksi aivokasvain on harvinainen juttu, joten todennäköisemmin kyse on jostain muusta, toivotaan niin!

No itseasiassa on! Just tänään sanoin anopille kun kävi että täällä haisee koiranpaska ja konttasin lattialla missä se pökäle luuraa. Anoppi ei haistanut.... :D

Toivotaan tosiaan et jostain muusta kyse.. Siks ajattelin kysyy teiltä ku sitä just oli alkuraskaudes, et jos se onki jotai hormonitoomintaan liittyvää ja jollai muul olis sama

Jt oli tiistaina, lääkäri sanoi että paikkani ovat erinomaisesti palautuneet.
Ehkäisystä en osaa päättää.
Nyt haluttaisi treeniä.

Mulla on kans just nyt tullu jotain ihme hajuharhoja... Jos en ihan väärin muista ni alkuraskaudesta oli kans sama haju nenässä. Kumma juttu! Ensimmäisenä tuli mieleen että voi perskeles, näinkö hyvin se keskeytetty toimii ja tässä ollaan paksuna. o_O

Jännä et mun jt oli jo kuukaus ennen maidenia, vaik synnytettiin samalla viikolla, vissiin päivän erolla. Olis mullaki voinu olla vähä myöhemmin :o Just oli vikat tikit lähteny... No, siitä nyt on menty jo paljon parempaan.

Mulla oli viime viikolla jälkitarkastus ja tuntu kyllä niin liukuhihnameinigiltä, että eipä siltä käynniltä paljoa jäänyt käteen. Unohdin ihan tyystin kysyä lääkäriltä, että miten vatsalihakset on palautuneet ja joko voi ihan huoletta treenata kunnolla. Olin huoneessa varmaan 7minuuttia, joista puolet meni siihe, että lääkäri valisti mua ehkäisyasioissa ja muistutti, että on myös olemassa jälkiehkäisytabletit, eikä tartte sitten aborttia mennä tekemään jos kondomi hajoaa :bored:

Että jäipä mukavan tympeä fiilis. En siis kysellyt lääkäriltä mitään ehkäisystä vaan ilmoitin, että jatketaan niin kuin tähänkin asti (ennen raskauden yrittämistä siis) kondomilla kun ei minulle hormonaalinen ehkäisy sovi. Ja kun ei tulis mieleenkään tehdä aborttia. Toista lasta en ihan heti perään haluaisi, mutta ei tosiaan olis maailmanloppu jos kakkonen yllättäen ilmottaisi tulostaan. Ensimmäistä kuitenkin yritettiin noin vuoden päivät, joten en ihan usko, että vahinko pääsis toisella kertaa yllättämään.

No tulipahan käyty, paikat oli palautunu hyvin ja saanpahan kelasta edelleen rahaa..

Kavin tanaan viela erikseen laakarilla (mies) kysymassa, etta onko vatsalihakset menneet kasaan. Han tuumasi, etta ei niita yleensa kokeilla. :confused: Kaveri sanoi, etta hanelta kokeltiin joskin toisessa laakarikeskuksessa. Onneksi kuitenkin kokeili vaikkei tuntunut tietavan mitaan vatsojen avautumisesta. No sanoi etta ihan normaalilta vaikuttaa. Hyva nyt voi pikkuhiljaa tehda vatsoja. Laakari varoitteli, etta taytyy ottaa rauhallisesti treenailujen kanssa.

Onko teistä tuntunut liikunta ihan normaalilta synnytyksen jälkeen? Mä oon lähinnä kävellyt tähän asti, ja yhdet sählyt on takana. Mun alavatsalihakset kipeytyy kävellessäkin aika herkästi, samoin lonkankoukistajat. Vatsalihaksista tarkoitan niitä ihan alimpia osia, jotka tuntuu kun jalkaa nostetaan eteen ylös. En edes tiedostanut näitä vatsalihaksia ennen kuin raskauden aikana ensimmäisen kerran... Samat paikat kipeytyi sählyssäkin, ja koko lantio tuntui vähän vieraalta. Vähän samanlaisia pikkukolotuksia kuin liitoskivut loppuraskaudessa. Mutta sählyn jälkeen ei seuraavana päivänä ollut kyllä yhtään kipeät paikat, vaikka silloin illla hädin tuskiin sain jalkoja nostettua kävelläkseni...

Takaisin