Synnytyksen jälkeen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kviini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
hymykuoppa: Hieno kuulla! Voisinpa sanoa samaa. Turvotus on kyllä helpottanut, mutta vaikka laitokselle jäi 10 kiloa on mulla edelleen raskauskiloja 11. Vasta kilo pudonnut sektion jälkeen ja siitäkin on jo kulunut pian kolme viikkoa. Toivottavasti ne on ne särkylääkkeet, jotka jumittaa. Huvittavaa on kyllä se, että vaikka vaaka näyttää mitä näyttää, vaatteet mahtuvat paremmin päälle. :confused:
 
Mulla on aivan äärettömän kipeät peräpukamat :sad001 Koittanut hoitaa niitä voiteella ja peräpuikoilla mutta ei parantuneet. Keskiviikkona tilasin jonkun paketin jolla viilennetään sisäisiä peräpukamia ja samalla tilasin jotain ummetuslääkettä jossa on kuituja ja minkä pitäisi pehmentää ulostetta. Oon yrittänyt juoda vettä vaikka kuinka ja yrittänyt saada kuituja mutta en saa niitä varmaankaan tarpeeksi. Toivottavasti kohta jo alkaa auttamaan en haluis millään mennä lääkäriin :sad001
 
I feel you Kaisa! Mulla kanssa on varmaan pukamavaivaa :( Pari viikkoa sitten kävin vessassa "isolla hädällä" ja toimituksessa iskikin niin hirveä kipu et silmissä sumeni ja meinasin huutaa, ihan ku koko persreikä repeis. Tuli ihan synnytys mieleen. Verta tuli pönttöön hulahtaen, ja sen jälkeen huomasinkin semmosen plotin siellä mikä peilillä näytti ihan avohaavalta. Joka kerta pikkasen helpompaa toi vessassa käynti eikä enää tuu verta kun ihan vähän pyyhkiessä, mutta plotti siellä on edelleen. Mulla on jääny synnytyksen pitkästä ponnistusvaiheesta niin hirvee ponnistuskammo, et pelkään koko ajan sitä et millon seuraavaks täytyy käydä vessassa. Ja nyt vielä tää kipu siihen päälle. Itku meinaa tulla aina kun tajua et kohta täytyy mennä. Enpä ois ikinä uskonu toivovani saavani ripulia :P Minä kans kuituja ja vettä vetelen hullun tavalla mut en huomaa mitään muutosta. Toivon kans et kohta helppais ku en kans mitenkään haluis lääkäriin :(
 
Mä oon vetäny macrogolia tarpeen mukaan pussin. Siinä kyl lukee et imetyksen aikana lääkärin harkinnan mukaan mut ei kai se paha voi olla yks pussi silloin tällöin ku sitä synnärillä jakoivat..?
 
Minulle sanottiin ainakin että voi ottaa noita vatsanpehmentäviä ja syy miksi ne varoittaa on että ne vetää lisää nestettä suoleen.. pitää siis juoda enemmän vaan kun ottaa niitä

Sent from my GT-I9070 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä oon vetäny vaan urakalla porkkanoita ja luumusosetta, sillä on toistaseks ainakin pärjätty. Tosin synnytyksen jälkeen olin kyllä aika jumissa monta päivää. Alkaa vaan pikkuhiljaa tympiä se luumusose kun sitä on saanu vedellä tässä nyt jo melkeen 6 viikkoa...
 
Mulla on ihan kohtuu pehemeetä toi tavara, ei oo mitään ummetusta ollenkaan, mut sattuu vaan niin pirusti kun repee toi haava aina kun käypi vessassa. En tiiä sit miten paljon apua pehmentävistä on, ellei sit mee ihan ripuliin asti. Luumuja oon kans vedelly ja leseitä.
 
Mulla on samaa ongelmaa, oli jo raskauden aikana eikä kyllä helpottanu synnytyksen jälkeen! Vetelin osastolla niitä mahanpehmittämisjauheita joka sekotetaan nesteeseen.. ei tulosta. Ei sillä, en kyllä ois uskaltanu paljo ponnistaakkaa ku tuntus että koko alaosasto repeää. Nyt oon vejelly kans luumusosetta ja mahd. kuitupitosta kamaa. Scheriproctia oon käyttäny pukamiin, raskausaikana ainakin auttoi ja toivottavasti nytki. Mulla oli kans katetrin poiston jälkeen pitkään sillee että pissa ei tullut ku mahan päältä rakon kohdalta painamalla.. ihan hirveetä se vessassakäynti! Tosiaan ku ompelivat kohdunsuuhun ja syvälle värkkiin tikkejä niin koko alapää oli sisäpuolelta ihan turvonnut.. painoi siis virtsaputkea niin paljon etten saanu pissattua ku painamalla vaan. Nyt onneks helpottanu ja pissa kulkee suht normaalisti. Sori tää yksityskohtanen selitys :laughing002. Niin nehän tarkisti multa muuten että oliko leikkaussalissa vahingossa ommeltu virtsaputkeakin kiinni samalla ku ompelivat alapäätä sisältäpäin :grin. silleen emättimen seinämän läpi koukattu mukaan vähän virtsaputkeakin. ei onneks ollu, sehä se oiski ollu jos ois joutunu johonki virtsaputken avaamisoperaatioon vielä :gen113
 
Mulla ekan jälkeen poistettiin muutama pukama hirttämällä eli ammutaan kumilenkki pukaman ympärille ja sitten se surkastuu, kun verenkierto siinä lakkaa ja tippuu pois. Kuulemma poistoja ei kauheasti suositella mikäli lapsia vielä meinaa tehdä, kun tuppaa uusiutua. Mutta kipeimmät poistetaan kyllä.
Ei siis kivulias, mutta tietysti epämiellyttävä kokemus. Helpottaa kuitenkin kummasti eikä tarvitse kärvistellä enää. Paitsi jos omaa myös havaitsen paksusuolen tai kakka repii pienekin pukaman rikki ja siitä soljuvaa aina kivasti verta. Tämäkin hoituu ruokavaliolla kuntoon (Paelo tai Välimeren ruokavalio).

Itse sain myös Visiblin nimistä kuitua lääkärin määräyksellä, joka pitää suolen kunnossa.

Anteeksi jo valmiiksi yksityiskohtainen tarkastelu asiaan!
 
Hei kuinka pitkään teillä on synnytyksen jälkeen tippunu paino tosi nopeesti? Mulla alkaa kohta tulla lähtöpaino vastaan kun edelleen kiloja ropisee pikavauhtia pois. Yritän syödä tarpeeks paljon ja syönkin 5-6 kertaa päivässä, juon vähintään 3 litraa vettä mutta silti paino vaan tippuu. Alkaa itteäni siis huolestuttaa että jos tää jatkuu niin loppuuko maito!? Kuinka paljon tässä oikeen pitäis syödä?

Lisään vielä että painoin kotiutuessa siis 66 ja nyt viikkoa myöhemmin enää 61,5...
 
Mulla tippu alkuun isosti, sit 2 vikaa raskauskiloa lähtikin aika hitaasti. Nyt 4 viikkoa synnytyksestä, ni on lähtöpainossa. Mun mielestä ei tartte huolestua, jos syö kuitenkin koko ajan monipuolisesti, eikä nyt tuu mitään älytöntä painonlaskua (esim. alipainoiseksi). Normaalipainosena lienee elo muutenkin vähän helpompaa, miksei sitten imetyskin omanpainoisena...
 
Hmm no mulla tuli raskauskiloja yhteensä 12kg, ja 5kg jäi sairaalaan jonka jälkeen painoin 55kg ja siitä pari päivää niin 53kg ja siitä noin viikko niin 51kg, ja nyt kuukausi synnytyksestä ja painan tasan 50kg. Eli kohta jo normaali paino ennen raskautta ja mulla edelleen maitoa paljon, tosin ei niin paljon kun alussa. Ei tarvii päivisin enää pumppailla, öisin vaan.
 
Niin joo eikä mullakaan painon tippuminen oo vaikuttanut maidon määrään. Eikös jossain lukenut, että imetys vaatii n. +500 kcal päivässä. Ite en noita tykkää laskea, mut huomaan kyllä, jos oon nälkänen, kyllä toi imetys omansa ottaa...
 
Mulla tuli raskauden aikana 14kg, joista 7 jäi sairaalaan. Sen jälkeen lähteny kilo per viikko. 3kg siis vielä jäljellä, ja nyt ei ookaan viikkoon lähteny yhtään. Maidon tuloon ei oo ainakaan vaikuttau mitenkään. Ikävä reppu tuntuu jääneen tuohon mahan kohdille vaiks kilot tippuuki. Toivottavasti saan jumpattua pois sitte ku taas saa jumpata.
 
Mulla oli loppuraskaudessakin painoindeksi alle 22 niin siks mä koitan olla tarkkana tän painon kanssa ettei liian nopeesti tippuis. Lähtöpainoon siis 2,5 kiloa matkaa (painoa tippunu yli 500g/päivä) ja sillon olisin jo ihan siellä normaalipainon alarajalla. Täytyy ehkä vaan yrittää syödä vielä vähän enemmän tai erilaista ruokaa. En vaan millään haluis että maidon tulo kärsis, kilot on paljon pienempi ongelma!
 
mä painoin tänään ku synnytyksestä viikko niin tismalleen saman verran ku ennen raskautta,eli 6kg lähteny. Mut määhä laihuin alkuraslaudessa, ja siihen painoon mikä oli alimmillaan,on 2,5 kg matkaa. 8.5kg siis tuli yhteensä. Ruoka ei oikein maita mutta ei mulla omasta mielestä kovin tai liian nopeasti oo pudonnut. Mutta hei,kauanko teillä on ollu alapää kipeä\paineen tunne synnytyksen jälkeen?
 
Mulla on dulu edelleen paineen tunnetta :confused: Ja synnytyksestä ihan kohta 2kk, lääkäri ei ollu huolissaan :eek: Justiinsa tänään olin jälkitarkastuksessa ja mulla on tuo alakerta "muurautunut umpeen" mutta vastaus oli edelleen sama kun viimeksi kun kävin ihan terkkarissa näyttäytymässä kyseisen vaivan takia: synnyttäneen naisen vaivoja :sad001 Eipä siinä mitään jos ei kokoajan tuntuis painetta ja vihloisi... särkylääkettä käski ottamaan :confused:
 
Mulla on myös tuota paineen tunnetta. Välillä tuntuu, että sieltä pullahtaa jotain pihalle, varsinkin jos on kyykyssä. Terkkari tsekkas tilanteen, eikä nähnyt mitään laskeumaan liittyvää mutta silti koko ajan pelkään, että jotain sellasta on.
 
Sama mulla! viis viikkoa synnytyksestä ja tosi inhottava olo alapäässä. Koko ajan tuntuu et jotain valahtaa sieltä. Laskeumaa epäilin mut tk:sta sanottiin et ei ensisynnyttäjälle tulis sellasta kun superharvoin.
 
Takaisin
Top