Synnytyksen jälkeen

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kviini
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Edellinen kysymys koskee myös Twiniä ja Mamadoodlesia mutta en aikasemmin muistanu ketkä muut oli synnyttäny sektiolla, sori.
 
Mulla oli sulavat tikit mikä on ilmeisen harvinaista..
En nyt osaa muuta sanoa kun herkästi menet näyttämään haavaa jos yhtään epäilet sen paranemista!
 
Tai lisään vielä että jos teipin alla on verta tm. niin ota pois ettei siellä ala kasvaa pöpöjä.
 
Hätäpäissäni lähetin kuvan haavasta mun isälle joka on siis päivittäin leikkauksia tekevä lääkäri. Se sano ettei oo koskaan nähny tollasta harvaa tikkausta. Haava näyttää kuulemma kuitenkin siistiltä ja siitä ei tarvii ainakaan vielä olla huolissaan. Sano kyllä ettei kannata ottaa niitä teippejä irti. Oon ehkä ite vähän samaa mieltä...
 
Huh, kuulostaa aika hurjalta! Mulla oli hakaset ja niitä oli 13 ja tuskin sen suurempi leikkaushaava kuitenkaan. Lapsivuodeosaston kätilökin totesi että onpas lääkäri laittanut tiheästi mutta hyvä vaan niin meni kunnolla kiinni.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla oli vaan sulavat tikit, joita ei tartte poistattaa. Mitään teippejä ei ollut?? En oo tarkastellut tikkejä, et monta niitä oli, ja nyt niitä ei silleensä näy ees. Ite en repis niitä teippejä, oottasin, et lähtevät suihkussa sit joskus.

On muuten toi haava mulla tosi siisti jo, nyt on kyl jo 3 vkoa aikaa. Mut sit sen huomasin, et n. viikko sektiosta, tunsin, et oon elämäni kunnossa. Varmaan kun ei ollut enää mahaa, haavakaan ei enää ollut kipeä jne. ja tuntu siltä, et voisin lähteä juoksemaan. Haravoin sitten ja hyvin rauhalliseen tempoon, niin kyllähän se siinä sitten alkoi tuntua.Nyt vieläkin huomaan, et jos päivän aikana on puuhaillut ja noussut yöllä monesti väärin (eli ei kyljen kautta) sängystä, niin se kostautuu...
 
Jep! Minun sektiohaavani on sitten tulehtunut. Kävin paikallisessa terkkarissa ja siellä sanottiin, että täällä on kova patti. Sain 10 päivän antbioottikuurin ja käskettiin ottaa yhteyttä Tyksiin, jos patissa tapahtuu muutoksia. Se patti muuttui kovemmaksi, joten soitin synnärille. Siellä vastaus oli vähän outo: Minun täytyy kuulemma mennä uudelleen terveyskeskukseen ja pyytää lähete Tyksiin, jotta asia etenee "virallista tietä". Tuli sellainen tunne, ettei ketään taida enää kiinnostaa, vaikka tuo haava mätänisi. Toivottavasti niillä on kaikki leikkausvälineet tallessa.. :confused:

Minulla on toisessa reunassa sellainen mätivä kohta. Toivottavasti antibiootti auttaisi. Muuten se on parantunut ihan nätisti. Minulla oli hakaset tuossa haavassa, ei kai ompeleita.
 
Joo minäkin toivuin tosi äkkiä ja jätin särkylääkkeet pois jo viikossa. Nyt 2,5vk päästä enää haittaa tuo puutuminen haava-alueella mutta se ei kai koskaan korjaannu kokonaan?
 
Joo eli lähetteellä oman tk:n kautta. Näin mullekin PHKS:ssa ohjeistettiin, et suoraan ei pääse lähtösairaalaan. Hyvä et osasivat suoraan asian hoitaa tk:ssa ekalla kertaa...:cool: Tsemppiä Marihanna!
 
Nyt haava on parempi kuin alkuviikosta, joten kaipa se antibiootti puree. Kuulkaapas sektion kokeneet kanssasisaret: Kuinka kauan teillä kesti jälkivuoto? Minulla oli sairaalassa veristä vuotoa, joka loppui pari päivää kotiutumisen jälkeen. Sen jälkeen tuli vaalean ruskeaa ja valkoista vuotoa, joka sitten loppui sunnuntaina. Yhtäkkiä vuoto alkoi uudelleen su-ma välisenä yönä ja sitä verta tuli paljon. Lähes yhtä paljon kuin ensimmäisenä päivänä sektion jälkeen. Sen jälkeen verinen vuoto on jatkunut päivittäisenä. Sitä tulee ehkä jopa enemmän kuin "ensimmäisellä kerralla". Synnärillä vuotoa ei tullut öisin ollenkaan ja päivisinkin tosi vähän. Nyt on joka kerta side veressä, kun käy vessassa. Toki määrät eivät ole suuria, mutta silti kummastuttaa. Voisiko tämä liittyä tuohon tulehdukseen?
 
Mä tuuletin jo kahen viikon kohalla, et nyt se loppu. No eipä loppunutkaan :) Siis samanmoista on ollut; joskus tulee ei-yhtään koko päivänä ja sit seuraavana senkin edestä. Mulle sanottiin, et "sit kun se alkaa haista pahalta tai ne klimpit on kananmunan kokoisia" niin sitten sinne pitää ilmotella. Mut nyt ei ehkä viikkoon (leikkauksesta 3vkoa, 2 päivää) oo tullut mitää klönttejä. Joskus viime viikolla saatto vessassakäynnin yhteydessä tulla joku pieni. Ja siis en oo vielä ilman kuukautissuojaa. Jostain luin, et se vuoto kestää 3-6 vkoa, joku tiesi kertoa, et oli kestänyt 12 viikkoa, mut se ei kai ollut normaalia. Kaipa ne tosta kysyy jälkitarkastuksessa sitten...
 
Mulla on tullu koko ajan tasaisen niukasti. Alkuun imetys aiheutti supistuksia jotka lorautti vähän runsaammin mut ei enää niinkään. Pikkuhousunsuojilla pärjää.
 
Mulla tuli ekat 2 päivää tosi paljon vuotoa, eniten just imettäessä ja sängystä noustessa mutta se on kyllä vähentyny tosi nopeesti tosi paljon. Oon kuitenkin varautunu siihen että jossain määrin vuoto jatkuu kyllä yli kuukauden. Nyt jo kyllästyttää tää "vaippa" housuissa kun ei oo tottunu normaalisti mitään sidettä pitämään...
 
Mulla on monta pakettia yösiteitä kun kaveri sano et tuun tarviimaan. Pyh :)
 
Minä olen nyt viikonlopusta asti pärjännyt pikkuhousunsuojalla, mutta alussa oli välillä tosi runsasta vuoto ja tykkäsin käyttää sairaalalla niitä isompia siteitä jotka on melkein vaippoja. Potilashotellin puolella niitä ei tosin ollut, joten pelkäsin koko ajan niiden toisten sairaalan siteiden kanssa että tulee ylivuotoja (olisi ollut aika noloa jos esim. kesken syömisen siellä hotellin ravintolassa olisi housut sotkeutunut..), mutta eipä sellaista ylivuotoakaan tapahtunut kuin kerran yhtenä yönä imetyksen yhteydessä.
 
Mie vedin sairaalassa kans tenat alkkareissa. Ei sentää ihan vaipoissa. Vikan päivän pystyi jo siteisiin luottamaan. Aika vähä tullu enää viimeiseen viikkoon (tyty nyt 3 vko) ja pilkuhousunsuojalla pärjää yleensä. Välillä laitettava side. Toi on tollaista ruskeaa läpikuultavaa limaa, klimppejä ei oo miulla tullut ollenkaan. Toissapäivänä pääs vihdoin seksielämää jatkamaan yhdynnöilläkin ja siitä seurasi kyllä kirkasta verenvuotoa illaksi ja seuraavaksi aamuksi. Varmaa kohdunkaula vielä herkillä.


Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app
 
Mulla loppu aika tasan kahden viikon jälkeen vuodot, nyt en pidä mitään suojaa ja mikä fiilis! Ainoastaan jos paljon pomppii tai juoksee niin pidän pikkuhousunsuojaa varmuuden vuoksi kun välillä on hieman vuotanut jotain haarahyppyjä tehdessä.
 
Sektion jälkeinen turvotus alkaa vihdoin laskea! Vielä jää nilkkoihin pienet painaumat sukista mutta muuten olo alkaa olla kevyempi. Painoakin on turvotuksen mukana lähteny pari kiloa ja nyt näyttäis siltä että kun on 6 vrk synnytyksestä niin raskauskiloja on jäljellä 5. Särkylääkkeetkin väheni eilen kun en ollu kipee niin unohdin ottaa. Tänään otin yhet kun kohta lähetään kävellen neuvolaan. Voi olla että ne olikin sit viimeset ja jatkossa pärjään ilman...
 
Usein särkylääkkeet aiheuttaa turvotusta, joten voi olla että sun loputkin turvotukset helpottaa kun pääset lääkkeistä kokonaan eroon. :)
 
Takaisin
Top