Synnytykseen liittyvät pelot ja ajatukset

Niin se lähestyy. Ite kans tajus sen kun kummitytön la oli aikanaan viikon sisään tästä minun la:sta ja hänen synttäripäivä oli viime viikolla kun syntyi rv32 keskosena! Oon aatellu sairaalakassia tällä viikolla pakata ainaki jonkulaiselle mallille ku sinne voi vaatteetki laittaa semmosia mitä nyt en pysty pitämään. Ja jotain tekemistä jos menee homma odotteluks lukemista ja lankaa virkkuukoukun kera.. :D säilyisköhän karkit syömättä siihen saakka ;)

Mitenhän siitä synnytyksestä selviää, kun pieni kävelylenkki tai portaiden nousu ottaa niin koville? Meillä kaksikerroksinen asunto, ja portaat noustuani joskus vähän hengästyttää ja joskus alkaa huimata. Jotenkin tuntuu kunto romahtaneen ihan täysin, mutta kai se on vain raskausoire.

Samaa jännitän täällä, kun runsaan pahoinvoinnin (jouluun asti), pitkittyneen flunssan (koko helmikuu) ja loppuraskauden lepomääräyksen jälkeen ois sitten synnytys edessä. Tosin luulen tän menevän sektioksi, kun ei tiedetä kestääkö vauvankaan vointi tämän myrkytyksen jälkeen alatiesynnytystä.

Täällä myös mietityttää, että miten tässä ikinä voi mistään synnytyksestä selvitä, kun kunto on pohjamudissa! :wideyed:

mä ressasin omaa huonoa kuntoa puolessa välissä. Nyt ei enää niin pelota. On niin paljon tietotaitoa ja keinoja synnytyksen hoitamiseksi ammattilaisilla. Ehkä tuo vauvan kokokontrolli-hässäkkä on vienyt omat synnytys-jaksamis-pelot eri tasolle..

Tänään poksahti 34+0 täyteen.
Oliko se niin, että enää ei yritettäisikään estää vauvan syntymää, jos nyt päättää tulla?
Alkaa jonkun verran jo jännittää tuleva koitos. Kai siitä selviää, kun kaikki muutkin ovat selvinneet, ja halunneet vielä kokea kaiken uudemmankin kerran!

Tänään poksahti 34+0 täyteen.
Oliko se niin, että enää ei yritettäisikään estää vauvan syntymää, jos nyt päättää tulla?
Alkaa jonkun verran jo jännittää tuleva koitos. Kai siitä selviää, kun kaikki muutkin ovat selvinneet, ja halunneet vielä kokea kaiken uudemmankin kerran!

Itse muistelen, että rv 37+0 ei enää esteltäisi, sillä sikiö on tällöin täysaikainen.
Hmm.. kumminkohan se nyt on? :D

Edit. Googletin ja jos lapsi päättää tulla rv 34 jälkeen, niin silloin ei estellä :) Tietenkin aina parempi jos vauva olisi rv 37 asti

Mäkin eilen havahduin miten loppumetreillä tässä ollaan! :nailbiting:
Tajusin että enää 3 viikkoa äitiyslomaan! Ja se tuntuu aika vähältä! En oo ehtinyt miettimään yhtään vielä synnytystäkään! ehkä sitten ehtii kun alkaa äitiysloma..? Mutta se on hassua kun tässä on niin paljon kaikkea muutakin mietittävää niin raskaus etenee niin ettei tajua! :woot:

En ole myöskään miettinyt vielä synnytystä. Otin vielä yhden ison tentin huhtikuulle, joten vaikka äitiysloma alkaakin jo ensi viikolla, niin olen kiireinen muissa puuhissa aina huhtikuun loppupuolelle asti. Laskettu aika on 14.5, joten täytyy toivoa ettei tule etuajassa. Muuten mies saa tehdä yksin loppuhankinnat ja laittaa vauvan huoneen valmiiksi kun äippä pitänyt itsensä kiireisenä liian viimemetreille asti :grin

Kyllä tämä loppuaika varmaan vaan hujahtaa käsistä ko kokoajan vaan pukkaa lisää tekemistä ja reissunpäällä oloa.. nyt rv34 ja ollaan lähössä pohjoseen viettään pääsiäistä, ollaan ehkä jotain puolitoista viikkoa.. sitte pitäis ottaa semmonen kevyt 2yö reissu autolla 1300km.. silloin siurin piirtein rv36 ehkä 37 menossa, riippuu koska päätetään lähteä.. missä välissä tässä ne suursiivoukset ja viimeset pikkuvalmistelut vauvalle tekee...?!

Nyt sitten havahduin, että pitänee illasta pakata sairaalakassi valmiiksi.
Huomenna käytävä ostamassa kaikki tökötit yms sairaalalle.

Nyt iski kyllä pienoinen paniikki päälle, kun aikaa on niin vähän :nailbiting:

Joo minä kans meinaan sairaalakassin ottaa nyt lomareissulle jo mukaan.. ei siellä nyt mitään evästä oo mutta vaatetta ja hygieniatuotteet.. vauvallekki jo vaatekassin katoin ja kai sebki autonperään heitän..

Me varmaan pakkaillaan sairaalakassi valmiiksi muuton yhteydessä. Se ei onneksi kauaa vie, pitää vaan ne säilyvät eväät (miehen ja omatkin) muistas ostaa.

En pysty mitään fyysistä tekemään, niin oon sitten tekemässä vielä 3-4 tenttiä ennen laskettua aikaa (jos ehdin ennen vauvan tuloa). Mulla ois pääsykoekin 3.5., mut se vähän epäilyttää kun la on 6. päivä. :'D

Hehee täälläkin pääsykoe 8.6. ja LA 22.5. Ei siis varmastikaan ihan päällekkäin mee mutta pelottaa et miten viimehetken pänttääminen onnistuu vastasyntyneen kanssa ja sit tietty ne koejärjestelyt (isi hoitaa) :D

Se että ko tentti menee penkin alle taitaa olla mun suurin synnytykseen liittyvä realistinen pelko kun kuitenkin tässä vaiheessa ehtinyt lukea varmaan jo yli sata tuntia, ja toinen hukkaan heitetty vuosi ei oikein innostaisi -_-

Osaiskohan joku uudelleensynnyttäjä kertoa tarkemmin että vaikuttaako synnytys ja vauva-arki hurjasti kognitiiviseen suorituskykyyn? Jostain oon kuullut et voi olla pään sisältö vähän aikaa melko höttöä x)

No voin kertoa, että itelläni on alkanu jo nyt pää pehmeneen. Asioita pitää kirjottaa ylös ja eräänki kerran jo napannu puhelinta käyeen ihan vaan siksi kun muistan että tuostakin asiasta oli puhetta mutta en nyt muista mitä siitä puhuttiin.. aivan kuin ei pystyis keskittyyn niin ei asiat jää mieleenkään. En kyllä yhtään muista kuinka pitkään esikoisesta jatku tuo muttaväittäisin että alle puolivuotta.. tietenki yksilöllistä kaikille ja nukkuminen ym hormoonit/imetys vaikuttaa..

Mulla oli pää yhtä "huonona" ku rakennettiin ja menin samoihin aikoihin uuteen työpaikkaan. Stressi ja hirveän kiireinen elämänrytmi: kolmivuorotyö joka vaati paljon kehitysideoita ja toiminnan suunnittelua + talonrakennusprojekti omin hartiavoimin miejen ja hyvien talkooapujen kans sai saman vaikutulsen aikaan..

Onks täällä jollekkin jouduttu tekee episiotomia synnytyksen aikana jostain syystä? Sattuuko se? Tuntuuko se? Apua mitä ajatuksia taas pyörii mielessä. :D

Mulle on tehty eppari. Imukuppiavusteisesti syntyi esikoinen ja kudoskireys oli niin voimakas. Leikkaus eikä ompelu tuntunu yhtään. Toimivat oli puudutteet (epiduraali). Haavan paraneminen olikin sit tuskaista. Useamman viikon suihkuttelua aina ku kävi pissalla ettei kirvelis. Kakkoshätää oli lähes mahdoton ees yrittää. Istuminen ei onnistunu. Ja vaikka kuinka koitti haavaa varoo niin tikit repes ja haava parani repsottaen. Jääside oli pelastus, puudutti mukavasti ja vähensi turvitusta.

Mut kaiken kesti ku oli niin ihana syy siihen kärsimykseen :Heartred:angel13

Mullaki on tehty. Ei tuntunu yhtään. Mulla paranikin ihan näppärästi. Joka vessareissulla vaan kunnon pesu että ei tulehtunu mutta jälkivuotojen kans muutenki ihan jees lutrata veden kans enemmän ja vähemmän.. itellä tosin onneksi hyvinhyvin niukat vuodot jo 2vrk synnytyksestä että sinänsä vesileikit lähinnä tikkien vuoks..

Tuntuukohan se jos ei oo epiä? Oon edelleen ihan epiä ja spinaalia vastaan, mut eikös sitäkin (epparia) varten laiteta joku puudute? Tosin oon hirveen epäluottavainen puudutteisiin, kun joskus tikattiin sormeen kymmenen tikkiä ja tuikattiin kolme puudutusainetta eikä ykskää vaikuttanu... Tietty sormi vähä eri asia, kun alakerta. :D

Takaisin