Synnytykseen liittyvät pelot ja ajatukset

Tietääkö täällä joku lääkeasioista? En oo muistanu tätä kysyä kätilöltä/neuvolasta, mut kysyn keskiviikkona, kun on nlalääkäri.

Mulla siis sellanen lääke mikä vaikuttaa rauhottavasti ja pitää mut unessa. Jos en ota, en pysty nukkuu ollenkaan, eli jos haluan olla levännyt ja nukkua yöunia, niin pitäisi ottaa lääkkeet, mut mitä jos otan lääkkeet joku ilta ja synnytys käynnistyykin? Pystyyköhän sairaalassa jotenkin kumoamaan lääkkeen vaikutusta? Lääke on siis ketipinor 100mg annostuksella.

Vaikuttaessa siis olo on kun olis kännissä, päässä ihan hirvee paineen tunne, verenpaineet laskee jos oon istuallaan/seisaallaan ja silmät ei meinaa väkisinkään pysyä auki. :/ olo muuttuu niin kamalaks, et pakko alkaa nukkumaan. Mulla kun ei oo vaihtoehtona oikein jättää lääkkeitä ottamattakaan..

Kannattaa tosiaan kysyä lääkäriltä ja jos neuvolalääkäri ei tiedä, soittaa vaikka synnärille varmuuden vuoksi. Tiedän joitain, jotka ovat joutuneet lopettamaan ko. lääkkeen (tai vastaavan) viikkoa, kahta ennen laskettua aikaa. Osahan ei Ketipinoria määrää lainkaan raskauden aikana, vaan yritetään hoitaa esim. ahdistusta ja unettomuutta muilla valmisteilla. Sinulla ei ilmeisesti ole ollut muuta vaihtoehtoa, joten kannattaa tarkistaa lääkäriltä.

Joo, mulla tosiaan lopetus edes hetkellisesti ei oo vaihtoehto. :( pitää kysyä siltä nlalääkäriltä ja jos ei osaa sanoa, niin äitipolille soitella. Vähän kinkkinen tilanne. Se oiski helppoo, kun vois määritellä itse vaikka aamu kahdeksalta rv40+0, että "noniin, nyt synnytys käynnistyy!" Ja siitä sitten käynnistyisi. :D oikein levänneenä yöunien jälkeen. ;) no, katsotaan miten käy ja mitä lääkäri/äpolilta sanotaan.

Mulla on nyt vaihteeksi sellainen olo että miten selviän synnytyksestä ja miten vauva mahtuu ulos, kun tänpäiväinen lääkärin sisätutkimuskin teki niin kipeetä ! :D :/

Muakin alkaa pelottaa jos ei koht tuu ulos et mahtuuko? Nyt on jo rv39 eikä neiti nyt näytäkään haluavan ulos yksiöstään..

Mua kans alko tiistain sisätutkimuksen jälkeen jännittää, kun sattu niiiiin jäätävästi joku kaks sormeeki tuolla alakerrassa! :D seksistäkään ei oo tullu pariin kk mitään, kun sattuu niin vietävästi. Entäs sit joku vauva. Hui

Mullahan on olleet ne verenpaineet koholla tässä muutaman viikon ja nyt sitten lauantaina alkoi hyvin lievä päänsärky aina välillä päivän mittaan. Eilen ei mitään mut tänään taas lievästi särkenyt päätä vähän väliä.. Ja mulla ei normaalisti särje päätä lähes koskaan. En tiedä pitäiskö huomenna soitella neuvolaan ja kysyä terkan mielipidettä tulenko käymään tai varataanko aikaa jonnekin muualle vai odottaisko ja kuulostelis perjantain neuvolaan asti..?

Mut siis kirjotin tähän ketjuun siksi, että oon jo valmistautunut aika hyvin henkisesti ensikertalaisena synnyttämään, mutta käynnistyksestä on nyt tullu aikamoinen peikko! Pelkään siis, että mulla todetaan lievä raskausmyrkytys ja sitten ei koskaan tiedä jos tilanne pahenee niin joutuukin käynnistykseen ja varsinkin Cytoteceistä ja oksitosiinista on onnistuttu pelottelemaan mut täysin! Toki lapsen etu on tärkein, mutta olin tosiaan toivonut mahdollisimman luonnonmukaista synnytystä ja jos joudutaan lääkkein käynnistämään niin myös puudutusta ilmeisesti tarvii todennäköisemmin kun kivut on normaalia kovemmat..! Ja kaikilla lääkkeillä on olemassa myös mahdollisia haittavaikutuksia vauvallekin. Jos käynnistykseen joutuisin niin toivoisin, että voitaisiin käyttää ballonkia ja se toimis.

Päänsärky voi näillä lämpimillä ilmoilla johtua ihan esim. nestehukasta, jos ei ole tullut juotua tarpeeksi vettä, erityisesti jos on aika lievää. Itse olen huomannut, että pienikin niska-/yläselkäjumi ja nestehukka saattaa helposti tehdä pientä päänsärkyä, vaikkei normaalisti ikinä ole särkyä. Tietysti voit huomenna soitella neuvolaan, ja jos pystyt käymään katsomassa virtsanäytteen, että näkyykö proteiineissa mitään, niin aina parempi. Pelkkä verenpaineiden nousu ei välttämättä tarkoita mitään (erityisesti jos ei ole megapaljon), koska loppuraskaudessa paineet yleensä nousee joka tapauksessa.

Mä en kans inspiroidu käynnistyksestä ja olen laittanut toivelistaan, että mielellään ei ja että haluan kokeilla ns luonnonmukaisia keinoja ensin. Esim. oksitosiinin suhteen voi pyytää aluksi todella pientä annostusta, jos vauvan ja oma terveys sen sallii.

Tieteellisesti ei ole pystytty osoittamaan, että lääkkeellisellä käynnistyksellä kivut olisivat kovemmat, mutta monet kokevat niin. Olen itse ajatellut, että johtuu (ehkä?) siitä, että jos synnytys alkaa vähitellen, kipu/poltto alkaa myös usein vähitellen, mutta jos käynnistetään, tulee kertaheitolla ts. vähän puskista. Olen itse joutunut cytotecilla käynnistämään keskeytyneen keskenmenon ja eihän se mitään kivaa ollut, mutta mulla kivut oli ihan siedettävät ts. pärjäsin Panadolilla ja kuumalla suihkulla. Synnytys toki eri asia, kun "tuote" hieman isompi...

Mulla kans cytotecin avulla hoidettu yksi keskeytys -15 helmikuussa, tuntu ne supistukset aika kauheilta sillon, ja nyt alkanu pelottaan kans vähän jos käynnistykseen joutuis, ja muutenkin synnytyssupistukset ku on muistanu millasta tuskaa oli sillon, ja siitä kuitenki tuli selvittyä ihan vaan panadolilla ja buranalla..

Sama juttu täällä. Kyllä siinä itkuu väännettiin vessan lattialla mut synnytyksen suhteen oon kyllä varautunu paljon kovempiin kipuihin :o

Mä oon yrittänyt ajatella niin, että ilman tuota kokemusta ei olis mitään käsitystä niistä kivuista. Siis että odotan nyt jotain samantyyppistä, vaikka sitten kovempana. Että ilman ko. kokemusta pelottais enemmän ja pohdituttais, et miltä se tuntuu. Toi mun kokemus viime kesältä on vielä sen verran elävänä mielessä, että olen vaan miettinyt, että nyt olen vähän paremmin valmistautunut ts. miettinyt erilaisia hengitystekniikoita ym, joilla voisi yrittää rentouttaa oloa (jos voi :D ). Siis olihan se aika hirveetä ja mulla nousi kuume miltei 40 asteeseen ym ja makasin vaan suihkussa ja mies suihkutti lämmintä vettä selkään ja mietin, että koska tää loppuu... Mutta kyllä se sitten loppui.

Takaisin