Synnytykseen liittyvät pelot ja ajatukset

Oon tästä joskus aijemmin muistaakseni täällä maininnut, mutta siis esikoisen synnytyksessä kun epiduraali laitettiin, niin ensinnäkin joo kyllähän se tunto lähti, mutta lähti niin että en rintojen alta alaspäin tuntenut yhtään mitään, toinen jalka puutui täysin varpaisiin saakka ja toista pystyi koukistaan. Eli olin täysin liikkumaton loppuajan. No ei siinä mitään, en tuntenut yhtään mitään kun vauva synty (mikä siis kai olikin se tarkoitus), mut mulla kävi niin että ne selkäydinnesteet jäi vuotamaan, minkä vuoksi aivan järjetön päänsärky (voin sanoo et oli kyllä niin paljon hirveämpää se kipu kun mitä supistukset sai aikaan) ja tätä särkyä jatku ja jatku, enkä voinut hoitaa itse vauvaa vaan mies teki kaiken paitsi imettämisen, minkä jouduin sängyssä maaten tekemään. kunnes tasan viikko synnytyksestä aloin oleen jo niin huonossa kunnossa, että aloin oksentaa ja lähes pyörryin (siis yhtään liioittelematta) ja sillon vasta mua lääkärit alkoi uskoon et nyt on jokin vialla.. (Ja mut siis päästettiin vauvan kanssa kotiin 3pvän jälkeen ja seuraavan 4pvän sisään mies kärräs mut ensiapuun 2x ja siellä vaan sanottiin että on nestehukka tms) :inpain: Ja no vihdoin kun uskoivat et nyt on kyl jtn muutakin, niin sit mulle tehtiin se ns. veritulppa, missä otettiin siis mun omaa verta kädestä ja se pistettiin siihen samaan paikkaan mihin oli epi laitettu, ja tämä sitten pysäytti tän vuodon ja kaikki säryt loppui.
Ja siis tästä syystä en halua enään mitään piikkejä selkään, ja sen takia pelottaakin eniten nyt se jos vaikka joutuisin hätäsektioon.
Ja ei siis oo tarkoitus ketään pelotella, tuokin on vissiin suht harvinaista et noin käy. Mut se särky mitä koin oli kyl jotain niin järkyttävää ja se kun ei kukaan meinannut uskoa, et oikeesti toivoin monta kertaa että kuolisin niin säryt ja kaikki loppuis..
Tulee ihan kylmät väreet nyt kun tota aikaa mietin, huh.
Aikaisemmin taidettiinkin jo kirjoitella tuosta puudutteiden laiton aiheuttamasta selkäydinneste vuodosta. Minulla siis sekä epistä että spinaalista jäänyt vuotamaan. Itse onnellisesti Oon saanut pelkällä runsaalla nesteiden juomisella (useita litroja päivässä) päänsäryn loppumaan. Ja tosiaan lamauttavaa särkyä oli ainoastaan pään ollessa pystyasennossa. Viime kerralla Osasin jo veripaikkaa vinkua osastolla, mutta sitä ei kuulemma laiteta kuin aikaisintaan viikon jälkeen. Kiva -NOT! Itse Aion kaikesta huolimatta pyytää kaikki puudutteet, mitkä mahdollisia. On se vaan niin paljon helpompi keskittyä itse asiaan eli synnytykseen, kun ei ole supistuksista yli kipeenä. (Yksi synnytys siis myös luomuna, joka sekään ei ole liian hirveetä!!) kivempi kuitenkin lääkkeillä.

Outoa BaBy2 minusta, ettei lääkärit tajunneet heti alkuun säryn alkuperää. Tuo ei kuitenkaan mikään maailman harvinaisin juttu ole. Toivottavasti tällä kertaa menee paremmin tai ainakin itse osaat varautua ja aloittaa ennalta ehkäisyt heti synnytyksen jälkeen, jos sattuu nesteet taas vuotamaan. :)
 
Toi on suurin syy miks kieltäydyn kans selkäpuudutteista! Siis mitä baby2:lle oli käynyt. Vaikka ei yleinen olekkaan, niin oon silti lukenut PALJON vastaavista tapauksista. Sit tietysti on muita syitä kieltäytyä myös.. Yhdelle kaverilleni epi oli aiheuttanut täyden liikkumattomuuden ja tunnottomuuden kaulasta alaspäin.

Sit vielä sekin, et monesti joudutaan laittaa tippa käteen, kun laitetaan epi ni ei kiitos! Mun piikkikammo on pahentunu nyt jo niin pahaks, että en kestä enää ees nähdä piikkejä. Ja siinä tilassa kaikki saa varmaan vaan hirveetä huutoo ja nyrkistä jos ees yrittävät tulla piikeillä tökkimään. :D mielenkiinnolla odotan, että mitä tulee tapahtuu.
 
Joo no siis mähän join hirveitä määriä ihan kokoajan vettä ja urheilujuomia jotta pysyis nesteitä, mut ei vaan auttanut. Ja mullakin kaikki aina paheni jos oli pystyasennossa, siks oli pakko makailla vaan sängyssä vaikka sillonkin päässä tuntui, mut ei sentään niin että pää räjähtäisi :arghh:
Kurja kuulla et sullekkin on käynyt niin MaLinn, mut hyvä jos sait nesteillä pois.
Mulle sanottiin siitä veritulpastakin sillon että se on 50/50 et auttaako se, ja jos auttaa niin se voi lähtee liikkeellekkin ja alkaa säryt uudestaan. Tän takia sitä ei kuulema heti laiteta ja kuitenkin on aina riski mennä sörkkiin tonne selkärankaan..
Mutta mulla siis autto ihan välittömästi, luojan kiitos! Mut semmoset traumat jätti, ei itse synnytys mutta epiduraali, et nyt oon kyl asennoitunut niin että vaikka synnytys sattuis ilman puudutteita, ni se ei kuitenkaan kestä kun "aika pienen hetken" verrattuna tohon viikon kärsimykseen sen jälkeen.. Joten teen kyl kaikkeni et luomuna mennään :wacky:
 
Toi on suurin syy miks kieltäydyn kans selkäpuudutteista! Siis mitä baby2:lle oli käynyt. Vaikka ei yleinen olekkaan, niin oon silti lukenut PALJON vastaavista tapauksista. Sit tietysti on muita syitä kieltäytyä myös.. Yhdelle kaverilleni epi oli aiheuttanut täyden liikkumattomuuden ja tunnottomuuden kaulasta alaspäin.

Sit vielä sekin, et monesti joudutaan laittaa tippa käteen, kun laitetaan epi ni ei kiitos! Mun piikkikammo on pahentunu nyt jo niin pahaks, että en kestä enää ees nähdä piikkejä. Ja siinä tilassa kaikki saa varmaan vaan hirveetä huutoo ja nyrkistä jos ees yrittävät tulla piikeillä tökkimään. :D mielenkiinnolla odotan, että mitä tulee tapahtuu.

Kyllä se kanyyli taidetaan laittaa kaikille synnyttäjille käteen, ottaa epiduraalin tai ei. Sitä kautta kun saa nopsasti lääkittyä äitiä, jos tulee tarve antaa oksitosiiniä tai vaikka nukuttaa.

Mulle sen laitto oli heti eka toimenpide joka tehtiin sen jälkeen kun vauva oli saatu käyrille. Muut kivut oli jo sen verran tymäkät, ettei pistosta ees tuntunut :) Sama pätee epiduraaliin ja spinaaliin, voi vaikuttaa hurjalta mutta ei tunnu juuri miltään. Ihania keksintöjä molemmat!
 
Kyllä se kanyyli taidetaan laittaa kaikille synnyttäjille käteen, ottaa epiduraalin tai ei. Sitä kautta kun saa nopsasti lääkittyä äitiä, jos tulee tarve antaa oksitosiiniä tai vaikka nukuttaa.

Mulle sen laitto oli heti eka toimenpide joka tehtiin sen jälkeen kun vauva oli saatu käyrille. Muut kivut oli jo sen verran tymäkät, ettei pistosta ees tuntunut :) Sama pätee epiduraaliin ja spinaaliin, voi vaikuttaa hurjalta mutta ei tunnu juuri miltään. Ihania keksintöjä molemmat!

Kai tääkin vaihtelee sairaaloittain, mutta kuitenkaan kukaan ei pakotakkaan näitä (kanyylia) ottamaan. :) Tiedän sen, että muhun ei kovin hevillä tökitä yhtäkään neulaa, ellei oo oikeesti hyvää syytä, ja kukaan ei kuitenkaan väkisin niitä laita. Ihan jo sairaanhoitajana ja ensihoidossa työskentelevät ystävänikin ovat sanoneet, että kehenkään ei voi väkisin mitään laittaa. :grin

Epi ja spinaali on varmasti hyvä apu, mutta miksi niitä pitäisi ottaa, kun riskitkin on olemassa ja itse on valmistautunut muihin kivunlievityksiin, kuin selkään tökittävät vaihtoehdot. Synnytyskivut voi olla helvettiä, mutta kuitenkin vain hetkellistä. Ainakaan en tiedä ketään, kuka kärsisi synnytyssupistuksista vielä kaksi viikkoa ponnistamisen jälkeen. :rolleyes:

edit. niin ja empä tiedä kovinkaan montai luomusynnyttäjää jollekka olisi tarvittu laittaa kanyyli. :rolleyes: en silti epäile etteikö tällaisiakin tapauksia olisi.
 
Muokattu viimeksi:
Täällä kans on yks joka kanyylistä olis kohteliaasti tälläkertaa kieltäytynyt ennen kuin on ihan pakko. Ns varmuuden vuoks en ois hyväksyny laittoa. Mutta kun taas tuo streptokokki vaivaa niin pakko mikä pakko... olikos se niin että 3h välein pitää antibiootit tuikata meneen että vauva saatais varmiiten suojattua tartunnalta..
 
No ei varmaan juu, mutta kyllä oli onni vetää vähän henkeä, kun supistuksissa ei ollut taukoa ollenkaan ja oli kivuissaan kärvistellyt jo 7h Panadolin voimalla. Ja jos B-steptokokki on positiivinen niin antibioottitippa on laitettava joka tapauksessa.

Mutta yritän sanoa, ettei kannata pelätä ja suunnittella kaikkea etukäteen, koska synnytys on niitä kokemuksia, jolloin voi tapahtua mitä vaan. Ettei sitten pety, jos joutuukin turvautumaan lääkkeisiin.
 
Mää en välttämättä ihan niin kohteliaasti tuu kieltäytyy. :grin Tiedän että sairaanhoitajat/kätilöt/lääkärit ruikuttaa niin kauan et saavat laitettua, mut eipähän ne voi väkisin kehenkään sitä laittaa. :wacky: Vannotin jo miehenkin, että ellei multa tuu lupaa ja oon syystä tai toisesta kyvytön ite puolustaa itseäni, ei hän anna mulle sitä laittaa. Tiedän senkin, että revin sen heti ite pois jos sellanen pistetään. :laughing001

Harmi se streptokokki juttu P-JET :sad010
 
Ite en oo oikein mitään miettiny synnytyksestä etukäteen. Lääkkeet otetaan jos niille tarve tulee ja ollaan ottamatta jos tuntuu että pärjää. Ekan kans oli hyvin selväö missä vaiheessa lääkintää tarvitsin ja silloin oli tosiaan jo aivan sama mihin sörkittiin ja millä kunhan olo helpottui. Meni kuiyenkin niin hyvin eka kerta ettei osaa mitään pelätä. Avoin oon kaikelle. Sektio nyt ehkä epämieluisin tapa hoitaa synnytys mutta sillekkään ei mitään voi jos tilanne sen vaatii.. eniiten odotan että synnytys sais itsestään käynnistyä ja mieluiten myös edetä omalla painollaan. Ka mukava olis kun ei olis piuhoissa kii niin pitkään ku ekan kanssa koska oli hankalaa kövellä sen jonku telineen kanssa.. tippateline se ei ollu mutta oliko se sitte vauvan tilaa seuraileva härveli mitä piti kulettaa mukana.. hyvin muistaa taas että mitenkä se meni :wink
 
ei ruoka maistuis.. jäätävä nälkä.. jos lapset tästä tarhaan ja sitten TAYSiin. :nailbiting: ekaa kertaa jännitän näin paljon vauvan kasvukontrollia kun samalla synnytystapa-arvio.. yö nukuttu puolilla silmin. Just parin tunnin koiraunen jälkeen (ehkä klo4-5) mies tuli herättää kuudelta töihin :/ yritin nukahtaa vielä mutta ei tullu uni kas kummaa!
 
ei ruoka maistuis.. jäätävä nälkä.. jos lapset tästä tarhaan ja sitten TAYSiin. :nailbiting: ekaa kertaa jännitän näin paljon vauvan kasvukontrollia kun samalla synnytystapa-arvio.. yö nukuttu puolilla silmin. Just parin tunnin koiraunen jälkeen (ehkä klo4-5) mies tuli herättää kuudelta töihin :/ yritin nukahtaa vielä mutta ei tullu uni kas kummaa!

Tsemppiä tän päivän koitoksiin! Ollaan täällä hengessä mukana! :)
 
Missäs vaiheessa synnytystä se epin saaminen on liian myöhästä, onko tietoa? Mä en oikeen osaa pelätä synnytystä millään tavalla, enkä haluis ottaa noita vahvempia lääkkeitä ennen kun tiedän edes mitä tää koko prosessi tulee olemaan :D
 
Epiduraalia ei anneta enää siinä vaiheessa, kun on lähes auennut (8-9 cm), sillä sen laittaminen kestää ja vaikutus alkaa vasta n. 15 min kuluttua. Epiduraalia voi laittaa katetrin kautta lisää, joten sen voi ottaa hyvissä ajoin.

Jos on jo auennut, on mahdollista saada spinaalipuudutus. Sen vaikutusaika on vain 2h eikä sitä voida antaa uutta annosta.
 
Sype kätilö oli sitä mieltä että jos jättäisinkin tällä kertaa ottamatta epiduraalin ja yrittäisin pärjätä hengitysharjoituksilla supistusten yli.Jos synnytys kestää yli vuorokauden ja etenee hitaasti niin kuin edellisellä kerralla niin kyllä sitä Mielummin ottaa kaikki mahdolliset kivunlievitykset vastaan.Voihan se olla että tällä kertaa synnytys etenisikin suhteellisen nopeasti eikä tarvitsekaan mitään kivunlievitystä.
 
Mulla ei ollut esikoista synnyttämään mennessä mitään toiveita kivunlievityksen suhteen. Lähes kaksi vuorokautta kun oli supistuksista kärsinyt ja oksentanut jo sappinesteetkin pihalle (eli olin todella heikossa kunnossa), niin annoin pistää itseeni ihan mitä vaan, että saan kivut loppumaan. :D Ja ah se tunne, kun puudutteet auttoi. Sai jopa hengittää! :D Nyt mennään samalla linjalla eli ei mitään toiveita tai suunnitelmia synnyttämään mennessä. Katsotaan miten etenee ja mitä puudutteita tarvitsee. Mut sen siis totesin jo esikoisen kohdalla, että ilman en pärjää.
 
Epiduraalia ei anneta enää siinä vaiheessa, kun on lähes auennut (8-9 cm), sillä sen laittaminen kestää ja vaikutus alkaa vasta n. 15 min kuluttua. Epiduraalia voi laittaa katetrin kautta lisää, joten sen voi ottaa hyvissä ajoin.

Jos on jo auennut, on mahdollista saada spinaalipuudutus. Sen vaikutusaika on vain 2h eikä sitä voida antaa uutta annosta.
Mulle kyllä tuikkastiin esikoisesta just siinä 8 cm kohdalla vasta se epi... Kyllä se silti ehti hyvin auttamaan. Siihen asti olin siis mennyt ihan vaan ilokaasulla.
 
Kipukynnyskin on ihmisillä erilainen. :) toinen kestää paremmin ja toinen huonommin. Toinen vähemmän aikaa ja toinen pidemmän aikaa.

Suunnitelmaa synnytykseen en kans usko et kannattaa tehdä, mutta en tosiaan näe syytä miksi pitäisi just noita selkään tökittäviä vaihtoehtoja käyttää, kun se kipu ei kuitenkaan kestä loputtomiin. Sitäpaitsi en ota riskiä, että jotain tapahtuu, jos alaselkää lähdetään sörkkimään, kun nytkin on jo ihme että kävelen vielä omilla jaloillani. muitakin kivunlievitysvaihtoehtoja löytyy vaikka ja kuinka.

Ei sillä, kuitenkin itsekkin on varautunut siihen, että voi tulla todella tuskaiset kaksi vuorokautta, mutta ihan yhtälailla varaudun siihenkin että tulee vielä tuskasemmat neljä tuntia.

No, jokainen tavallaan. :)
 
P-JET, juu se oli 3h välein kun tiputetaan taas pussillinen antibioottia (siis jos on streptokokki b)

Minua ei taas häiritse ne kanyylit millään tapaa :) siinähän laittavat jos näkevät tarvetta. Eipä niistä haittaakaan ole.

Esikoisen synnytyksen jälkeen tosin kun napattiin se ennen suihkuun menoa pois, niin en tajunnut pitää kättä kohossa ja puristaa sitä hetkeä, niin havahduin kuinka lattialle oli levähtänyt laajalle alueelle verta, kun oli jäänyt vuotamaan kanyylin reikä :hilarious:
Oli aikamoinen anteeksipyytely, kun kätilö/hoitaja (en muista kumpi siinä kohtaa oli se, kun vauva oli jo pestynä ja kapaloituna isin sylissä) joutui kyykkimään pitkin huonetta pyyhkimässä enimpiä veriä pois :oops:

Odotan synnytystä innolla. Enää reilu 5 viikkoa jos kerta käynnistetään ennen la:ta (raskausdiabeteksen takia).:wacky:
 
Pakko tohon kanyylihommaan sen verran sanoa että mulla ainakin se oli kivuista/murheista pienin kun esikkoa synnytin:) mulla oli oik kädessä yksi ja vas kädessä kaksi loppujenlopuksi. Nää ei ollu mitään verrattuna siihen että verikokeet piti ottaa jalkapöydästä kun kanyylit oli käsissä. Se jos joku tuntui ikävältä tosin siinä kohtaa kun niitä veriä otettiin ei oikeestaan ollut enää muulla väliä kun sillä että säilyn hengissä kun verenhukka oli tosi suurta. Jouduinkin sitten kaavintaan ja sain muutaman verensiirron.

Pitääkin ens viikolla muistaa ottaa se streptokokkinäyte. Esikon aikana mulla se oli ja tokassa ei. Saa nähdä kuinka käy nyt.

Mielenkiinnosta rosmariia että mitä mieltä olet jos vauvalle tarvii kanyyli laittaa?:) meidän esikolla se oli tosiaan otsassa jotta meni ab useamman päivän
 
Takaisin
Top