Synnytykseen liittyvät pelot ja ajatukset

Vähän ohi aiheen, mut esikoisen aikaan minä näin monesti unta että synnytin tytön pojan sijaan ja sitten itkin ja raivosin (siinä unessa) että minä en tuota vie kotiin vaan haluun sen pojan :D Sitten kävi oikeesti mietityttämään että entä jos hän onkin tyttö ja meillä on kaikki poikajutut ja sitten jo hereillä ollessakin hormoonipäissään piti tirauttaa kyynel kun tuli ajatus etten minä saakaan poikaa :D:rolleyes: ( siis lapsen sukupuolella ei sinänsä ollu merkitystä, mutta ehkä sitä vaan oli tottunu jo siihen poikaan)

Mäki oon nähny just noita unia, et saanki tytön. Tosin tyttöö toivottiin niin kovasti, että unet harmittaa. Ei sillä, poikakin on odotettu ja rakastettu <3

Mulla ei ole (ainakaan vielä) ollut mitään synnytykseen liittyviä unia, mutta toissayönä näin sellaista unta, että oltiin miehen kanssa jossain labyrinttimaisessa rakennuksessa ja miehellä oli vauva sylissä ja hän heitteli sitä ilmaan. Olin ihan, että älä heittele noin pientä, että se ei putoa. Tosin mulla oli vielä iso maha siinä unessa, että en sitten tiedä kenen vauvaa hän heitteli vai oliko se sittenkin meidän ei-enää-mikään-kovin-pieni esikoinen... o_O

Mulle muistu viime yön uni mieleen. Oli rv27 ja lähettiin käynnistää synnytystä kun oli olevinaan yliaikainen. Ja sit ei käynnistynytkään vaikka mitä tehtiin ja olin 2kk sairaalassa. Mitähän ihmettä. :D niin ja samassa unessa vauvalla oli olevinaan niin pitkät kynnet et se raapi mua ollessaan vielä kohdussa. Hui!

En muista olenko näillä saiteilla tätä kertonut mutta toissayönä heräsin kesken parhaimman unen siihen et mitä jos synnytys käynnistyy samallain ku esikoiselta; 4 aikaan yöllä heräsin vessahätään mutta ne olikin supistuksia, tosi voimakkaita ja 3h siitä tuli tyttö maailmaan kiireellisellä sektiolla :) (perätila) luonto vähän herättelee valmistautumaan lähestyvään synnytykseen :P

pelkoa ei ennen ole ollut synnytystä kohtaan, viimeyönä vaan alkoi kipu peräsuolessa, minkä olen ajatellut aiheutuvan suonikohjuista. Ja näitä suonikohjuja on ennestään siis ulkosynnyttimissä (isoja ainakin omasta mielestä). Alkoi pelottaa jos ne vaikeuttaa synnytystä...... jos tulee vuotoja tms. huoh ompa sekava selitys

illalla alkoi tosissaan pelottamaan synnytys kun tuntuu alapää niin oudolta suonikohjuineen ja peräpukamineen etten tiiä miten se synnytyksen kestää :sad010en oo koskaa aikasemmin tällain pelänny synnytystä, eikä oo samallaisia vaivojakaan ennen ollut. illalla olin niin kipeä.. suihkukäyntikin meni itkuksi, mies kävi oven takana huutelee et mikä sulle nyt tuli pärjääks siä?

Mulla ainakin viime synnytyksessä "pullahti ihan hervoton" peräpukama peräsuolesta pihalle ja siinähän työ tehtiin, että sen sai sitten synnytyksen jälkeen kuntoon. Ei tämä kyllä mitään lasten leikkiä ole... :/

Mä näin yks yö unta että meiän tyttö kun syntyi niin sillä oli pälvikalju :nailbiting: Ja kätilö vaan sanoi et " joo näitä pälvikalju vauvoja on nyt ollut tänä vuonna jo monta, eikä niiden hiukset tahdo kasvaa isompanakaan siihen keskelle" :woot: Siis kauhea uni, kun muutenkaan ei oo edes kaljut miehet mun makuu (saati pälvikalju), ja vielä tyttö lapsella :arghh:
No unihan se vaan oli, mut tuntu kans niin todelliselta :p

Mulla ollu jo tosi pitkään ulkonen pukama! Ei oireile millään lailla..mutta kuinkahan hemmetin kauan se mahtaa roikkua mukana..?!
Edit. Tulipa oikiaan paikkaan tämäki :D

voi sen peräpukamat :D

mutta lääkäri noihin pukamiin ja suonikohjuihin mulle sanoi ettei ne pahenna synnytystä, veren vuotoa saattaa jonkin verran lisätä. Kätilö vielä rauhoitteli, että 4. synnytys niin ponnistusvaihe on niin paljon lyhyempi jo ettei peräpukamat paljoa ehdi paheta siinä. Nyt vaan jo wc-yrityksen jälkeen vaikea istua niin miten sitten synnytyksen jälkeen :( mt senpä näkee sitten missä kunnossa on. en uskalla enempää miettiä ettei paniikki iske ku synnyttämään täytyy lähteä...

Täällä kans yks masokisti-synnytystä-innollaodottava :D esikoinen syntyi vesien menosta noin 26h kuluttua. Kipeitä supistuksia oli noin 3h. Eka vetelin ilokaasua sitte tuikattiin kohdunkaulan puudutteet ja spinaali. Olin tuytyväinen noihin lääkityksiin vaikka kammoksunkin noita selkärangan sorkkimisia... mutta kipu oli sitä luokkaa pitkien ja tiheiden supistusten kanssa että olin valmis mihin vaan jotta saan pään kasaan ja pystyisin keskittymään paremmin sitten ponnistamiseen.. jos supistusten väli olis ollu sellanen että ois ees muutaman kerran saanut henkeä vedettyä rauhassa niin ehkä olis kipujen kanssa pärjänny... kaikki meni kuitenki nopeaa ja hyvin ja koen että synnytys oli helppo.

Etukäteen olin ihan epätoivoinen ku mietin miten ihmeessä saisin vaadittua otselleni suunnitellun sektion mutta lopulta alkokin tuntuun siltä että olis ihan kamalaa jos en saiskaan koko kokemusta synnytyksen luonnollisesta käynnistymisestä sinne normiloppuun saakka. Pidin peukkuja pystyssä ettei vaan tulisi tarvetta edes lääkkeelliseen käynnistykseen koska paljon "jännempää" olis ihan yllärinä tulla se kaikki synnytykseen liittyvä. No niinhän se sitten itsekseen käyntiin lähti, aika käynnistykseen kyllä oli jo varattu muutaman päivän päähän..

Määki haluan jo synnyttämään! Haluan pienokaisen syliin ja päästä näistä vaivoista. :Heartred Tosin sitä en toivo, että synnytys tapahtuisi näillä viikoilla... Mut että toukokuu vois tulla tänä vuonna nopeammin...

En tiedä johtuuko siitä, kun ei tiedä mitä odottaa esikoisen synnytyksessä, mutta itseä ei jännitä yhtään ja oikein odotan että pääsen synnyttämään ja kokemaan kuinka kamalaa/ihanaa se on :D ja jännä nähdä sitten, kuinka paljon sitä kipua kestää loppujen lopuksi. En tiedä mitä kivunlievityskeinoja olisi hyvä käyttää ensisynnyttäjänä mutta eiköhän sitä neuvolassa tule puhetta ennen synnytystä?? Kun ei täällä keski-suomessa järjestetä edes enää synnytysvalmennuksia..

Graisu, samoilla linjoilla!
Mun pomo on mulle töissä yrittäny kertoo kaikesta mahollisesta mitä kannattaa sit pyytää sairaalassa, mut ei ne jää mieleen kun ei ne asiat sano mulle mitään :D toivottavasti neuvolassa tosiaan käydään läpi.. oon jotenki laiska ite ottamaan selvää, ainakin toistaseks vielä.

Kannattaa ladata tuolta omilta sivuilta ilmainen vauvan syntymä(?) -kirja/opas. Ainakin näin ensiodottajalle oli mukava luettava, vaikka ei sieltä nyt mitään niin uutta löytynytkään. Aion laittaa vielä miehenkin lukemaan.

Samaisen kirjan saa BabyBoxin mukana. :) mukavaa luettavaa ja itselle tuli ainakin uutta tietoa kivunlievitysmahdollisuuksista.

Oon entistä enemmän epiä vastaan. :D

oliko siinä baby boxin vihkosessa tarkemmin noista kivunlievityksistä esim? jätin vilkasematta ku ajattelin etten tarvi sitä juuri tuon koko oppaan omistaessani.. tosin molemmat on lapset napanneet omaan käyttöönsä :wideyed:

mä taas odotan synnytystä sen vuoksi että pääsee näistä vaivoista mutta pelottaa se miten jaksaa vauvan ja näiden 3 muun kanssa että ei oo vielä sellasta hinkua tullut vauvan syliin saamiseksi... oonko outo?? onneks toukokuun ovat isommat päivähoidossa vielä, toiv saan vapautusta kuskaamisessa ts mies kuskaisi noita hoitolaisia. niin kovalta hommalta tuntuu vauva hoitaa mukaan eikä sitä kannatakkaa ihan heti viedä tarhaan pöpöjä keräämään.. mutta kun tuon yrittäjän arki on välillä niin kiireistä ja kevät tulee ni alkaa päivät jo hyvinki seiskalta :P

EkM tossa vihkosessa on 7 sivua asiaa kivunlievitysvaihtoehdoista. :) lääkkeettömistä ja lääkkeellisistä vaihtoehdoista.

Takaisin