Synnytykseen liittyvät pelot ja ajatukset

Juu, vauvaa saa tökkiä kaikella mikä nähdään tarpeelliseks. :grin Mutta minuu on turha tökkiä, ellei nyt sit hengenhätä ole. :rolleyes:

Helmikuussa jouduin itse tiputukseen, mutta olin itse ihan taju kankaalla, kun tippa laitettiin niin en tajunnut koko juttua. Siitä kun virkosin ja tajusin kunnolla, että on tippa kädessä, niin pakotin ottamaan pois. :grin Ja olisin kyllä varmasti repinyt itse pois ihan omatoimisesti, jos ei olisi tullut ottamaan samantien pois,vaikka yritti kovasti vängätä vastaan että ei sitä voi ottaa pois. Kummasti voi ottaa pois, jos asiakas käskee. :rolleyes:

No mutta, nää on ihan jokasen henk kohtasia juttuja ja ehottomasti jos lääkärit yms sanoo, että suositellaan laittaa niin eiköhän se silloin kannata. Mutta kun hekään eivät voi pakottaa, niin itse en suostu, ellei oikeesti ole hätä. Onneksi on vapaus päättää itsestään ja omasta hoidostaan. :angelic: Kyllähän sitä ihmiset kieltäytyy suuremmistakin hoidoista, kuin jostain tipan laitosta. :laughing001

Tiesithän rosmarinaa, että sitä neulaa ei jätetä sinne kanyylin sisään vaan pelkkä muovinen "pilli"? Sanon tämän siksi, kun tosi moni neulakammoinen luulee, että neulakin jätetään suonen sisään ja kokevat tämän tiedon helpottavana. :) Mutta siis tietenkään sitä sitä ei tosiaan voida laittaa kun vasta hengen hädässä, jos asiakas kieltää.

Syy, miksi se laitetaan mielummin heti aluksi, on se, että jos potilaan vointi yhtäkkiä romahtaa (eli usein verenpaineet tippuu äkisti esim.), niin kanyylin laitto on huomattavasti vaikeampaa, koska verisuonet pakenee syvälle verenpaineiden laskun myötä. Ja tämä puolestaan viivästää hoidon aloittamista, kun saatetaan joutua tökkimään moneen kertaan. Ja vaikeissa tilanteissa voi muutamat minuutit ratkaista ja on tosi kurjaa jos hoito viivästyy yhden kanyylin takia.

Juu tiedän toki. :) ystävänikin (ensihoitaja) sanoi samaa, mut ei se ollut kyllä helpottava tieto. :D

Yleensähän kanyyli laitetaan kyynärtaipeeseen jos kämmenselästä pakenee suonet. Näinhän mullekkin kävi silloin siellä hammaslääkärissä. :)

Jep, kämmenselästä katoavat ekana, mutta nopeasti myös kyynärtaipeesta ja muualtakin. Mutta tokihan ne hädän tullen kaivetaan mistä vaan (vaikka sitten jalasta). :)

Mä pelkään myös noita puudutteita, koska ei tiedä miten vaikuttavat. Mun suurin pelko olisi että joutuisin vuoteen omaksi puudutteen takia. Esikoisen synnytyksessä kaikkein parhain apu oli se että sain olla liikkeessä ja pystyasennossa, ja synnytys menikin ihan luomuna sitten. Avautumisen lopulla alkoi olla vaan sit niin tuskallista, että sanoinkin että ok voisin ottaa jotain, mutta sitten olikin jo myöhäistä, kun olin auki ja sain alkaa ponnistamaan :grin:eek:
Olin odottanut että kivut yltyisivät ihan tosi sietämättömiksi, ja siihen asti vaan siedin sitä kohtalaista kipua.. Mutta kipuakin kamalampana siitä avautumisvaiheesta muistan sen järkyttävän paineentunteen alapäässä, ihan kuin sellainen olo että maha on aivan järkyttävän sekaisin, niin että kohta peräsuoli halkeaa :wtf:
Suurin toiveeni on että voisi taas mennä luomuna, koska ajattelen niin että keho tietää, enkä haluisi muutenkaan häiritä sitä millään kemiallisilla aineilla, mutta ymmärrän toki että tilanteet ja synnytykset on aina erilaisia, eikä tiedä mitä sitä eteen tulee tällä kertaa..:nailbiting:

Vaikuttaako ne puudutteet paljonki ponnistamiseen? Voisin kuvitella et on vaikee ponnistaa jos koko alakroppa ihan tunnottomana? :o

Mä en esikoista synnyttäessä tuntenut yhtään mitään epin takia, niin kylhän se vähän oli hassuu ponnistaa kun et tunne mitään lihaksias. Mut kätilö ohjeisti et ponnista kun olis kova kakka tulossa :grin Ja niin ne oikeet lihakset sit löyty :wacky:

Mulla ei ollu oikeastaan semmosia välimallin kipuja ollenkaan. Hyvä olo ekat 23h vesien menon alkamisesta mitävähän selkää juili ja lämmin jyvätyyny tuntu kivalta. Sitte aukeaminen tapahtu 4-8cm reilussa tunnissa ja tyttö synty ekasta oikeasta supistuksesta 2h40min.

Mä oon kyllä tuntenut ponnistusvaiheessa supistukset ja sen hirveän paineen. Ekalla kertaa jopa mietin että mitä hitsiä kun luulin etten mitään tuntis kun oli epi ja tokassa spinaali.

Mä tunsin kans ponnistusvaiheessa tarpeen ponnistaa... Ja tunsin sen "kiristyksen", minkä vauvan pää sai aikaan. Mut mä olin ainakin kävelykunnossa epiduraalista huolimatta, et eiköhän se sitte vaikuttanu mulle. :D

Tarkottaako sen kanyylin laitto sitä, että on kytkettynä sänkyyn sitten koko synnytyksen ajaksi? Mä haluaisin kanssa pärjätä mahdollisimman luomuna ja missään tapauksessa en haluais olla sidottuna sänkyyn kun kerta esim. suihku ja liikkuminen nimenomaan pitäis supistuskipuihin auttaa. Kaikkialta oon lukenut, että sängyssä kyhjöttäminen vaan pahentaa kipuja / tekee niistä sietämättömämpiä..

Riippuu varmaan siitä miksi se on laitettu:) kyllä mä kävin suihkussakin kanyylien kanssa, laitettiin vaan kumihanskat teipillä käsiin.

Kyllähän tuppatelineen kans pääsee liikkuun. Taluttelee menemään :) sitte siinävaiheessa ku puudutteet vie jalat alta niin sängyssä oot...

Joo, eiköhän sen kanssa suihkuun yms pääse, mutta huomattavasti hankalampaa, kuin ilman. Eli ilman vaan niin kauan, kuin ei oo välttämätön... :)

Jännä en ollenkaa osaa sisäistää et käynnistyksen aloitukseen enää 4 (vai lasketaankohan se 3) päivää! Koko aja oletan et vauvan tuloon menee vielä viikkoja:wideyed:

Alkaa olemaan tosissaan jännää!! :woot: Itsekkään en varmaan osaisi sijassasi suhtautua, että kohta se vauva sieltä oikeesti tulee. Itselläkään ei ole kuin max. muutama viikko jäljellä ja siltikään asia ei tahdo konkretisoitua.

Tietääkö täällä joku lääkeasioista? En oo muistanu tätä kysyä kätilöltä/neuvolasta, mut kysyn keskiviikkona, kun on nlalääkäri.

Mulla siis sellanen lääke mikä vaikuttaa rauhottavasti ja pitää mut unessa. Jos en ota, en pysty nukkuu ollenkaan, eli jos haluan olla levännyt ja nukkua yöunia, niin pitäisi ottaa lääkkeet, mut mitä jos otan lääkkeet joku ilta ja synnytys käynnistyykin? Pystyyköhän sairaalassa jotenkin kumoamaan lääkkeen vaikutusta? Lääke on siis ketipinor 100mg annostuksella.

Vaikuttaessa siis olo on kun olis kännissä, päässä ihan hirvee paineen tunne, verenpaineet laskee jos oon istuallaan/seisaallaan ja silmät ei meinaa väkisinkään pysyä auki. :/ olo muuttuu niin kamalaks, et pakko alkaa nukkumaan. Mulla kun ei oo vaihtoehtona oikein jättää lääkkeitä ottamattakaan..

Rosmarinaa:mulla menee ketipinor 200mg eikä ole tehnyt mitään häiritseviä oireita.Se on mennyt jo useamman vuoden joten voi siitä johtua ettei ole mitään oireita.

Mäkin oon siis syönyt ketiapiinia jo 4v ja aina on ollut tuo sama rauhottava vaikutus. Nykyään en siis voi enää nukkua ilman ketiä ja sehän sen ongelman tekee, et mitä jos ehdin ottaa lääkkeet illalla mennäkseni nukkumaan ja sit alkaakin se synnytys.. Eli onko mitään mahollisuutta sairaalassa kumota lääkkeen vaikutusta? Ei varmaan oo kiva synnyttää jos ketipinor vaikuttaa just sillon..

Takaisin