Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moikka kaikki! :) Samaan hengenvetoon totean, että on tosi tärkeää päästä hetkeksi pois kotoa vauvan luota, kun esim. mies pääsee töistä... Vahdin vaihto! :) Mies on onneksi innoissaan vauvan kimpussa... Mutta mä meinaan, että saan ees hetken omaa aikaa, ihan sama mitä sitä sitten tekee...

Meillä mies nyt töissä ja mä valvon yöt pojan kanssa, että saa olla onnellinen, kun pääsee itsekseen ruokakauppaan illalla.. :)

Mun mielestä riittää muutama yksinkertainen lelu jonka saa roikkumaan. Selkeät värit. Meillä tykkää siitä liberolaukun perhosesta ja hoitotason yllä olevasta soittorasiasta jonka vedän joka kerta kun vaippa vaihdetaan. Ei niitä leluja kauheasti tarvitse. Itse ostin sellaisen puolikaaren muotoisen tyynyn jossa on kiinni muutama hypisteltävä lelu. Jos sais vähän niskajumppaa sen avulla. Siis vauva mahalleen ja tyyny siihen kainaloiden alle jne.

Kiitti Sikuriini :)
Mä oon varovainen, koska tuntuu, että 3viikkoinen vauva on viä liian pieni oleen mahallaan...Mutta ilmeisesti ei ole?

Juu meillä on myös lelukaari mutta se ei ole vielä käytössä. Roikkuvilla leluilla tarkoitin siis noita leluja joissa on ripustus koukku ja voi laittaa roikkumaan hoitopöydän, pinnasängyn tms yläpuolelle. Meillä on pehmolelu mobile pinnasängyssä kiinni mutta pidän sen rungossa tällä hetkellä jotain yksittäistä lelua. Mobileen kuuluu myös soittorasiaosuus joka saa pehmoleluhyrrän pyörimään mutta sen käyttö ei vielä ole ajankohtaista näin pienellä.

Mä olen jo nyt pitänyt tyttöä mahallaan oman mahan päällä jossa on saanut nostella päätään. Neuvolan TH laittoi tänään käydessään tytön hoitoalustalle mahalleen ja hienosti punkesi siinä itseään ja nosti päänsä ihan ylös pitkäksi aikaa. Sai kehuja siitä :joyful: niin ja tyttö on 9 pv vanha eli ihan hyvin voit Tähti laittaa vauvan treenaamaan jo. Jossain oppaassa oli että tuo mahallaan pitäminen vahvistaa hyvin selkä ja niskalihaksia. Vauva nostelee siinä asennossa niitä ihan itse niin ei voi satuttaa itseään.

WP_20160606_004.jpg

Juu meillä on myös lelukaari mutta se ei ole vielä käytössä. Roikkuvilla leluilla tarkoitin siis noita leluja joissa on ripustus koukku ja voi laittaa roikkumaan hoitopöydän, pinnasängyn tms yläpuolelle. Meillä on pehmolelu mobile pinnasängyssä kiinni mutta pidän sen rungossa tällä hetkellä jotain yksittäistä lelua. Mobileen kuuluu myös soittorasiaosuus joka saa pehmoleluhyrrän pyörimään mutta sen käyttö ei vielä ole ajankohtaista näin pienellä.

Mä olen jo nyt pitänyt tyttöä mahallaan oman mahan päällä jossa on saanut nostella päätään. Neuvolan TH laittoi tänään käydessään tytön hoitoalustalle mahalleen ja hienosti punkesi siinä itseään ja nosti päänsä ihan ylös pitkäksi aikaa. Sai kehuja siitä :joyful: niin ja tyttö on 9 pv vanha eli ihan hyvin voit Tähti laittaa vauvan treenaamaan jo. Jossain oppaassa oli että tuo mahallaan pitäminen vahvistaa hyvin selkä ja niskalihaksia. Vauva nostelee siinä asennossa niitä ihan itse niin ei voi satuttaa itseään.

View attachment 37524

Kiitti Eclipse! :) HIANO :) :wink

Tuota lelukaarimattoa ajattelin, että onko liian aikaista 3viikkoiselle vauvalle?
Sellainen on, muttei vielä käytössä...tuoreena Äitinä, kun vaan ihmettelee ihan kaikkea... :)
Mun ymmärtääkseni vauva voi olla selällään, mutta mahallaan ei kannata vielä noin pientä pitää. Onhan vauva hoitopyödälläkin selällään ja nukkumaankin suositellaan selällään. Meiän poika oli varmaan 1-2 kk ikäinen, kun alettiin käyttää leikkimattoa. En muista varmasti. Sitteriä alettiin käyttää 2 kk iässä. 3 kk iässä neuvolassa kehotettiin pitämään mahallaan lattialla pyyherulla rinnan alla. Nyt poika tosiaan kääntyy jo selältä mahalleen.

Kiitti Sikuriini :)
Mä oon varovainen, koska tuntuu, että 3viikkoinen vauva on viä liian pieni oleen mahallaan...Mutta ilmeisesti ei ole?
No siis voi olla mahallaan mut ei se kauan jaksa olla kun pää painuu ja menee hermot. Ei meilläkään vielä kauaa jaksa.

Mä sain myös ohjeistuksen, että vauvaa (3 vkoa) voi pitää mahallaan muutaman kerran päivässä, mutta tosi lyhyen aikaa kerrallaan (max 30 sek - 1 min).

En tiedä, onko äidin tarkoitushakuista tulkintaa vai mitä, mutta musta tuntuu, että vauva olisi väläytellyt ensimmäistä hymyään mulle, kun tuossa lepertelin hänelle! Ah ja oih!

Mitä teette päivisin, kun vauva nukkuu ? Musta tuntuu, että aika kuluu kauhean hitaasti yksin kotona ollessa.

Me oltiin nyt iltapäivästä ulkona. Eli tyttö nukkui ekan kerran pihalla. Kannettiin vaunujen koppa terassipöydälle joka on paviljongissa. Mä en vielä saa hirveästi tehdä mitään sektiohaavan takia. Kastelin ja nypin orvokkini. Keräsin raparperit ja laitoin mehustumaan pakkasesta otettujen viime vuoden vattujen kanssa. Isä trimmasi takaojan ja jatkaa kesken olevaa terassiprojektia. Mä manasin mun kukkapenkeille kun viime talven tammikuun pakkasjakso kun ei vielä ollu lunta niin tappoi lähes kaikki mun kärhöt, ruusut ja puolet sipulikasveista. Alkuraskauden väsymyksessä jäi tekemättä niille mitään extra talvisuojausta ja tää oli eka kerta kun sitä olis tarvittu, pah.

Muokattu viimeksi:
Mut siis tulevaisuudessa toivoisin pystyväni iltapäiväunien aikaan jatkamaan mun käsityöharrastuksia, puutarhan hoitoa tai lukemaan kirjaa. Eli aika yksinkertaisia asioita

Mäkin luin kirjaa tänään. En harrasta käsitöitä. Olen miettinyt, jos syksyllä tarttis alkaa käymään mll-perhekahviloissa. Saisi jotain äitiseuraa livenä. Kaikki ystävätkin on työelämässä, joten kukaan ei ole päiväsaikaan kotona. Mäkin olen tehnyt puutarhahommia kastellut perunamaata ja kukkalaatikoita.

Mä sain myös ohjeistuksen, että vauvaa (3 vkoa) voi pitää mahallaan muutaman kerran päivässä, mutta tosi lyhyen aikaa kerrallaan (max 30 sek - 1 min).

En tiedä, onko äidin tarkoitushakuista tulkintaa vai mitä, mutta musta tuntuu, että vauva olisi väläytellyt ensimmäistä hymyään mulle, kun tuossa lepertelin hänelle! Ah ja oih!

Murrimur :) Kyllä varmasti on hymyillyt :) Täälläkin kovasti hymyilee ja välillä aattelen oliko tarkoituksella vai ei... yhden kerran kyllä varmana hymyili "tietoisesti" takaisin, kun kutkutin poikaa ;)

Mitä teette päivisin, kun vauva nukkuu ? Musta tuntuu, että aika kuluu kauhean hitaasti yksin kotona ollessa.

Maria75 :) Aika menee lujaa, mä en ehdi mitään, vaikka haluaisin ehtiä... Eli ihan ne vauvanhoitojutut tulee tehtyä, sitten pyykkäys, ruuanlaitto, tiskit, kaupassa käynti..lisäksi yritän ehtiä ulkolenkin/ jumppa :) Päivät vaan hurahtaa, miehen kanssa yritetään joskus ehtiä illalla elokuvaa katsoa tms...Oma vapaa-aika on nyt tosi kortilla.Vielä ei olla käyty edes kylässä/sukulaisilla vauvan kanssa

Koska muuten teillä alkoi helpottaa tiheät yösyötöt, minkä ikäisenä?

Mäkin luin kirjaa tänään. En harrasta käsitöitä. Olen miettinyt, jos syksyllä tarttis alkaa käymään mll-perhekahviloissa. Saisi jotain äitiseuraa livenä. Kaikki ystävätkin on työelämässä, joten kukaan ei ole päiväsaikaan kotona. Mäkin olen tehnyt puutarhahommia kastellut perunamaata ja kukkalaatikoita.
Mä kommentoin ny kans tänne. Maria75 - Heidekenillä on muskareita ja toi perhekahvila ja syksyllä jatkuu Seikkailupuistossa teatterimuskari. Mä suuntaan ainakin tuonne Seikkailupuistoon. 2,5€ kertamaksulla. Siellä on lisäks jotakin sirkushommeleita perheille.

Mulla on toi taapero, niin hänen kanssaan touhuan kaiket päivät. Silloin jos molemmat nukkuvat yhtä aikaa päikkäreitä, mä teen kotihommia, luen, katson tallennettuja sarjoja, roikun netissä, otan itsekin päikkärit tai jos mies sattuu olemaan kotona, niin monasti me käydään ulkona lounaalla päikkäreiden aikana.:)

Mulla ei myös ole tekemisen puutetta. Mä olen nyt käyttänyt tämän kotonaolon todella hyväkseni. Perushommien (ruuanlaitot, pyykkäykset yms.) lisäksi olen nyt pessyt ikkunoita, käynyt kaappeja läpi ja heittänyt roinaa ulos, siivonnut ulkovarastoja ja niissä rojujen kanssa sama homma. Nyt olen istuttanut kesäkukkia ja kastelemiseen menee aikaa. Mulla ei tahdo nyt edes tunnit riittää kun olen niin malttamaton. Vähän sisustanut ja suunnitellut isompien lasten huoneita.

Meillä on jyllännyt kiva vatsatauti, mulla ja miehellä meni ohi vuorokaudessa, taaperolla neljäs päivä menossa. Onneksi juo hyvin ja on muutenkin ihan mega reipas. Uskomatonta mutta vauva on toistaiseksi terve- sormet ristissä, ettei tulekaan kipeäksi!:)

Moiks! Tuun tännekin - vähän hitaalla käyn...

Tässä data: Myy75, ikä 40, vauva syntyi 17.5., rv 41+1, tyttö, 3795 g ja 51 cm, 2. lapsi, KOS, alateitse.

Ja sitten vapaampi "cv" :) :
Asutaan avomieheni, 2-vuotiaan poikamme ja nyt tämän typykän kanssa Helsingissä liian pienessä kämpässä kivalla paikalla ja haaveillaan isommasta kodista lähitulevaisuudessa. :) Haaveissa on myös jossain vaiheessa palauttaa kehiin säännölliset liikuntaharrastukset ja saada itsensä kuntoon. Itse olin edellisessä elämässä jo lapsettomuustutkimuksissa, mutta vaikka ikää on muutama vuosi enemmän, niin nämä lapset ovat suureksi iloiseksi yllätykseksi tulleet luomusti, toinen aikataulullisesti yllätti totaalisesti.

Heippa! Mäkin ilmoittaudun tänne synnyttäneiden puolelle, kun viikko sitten tuo meidän poika syntyi rv38+6 eli äitienpäivänä 8.5 päätti tulla. Ja ryminällä tulikin. Kokoa oli 3952g ja 52 cm. Oma ikäni 41v. Kolmas lapsi.
Olin kyllä ikäänkuin varautunut nopeaan ja kivuliaaseen synnytykseen, kun kuopus, tai siis nyk.keskimmäinen lapsihan tuli aika nopeaan ja en mitään kivunlievitystä saanut. No en kuitenkaan osannut varautua tähänkään muutoin kuin tajusinhan sitten lähteä sairaalaan. Synnytys oli tosi kivulias, eikä kivunlievitystä tälläkään kertaa sitten saanut. Olin sairaaalaan tullessa auki jo 8. Tunnin verran siinä meni ja ponnistusvaihe kesti n.20min. Tuntui kyllä ikuisuudelta. Poika sen verran iso ja pää oudosti, ettei ihan vähällä sieltä tullut. Tuntui vaikealta ponnistaa kätilön ohjeistamia pitkiä ponnistuksia, kun tuntu, että taju lähtee mut ymmärsin kyllä miksi piti. Muutenhan tuo lapsi hilaa vain edestakas siellä, vetäytyy takas, jos jään liian pitkään hengähtämään välillä.
No sairaalassa oltiin kaksi yötä ja oikeastaan kolme päivää. Vauvan tulehdusarvoja seurailtiin, kun mulla streptokokkinäytteestä positiivinen muttei tuosta nopeasta synnytyksestä johtuen ehditty antamaan antibioottia. Olin kyllä aika heikossa kunnossakin synnytyksen jäljiltä, menetin verta litran verran. Oli siis ihan hyvä olla sairaalassa lepäilemässä.
Imetys lähti kyllä heti aika mukavasti käyntiin. Poika löysi jo synnytyssalissa hyvän imuotteen ja maito nousi kunnolla jo sairaalassa. Nyt ollaa opeteltu vauva-arkea pitkästä aikaa. Olen ihan vauvakuplassa. Poika on niin suloinen. Isoveljetkin ovat täysin ihastuneita.
Heh! Nyt vasta Catlin tajusin, että ihan on paikoin kuin omaa tarinaani lukisin, kun sun tekstiä luen! :) Eka synnytys jo nopeahko ilman kivunlievitystä, tämä toinen vielä nopeampi. Sairaalaan tullessa myös 8 cm auki, ei kivunlievitystä, streptokokki positiivinen, antibioottia ei ehditty antaa... :) Reilu tunti ehdittiin olla sairaalassa ennen syntymää ja ponnistusvaihe 10 min. Itse en kyllä menettänyt paljoakaan verta. Ja Kättärillä taidettiin molemmat olla.

Meillä vielä käytössä pääasiassa 56 cm vaatteet. Bodyissa saattaisi jo 62 cm olla myös hyvä. Mutta käytän nyt noita pienempiä kun vielä voin. Ja poika siis 2 kk nyt. Meillä menee pieneksi jääneet vaatteet varmaan Algeriaan miehen veljen vastasyntyneelle pojalle.

Poika sai neuvolassa viime torstaina rotavirus-lääkkeen. Sen jälkeen on kakka ollut vetistä ja vihreää ja piereskelee tosi pahanhajuisia pieruja. :wtf: Ja on ollut myös levottomampi eli jotain mahanpuruja kai. Ehkä tuo tuosta pian helpottaa? Miten teillä on reagoitu tuohon lääkkeeseen jos olette jo saaneet?
Meillä esikoisella rota-rokote oli niitä ainoita rokotuksia, joista tuli oireita... Eli just löysää/ vetistä/ ripulista kakkaa ja usein ja oli vatsanväänteitä vielä normaalia enemmän.

Takaisin