Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oo nyt ajatellut viedä kirppikselle noita vauvanvaatteita. Mulla on myös isompien lasten vaatteita kun en tosiaan aio säilyttää niitä viittä vuotta jotta sopii tälle pienimmälle. Kaikkee muutakin tavaraa. Kokeilee ainakin että meneekö ja sit vie vaikka loput seurakunnan vaatevarastolle. Mä on nyt päässyt vauhtiin nurkkien siivoamisessa.
Kuulostaa hyvältä! Mulla kans sormet syyhyäis nurkkien läpikäymiseen, mutta ensin pitäis keksiä, miten vaavelin sais vähän yli 5 minuuttia nukkumaan tai viihtymään jossain muualla kuin sylissä... :) Täytyy kyllä nyt ainakin opetella, miten toi kantoliina sidotaan! Ostin uusia lelukoreja jo ja täytyy käydä taaperon laatikot läpi ja ottaa sieltä vauvan lelut erikseen ja muutenkin kattoo, mitä kaikkee roinaa sinne on kertynyt. Puuh... Nopeesti sitä tulee, vaikka kuinka oon yrittänyt sanoa, että järkeviä juttuja, eikä kauheeta määrää muovisälää...

Joo. Täs kohtaa on pakko sanoa et mun appivanhemmat ei tajua laadun päälle mitä leluihin tulee. Ne onkin sit ekana rikki ja roskiksessa, usein jo heti ekalla leikkikerralla. Ne tuo myös kaikkee muuta rojua. Meillä ei ole tilaa säilyttää vaan oon surutta laittanut pois. Mä en oo myöskään sellainen jolla koriste-esineitä esillä vaan kirjoja, valokuvia ja cd-levyjä hyllyillä. Kai mä oon niiden silmissä ronkeli ja epäkiitollinen..siis appivanhusten.

Mä olen kerännyt nyt 50-56 cm vauvan vaatteet yhteen äitiyspakkauksen laatikkoon ja ajattelin myydä sen äitiyspakkauksen vuoden vaihteeesa, jos meille ei tule enää lasta tai mun sisko ei odota lasta. Muuten ajattelin antaa siskolle lahjaksi äitiyspakkauksellisen vaatteita, jos hän odottaisi lasta. Se olisi tosi hieno lahja mun mielestä vauvan odottajalle. Mulla tällä hetkellä on kaksi äitiyspakkausta. Toisessa on 50-56 cm vaatteet ja toisessa 62-68 cm vaatteita. Jos joku kaipaa lisää toppahaalareita, niin mulla 3 kpl 68-74 cm toppahaalareita tällä hetkellä pojalle. Äitiyspakkauksen toppahaalari, miehen siskolta saatu ja sitten vielä ostin vaatesatsin kaverin siskolta 62-68 cm vaatteita, lisäksi siinä oli 2 takkia 62 ja 74 cm, 2 talvihaalaria 68 ja 74 cm, 1 fleecehaalari 74 cm, 1 villahaalari 70 , 62 cm fleecepuku ja paita sekä lakkeja että tumppuja. Onpahan taas vaatetta.

Joo. Täs kohtaa on pakko sanoa et mun appivanhemmat ei tajua laadun päälle mitä leluihin tulee. Ne onkin sit ekana rikki ja roskiksessa, usein jo heti ekalla leikkikerralla. Ne tuo myös kaikkee muuta rojua. Meillä ei ole tilaa säilyttää vaan oon surutta laittanut pois. Mä en oo myöskään sellainen jolla koriste-esineitä esillä vaan kirjoja, valokuvia ja cd-levyjä hyllyillä. Kai mä oon niiden silmissä ronkeli ja epäkiitollinen..siis appivanhusten.
Joo, toi on ärsyttävää! Mun anoppi on alkanut kysyä onneks edes vähän, et mitä tarvis. Oon sit surutta vaivihkaa alkanut käyttää sellaisia kevyesti vihjailevia :) lauseita kuten: "olen ajatellut ostaa sellaisen BRION MUSTAN TAAPEROKÄRRYN" :) :) haha! Ja se on kyllä onneksi osin toiminut eli vastaus on ollut "hei, sopiiko, että minä hankin sen?" :) Mut joo apua, ei mitään koriste-esineitä meille!! Tässä toisen kanssa hoitopöytäkin on muuttunut osin kirjahyllyksi ja vaavelin vaippa vaihdetaan milloin missäkin.

Meillä onneks kans yleensä isovanhemmat kysyvät mitä tarvitaan ja ostavat sitten sitä. Leluissa oon tykännyt kestävistä klassikoista esim. duplo legot ja Brion junarata tolla isommalla. Tai sitten saadaan rahaa, että voidaan ostaa mitä tarvitaan. Rahalahjat tosin ollaan pääsääntöisesti talletettu lasten pankkitileille. Kun on kaksi poikaa, niin leluja ja vaatteita saa hyvin kierrätettyä isommalta pienemmälle. Varsinkin leluja tuntuu olevan jo niin paljon, että niitä ei kyllä tarvitse nuoremmalle ostaa... Vaatteita oon ostellu, ku ehdin osan jo myydä ensimmäisen jälkeen. Mun pitäs kans käydä läpi kaapit ja varasto ja järjestellä ja laittaa tavaraa pois. Oon kans vähän hamsteri luonne. Täällä kämpässä suurin osa rojuista on mun tai lasten juttuja, miehellä on aika vähän tavaraa. Se aina valitteleekin, kun kaikki paikat on täynnä mun kamoja ja ihmettelee miksi meillä on niin paljon astioita... :)

Meillä vauva on ollut leikkimatolla noin 1 kk ikäisestä alkaen. Meillä on toi linkin matto, jossa on lelukaaret ja roikkuvia leluja. Oon vielä Liberopakkauksen perhosen lisännyt siihen.
https://www.lastentarvike.fi/verkkokauppa/Lelut/Leikkimatot/Tiny-Love-Kick-n-Play-Leikkimatto.html
Ensin vain katseli leluja, sitten alkoi huitoa niitä ja nyt tarttuu. Viihtyy tosi hyvin, mutta riippuu ihan vauvasta viihtyminen. Esikoiselle aikoinaan ostettiin tuo matto ja hän ei yhtä hyvin viihtynyt kuin pikkuveljensä. Muitakin leluja meillä on, mutta ne eivät vielä kiinnosta. Noihin roikkuviin saa helpommin tartuttua.

Meillä on melkein samanlainen leikkimatto https://www.lastentarvike.fi/verkkokauppa/Lelut/Leikkimatot/Tiny-Love-Move&Play-Leikkimatto.html

Tykkään, kun se on konepestävä ja matossa on monenlaisia pintoja, mitä vauva voi kokeilla. Ja roikkuvat lelut on hyviä myös!

Kokeilin tänään ekan kerran tarjota vauvalle tuttia. Ei nyt ainakaan ihan heti ihastunut, täytyy katsoa, kelpaako jatkossa... Lähinnä ajattelin, että voisi käyttää, jos ollaan esim. puistossa esikoisen kanssa tai muualla liikkeellä, ja vauva heräilee muuhun kuin nälkään. Ei tarvitsisi ainakaan tällaisella kolealla säällä alkaa kaivaa rintaa esiin jossain puistossa ja yrittää samalla pysyä 3-vuotiaan perässä.... Vauva nimittäin haluaisi koko ajan vaan olla rinnalla, mutta usein vaan "mutustelee" ilman, että on nälkä. Eikös tutit ole juuri tätä tarvetta varten keksitty :)

Vauva nyt 3,5 viikkoa ja eilisessä mittauksessa 56,5 cm ja 4480 g.

Teillä viihtyy noin pienet vauvat jo leikkimatolla?! :wideyed: Meillä ikää kohta 3 kk eikä vielä oikein viihdy.. pieniä hetkiä kerrallaan. Paljon mielenkiintoisempaa on seurustella ihmisten kanssa ja katsella miten ne tekee itsestään ihan pellejä ilmeillessään ja äännellessään hassusti. :grin Sellainen saa pojan nauramaan!

Meillä tulee muutto heinäkuun lopussa Espooseen. Tässä nyt sitten olen vauvanhoidon lomassa yrittänyt raivata kaapeista turhaa roinaa pois ettei olisi niin paljon pakkaamista.. Saas nähdä miten muutto ja varsinainen pakkaaminen onnistuu pienen kanssa. Mulla ei juurikaan ole ketään kuka auttaisi kuin mies ja mun isä. Pakko hommata muuttofirma apuun kantajiksi.

Poika valvotti taas yöllä klo 2.45-4.00.. :dead: Nukkuu ilmeisesti välillä liikaa päivällä ja sitten ei yöllä maistu uni.

No meillä mä vielä useimmiten pötkötän vauvan vieressä lattialla, pää siinä leikkimatolla ja ihmettelen sitä mattoa vauvan kanssa :) ei vielä ihan yksinään osaa siinä "leikkiä", mutta on nyt kaivettu se esiin kuitenkin, kun oli esikoisen jäljiltä valmiina olemassa. Ja mielestäni on kiva seurata, missä vaiheessa vauva kiinnostuu mistäkin maton toiminnosta (äänet, valot, rapinat, materiaalit...)

Joskus saatan jättää vauvan siihen yksinään, jos esim. kipaisen vessassa. Se kun on kuitenkin turvallinen paikka, kun on pehmeä mutta lattialla (vauva ei voi pudota mihinkään).

Meillä poika saattaa olla kääntynyt selältä, mahalleen lattialla sillä aikaa, jos on selkä häneen päin hetken. Pitäisi olla silmät selässäkin.

Muokattu viimeksi:
Mitenkäs paljon teillä sitten taas nukutaan päivisin? (Miten nämä jutut unohtaakin niin 10 vuodessa.. :p) Kun tuntuu että meillä ei jakseta vieläkään valvoa jotain tuntia tai puoltatoista kauempaa ja sitten taas nukuttaa..

Teillä viihtyy noin pienet vauvat jo leikkimatolla?! :wideyed: Meillä ikää kohta 3 kk eikä vielä oikein viihdy.. pieniä hetkiä kerrallaan. Paljon mielenkiintoisempaa on seurustella ihmisten kanssa ja katsella miten ne tekee itsestään ihan pellejä ilmeillessään ja äännellessään hassusti. :grin Sellainen saa pojan nauramaan!

Meillä tulee muutto heinäkuun lopussa Espooseen. Tässä nyt sitten olen vauvanhoidon lomassa yrittänyt raivata kaapeista turhaa roinaa pois ettei olisi niin paljon pakkaamista.. Saas nähdä miten muutto ja varsinainen pakkaaminen onnistuu pienen kanssa. Mulla ei juurikaan ole ketään kuka auttaisi kuin mies ja mun isä. Pakko hommata muuttofirma apuun kantajiksi.

Poika valvotti taas yöllä klo 2.45-4.00.. :dead: Nukkuu ilmeisesti välillä liikaa päivällä ja sitten ei yöllä maistu uni.

Meidän poika on siis tänään jo tasan 4 kk. Eli 1 kk iästä köllötellyt leikkimatolla. Saattaa välillä tunninkin makoilla itekseen ja "leikkiä" = tarttuu kaksin käsin esim.kaaressa roikkuvasta leijonasta ja ravistelee sitä ja ärisee sille ja yrittää tunkea leijonan jalkoja suuhunsa. :)

Meidän poika on siis tänään jo tasan 4 kk. Eli 1 kk iästä köllötellyt leikkimatolla. Saattaa välillä tunninkin makoilla itekseen ja "leikkiä" = tarttuu kaksin käsin esim.kaaressa roikkuvasta leijonasta ja ravistelee sitä ja ärisee sille ja yrittää tunkea leijonan jalkoja suuhunsa. :)

Titti, kääntyykö sun poika jo selältä mahalle ? Meiän poika kääntyi ekan kerran 16 viikkoisena.

Mitenkäs paljon teillä sitten taas nukutaan päivisin? (Miten nämä jutut unohtaakin niin 10 vuodessa.. :p) Kun tuntuu että meillä ei jakseta vieläkään valvoa jotain tuntia tai puoltatoista kauempaa ja sitten taas nukuttaa..

Meidän poika nukkuu eri päivinä ihan erilaisia pätkiä. Hän ei ole vielä missään 24 h / vrk rytmissä, vaan tuntuu, että yhtenä päivänä nukkuu melkein koko päivän ja toisena on hereillä koko ajan! Esim. Tänään on ollut tosi uninen, mutta tuossa yksi ilta oli hereillä peräti 4 h kerralla.

Yleensä ehkä karkeasti niin, että nukkuu aamu- ja iltapäivällä 2-3 h ja on 1-2 h välissä hereillä. Illalla nukahtaa joskus 18 aikaan ja herää 20 aikaan, sitten nukahtaa 22 ja herää 01, 03 ja 05. Yöllä tosin vaan melko lyhyeksi aikaa syömään. Joskus jättää 01 heräämisen kokonaan pois, jolloin tulee ihana unipätkä 22-03 :) Sitten n klo 7 herää aamuun ja käy nukkumaan klo 10 ja siitä taas uusi päivä eteenpäin.

Em.aikatauluissa on kyllä tosi paljon vaihtelua, välillä saattaa nukkua vaan puoli tuntia ja valvoa kolme... Tai päinvastoin...

Olen koittanut ajoittaa kaikki menot (kaupassakäynti, lenkkeily jne) siten, että lähden klo 10 liikkeelle. Silloin vauva varmimmin nukkuu vaunuissa reissun ajan. Esikoinen on myös useimmiten tuohon aikaan hoidossa (osa-aik päiväkodissa), jolloin asioita on helpompi hoidella.

Titti, kääntyykö sun poika jo selältä mahalle ? Meiän poika kääntyi ekan kerran 16 viikkoisena.
Ei oo vielä kääntynyt. Yritystä on, mutta ei pääse, kun toinen käsi jää alle. Luultavasti pian kuitenkin tapahtuu, sillä esikoinen muistaakseni kääntyi ekan kerran just tän ikäisenä.

Vaihtelee ihan päivittäin. Välillä tuntuu ettei nuku paljon yhtään (sellasia lyhyitä torkahteluja vaan), välillä nukkuu enemmän. Parhaiten nukkus sohvalla mun sylissä tai sit meidän sängyssä silleen, että minäkin oon siellä ja saa olla kyljessä kiinni. Itekseen vaunuissa / omassa sängyssä nukkuu yleensä lyhyempiä pätkiä. Tosin kun ollaan jossain liikenteessä, niin autossa tai liikkuvissa kärryissä nukkuu sit pidempäänkin.

Murrimur, meidän vauva ei oo kelpuuttanut tuttia. Ruvettiin vasta 5 viikon ikäisenä tarjoamaan sitä. Meillä oli siis imetyspulmia ja luin, että ei kantsis tuttia antaa aikaisemmin ettei imuote kärsi yms. No eihän se sit oo kelvannu ollenkaan, vieläkin välillä on koitettu. Vauva vaan työntää sitä ulos suusta inhon sekainen ilme naamallaan... :depressed::dummy: Kaikki muu kyllä menee suuhun esim. nyrkki, harso, leikkimaton lelut.

Vähän kahtiajakoisesti muutenkin suhtaudun tuttiin. Varmasti helpottaa elämää, jos vauva saa esim. kaupassa huutokohtauksen, auttaa nukahtamaan ilman tissiä jne. Mutta meillä esikoisella oli sit sänky täynnä tutteja, kun hukkaili niitä ja sit piti olla aina laittamassa uudelleen suuhun, kun pudotti ja itki perään. Ja isompana alkoi viskellä tuttia tahalleen sängystä lattialle. Nauroi ja heitti, sit itki nostamaan... Että toisaalta ilman tuttia ehkä sit vältytään tollaselta.

Muokattu viimeksi:
Meilläkään ei kelpaa tutti. Sylkee vain pois sen. Aina se on mukana reissussa varmuuden vuoksi ja välillä yritän antaa jos on rauhaton. Mutta ei. Aluksi ensimmäisinä viikkoina huoli ja imikin niin ahnaasti ettei meinannut suusta saada pois. Mutta jossain vaiheessa alkoi sitten hylkimään sitä. Toisaalta hyvä, eipähän tarvi vieroittaa tutista. Mutta toisaalta tuntuu että nyt sitten ainoa mikä kelpaa on se maitopullo rauhoittumiseen ja nukahtamiseen.. rasittavaa sekin.

Meiän pojalle annettiin tutti ekan kerran synnärillä. Sen teki vielä kätilö kysymättä multa mitään, kun lääkäri samaan aikaan tutki mun ihotulehdusta. Poika oli isän sylissä ja itki. Kätilö antoi pojalle tutin ja siitä lähtien on ollut tuttivauva. Tutteja on käytössä 4 kpl, joita välillä steriloin kuumassa vedessä. Yksi tutti on nyt kadoksissa. Välillä tutit löytyy pojan kainalosta tai muualta vauvanpesästä.

Meillä kanssa tutti kelpaa harvakseltaan mutta on kyl aika rauhallinen lapsi ettei ehkä tarviikaan niin. Jossain vaiheessa kelpasi paremmin mut nyt ei enää oikein. Kauheasti myös tunkee nyrkkiä suuhun, ehkä ikenet kutiaa jo.

Takaisin