Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tervetuloa mukaan, Tähtipölyä ja onnittelut tyttövauvasta ! Päivitin nyt tietosi tuohon etusivun listaan. Mun täytyy nyt tarkistaa tämä asia, että onko KOS sama asia kuin Kätilöopisto ?

Noel,meitä on sitten kolme 40-vuotta ja yli olevaa ensisynnyttäjää. Sinä, Minä ja Tähti-73. Onnittelut onnistuneesta ensimmäisestä synnytyksestä 40+++ ikäisenä alateitse. Oliko se niin, että sulla alkoi ihan spontaanisti synnytys ? Mulla käynnistettiin viikolla 42. Käynnistys päättyi sitten kiireelliseen sektioon. Mulla oli ruokavaliohoitoinen radi. Luin myöhemmin radiohjeista, että keisarinleikkaukset on yleisempiä naisilla, joilla on raskausdiabetes. Tuliko sulla kiloja lisää raskausaikana ? Mä periaatteessa laihduin koko raskausajan. -7 kg oli synnytyksen jälkeen.

Synnytys alkoi kun tihkui lapsivettä ja sitten TAYSiin päästyä alkoikin heti supparit.

Mulle tuli varmaan lähemmäs 20kg raskausaikana. Synnärille jäi 5kg ja sen jälkeen on pudonnu 6kg, mutta vielä melkein 10kg enemmän ku ennen raskautta. Toivon että imetyksen myötä putois, oon nimittäin huono laihduttamaan.

Poika sai eilen neuvolassa puhtaat paperit kun paino oli noussu niin että oli 230g enemmän ku syntymäpaino. Enää ei tarvii herättää 2h välein syömään. Viime yön nukuin ilman herätyskelloa ja jätkä koisi 6-7h putkeen! Laitan ehkä ens yönä kellon soimaan ettei tulis ihan noin pitkää väliä. Kun hän ei ole vielä edes täysiaikainen.

Kun meillä nukuttaisikin noin pitkiä pätkiä! Mutta poika nukkuu enintään kolme tuntia ja sitten herää syömään. Ja ikää jo 2,5 kk. Päivisinkin vetelee edelleen maitoa muutaman tunnin välein.. Mietin jo että koskakohan sitä voisi aloittaa vaikka vellit? Vai pitääkö ensin niitä maisteluannoksia aloittaa? Kolmen kuukauden iässä? Että poika vähän kauemmin olisi tyytyväinen. Taidan kysyä seuraavassa neuvolassa.

Mun keskimmäinen oli tuollainen joka nukkui vaan pari-kolme tuntia ja söi taas. Se oli aika raskasta kun sit oli kolmevuotias myös jota ei saanut päiväunille. Tsemppiä ja jaksamista.

Marituuli, mun poika nukkui ekat 3kk 1.5h kerrallaan ja sitten syötiin.. Me ruvettiin antamaan iltaisin velliä silloin ja sillä saatiin vähän pidennettyä yöunia. Mä annoin heti ihan kunnollisen annoksen velliä ja onnekseni poika tykkäsi siitä kovasti (mieluusti vieläkin syö iltaisin velliä, nyt ikää 17kk), eikä tullut mitään vatsapuruja.:)

Meilläkin poika on tällä viikolla nukkunut öisin aika pitkiä unipätkiä 6-8 tuntia. Riippuen siitä, koska menee nukkumaan ja milloin on saanut ruokaa ennen sitä. Viime yönä poika aika nukkui 21.00-06.00. Äiti tykkäsi, kun sai nukkua. Oli vähän univelkaa 2 päivän yksinhuoltajuudesta. Meiän poika ei nuku tässä kuumuudessa ulkona pitkiä päiväunia, minkä takia nukkuu sitten pidemmät yöunet.Parina päivänä käytiin illalla lenkillä ja poika jäi nukkumaan vaunuihin ulos, jos ta siirsin sisälle. Sitten syötiin ja siirsin sänkyyn jatkamaan unia. Hirsitalossa on mukavan viileää nukkua näin kesäisin. Paitsi nyt talokin alkanut lämpenemään.

Meillä poika syö öisin 2-3 tunnin välein. Aamuyöt olleet vähän levottomia. Selkeesti jotain vatsakipuilua. Poika ei varsinaisesti itke mut murisee ja ääntelehtii ja vääntyilee. Helpottaa, kun nostaa pystyasentoon mut oi oi ku itteä väsyttäs ei meinais pystyy. No viime yönäkin mies sitten hoisi jonkin aikaa ja mä jonkin aikaa.
Aiemmatkin lapset vauvana muistelisin syöneet noin tiheesti ja kyllä kasvaneetkin vauhdilla. Ehkä kasvu ollu niin kovaa, että vaatii ruokaa!!!.

Täällä oli aiemminkin puhetta tosta ehkäisystä. Mua hämmentää, että tosta hormonikierukasta on niin erilaista tietoa. Terkkari sanoi, että laitetaan vasta puolen vuoden päästä synnytyksestä, mut voisin varata ajan ja laittaa jo 3kuukauden päästä. Uusimmassa kaksplussa -lehdessä oli, että voi jo jälkitarkastuksessa laittaa. Kun soitin ehkäisyneuvolaan, sanoivat, että ensin käytävä tuo jälkitarkastuslääkäri ja sitten varailla aikaa. Eli milloinkahan sen nyt sitten voi laittaa? Ei sillä että mitenkään innoissani mitään hormooniehkäisyä olisin ottamassa mutta nuo muutkaan vaihtoehdot ei houkuttele. Jossain sanottiin, että täysimetys ehkäisee 3 kuukautta mutta kuitenkin voi tulla raskaaksi jo heti synnytyksen jälkeen. No niinhän sitä voikin tietysti.
Mulla kakkonen sai alkunsa heti, kun olin imetyksen lopettanut 1v.3kk esikoisen jälkeen. Imetys (tai vähäiset mahikset ;) ) estäny kenties.

Meilläkin Porvoossa jälkitarkastuslääkäri sanoi et 6 kk sektiosta pitää odottaa hormonikierukan laittoa. Mutta neuvoi vielä varmistamaan ehkäisyneuvolasta koska mulla tuo tulisi myös endometrioosin hoitoon, ei vain ehkäisyyn. En ole nyt ehtinyt vielä kysyä. Meillä tulee kyllä muutto Espooseen heinäkuun lopussa joten voin sitten kysyä sen kaupungin kantaa asiaan.. Käytäntö tosiaan vaihtelee kaupungittain ja eri lääkäreillä.

Meillä poika murisi ja vehtasi aluksi kovasti. Kuin olisi ollut mahavaivoja. Ilmaa tuli ulos tosi paljon. Aloitin Distlafylin ja se on kai vähän auttanut. Suosittelen myös röyhtäytyttämään kunnolla. Myös jalkojen pumppaaminen mahaa vasten auttaa. Tuo murahtelu voi olla myös yksilöominaisuus, luin jostain että jotkut vauvat vain tekee sitä. Meillä poika murahteli aluksi myös unissaan niin että ei saatu nukuttua sen metelin takia. :grin Nyt on lopettanut sen kun on alkanut löytämään muita äännähdyksiä.

Onko kellään ollut koskaan ehkäisykapselia? Mun tekis mieli sitä kokeilla mutten ole oikein kuullut siitä mitään kommettia..

Onko kellään ollut koskaan ehkäisykapselia? Mun tekis mieli sitä kokeilla mutten ole oikein kuullut siitä mitään kommettia..

Onko sama, kuin ehkäisypuikko? Kapselin näköinen. Nuorena käytin ja toimi hyvin. Kätevä ;) Mahtaako olla vielä apteekin valikoimassa.

Tässä on nyt vähän kärsitty helteestä kunnes muistin että meillä on sellainen kesäpesä vauvalle. Se on siis vauvanmentävä teltta jossa verkkoa ja kangasta ja voi vaikka nurtsille laskea köllöttelemään. Saa vähän laskettua lämpötilaa.välillä.

Me oltiin viime viikolla ekan kerran kahdestaan kaksi päivää pojan kanssa. Yksinhuoltajuus sujui loppujen lopuksi ihan hyvin, vaikka oli aika kiire koko ajan. Lisäksi kävimme viime viikolla ekan kerran kahdestaan liikenteessä mun autolla pojan kanssa. Tähän asti liikuttu aina kolmestaan miehen autolla. Minä olen istunut takapenkillä vauvan kanssa. Mukava huomata, että liikkuminen autolla pojan kanssa sujui tosi hyvin. Kuumuus oli ainoa haitta, kun mun autossa ei ole ilmastointia. Pitkiä matkoja ei siis kannata keskipäivällä ajella vauvan kanssa.

Takaisin