Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Marituuli, lisäsin mun saaman ruokintaohjeen tuohon liitteeksi. Me aloitettiin 16 viikon iässä 1-2 teelusikallisella pakastettuja soseita maisteluannoksina. Porkkana-peruna, bataatti-kesäkurpitsa, maissi, luumu ja päärysose oli ensimmäiset maisteluannokset. 5 kk iässä määrää lisäsin pikku hiljaa. Nyt poika syö kerrallaan 5-6 teelusikallista eli melkein 1/2 pilttipurkillisen. 2 x päivässä on annettu soseita. Nyt pitäisi antaa x 3 päivässä soseita. Lisäksi syömme aamu- ja iltapuuron korvikkeeseen sekoitettuna. Sekoitan 0,5 dl korviketta 2 rkl Nutricia Muksu vauvan ensiriisi- tai kaurapuuroa. Toivottavasti tästä vastauksesta on sulle jotain apua.

Kiitos! Miksi mä en ole saanut mitään vastaavaa? :inpain: Voi johtua siitäkin että muutettiin just ja 4 kuukautisneuvola oli päivä ennen sitä ja eri ihmisellä ja paikassa kuin yleensä kesälomien takia. Oltiin vielä väärään aikaan neuvolassa ja th otti meidät ylimääräisenä vastaan. Mutta kyllä se vähän jutteli kiinteiden aloutuksesta. Mutta tosi yleisesti eikä antanut mitään tuollaista ohjetta. :inpain:

Kiitos! Miksi mä en ole saanut mitään vastaavaa? :inpain: Voi johtua siitäkin että muutettiin just ja 4 kuukautisneuvola oli päivä ennen sitä ja eri ihmisellä ja paikassa kuin yleensä kesälomien takia. Oltiin vielä väärään aikaan neuvolassa ja th otti meidät ylimääräisenä vastaan. Mutta kyllä se vähän jutteli kiinteiden aloutuksesta. Mutta tosi yleisesti eikä antanut mitään tuollaista ohjetta. :inpain:
Mä oon aina kysynyt myös tosi paljon, oon huomannut, että neuvolassa aika usein pitää olla itseohjautuva. Tai en sit tiedä, onko mulla ollut neuvolan tädin suhteen hyvä tuuri, mutta mä koin ruoka-asioissa saavani hyviä ohjeita neuvolasta ihan kysyessäni.

Meillä annettiin toi ohje jo 3 kk neuvolassa, mutta itsenäisesti olen sitä alkanut toteuttaa. Ainoastaan puurot aloitettiin neuvola th suosituksesta 5 kk ja 5,5 kk iässä. Ehkä ensisynnyttäjille annetaan tarkemmat ohjeet kuin konkareille.

Marituuli, lisäsin mun saaman ruokintaohjeen tuohon liitteeksi. Me aloitettiin 16 viikon iässä 1-2 teelusikallisella pakastettuja soseita maisteluannoksina. Porkkana-peruna, bataatti-kesäkurpitsa, maissi, luumu ja päärysose oli ensimmäiset maisteluannokset. 5 kk iässä määrää lisäsin pikku hiljaa. Nyt poika syö kerrallaan 5-6 teelusikallista eli melkein 1/2 pilttipurkillisen. 2 x päivässä on annettu soseita. Nyt pitäisi antaa x 3 päivässä soseita. Lisäksi syömme aamu- ja iltapuuron korvikkeeseen sekoitettuna. Sekoitan 0,5 dl korviketta 2 rkl Nutricia Muksu vauvan ensiriisi- tai kaurapuuroa. Toivottavasti tästä vastauksesta on sulle jotain apua. Saimme myös neuvolasta valion ja nestlen ruokintaoppaat.
Kai tollasen saa sit nlasta kun sen aika on? Eli se uusi suositusikä kiinteille oli 3-4kk?

Sirpa

Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta! Ota eka metronidazole sit vasta tyyliin iltapvästä/alkuillasta, kun oot varma et alkoholi on palanut pois tai sit yötä vasten..Hauskaa iltaa, oon kyllä melkosen kade :p

Mä ootan et pääsen joskus syksyllä frendien ja miehen kanssa tuulettumaan...
Kiitos! Äijän kans me ei mihkään päästäkään ku noit vauvanhoitajia ei oikeen oo. Mut eipä se mua haittaa :)!

Väännätkö vielä rautalangasta mistä tuo löytyy..? Kun puusilmä ei löydä. :rolleyes: Käytän tätä sivustoa puhelimella.
Eli pitää kirjautua tuonne vau.fi puolelle jonne aikanaan on pitänyt rekisteröityä jotta pääsee käyttämään foorumia. Siellä omiin tietoihin ja lisää sinne lapsien syntymäajat. Mä ainakin aikoinaan kun lisäsin sinne lasketun ajan niin sain jo sen vauvan syntymäoppaan. Nyt kun vahvistin sinne syntymäajan ym niin sinne ilmestyi muistaakseni ainakin 8 erilaista kirjaa. On kodin turvallisuudesta, sairauksista, ruokinnasta jne. Sen jälkeen kun muksun tiedot on sinne tallennettu niin en ole varma tuleeko ne opukset sinne välittömästi vai kestääkö se jonkun aikaa. Ne ilmaiset ladattavat löytyy sieltä Lataukset valikosta omista tiedoista.

Muokattu viimeksi:
Ootko lukassu sen artikkelin tahdistetusta pulloruokinnasta? Aattelin testata sen ohjeilla kun meilläkään ei oikeen huoli ja viikon päästä miehen pitäs typyn kanssa ilta olla.

En ole lukenut, mistä se löytyy- muistatko? Tyttö huolii pullon- isältään mua vaan katselee ja hymyilee.:)

En ole lukenut, mistä se löytyy- muistatko? Tyttö huolii pullon- isältään mua vaan katselee ja hymyilee.:)
rinnalla.vuodatus.net ja vauvan tahtiin on otsikko...en saa linkitetty puhelimen kautta. Jos googlaat noi ni löytyiskö. Mä oon alkanu uskoo sihen että kun me meijeriltä haisevat mamat ollaa kauempana ja mies toimii ni vauvalle kelpaa...mun mies saa tän nukahtaa doomoositteriin ja multa haluu vaan sylii ja tissii.

Mä huomasin tänään, et kun vauva ottaa tissin suuhun, se imasee muutaman kerran ja sylkäsee pois. Sitten sama juttu alusta. Äijä sanoi aamulla, että vauva syö sellaisesta isost kapeesta (tavallisen näköisestä siis) tuttipullosta paljon nopeempaa kuin Nuby-pullosta, ja siksi se tykkää antaa siitä maitoa. Nuby-pullon tuttiosa on sellainen et vauva joutuu oikeesti imemään ja sieltä ei pitäis tulla ilmaa ollenkaan. Ja nythän toi vauva on piereskelly pari pvää. Mä luulen, et siitä normipullosta se saa myös ilmaa, vaikka siinäkin on joku virtaussäädin, ja, että se saa liian helposti maitoa ja imetys kärsii. Joten, laitoin sen pullon kieltoon ja pullomaitoa annetaan vain niistä pyöreistä Nuby-pulloista.

Kai tollasen saa sit nlasta kun sen aika on? Eli se uusi suositusikä kiinteille oli 3-4kk?
Juu, mulle lyötiin nuo oppaat käteen jo 3 kk neuvolassa. Uusi suositus kiinteiden aloitukselle on siis 4-6 kk. Eli tolla välillä voi yksilöllisesti aloittaa. Usein korvikkeella olevat aloittavat aikaisemmin kuin täysimetyksellä olevat. Ennen 4 kk ei kuitenkaan kannata aloittaa, suolisto on vielä sen verran kehittymätön, että voi tulla masuvaivoja yms. Mulle terkkari sanoi, että 5 kk iässä ois herkkyyskausi maisteluihin. Sillon alotettiin meillä. Ja nykyään suositellaan maistelemaan alusta lähtien useita makuja nopealla tahdilla. Vielä muutama vuosi sitten sanottiin, että 1 uusi maku / viikko.

Meidän neuvolassa oltiin ainakin aika pihalla noista uusista suosituksista, kun pitivät meille perhevalmennusta. Sanottiin just että 4-6kk iässä, mutta ohje oli sama vanha perunaa ja porkkanaa kasvavissa määrissä. Kun eihän se käsittääkseni ole ton uudistuksen idea ollenkaan, vaan just pitäis maistattaa ihan pieniä määriä monipuolisesti siedätysmielessä ja jättää pienet allergiaoireetkin huomioimatta. Mä toivon että vauva alkaa jossain vaiheessa osoittaa kiinnostusta siihen mitä me syödään, olis sitten luonteva aloittaa maistelu silloin .

Sirpa, 4-6 kk on kiinteiden suositusaloitusikä. Korvikevauvat aloittavat yleensä aikaisemmin. Imetettävät viimeistään 6kk iässä. Me aloitettiin viikko etuajassa, kun poika täytti 4 kk viikon päästä maistelun aloittamisesta.

rinnalla.vuodatus.net ja vauvan tahtiin on otsikko...en saa linkitetty puhelimen kautta. Jos googlaat noi ni löytyiskö. Mä oon alkanu uskoo sihen että kun me meijeriltä haisevat mamat ollaa kauempana ja mies toimii ni vauvalle kelpaa...mun mies saa tän nukahtaa doomoositteriin ja multa haluu vaan sylii ja tissii.

Kiitos MS74, löytyi!!:) Mä olen samaa mieltä sun kanssa ja toisaalta ymmärrän meidän pikku neitoja hyvin, miksi ihmeessä sitä nyt pullosta juomaan kun turvallinen ja pehmeä tissi-tyyny on siinä hollilla myös.:wink

No meillä varmaan jäi 4 kk neuvolassa ohjeet tosiaan antamatta kun oli kiire koska olin siellä väärään aikaan.. :rolleyes: Ja oli kiire hoitajan jälkeen lääkärille joka onneksi oli vielä paikalla. Sitten muutto toiseen kaupunkiin heti seuraavana päivänä. Oli kiire päivät ja ajatukset muualla niin en osannut kyselläkään paljon. Mutta kiitokset kaikille neuvoista! :)

Meillä on tänään maisteltu kukkakaalia. Vähän irvisteli :grin mutta lopulta olisi huolinut lisääkin mutta en uskaltanut antaa paljon.

Mulla menee suoraan sanoen hermot koska poika haluaa maitoa tosi usein.. pullo pitää olla aina kauppareissullakin mukana ja isommat lapset juottaa pojalle takapenkillä maitoa kun minä ajan. Ja keskellä kauppaa pitää seisahtua syöttämään kun muuten pojalla menee hermot.. Mietin että mitä jos mä imettäisin, miten onnistuisi yhtään minnekään mennä tuon kanssa? :dead: Tuttiahan tuo ei huoli niin silläkään ei saa rauhoitettua ja pelattua aikaa.. Jatkuvasti juo vähän kerrallaan maitoa. :facepalm:

Marituuli, meillä kans esikoisella piti olla aina korvikkeet ja pullot mukana ja sit tyyliin Prisman pullopalautusautomaatilla piti ruveta availeen Nan purkkia ja syöttämään. Tällä toisella taas kulkis rintaruoka mukana, mutta aika harvoin joutuu liikenteessä ollessa syötteleen. Kerran pari oon tainnut käydä Stockan lastenhoitohuoneessa ruokkimassa.

No meillä varmaan jäi 4 kk neuvolassa ohjeet tosiaan antamatta kun oli kiire koska olin siellä väärään aikaan.. :rolleyes: Ja oli kiire hoitajan jälkeen lääkärille joka onneksi oli vielä paikalla. Sitten muutto toiseen kaupunkiin heti seuraavana päivänä. Oli kiire päivät ja ajatukset muualla niin en osannut kyselläkään paljon. Mutta kiitokset kaikille neuvoista! :)

Meillä on tänään maisteltu kukkakaalia. Vähän irvisteli :grin mutta lopulta olisi huolinut lisääkin mutta en uskaltanut antaa paljon.

Mulla menee suoraan sanoen hermot koska poika haluaa maitoa tosi usein.. pullo pitää olla aina kauppareissullakin mukana ja isommat lapset juottaa pojalle takapenkillä maitoa kun minä ajan. Ja keskellä kauppaa pitää seisahtua syöttämään kun muuten pojalla menee hermot.. Mietin että mitä jos mä imettäisin, miten onnistuisi yhtään minnekään mennä tuon kanssa? :dead: Tuttiahan tuo ei huoli niin silläkään ei saa rauhoitettua ja pelattua aikaa.. Jatkuvasti juo vähän kerrallaan maitoa. :facepalm:
Meiltä on matkaa Cittarille kävellen 15min ja autolla 5min. Jos vaunuilen sinne ja oon tytön just syöttäny ni se haluu tissii kesken kauppareissun ja käyn imettää. Oon miettiny onko todellista nälkää vai jotain turvan hakua? En mä yhtään minnekään tällä hetkellä pääse ilman vauvaa ja vauvan kanssa pitää miettii aina missä voi imettää. Pullosta annan pumpattua vain satunnaisissa menoissa joita on 4vk aikana ollut 1 ja tulossa ois viikon päästä toinen. Tissiposki ainakin meidän typy.

Mä olen imettänyt monissa paikoissa nyt kesän aikana ja käytän julkisimmissa paikoissa sellaista isoa huivia, jonka suojissa on vauvalla vähän omaa rauhaa ja rinta ei paista esillä. Olen just sit taas miettinyt, et miten tuo syöttäminen onnistuis pullosta, jos en imettäis. Eli varmaan se mistä ei kokemusta tuntuu itsestä vaikeelta.
Mut nyt viime päivinä ollut varmaan joku muutos käynnissä. Poika itkee rinnalla eikä suostu syömään. Ilmeisesti imetysvälit ovat harventumassa. Hänhän on hyvin ponteva, joten ei mitään hätää ole mutta itse vain välillä hämmennys ja turhauma, kun itkee rinnalla ja nyt se tutti kelpaakin, jota aiemmin ei huolinut. Joskus rauhottuu tutin kanssa ja sen avulla saan imemään ja hän huomaakin ilmeisesti olevansa nälkäinen.

Mä olen imettänyt monissa paikoissa nyt kesän aikana ja käytän julkisimmissa paikoissa sellaista isoa huivia, jonka suojissa on vauvalla vähän omaa rauhaa ja rinta ei paista esillä. Olen just sit taas miettinyt, et miten tuo syöttäminen onnistuis pullosta, jos en imettäis. Eli varmaan se mistä ei kokemusta tuntuu itsestä vaikeelta.
Mut nyt viime päivinä ollut varmaan joku muutos käynnissä. Poika itkee rinnalla eikä suostu syömään. Ilmeisesti imetysvälit ovat harventumassa. Hänhän on hyvin ponteva, joten ei mitään hätää ole mutta itse vain välillä hämmennys ja turhauma, kun itkee rinnalla ja nyt se tutti kelpaakin, jota aiemmin ei huolinut. Joskus rauhottuu tutin kanssa ja sen avulla saan imemään ja hän huomaakin ilmeisesti olevansa nälkäinen.
Meil on joku iltakänkkäränkkä neiti 4-viikkosella nyt useempana iltana. Mikään ei tunnu auttavan paitsi jonkun ajan päästä nukahtaa ja känkkä menee ohi.

Takaisin