Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Höh, sinne hävis tarhan uumeniin ennen kuin heipat ehdin sanoa :eek::grin
Sain ulkovaatteet pois päältä niin juoksi mukaan aamun leikkeihin muiden mukaan. Oli näköjään kaksi ryhmää samassa tilassa mesoomassa. Kun oli saatu hoitajan kanssa tavarat paikoilleen niin en viitsinyt enää mennä häiritsemään. Katselin vaan lasioven läpi kun ponnari viuhuen juoksi muiden mukana. No totuus varmaan valkenee kun lähtevät ulos ja huomaa etten paikalla ole :rolleyes:

Eclipse :)

Näin se meilläkin...ei ole koskaan jäänyt perään itkeskelemään ja sun onkin parempi häipyä paikalta.

Lapsellasi on hyvä itseluottamus ja on rohkea selvästi :) Saat olla tyytyväinen:cheers

Eclipse, ihanaa, että meni noin helposti!

Meillä nuo iltatoimet ja myös päiväunet menee joka päivä niin samalla tavalla, että se on mahdottoman helppoa. Kun koskaan ei tehdä eri tavalla, niin ei lapselle tule edes mieleen että näin ei toimittaisi. Tämän lapsen kanssa olisi kyllä varaa antaa siimaa, kun on aika helppo ohjattava, mutta koska olen esikoisen kanssa käynyt kovan koulun siitä, mitä tapahtuu, jos kerran toimitaan toisin, niin en ota riskejä. Meillä nämä rutiinit eivät ole edes paikkaan sidottuja, vaan sama toistuu myös mökillä, mummulla ja missä ikinä ollaankin.

mutta koska olen esikoisen kanssa käynyt kovan koulun siitä, mitä tapahtuu, jos kerran toimitaan toisin, niin en ota riskejä. Meillä nämä rutiinit eivät ole edes paikkaan sidottuja, vaan sama toistuu myös mökillä, mummulla ja missä ikinä ollaankin.

Yölento :) Oliko sinun vaikea hahmottaa esikoisen kohdalla näitä, esim. väsymyksen merkkejä?
Tai vaikea uskoa, että asia on toisin, kuin hän itse sitä ilmaisee?

Milloin huomasit, että toimitte väärin ja millä tavalla sen huomasitte? Vai sanoiko joku jotain, siis miten asia tuli esille?

Ensimmäinenhän on se harjoituskappale:laughing002 Harjoittaa kaikentietäviä vanhempia:laughing014

Tähti, ei ollut vaikeuksia hahmottaa ongelmia, sillä olen hoitanut lapsia 13-vuotiaasta lähtien ja kasvatuksen ammattilainen. Pulmat tulivat siitä, että esikoinen on hyvin temperamenttinen vahvatahtoinen ja kovaääninen. En tietenkään voinut tietää, millaisen tarmopakkauksen kanssa olen tekemisissä. Vie aikaa oppia tuntemaan lapsensa ja siinä prosessissa tulee kokeiltua monia asioita. Useimpien lasten kanssa voi joskus poiketa totutusta mutta minulla esikoisen kanssa ei voinut. Jos hän vaikka kerran sai iltapalan jälkeen katsella televisiosta edes lyhyen ohjelman, hän vaati samaa palvelua vähintään viikon joka ilta. Jos jonain iltana innostuin lukemaan kaksi satua aiheesta sai vääntää seuraavan viikon. En siis voinut tietää etukäteen, että sen lapsen kohdalla koskaan ei tehdä poikkeuksia. Toki opin nopeasti.
Kaksi seuraavaa ovat olleet erilaisia, haastavat luonteenpiirteet muilla alueilla. Jokaisella lapsellahan jotain on.
Esikoisen temperamentin alkulähteet ovat äitini puolella, minkä äitini on paljastanut vasta, kun esikoinen oli jo aikuinen. Tosin siinä vaiheessa olin sen itsekin oivaltanut, mutta äitini kertoi vasta silloin, millainen oli itse lapsena.

Tähti, ei ollut vaikeuksia hahmottaa ongelmia, sillä olen hoitanut lapsia 13-vuotiaasta lähtien ja kasvatuksen ammattilainen. Pulmat tulivat siitä, että esikoinen on hyvin temperamenttinen vahvatahtoinen ja kovaääninen. En tietenkään voinut tietää, millaisen tarmopakkauksen kanssa olen tekemisissä. Vie aikaa oppia tuntemaan lapsensa ja siinä prosessissa tulee kokeiltua monia asioita. Useimpien lasten kanssa voi joskus poiketa totutusta mutta minulla esikoisen kanssa ei voinut. Jos hän vaikka kerran sai iltapalan jälkeen katsella televisiosta edes lyhyen ohjelman, hän vaati samaa palvelua vähintään viikon joka ilta. Jos jonain iltana innostuin lukemaan kaksi satua aiheesta sai vääntää seuraavan viikon. En siis voinut tietää etukäteen, että sen lapsen kohdalla koskaan ei tehdä poikkeuksia. Toki opin nopeasti.
Kaksi seuraavaa ovat olleet erilaisia, haastavat luonteenpiirteet muilla alueilla. Jokaisella lapsellahan jotain on.
Esikoisen temperamentin alkulähteet ovat äitini puolella, minkä äitini on paljastanut vasta, kun esikoinen oli jo aikuinen. Tosin siinä vaiheessa olin sen itsekin oivaltanut, mutta äitini kertoi vasta silloin, millainen oli itse lapsena.

Yölento :) Täällä on myös todella vahvatahtoinen ja periksiantamaton lapsi. On myös vahva fyysisesti, vaikka on aika superhoikka (perinnöllisesti)...

No, siis täälläkin kerrasta oivalletaan, jopa ennen, kuin itse käsitetään, että miten helposti ja nopeasti lapsi on huomannut aivan kaiken. Jos kerran lipsuu, hän olettaa jo, että on helppoa lipsua seuraavan kerran.

Meillähän on älykkäät lapset! :grin
Älykkäiden kohdalla on näin, että hokaa kaiken kerrasta jopa vähän ennen sitäkin! Asian korjaaminen ottaa aikansa, että käsittää/uskoo....

Esimerkiksi poika on nyt käsittänyt, että eletään työssäkäyvien vanhempien arkea. Hän silti vetoo kaikessa toiminnassa siihen, että on kesäloma tai viikonloppu! Ei ole.

Osaa sen verran hyvin ja hienosti puhua, että selkeästi ilmaisee asiat.... sekä on kova höpöttämään. Puhuu todella sujuvasti ikäisekseen :)

Osaa jopa laskea...en tiedä osaako yleensä vielä "nippa-nappa 2+ vuotias" yleensä laskea, mutta meillä osaa. Jopa mittanauhan kera, näyttää senttimetrit!

Lapsi tietää nyt kuitenkin itse, että siimaa ei anneta nukkumisen suhteen ja tietty yrittää kaikkia keinoja - kuten, että "Äiti haluaa esim. HopLopiin ja...toki hänkin vähän sinne haluaisi" tulisi Äidin mukaan:laughing002

Last edited by a moderator:
Äitiydessä parasta on minulla ollut se, että lapset kasvattavat vanhempiaan valtavasti. Äitinä olen saanut olla monessa mukana ja olen oppinut olemaan väärässä. Virheitäkin saa tehdä, kunhan yrittää parantaa tapansa. Äitiys on myös lähentänyt minua muihin suvun äiteihin ja molempiin anoppeihin. Olemme toistemme tukena ja aina on hyviä neuvoja tarjolla.

Minulla tämän kolmannen kanssa on jotenkin helppoa ja rentoa, kun kaksi ensimmäistä ovat jo aikuisia ja heistä on tullut hyviä ihmisiä, joilla on sydän paikallaan ja arvot kohdallaan. Olen siis tehnyt jotain oikein.

Yölento :) Minulla Äitiydessä parasta on ihan kaikki. Tämä on myös mieheni kanssa parasta aikaa, sen 30-vuoden päälle! :) Siis henkinen kehitys....se on valtavaa
:love7:notworthy

Jos tarkennan vielä, niin lapsi on opettanut minut kommunikoimaan paremmin :) Esim. aivan jokainen sana mitä hän sanoo, on täysin toimiva esimerkiksi mun omassa työssä, ihan vaikka kaikissa työpalavereissa ja yleensä suhteissa muihin ihmisiin....
Järkkyä, mutta TOTTA! :Heartpink
Vasta 2-vuotias. Saankohan kohta uuden palkankorotuksen:laughing002

Myös toki vastuu, mutta sitä otin jo nuorena, koska olen itseohjautuva luonne.

Lisäksi on paljon iloa ja ties mitä sanoinkuvaamatonta iloa...perheenä!:Heartpink
.

Lapsi etsii rajoja koko elämänsä, ja tulevia vuosia, ajatelkaa vaikka teini-ikäisen kanssa elämistä, helpottaa se, että pikkulapsivaiheessa on oltu jaksavia ja läsnä. Vedetty ja pidetty ne rajat, luotu rutiinit. Ja rakastettu.

Napu75 :)

Tää on totta!!:cheers

Herranjumala.... nyt totesin, että lasta voi ohjata säännöillä?!
...:happy093

Onko tottakaan:wideyed: Mutta näin kävi.... ja hyvinkin onnistui....:grin Siis totteli, eikä itse tarvinnut juosta ympäri kämppää perässä ja yrittää "sammuttella tulipaloja"...

Vielä ei olla nukkumassa saakka klo 21:50, mutta jospa kohta.... Protestoi vastaan, mutta isäkin on liian lelli, ei uskonu minua, että tarvitsen heti apua komennuksen suhteem... Lopulta lapsi totttelee vasta, kun molemmat on ttiukasti asioista samaa mieltä....

Iiikk...onhan tässä oppimista:scratch

Meillä nukutaan. Venähti kyllä puoli tuntia, mutta se on ok, koska nyt siirtyi rytmi taas tunnilla. Aamulla siis herättiin klo 7. Nukkui päikkärit tarhasta haettua 12-14. Iltatoimet aloitettiin klo 19 eli mentiin kylpyyn. Siellä lorattuaan sai katsoa jakson prinsessa Sofiaa. Seuraavaksi iltapala ja hampaiden pesu. Meidän sänkyyn lukemaan kirjojaan ja sitten nukkumaan. Viimeinen puol tuntia oli taas vääntöä. Pidin kainalossa ja silittelin selkää. Välillä huusi ja rimpuili, mutta periksi en antanu. Nukahti lopulta käpertyneenä kainaloon 21. 30.

Tähti, jos lapsi vielä saa juoksennella ympäri kämppää niin vieppä omaan huoneeseen tai missä nyt nukkuukaan ja laita valot pois. Ota kainaloon, älä päästä pois vaikka huutaisi kuinka. Varmasti nukahtaa 15 minuutissa viimeistään.

Oppia ikä kaikki!

Tähti, kannattaa miehen kanssa puhua kasvatuksesta. Minun suosikkilauseitani on :"kuulit, mitä isäsi sanoi"

Yölento :) Hyviä vinkkejä! Ensin isän vaan pitää oppia tiukaksi ja pitää täysin yhtenäistä linjaa:laughing002

Kasvatuksesta taisin "paasata" tänäi iltana jo liikaa. Kuunteli kyllä, kun huomasi, että lapsi totteli.

:greet025 Hihhei!

Täällä tuli erävoitto ja nukkui puolituntia eilistä aiemmin:cool05

Siis vähän klo 22 jälkeen....:p
Hyvä. :) Pidä tuosta kiinni ja yritä saada vaikka pikkuu hiljaa hivuttamalla unet alkamaan klo 21. Vaikka poika olisikin vähä uninen niin aivan varmasti tarvitsee vähintään 10h yöunta jos ei nuku päikkäreitä. Normi keskiarvo oli muistaakseni tän ikäisille 12-14h. Meillä riittää tuo 12h yhteismäärä. 10h yöllä ja 2h päikkärit.

Osaa jopa laskea...en tiedä osaako yleensä vielä "nippa-nappa 2+ vuotias" yleensä laskea, mutta meillä osaa. Jopa mittanauhan kera, näyttää senttimetrit!

Luin just artikkelin missä oli että lapsi alkaa hahmottamaan matemaattisia asioita 1 vuotiaasta eteenpäin. 3,5v mennessä pitäsi osata kaikkien laskea kolmeen ja ymmärtää se sekä määrällisesti että lukujonona.
Etsin tästä tietoa, koska meillä tyttö on nyt oppinut laskemaan kolmeen ja selvästi hahmottaa sen ainakin lukujonona. Tarvii testata joku päivä määrien ymmärtäminen kun muistan.

Luin just artikkelin missä oli että lapsi alkaa hahmottamaan matemaattisia asioita 1 vuotiaasta eteenpäin. 3,5v mennessä pitäsi osata kaikkien laskea kolmeen ja ymmärtää se sekä määrällisesti että lukujonona.
Etsin tästä tietoa, koska meillä tyttö on nyt oppinut laskemaan kolmeen ja selvästi hahmottaa sen ainakin lukujonona. Tarvii testata joku päivä määrien ymmärtäminen kun muistan.

Eclipse :) Täällä lasketaan kymmeneen saakka... ollaan aivan pihalla, hyvässä mielessä....mutta tosi ihmeissämme....:angelic:

Myös laulaa englanniksi pitkiä lauseita, ja romaniaa, sekä espanjaa.... Hän oppii lähes kertakuulemalta kaikkia ulkomaan kieliä, sekä osaa hyräillä monia eri lauluja nuotilleen....:angelic:

Suomea puhuu paremmin ja laajemmin, kuin moni 4-vuotias. Osaa yllättää todella, kun kaikki lapset ei kai edes puhu mitään vielä 2+ vuotiaana...

Meillä kans alkanu kaikki ajoissa puhuu paitsi keskimmäinen. Esikko osas tarhan ekana syksynä 1v 4kk alkaa puhumaan tosi hyvin, vaikuttaa kun muut puhuu ympärillä. Kuopus alko kesällä puhuu, 1v 6kk, nyt on 1v 8kk ja puhuu kolmen sanan lauseita ymmärrettävästi. Se missä yks on hyvä ja oppii taidon nopeesti, niin toisella voi kestää. Mikään semmoinen nopeaan opittu juttu ei kuitenkaan tee kenestäkään lapsesta parempaa kuin muista. Toisilla kestää vähemmän oppia, toisilla enemmän. Kuopus oli 1,5v kun jätti vaipat pois ja on täysin kuiva. Toka jätti vasta 3v.

Lapset kehittyy eri tahtia eikä turhaan kannata vertailla :)

Tähti, jatka samaan malliin!

Lapset tosiaan oppii eri tahtiin. Joskus virheellisesti ajatellaan, että jos lapsi oppii jonkun taidon aikaisin, hän on siinä aiheessa lahjakas. Eihän siitä useimmiten mitään haittaa ole, mutta esimerkiksi huippu-urheilussa hitaasti kehittyvät lahjakkaat saattavat jäädä vaille valmennusta, kun se kohdennetaan nopeasti kehittyviin vähemmän lahjakkaisiin.

Minulla esikoinen oli alle kouluikäisenä kiinnostunut matematiikasta ja oppikin tosi nopeasti. Huono puoli siinä oli se, että koulussa ei moneen vuoteen tullut mitään mielenkiintoista uutta, jolloin kiinnostus hiipui ja usko omiin kykyihin siinä samalla. Onneksi se on nyt palannut aikuisena eikä ole myöhäistä opiskella.

2-vuotias elää ulkoaoppimisen kulta-aikaa. Tämän ikäiset oppivat helposti esimerkiksi autonmerkit, kasvien nimet, lintulajit jne. Mitä ikinä aikuinen keksii opettaa.

:greet025 Hoitajan kanssa puhuin nukkumisesta. Hän ei pitänyt asiaa kovin ihmeellisenä, vaan neuvoi illalla sammuttamaan kaikki valot ja hiljaisuus sen päälle.

Kuulemma ongelma on hyvin tavallista ja yleistä 2-3v. lapsien kanssa. Koska ovat myös hankalimmassa iässä.

Hoitajan kanssa on aina ollut hyvä vuorovaikutus, joten ei haluta häntä vaihtaa ja etenkin, kun lapsi pitää hänestä. Se on kaikkein tärkein asia:Heartblue ja, se jonka perusteella tehdään päätökset..
.

2-vuotias elää ulkoaoppimisen kulta-aikaa. Tämän ikäiset oppivat helposti esimerkiksi autonmerkit, kasvien nimet, lintulajit jne. Mitä ikinä aikuinen keksii opettaa.

Yölento :) Pitäisi siis tarjota niin paljon hänelle, kuin mahdollista:grin Paljon on saanut ja tulee saamaan.... :)

Entä voiko liika olla haitaksi? Ja missä menee raja? ....vai onko sitä:eek:

Lapset tosiaan oppii eri tahtiin. Joskus virheellisesti ajatellaan, että jos lapsi oppii jonkun taidon aikaisin, hän on siinä aiheessa lahjakas. Eihän siitä useimmiten mitään haittaa ole, mutta esimerkiksi huippu-urheilussa hitaasti kehittyvät lahjakkaat saattavat jäädä vaille valmennusta, kun se kohdennetaan nopeasti kehittyviin vähemmän lahjakkaisiin.

Minulla esikoinen oli alle kouluikäisenä kiinnostunut matematiikasta ja oppikin tosi nopeasti. Huono puoli siinä oli se, että koulussa ei moneen vuoteen tullut mitään mielenkiintoista uutta, jolloin kiinnostus hiipui ja usko omiin kykyihin siinä samalla. Onneksi se on nyt palannut aikuisena eikä ole myöhäistä opiskella.

Yölento :) Ehkä lahjakas on väärä sana, oikeampi on älykäs!:p:Heartpink

Koen, että sain älyllistä lisäarvoa tämän lapsen myötä, ihan koko elämässä....nyt jo työelämässä - sillä sain ison aimo annoksen lisäviisautta asioihin,kun hän alkoi puhumaan :)
:love7

Mutta myös vanhuksena saan häneltä apua, silloin kun en enää pärjää.

Hän on Älykäs, ehkä ei lahjakas..

.

.

Tähti, varmasti lapsenne on älykäs ja lahjakas, mutta ei sitä voi päätellä siitä, oppiiko nopeasti vai hitaasti. Toiset kypsyttelevät asioita hiljaa mielessään ja toiset tuovat kaikki taidot esille heti kun ovat oppineet. Lapsesta ei myös koskaan tiedä, mitä hänestä aikuisena tulee. Jos miettii että kyllä se vanhana minusta huolehtii, niin saattaa rajoittaa lapsensa suunnitelmia. Entä jos hän haluaakin muuttaa maailman toiselle puolelle?
Minä asun vanhempieni kanssa samassa kaupungissa mutta ei minusta kyllä tulevaisuudessakaan vanhusten hoitajaksi ole. Minun vanhemmillani kävi tuuri ja siskoni on hoitajatyyppiä. Tosin ei kyllä ota kumpaakaan kotiinsa asumaan

Ehkä tuon 2-vuotiaan preppauksen raja kannattaa vetää siihen, että opettaa vain niitä asioita, joista lapsi on kiinnostunut. Siis normaalin arkielämän lisäksi. Ettet vain innostu opettamaan vaikkapa kaikkia pääkaupunkeja ja unohdat pukemis- ja nukkumisharjoitukset.

Takaisin