Tähti, ei ollut vaikeuksia hahmottaa ongelmia, sillä olen hoitanut lapsia 13-vuotiaasta lähtien ja kasvatuksen ammattilainen. Pulmat tulivat siitä, että esikoinen on hyvin temperamenttinen vahvatahtoinen ja kovaääninen. En tietenkään voinut tietää, millaisen tarmopakkauksen kanssa olen tekemisissä. Vie aikaa oppia tuntemaan lapsensa ja siinä prosessissa tulee kokeiltua monia asioita. Useimpien lasten kanssa voi joskus poiketa totutusta mutta minulla esikoisen kanssa ei voinut. Jos hän vaikka kerran sai iltapalan jälkeen katsella televisiosta edes lyhyen ohjelman, hän vaati samaa palvelua vähintään viikon joka ilta. Jos jonain iltana innostuin lukemaan kaksi satua aiheesta sai vääntää seuraavan viikon. En siis voinut tietää etukäteen, että sen lapsen kohdalla koskaan ei tehdä poikkeuksia. Toki opin nopeasti.
Kaksi seuraavaa ovat olleet erilaisia, haastavat luonteenpiirteet muilla alueilla. Jokaisella lapsellahan jotain on.
Esikoisen temperamentin alkulähteet ovat äitini puolella, minkä äitini on paljastanut vasta, kun esikoinen oli jo aikuinen. Tosin siinä vaiheessa olin sen itsekin oivaltanut, mutta äitini kertoi vasta silloin, millainen oli itse lapsena.
Yölento :) Täällä on myös todella vahvatahtoinen ja periksiantamaton lapsi. On myös vahva fyysisesti, vaikka on aika superhoikka (perinnöllisesti)...
No, siis täälläkin kerrasta oivalletaan, jopa ennen, kuin itse käsitetään, että miten helposti ja nopeasti lapsi on huomannut aivan kaiken. Jos kerran lipsuu, hän olettaa jo, että on helppoa lipsua seuraavan kerran.
Meillähän on älykkäät lapset!
Älykkäiden kohdalla on näin, että hokaa kaiken kerrasta jopa vähän ennen sitäkin! Asian korjaaminen ottaa aikansa, että käsittää/uskoo....
Esimerkiksi poika on nyt käsittänyt, että eletään työssäkäyvien vanhempien arkea. Hän silti vetoo kaikessa toiminnassa siihen, että on kesäloma tai viikonloppu! Ei ole.
Osaa sen verran hyvin ja hienosti puhua, että selkeästi ilmaisee asiat.... sekä on kova höpöttämään. Puhuu todella sujuvasti ikäisekseen :)
Osaa jopa laskea...en tiedä osaako yleensä vielä "nippa-nappa 2+ vuotias" yleensä laskea, mutta meillä osaa. Jopa mittanauhan kera, näyttää senttimetrit!
Lapsi tietää nyt kuitenkin itse, että siimaa ei anneta nukkumisen suhteen ja tietty yrittää kaikkia keinoja - kuten, että "Äiti haluaa esim. HopLopiin ja...toki hänkin vähän sinne haluaisi" tulisi Äidin mukaan