Synnyttäneet --40+++

Ei se lapsi rikki mene, ellei hoitaja ole joku pedofiili. Ja siis tuo yksi syy miksi en luota ihan vieraisiin ja muutenkaan en koe tarvetta jättää lapsia hoitoon. Ja siis ymmärrän kyllä jos ei muuten hoitoon koskaan saa, ja silloin on mahdollisuus, mutta en vaan luota. Mielummin itse katselen lapsen riemua. En osaa selittää ilman että tulee tunne, että sinä Tähti et haluis, vaikka ei siitä varmasti ole kyse, mutta näin meillä. Teillä erilailla
 
No ei mun mielestä matkustelu mitään erikoista rohkeutta tarvitse :rolleyes: Taloudellisia resursseja se tarvitsee ja halun käyttää niitä elämyksiin. Meilläkin pyörii talon remontit samalla niin joka vuosi on mietittävä miten rahat käyttää. Haaveilen myös uudesta terassista ja paljusta joten ens kesänä riittää risteily :rolleyes:
 
Ei se lapsi rikki mene, ellei hoitaja ole joku pedofiili. Ja siis tuo yksi syy miksi en luota ihan vieraisiin ja muutenkaan en koe tarvetta jättää lapsia hoitoon. Ja siis ymmärrän kyllä jos ei muuten hoitoon koskaan saa, ja silloin on mahdollisuus, mutta en vaan luota. Mielummin itse katselen lapsen riemua. En osaa selittää ilman että tulee tunne, että sinä Tähti et haluis, vaikka ei siitä varmasti ole kyse, mutta näin meillä. Teillä erilailla

Satru :) Hyvin tulkitsit:Heartblue

Näissä hotellimatkoissa silti lapsi on aina myös oman valvovan silmän alla...

Paremmissa hotelleissa (4/5*****) ihan sieltä hoidosta raportoivat välikuulumia puhelitse muutenkin, että miten sujuu...
Jos on vähänkään ongelmaa, niin vanhemmat hälyytetään paikalle:laughing002

Kuka voisi jättää koskaan onaa lasta valvomatta?:eek: Tapahtuu se sitten kotona, tai jossain matkalla...

.
 
Last edited by a moderator:
No ei mun mielestä matkustelu mitään erikoista rohkeutta tarvitse :rolleyes: Taloudellisia resursseja se tarvitsee ja halun käyttää niitä elämyksiin. Meilläkin pyörii talon remontit samalla niin joka vuosi on mietittävä miten rahat käyttää. Haaveilen myös uudesta terassista ja paljusta joten ens kesänä riittää risteily :rolleyes:

Eclipse :) Samaa mieltä!
Matkustelu avartaa!:p

Mutta on ihmisiä, jotka eivät kuuleman mukaan uskalla mennä edes ulos - saati omaan lähikauppaan:meh:! Tosin en tunne ketään, mutta olen kuullut näitäkin olevan.

Rahaa aina tarvitaan, sitten saa tehdä mitä iitse lystää:p

Itsekin huomasin, että kituuttaminen kotihoidon tuella (300€/kk), ei oikein riitä:sad001

Kerro miten kestit/pärjäsit näin pitkään kotona, kun me kuitenkin synnytettiin samaan aikaan.

Itse en halunnut kestää tulotonta elämää...(vaikka olisi ollut mahdollista). Nyt oon siis käynyt jo vuoden töissä ja taas rahaa riittää:grin

.
 
Last edited by a moderator:
Sen rahan puutteen kestää hyvin, kun ei pidä työstään :rolleyes:

Mut siis mä (mies myös) esim tykkään koluta kirppiksellä ja oon ostanu lähes kaikki tytön vaatteet sieltä. Ostan aina kolmea seuraavaa kokoa kerrallaan. Ostan vaan hyvä laatuisia ja kuntoisia, myös merkkituotteita jne. Vaatteita kerääntyy vähitellen aina koko valikoima seuraavaan kokoon ja tytöllä on paljon vaatteita eikä niitä tarvitse olla koko ajan pesemässä. Eli lasten vaatteissa voisin sanoa säästäneeni jo muutaman tonnin. Samoin lelut ym on kirppikseltä. Ja isovanhemmat on ostaneet lahjoiksi kaikkea tarpeellista.
Ruuasta ei olla tingitty. Mä metsästän kaikki - 30 laput ja pakastan paljon kaikkea. Tosin tein sitä jo ennen raskautta, koska se nyt on helpoin tapa säästää. Koska olen moniallergikko teen itse siemennäkkäriä ym.
Itse en ole juurikaan talvivaatteita lukuunottamatta tarvinnut vaatteita. Kotona kelpaa verkkarit ja metallica t-paita :p Sen just totesin, et töiden aloitus on kallista. Kävin tänään ekan kerran kampaajalla kahteen vuoteen, ostin kahdet farkut ja paitoja. Lapselle myös ostin uutena tarhaan koko sadehaalarin fleecevuorella jne.
Mulla on ollu hyvä aika suunnitella remontteja ja etsiä kaikenlaista. Sillä saa ajan kulumaan silloin kun ei ole lapsen kanssa. Teen myös paljon käsitöitä. Korujen tekeminen on tosin jäänyt tauolle kun sitä ei kannata tehdä pientä hetkeä kerrallaan ja pienet osat on vaarallisia lapselle. Virkkaaminen on ollut helpointa pienen lapsen kanssa ja lanka ei paljon maksa.
Matkustamaan kyllä ehtii nyt tulevaisuudessa joten siihen ei ole ollut tarvetta tänä aikana. Ollaan me käyty usein pääkaupunki seudulla ja esim viimeksi korkeasaaressa.
Miehellä on ihan hyvät tulot niin asumisen kustannukset ym on hoituneet helposti. Suurimmalla osalla nimen omaan se on este hoitovapaalle jäämiseen. Hoitovapaa raha on siis mulla riittänyt vakuutuksiin, puhelin kuluihin, bensaan, lapsen vaatteisiin ja leluihin, kissojen hoitoon ja omiin vaatteisiin. Oon mä visaa vinguttanut myös ihan liikaa kun uudistin puutarhaa, joten ekan puol vuotta töihin palattua saan maksella sitä pois. o_O
 
Muokattu viimeksi:
Tähti, ei lapsi rikki mene siitä, jos joutuu hoitoon. Minä vaan en halua jättää lasta hoitoon vieraalle enkä koe lapsen kanssa olemista raskaaksi.

Minähän olen yhä kotona lapsen kanssa, ihan kotihoidontuella. Ei ole tuntunut kituuttamiselta Raskauden loppupuolella muutettiin ja remonttia tehtiin heti ja isompi remontti vauvavuonna. Tai siis teetettiin, kun ei olla kumpikaan rakennusalan ammattilaisia. Ihan normaalisti ollaan eletty. Tähänkin asti olen tehnyt pääosin ekologisia valintoja ja ne ovat usein myös taloudellisesti kannattavia. Koska en ennenkään ole ollut innokas kuluttaja, niin on aina jäänyt rahaa yli pakollisten menojen. Vieläkään ei ole tarvinnut mieheltä pyytää kertaakaan rahaa.
Meillä on yksi vakilapsi, jonka vanhoja vaatteita ostan, lisäksi on saatu kummilapsilta pieneksi jääneitä ja ostan myös uutena jos on jotain tarpeita. Pieneksi jääneet annan eteenpäin ja sen vauvan äiti tahtoo aina ostaa vastineeksi jotain pientä. Meillä on lähellä myös muutama tehtaanmyymälä joista saa kotimaisia lastenvaatteita edullisesti kampanjapäivinä. Ja ihminen ei lopulta paljon mitään tarvitse. Leluja meillä on varasto väärällään, täytyy vaan aina välillä katsoa, mitä on tähän ikäkauteen sopivaa. Kerrallaan lapsi tarvitsee yllättävän vähän

Koti on muuten tilastollisesti vaarallinen paikka ja silti monet ovat rohkeasti lapsen kanssa kotona. Tuskin kovin moni jättää matkustamatta siksi, että pelkää. Minä kyllä pelkään aina kun omat lapset ovat reissussa ja vaadin vähintään kerran päivässä viestiä äidille.
 
Tuskin kovin moni jättää matkustamatta siksi, että pelkää. Minä kyllä pelkään aina kun omat lapset ovat reissussa ja vaadin vähintään kerran päivässä viestiä äidille.

Yölento :) Voisin väittää, että moni jättää matkailun, koska nimenomaan pelkää...

On eri asia mennä tutun mökin uimarannalle, kun kokemattomaan paikkaa - meren rantaan - ja vielä eri maahan:stop:

Monet pelkää jo pelkkää lentokonetta ja sillä lentämistä:angelic: Tosin ilman lentokonetta ei kovikaan kauas mennä, jollei ole aikaa ajaa autolla ympäri Eurooppaa ja tavallisen kesäloman puitteissa ei juuri kauemmas ehdi.

Äidit on aina huolissa omista lapsistaan, aina - iästä riippumatta:Heartblue Joten tottakai haluat tietää kuulumiset :)

.
 
Mä oon Yölennon kans samoilla linjoilla että ei ne lapset rikki mee, mutta en koe raskaana viedä lapsia mukana ja itse en jätä lapsiani kelle tahansa vaikka ois mikä pätevyys joltain Bamse klubilta. Mun periaate on, että jos jotain sattuis, vaikka esim lapsi hukkuisi heillä, niin mä en pystyis koskaan antaa anteeksi itselleni että mun hurvittelun takia lapseni hukkui koska oisin voinu mukaankin ottaa. Saattaa jonku mielestä kuulostaa naurettavalta, mutta tämän periaatteen vuoksi annan lapset appiukolleni esim autoon niin vähän kuin mahdollista, koska hän ajaa kuin idiootti. Annan lapsiani mummolaan, koska mummo tietää että paniikkihäiriöni takia, haluan et lapsen turvallisuus on asia numero 1. Siksi mummo ei koskaan esim käytä älykännykkää lapsen kanssa ulkona, koska hänellä on focus lapseen. Isommat pärjää jo ja heihin uskallan luottaa kylään, ovat isompia, mutta toi meän taapero on sellainen tättähäärä, että on aika tarkkaa kelle hoitoon jätän ja aina mieluummin otan mukaan tai jätän miehelle. Ja mitä noihin ulkomaalaisiin hotelleihin tulee, niin ei olla siis käyty ulkomailla vuosiin, mutta kun ollaan käyty niin en ois jättänyt. Ihan vaan niiden pedofiilitapausten takia. Siis kun näissä hemmetin bamseklubeilla oli lasten seksuaalista ahdistelua niin Hyi vittu kiitos ei. En ottaisi riskiä. Puhuttiin äidin kanssa et lähdetään ulkomaille seuraavan kerran porukalla. He voivat sitten katsoa illalla lapsia jotta voidaan kaksin miehen kans käy syömässä rauhassa.
 
Matkailu ei ole mikään ekoteko. Moni jättää sen myös siitä syystä väliin. Aivan kunnollisia ja älykkäitä lapsia kasvaa myös ilman pitkiä lomareissuja. Tiedän niitäkin jotka eivät koskaan perheensä kanssa matkustaneet ja silti ovat muuttaneet töiden perässä ulkomaille tai reissaavat aikuisena paljon.
 
Tähti, miten lapsen unirytmin kääntäminen on edennyt?

Yölento :) Step by step.... eilen meni jo aiemmin klo 22, mutta aamuyöllä sitten pyörittiin parituntia, joten aamulla oli rättiväsynyt...

Vähitellen eteenpäin, määrätietoisesti :)
 
Mä oon Yölennon kans samoilla linjoilla että ei ne lapset rikki mee, mutta en koe raskaana viedä lapsia mukana ja itse en jätä lapsiani kelle tahansa vaikka ois mikä pätevyys joltain Bamse klubilta. Mun periaate on, että jos jotain sattuis, vaikka esim lapsi hukkuisi heillä, niin mä en pystyis koskaan antaa anteeksi itselleni että mun hurvittelun takia lapseni hukkui koska oisin voinu mukaankin ottaa. Saattaa jonku mielestä kuulostaa naurettavalta, mutta tämän periaatteen vuoksi annan lapset appiukolleni esim autoon niin vähän kuin mahdollista, koska hän ajaa kuin idiootti. Annan lapsiani mummolaan, koska mummo tietää että paniikkihäiriöni takia, haluan et lapsen turvallisuus on asia numero 1. Siksi mummo ei koskaan esim käytä älykännykkää lapsen kanssa ulkona, koska hänellä on focus lapseen. Isommat pärjää jo ja heihin uskallan luottaa kylään, ovat isompia, mutta toi meän taapero on sellainen tättähäärä, että on aika tarkkaa kelle hoitoon jätän ja aina mieluummin otan mukaan tai jätän miehelle. Ja mitä noihin ulkomaalaisiin hotelleihin tulee, niin ei olla siis käyty ulkomailla vuosiin, mutta kun ollaan käyty niin en ois jättänyt. Ihan vaan niiden pedofiilitapausten takia. Siis kun näissä hemmetin bamseklubeilla oli lasten seksuaalista ahdistelua niin Hyi vittu kiitos ei. En ottaisi riskiä. Puhuttiin äidin kanssa et lähdetään ulkomaille seuraavan kerran porukalla. He voivat sitten katsoa illalla lapsia jotta voidaan kaksin miehen kans käy syömässä rauhassa.

Twisted :) Hyviä periaatteita.

Nuo Bamse klubit on viihdykettä, ei samaa, kuin maksettu hoitopaikka. Hoidossa ollaan sisätilassa samoissa tiloissa ja hoitajiin tutustutaan siellä. Lapset eivät juoksentele missään ja itse asiassa ovi on lukossa koko hoidon ajan.... :)
 
Matkailu ei ole mikään ekoteko. Moni jättää sen myös siitä syystä väliin. Aivan kunnollisia ja älykkäitä lapsia kasvaa myös ilman pitkiä lomareissuja. Tiedän niitäkin jotka eivät koskaan perheensä kanssa matkustaneet ja silti ovat muuttaneet töiden perässä ulkomaille tai reissaavat aikuisena paljon.

Yölento :) Kävitkö itse lapsena / nuorena reissuissa tai ulkomailla?

Mä en käynyt, koska olen köyhästä perheestä, eikä ollut varaa - aina edes ruokaan.

Silti kasvoin kunnolliseksi ihmiseksi ja toisaalta sen vuoksi ehkä haluankin jotain, koska koskaan ei ollut mitään. Vanhenpani kävivät vuorotöissä, mutta eivät ansainneet silti ihmeitä.

Päätin ihan nuorena, että haluan jotain parempaa ja sen vuoksi pitää käydä tunnollisesti kouluja ja tehdä paljon töitä.

On paljon lapsia ja nuoria, jotka ramppaa ulkomailla, eikä se edes kiinnostaisi heitä, vaan joutuvat menemään perheen mukana matkalle "väkipakosta":laughing021 Ovat ehkä syntyneet "kulta lusikka" suussa ja kun kasvavat aikuiseksi niin luulevat muiden auttavan kaikessa, eivätkä pärjää muuten...
 
Tähti, olen matkustanut lapsesta asti samoin kuin omat lapseni. Ihan mielellään aina reissattiin, ihan pienenä ei joka vuosi. Äidillä on aina ollut pienet tulot, mutta silti reissaa yhä. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.

Kyllä myös varakkaassa perheessä voi oppia tulemaan toimeen omillaan ja tekemään töitä omien tavoitteidensa mukaisesti. Sinulla onkin nyt oman lapsesta kanssa haastetta, että saat oppimaan, ettei aina saa kaikkea, ei heti eikä välttämättä myöhemminkään. Kannattaa opettaa odottamista ja tahtomisen rajoittamista, sitä miten tehdään työtä, jotta saadaan jotakin, mitä oikeasti halutaan. Haluamisen opettelu on nyt juuri ajankohtaista ja kamalan vaikea läksy.
 
Tähti, olen matkustanut lapsesta asti samoin kuin omat lapseni. Ihan mielellään aina reissattiin, ihan pienenä ei joka vuosi. Äidillä on aina ollut pienet tulot, mutta silti reissaa yhä. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot.

Kyllä myös varakkaassa perheessä voi oppia tulemaan toimeen omillaan ja tekemään töitä omien tavoitteidensa mukaisesti. Sinulla onkin nyt oman lapsesta kanssa haastetta, että saat oppimaan, ettei aina saa kaikkea, ei heti eikä välttämättä myöhemminkään. Kannattaa opettaa odottamista ja tahtomisen rajoittamista, sitä miten tehdään työtä, jotta saadaan jotakin, mitä oikeasti halutaan. Haluamisen opettelu on nyt juuri ajankohtaista ja kamalan vaikea läksy.

Yölento :) Rajojen pitäminen haluamisen suhteen on todella haastavaa, koska ei ole toista lasta (sisarusta) kenen kanssa jakaisi mitään. Poika saa kaiken aina itse:singing:

Tämä on lähes haastavampi asia, kuin tuo nukkuminen.

Jos annan jotain, hän ei hyväksy yhtä kappaletta, vaan pitäisi saada koko pussillinen käteen, vaikka söisikin sieltä pussista vain yhden...:depressed:

Tavallaan olen myös kotoisin varsin varakkaasta perheestä, mutta se realisoituu myöhemmin vasta perintöjen muodossa. Köyhäksi syntynyt, mutta nykyään en ole yhtään köyhä, koska on pitänyt raataa ja tehdä itse itsensä rahakkaaksi! Sekä olla oikeassa paikassa, oikeaan aikaan:p

.
 
Tähti, oli sisarusta tai ei, niin sinähän aikuisena päätät, saako lapsi kaiken mitä haluaa. Jos esimerkiksi haluaa syödä kaikki karkit ja niitä on paljon. Sinä harkitset, paljonko pienen on terveellistä niitä syödä.
Meillä tuo on helppo juttu, koska karkkia ei syödä yhtään.

Myös lelujen haluaminen voi mennä liialliseksi. Vanhemman tulee olla se, joka sanoo Ei
 
No kuka tahansa 2 vuotias, oli sisaruksia tai ei, haluaa koko pussin tutkittavaksi vaikka söisi vain yhden. Lisäksi 2 vuotiaat ei oikein osaa vielä jakaa asioita keskenään tai ottaa huomioon toisia. Nämä on niitä asioita mitä vähitellen opitaan tässä iässä ja siksi lapsella on oltava taapero iässä suht tiukat rajat ja säännöt. Nyt ne nimenomaan opitaan.
Isompana sitten voi lapselle selittämällä saada asioita jakeluun, mutta pohjatyö on tehtävä taaperona tai vanhempi on lirissä kun lapsi tekee mitä sattuu muista välittämättä ja on usein myös kiusaaja.
Mä olen esim ajatellut että alamme tekemään noin kouluikäisenä jotain hyväntekeväisyystyötä. Se kasvattaa ymmärtämään eriarvoisuutta. Saa itse valita kohteen. Itsellä kohteina on tällä hetkellä eläinsuojelutyö ja joulupuu lahjakeräykset.
Kyllä mäkin jatkuvasti mietin miten tyttö kasvatetaan ottamaan muut huomioon, auttamaan sitä tarvitsevia jne kun on ainut lapsi. Itse olen siihen oppinut veljeni kanssa. Mies on ainut lapsi ja monesti vastaan tulee tilanteita jolloin on ns tahattomasti itsekäs, kun ei vaan ole tottunut ottamaan muita huomioon. Ei vaan tajua että ensin hoidetaan lapsen ja eläinten asiat ja sitten vasta saa jotain itselleen. Tämä toistuu esim lähes joka viikonloppu aamupalalla ja mulla palaa piuhat.

Koska olemme ihan hyvin toimeentulevia keskituloisia, niin pystyn kyllä lapselle sitten teini-iän koittaessa ostamaan sen ajan ns heimomerkit. Mutta samalla saa ripityksen, että jos kertaakaan jää kiinni siitä, että haukkuu tai kiusaa jotain kenellä ei ole sitä uusinta merkkiverkkareita, pyörää tms, niin kamat lähtee kaniin välittömästi. Omat vanhemmat ei koskaan ymmärtäneet tätä asiaa teini-ikäisistä ja sain siitä teini-iässä kärsiä. Kun olis saanu ees jonkun asian mitä muillakin oli. Ja vanhempani eivät olleet köyhiä vaikka teini-ikä osui 90-luvun lamaan. Niille se helv... mökki oli vaan tärkeä eikä muulla ollut väliä. Maalla sotien jälkeen kasvaneita ja kaupunkiin muuttaneita. No mökillä en suostu enää käymään kuin max kerran kesässä pakolla ja sitä sitten ihmetellään ja valitetaan. Yritetään tuputtaa taas tytön synnyttyä, kun siellä olis muka niin mukavaa. No ei ole ja onneksi mieskään ei välitä. Ja kyllä siellä mökillä oli ennen teini-ikää ihan ok olla, vaikken sitten mihinkään harrastuksiin, synttäreille tms ikinä päässyt. Teini-ikäiselle se vaan ei ole enää ok. No lopputulos oli ettö mut jätettiin viikonlopuiksi yksin kotiin. Ja senhän tietää miten siinä kävi... :rolleyes:
 
Eclipse, minä olen mökkeillyt ja lapset myös ja mökkeileviä aikuisia meistä kaikista on tullut. Varmaan riippuu, miten mökkiä markkinoidaan ja onko aina pakko mennä.
Merkkivaatteita en ihan merkin vuoksi ymmärrä mutta jos ovat käytännöllisiä, kestäviä ja myrkyttömiä, niin toki ostan.
 
No en mäkään välitä merkki vaatteista enää tässä iässä, enkä oikeestaan ole välittänyt koko aikuisikänä. Teineillä on vaan se oma vaihe, jota mun mielestä pitää ymmärtää ja samalla kasvattaa ettei kaikkea saa ilmaiseksi.
 
:hello Täällä inssi takana, kp 15.

Ja luomuna ("salaa"/ ilman lupaa), jota klinikkakin ihmettelee 45+, kun ei ole mitään lääkityksiä.

Jospa nyt tärppäis.....

On tää elämä niin erikoista ja etenkin se, että aivan kaikessa omassa elämässä kaikki on aina niin ÄÄRI epätavallista....:smiley-ashamed004

Kestämistä on jopa tässäkin:p:smiley-ashamed004

Kaikella lienee tarkoituksensa:Heartpink
.
 
Last edited by a moderator:
Takaisin
Top