Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eclipse, päiväkoteja on moneen lähtöön. Sisälle eri vaatteet kuin ulos ja muuten säänmukainen varustus.

Yllätys :) Me selvittiin lapsen kanssa täysin ilman uniongelmia hänen ollessa vauva :)

Muutos on tullut vasta nyt, kun palasin kesälomalta töihin...lapsi haluaisi olla kotona, eikä hoidossa.... siksi hän protestoi.

Äidin on vaan menrävä töihin, ei ole niin rikas, että voisi olla vaan kotona lapsen kanssa.

Vaikka teillä ei olisikaan ollut uniongelmia aiemmin niin nyt niitä kertomasi perusteella on selvästi. Ja ihan samalla tavalla sen 2v:n voi unikouluttaa kuin pienemmänkin. Lapset ovat yllättävän sopeutuvaisia uusiin tilanteisiin, vanhemmille se tuottaa usein ongelmia ja harmaita hiuksia.

Ja oli loma tai harmaa arki, lapsi tarvitsee rutiineja. Valitettavaa vanhempien kannalta kun lomalla ei saakaan maata puoleen päivään sängyssä, mutta se helpottaa huomattavasti takaisin arkeen paluuta kun lapsella pitää myös lomalla tutun rytmin päällä. Ja totta kai jokainen lapsi olisi mieluiten kotona, koska se on lapselle luontaisin paikka ja hoitopäivä on lapselle todella raskas rutistus. Mutta sekään ei estä rutiinien ylläpitoa silloin kun lapsi saa olla kotona.

En nyt käsitä miten et voi sisäistää lukemaasi, sillä sama jankkaus viestistä toiseen. Jos teistä lapsen tilanne on ok niin sitten menkää sillä. Itsestäni, ja varmaan monesta muusta täällä, ei ole normaalia että 2v nukkuu 3-6h yössä... Eikä se ole lapselle millään tavalla luontaista ja todennäköisesti aiheuttaa myöhemmälle iälle haittaa mm oppimisvaikeuksia.

Olit myös kysellyt millaiset ihmiset sitten saisivat lisääntyä. Mielestäni jokainen joka aidosti haluaa lapsensa parasta ja on valmis siihen loppuelämän vastuuseen saisi lapsia hommata. Harmi vaan kun tämä(kään) asia ei ole minun tai kenenkään muun päätöksen alla, ja kaikenlaiset ihmiset saavat lapsia joko vahingossa tai pidemmällä kaavalla. Ja osa halukkaista ei saa ollenkaan. Myöskään mielestäni sellainen joka korvaa aidon läheisyyden ja rakkauden materialla tai pakoilee kasvatusvastuuta, ei ole pätevä vanhemmaksi. Lapsi ei juuri materiaa tarvitse, vaan rajoja ja rakkautta. Ja nämä ovat vanhemman tai muun kasvattajan lapselle tarjottava.

Jos teistä lapsen tilanne on ok niin sitten menkää sillä. Itsestäni, ja varmaan monesta muusta täällä, ei ole normaalia että 2v nukkuu 3-6h yössä... Eikä se ole lapselle millään tavalla luontaista ja todennäköisesti aiheuttaa myöhemmälle iälle haittaa mm oppimisvaikeuksia.
.

Yllättys :) Nyt olet käsittänyt väärin tai olen itse kirjoittanut väärin. Lapsi nukkuu 7-8tuntia yössä, itse nukun 3-6h yössä.
Tuo määrä lapselle on nippa nappa se, millä hän jaksaa ja olisi tarkoitus saada yöt pidemmiksi :)

Lapsella ei ole uniungelnia, vaan hän ei vaan ymmärrä, että kesäloma on ohi.
Itse jaksan tilapäisesti vähillä unilla, mutta tällä hetkellä on pakko tinkiä omista unista lähinnä työn vuoksi. En syytä itseäni siitä, että viikonloppuna makaan hetken pidempään sängyssä, kun koko viikko on menty reilusti vajailla unilla.

Enkä tarkoittanut luokittelulla mitään, vaan se oli vastine viestiisi. Käytkö itse töissä? Toivottavasti jaksat jo paremmin, kun lapsetkin nukkuvat hienosti!:Heartblue

Last edited by a moderator:
No kun mulla ei oo hajuakaan mitä lapsella pitää olla tarhassa päällä. Ja kaverit sanoi että heti saa valitukset ja ripityksen jos on vääränlaiset varusteet. Kuulemma ylipukevat aina kaikki. Pakkasin jo ison muovipussillisen vaatteita ja kenkiä tarhaan jätettäväksi. Ostin kirppikseltä kaikkea mahdollista ja uuden fleecevuorisen koko sadeasun. Valitkoon niistä sopivat oman maun mukaan joka säähän.

Eclipse :) Hyvää alkavaa hoitoa! Hyvin se menee, alussa hetki saattaa vierähtää ihmetellen, mutta pian sen hanskaat..

Meillä ei ainakaan ripitetä, jos jokin unohtuu, saa lainaan esim. lippiksen.

Kuivausrumpu sammui äsken, laitan aina koko viikon vaatteet pestynä kassiin maanantaisin lapsen mukana. Säätilojen mukaiset varusteet. Sisälle omat ja ulos omat! Sekä vaihtovaatteita riittävästi.

Kengät sään mukaan ja mahdollisesti kumpparit jo valmiiksi mukaan, niitä en yleensä raahaa edes kotiin, vaan ovat pysyvästi hoitopaikalla.

Myöskään mielestäni sellainen joka korvaa aidon läheisyyden ja rakkauden materialla tai pakoilee kasvatusvastuuta, ei ole pätevä vanhemmaksi. Lapsi ei juuri materiaa tarvitse, vaan rajoja ja rakkautta. Ja nämä ovat vanhemman tai muun kasvattajan lapselle tarjottava.

Yllätys :) Tarkoitatko, että korvaisin materialla läheisyyden?:rolleyes: Jos tarkoitit, niin voin sen selventää, että en todellakaan!! Itse asiassa, aika harva vanhempi, jota olen seurannut, pitää lasta sylissä yhtä usein ja pitkiä aikoja, sekä leilkkii ja juttelee lapsen kanssa. Ja tämä on vaan fakta.

Tiedän Äitejä, jotka antavat kiukuttelevalle lapselle rahaa vastineeksi pahasta mielestä, jotta valitus loppuisi. Tämä lapsi tarvitsee syliä ja keskustelua, sekä ymmärrystä, ei rahaa.

Mitä on kasvatusvastuun pakoilu?:rolleyes: Itse käsitän tuolla termillä sitä, että lapset sysätään jatkuvasti kodin ulkopuolelle hoitoon, jotta voidaan itse viipottaa ties missä... Myös vanhempien kuuluu tarjota lapselle puhtaat ja ehjät vaatteet, riittävästi ruokaa, savuton koti, riidaton ja turvallinen ympäristö ja läheisyyttä, syliä, sekä kuuntelua. Terveydenhoito, jos lapsi sairastuu ja mahdollisuus koulussa käymiseen. Myös lapsen taipumusten mukaisia harrastuksia vapaa-aikana.
Näitä on muitakin asioita. Jos ne eivät toteudu, on kyseessä pakoilu.

Mä heitän sulle Tähti haasteen! Maanantai on aina hyvä päivä aloittaa uusia asioita, tai useimmat kokee sen niin, joten:

Tänään illalla..

- iltapala
- iltapesut
- halittelu/iltasatu
- nukkumaan, viimeistään 20.30.
teet tätä kuukausi. Myös viikonloppuisin!

Mä luin tämän aiheen viestit uudestaan läpi ja sait monen monta ehdotusta, mikään ei vaan tunnu nappaavan, mutta olet varmaan kuitenkin huomannut, että suurin osa täällä on huolissaan teidän pojan unista? Siis ihan oikeasti huolissaan. Jossain viestissä kerroit, että on mennyt n ukkumaan vasta kello kolmelta yöllä. Se on todellakin jo aikuisellekin liian myöhään, jos pitää jo kuudelta herätä. Ja saati pienelle lapselle. Ja hän siis ei ole se joka määrää tahdin, vaan te, aikuiset. Ihan varmasti tappelee vastaan ja ihan varmasti testaa teidän hermoja ja parisuhdetta, mutta se on sen arvoista sitten kun huomaatte, että lapsi nukahtaa ajoissa ja itsekin pääsette nukkumaan silloin kun väsyttää. Ja varsinkin jos teille toinen lapsi tulee, niin teidän yöt on kyllä sitten pelkkää huliviliä kun pieni on tissillä ja isompii juoksee yliväsyneenä ympäri kotia. Veikkaan, että siinä lähtee järki kaikilta.

Mitään ette menetä jos otat haasteen vastaan, vaan saatte levänneen pojan, saatte itsekin lepoa. Jos vieläkin tuntuu että se on ylivoimasta, niin nostan kädet ylös.

Pallo on sinulla! :smug:

No kun mulla ei oo hajuakaan mitä lapsella pitää olla tarhassa päällä. Ja kaverit sanoi että heti saa valitukset ja ripityksen jos on vääränlaiset varusteet. Kuulemma ylipukevat aina kaikki. Pakkasin jo ison muovipussillisen vaatteita ja kenkiä tarhaan jätettäväksi. Ostin kirppikseltä kaikkea mahdollista ja uuden fleecevuorisen koko sadeasun. Valitkoon niistä sopivat oman maun mukaan joka säähän.

Muistithan nimikoida kaikki vaatteet? Se on se mitä painotettiin monta kertaa. Itse tilasin netistä nimitarroja ja pakkomielteisesti laitoin jokaiseen sukkaan ja kaikkiin vaatteisiin nimet ja silti tässä taannoin pojalla oli jonkun tytön housut jalassa ja hoitajan mielestä ne oli meidän housut, sanoin sitten itsevarmana, että jos niissä on pojan nimi niin sitten ne on meidän, mutta en kyllä muista että olisi tollasia housuja. Ei löytynyt nimeä, eivätkä olleet meidän. Mutta sehän on selvää, että jos siellä on viidellä lapsella harmaat housut, niin varmasti menee sekaisin, siksi nimikointi. Ja varavaatteita kannattaa olla, mikä sulla onkin jo reilassa. Ja vaipat mukaan, jos käyttää. Ja kuva vanhemmista, jos tulee päivän aikana ikävä, niin helpottaa kun näkee äidin ja isän kuvan :) Meidän poika oli varmaan ekan viikon kulkenut meidän kuva kädessä siellä (paitsi ulkona), se oli helpottanut ikävää.

Satru, olit kirjoittanut kyllä tosi selkeästi Tähdelle ohjeet :) Hienoa!

Tähti, tuo unimäärä ei riitä 2-vuotiaalle, vaikka olisi millaiset geenit. Hän on kuitenkin ihminen. Lisäksi itse kerroit, että nukahti aamupäivällä, joten on väsynyt. Virkeä lapsi ei nukahda sellaisilla matkoilla, joita pph ehtii tehdä lasten kanssa. Ja lapsi ei todellakaan ymmärrä, onko loma vai viikonloppu vai hoitopäivä. Joka päivä sama rytmi, niin homma toimii. Moneltako teillä on iltapala?

Mä heitän sulle Tähti haasteen! Maanantai on aina hyvä päivä aloittaa uusia asioita, tai useimmat kokee sen niin, joten:

Tänään illalla..

- iltapala
- iltapesut
- halittelu/iltasatu
- nukkumaan, viimeistään 20.30.
teet tätä kuukausi. Myös viikonloppuisin!

Mä luin tämän aiheen viestit uudestaan läpi ja sait monen monta ehdotusta, mikään ei vaan tunnu nappaavan, mutta olet varmaan kuitenkin huomannut, että suurin osa täällä on huolissaan teidän pojan unista? Siis ihan oikeasti huolissaan. Jossain viestissä kerroit, että on mennyt n ukkumaan vasta kello kolmelta yöllä. Se on todellakin jo aikuisellekin liian myöhään, jos pitää jo kuudelta herätä. Ja saati pienelle lapselle. Ja hän siis ei ole se joka määrää tahdin, vaan te, aikuiset. Ihan varmasti tappelee vastaan ja ihan varmasti testaa teidän hermoja ja parisuhdetta, mutta se on sen arvoista sitten kun huomaatte, että lapsi nukahtaa ajoissa ja itsekin pääsette nukkumaan silloin kun väsyttää. Ja varsinkin jos teille toinen lapsi tulee, niin teidän yöt on kyllä sitten pelkkää huliviliä kun pieni on tissillä ja isompii juoksee yliväsyneenä ympäri kotia. Veikkaan, että siinä lähtee järki kaikilta.

Mitään ette menetä jos otat haasteen vastaan, vaan saatte levänneen pojan, saatte itsekin lepoa. Jos vieläkin tuntuu että se on ylivoimasta, niin nostan kädet ylös.

Pallo on sinulla! :smug:

Satru :) Kiitos, ihana haaste!!
Otan vastaan! :cheers pienellä viilauksella, että saadaan nukkumaan viimeistään klo 21:30.

Isä on saatava tähän enemmän mukaan, eikä hänkään saa vaan katsoa telkkaa, kun poikaa laitetaan nukkumaan...

Lapsi on todella mennyt joskus vasta klo 03, mutta silloin olin vielä äityslomalla. Piti kuljettaa häntä vaunuilla yöllä, kun ei muutoin nukkunut. Syy oli varmasti siinä, että nukuttiin sitten aamulla vastaavasti liian pitkään. No, yhtä kaikki....

Eilen sain hänet unten maille vasta klo 23:30, vaikka oli aamulla herännyt jo (itsekseen) klo 08. Päivällä hän sai purkaa energiansa HopLopissa, päiväunet jäi väliin. Hän ei silti väsynyt riittävästi mennäkseen ajoissa nukkumaan.

Vika lienee sitten siinä, mitä te kaikki täällä sanotte, että hänet on vaan laitettava nukkumaan ajoissa, vaikka lapsi sanoisi mitä.....

Olenkohan nyt alkanut käsittää mitä te kaikki täällä tarkoitatte?:p

Haaste vastaanotettu ja alkaa tänään:laughing002:cheers

Satru, olit kirjoittanut kyllä tosi selkeästi Tähdelle ohjeet :) Hienoa!

Tähti, tuo unimäärä ei riitä 2-vuotiaalle, vaikka olisi millaiset geenit. Hän on kuitenkin ihminen. Lisäksi itse kerroit, että nukahti aamupäivällä, joten on väsynyt. Virkeä lapsi ei nukahda sellaisilla matkoilla, joita pph ehtii tehdä lasten kanssa. Ja lapsi ei todellakaan ymmärrä, onko loma vai viikonloppu vai hoitopäivä. Joka päivä sama rytmi, niin homma toimii. Moneltako teillä on iltapala?

Yölento :) Iltapala on klo 20 maissa...

Ja kiitos Satrulle.

Lapsi nukkui nyt taas liian vähän ja itse vain about 5tuntia....

Tänään kaikki alkaa muuttua...:cheers

Juu kaikki vaatteet on nimikoitu tarroilla jne. Mua lähinnä ärsyttää aina joka paikassa oleva sään mukainen vaatetus ohje. Mistä hitosta mä sen tietäisin mitä se tarkoittaa, kun kukaan ei kerro mitä se on konkreettisesti. Sen takia pakkaan tytölle mukaan säkillisen erilaisia ulkovaatteita ja vahtaan mitä muilla lapsilla on tarhassa päällä. Mä en ole ulkoilmaihminen enkä mene sateella tai talvella ulos kuin pakosta niin pärjään ite farkuilla ympäri vuoden.

Muokattu viimeksi:
Nii kiukuttelen tässä päänsärkysenä aamukahvia juodessa liian lyhyiden yöunien jälkeen. Lapsen kyllä saa vaihtamaan rytmiä mutta äitiä ei. Niin on ollu koko aikuisikä. Nyt on vaan taas pärjättävä 4-6h yöunilla eikä saa enää nukkua riittävästi. :banghead:

Eclipse, päiväkodissa tosiaan ulkoillaan lähes joka säällä. Etkä ole ainoa vanhempi, joka ei tee samoin, joten et ole myöskään ainoa, jolle vaatteiden valinta tuntuu vaikealta. Jos ei itse ulkoile paljoa, niin voi todella näyttää siltä kuin lapsella olisi liikaa vaatteita. Mutta jos tihkussa tai pakkasessa ulkoilee kaksikin tuntia, niin vaatetta pitää olla enemmän kuin puolen tunnin ulkoilussa. Jos huomautuksia vaatteista tulee niin todennäköisesti se on ihan vain toive ja ohjausta eikä kuittailua tai moite :)

Säänmukainen varustus tarkoittaa sateella ihan oikeita kuravaatteita, ei sadetta pitäviä tavallisia haalareita. Viileällä säällä villa- tai fleeceasu ja talven tullen toppavermeet. Tietysti vastaavat kengät, hanskat ja lakit. Aurinkoon aurinkosuojavaatteita tai rasvaa, aurinkolasit ja lakki.

Tähti, hyvä jos viimein olet oivaltanut ohjeet. Jos lapsi syö iltapalan klo 20,mutta menee nukkumaan vasta klo 23-01, niin herää aamulla nälkään vaikka ei ole vielä nukkunut riittävästi.

Ja se ettei eilenkään ollut illalla väsynyt ... Tiedätkö miltä yliväsymys näyttää?

Ja se ettei eilenkään ollut illalla väsynyt ... Tiedätkö miltä yliväsymys näyttää?

Yölento :) en tiedä... meillä vaan naurettiin ja lapsi jutteli tapahtumista HopLopissa. Oli niin iloinen ja aurinkoinen klo 23 saakka:grin

Tähti, itse olet monessakin viestissä laittanut aikoja jolloin lapsesi menee nukkumaan ja milloin herää. Näistä tämä oletus että hän nukkuisi vain sen 3-6h öissä, kun itse nukut saman ajan tai et ollenkaan jos vkolla tulee vain 12h unta yhteensä.

Lapsi ei käsitä vielä mikä on loma tai arki, ja sen takia onkin myös suotavaa pitää sitä tiettyä rytmiä päivässä päällä myös sillä aikuisen lomalla. Jo senkin takia että paluu aikuisen lomalta sujuisi kaikkien kannalta helposti. Ja kyllä itseä siitä voi syyttää jollei vkolla ole saanut levättyä kunnolla, jos lapsi on puoleen yöhön tanssinut terassilla vaikka aamulla on aikainen herätys. Jokaisen pitää itse pitää huoli omasta levosta ja unesta. Liian vähäinen lepo ja univaje alkaa helposti oireilemaan psyykkisinä ja fyysisinä oireina, kuten vaikka ahdistuksena ja voimattomuutena.

Ja esim teidän tilanteessa voit ihan hyvin käskeä miehen hoitamaan lapsen nukkumaan laiton, jolloin pääset itse aiemmin nukkumaan. Ei se lapsen nukutus tarvitse kahta nukuttajaa, se voi vain villitä lasta enemmän kun on enemmän yleisöä. Ja ihan samalla tavalla lapsen kasvatus on miehen vastuulla kuin äidinkin, joten se isän patistaminen nukutushommiin on perusteltua.

Meillä nukutaan koko perhe onneksi hyvin. Lapset ovat klo 20.30 mennessä nukkumassa ja me vanhemmat menemme siinä klo 22. Miehellä ja lapsilla arkena usein herätys 6.20, kun itse saatan niinä aamuina kun menen iltaan nukkua hieman pidempään. Kolmivuorotyötä kun tekee niin omasta levosta ja unesta on pakko pitää kiinni.

Ja en nyt tarkoittanut sinua, vaan se oli vastaus kysymykseesi. Tosin kysyit minkälaiset ihmiset saisivat minusta lisääntyä, ja siihen vastasin millaisesta henkilöstä minusta ei ole vanhemmaksi.

"Ensisijainen kasvatusvastuu on lapsen omilla vanhemmilla. Heidän on kaikessa toiminnassaan ajateltava aina kasvatettavan parasta. Kasvatuksen tulee olla lasta kunnioittavaa, rakastavaa ja vain hyväksyttäjä menetelmiä soveltavaa. Kasvatuksen tulee tukea lapsen henkistä, fyysistä ja sosiaalista kasvua niin, että hän myöhemmissä elämänvaiheissaan kykenee itse ottamaan vastuun itsestään, teoistaan ja omasta henkisestä kasvustaan. Vain näin lapsista voi kasvaa tasapainoisia kansalaisia.

Kasvatusvastuu on poikkeuksetta aikuisella. Aikuisen ei pitäisi koskaan kuvitella, että alaikäiset lapset ikään kuin jotenkin itsestään kykenevät kasvamaan itsenäisiksi, vastuuntuntoisiksi ja toimeliaiksi yhteiskunnan jäseniksi. Ja vaikka monet vanhemmat niin kuvittelevatkin, niin esimerkiksi 16-vuotias lapsi ei vielä kykene tekemään itseään koskevia päätöksiä niitä riittävän monesta näkökulmasta tarkastellen."

Tämä lainaus on eräästä blogi teksistä, mutta kiteyttää selvästi sen mikä on se vanhemman työ lapsen suhteen. Ja mikä se kasvatusvastuu on. Se ei ole aikuisen tupakointia tai sitä materian hamstraamista, vaan ihan sitä että sinä vanhempana opetat lapselle tiettyjä taitoja(esim käytöstavat) ja asetat myöskin ne rajat. Eli se on kasvatusvastuun pakoilua jos esim 2v saa päättää koska mennään nukkumaan vai mennäänkö ollenkaan, sillä hän on vielä liian pieni ymmärtääkseen itse omaa parastaan. Ja sen vuoksi vanhemman täytyy asettaa ne rajat joissa pyritään pysymään. Ne rajat ei ole ilkeilyä, vaikka lasta ne saattaakin usein harmittaa ja niitä pyritään uhmaamaan, vaan sen lapsen turvaksi.

Tähti, yliväsymys on sitä, että lapsella on virtaa ja vauhtia kuin pienessä kylässä useimmiten nauraa ja kikattaa ja yrittää saada aikuista juoksemaan perässä, keksii kaikki mahdolliset toiminnot, mitä kotona voi tehdä ja ehkä vähän uusia myös.
Miehen osuus teidän arjessa kuulostaa sivulliselta. Katsoo telkkaria, kun teillä on iltasirkus menossa. Meillä toinen syöttää tai istuu lapsen seurana iltapalalla kun lapsi syö, toinen siivoaa jäljet ja toinen on sillä aikaa lapsen kanssa potalla, pesee hampaat pukee yövaatteet ja siitä suoraan makuuhuoneeseen unisatu, laulut ja unta koko yö. Se, joka ei lue satua, laittaa aikuisille iltapalaa ja katsoo, että on siistiä niin ei tarvitse enää tehdä mitään hyödyllistä, kun lapsi nukahtaa. Loppuilta ollaan Kuin ellun kanat.

Vanhemmuus on tiimityötä

Tähti, yliväsymys on sitä, että lapsella on virtaa ja vauhtia kuin pienessä kylässä useimmiten nauraa ja kikattaa ja yrittää saada aikuista juoksemaan perässä, keksii kaikki mahdolliset toiminnot, mitä kotona voi tehdä ja ehkä vähän uusia myös.
Miehen osuus teidän arjessa kuulostaa sivulliselta. Katsoo telkkaria, kun teillä on iltasirkus menossa. Meillä toinen syöttää tai istuu lapsen seurana iltapalalla kun lapsi syö, toinen siivoaa jäljet ja toinen on sillä aikaa lapsen kanssa potalla, pesee hampaat pukee yövaatteet ja siitä suoraan makuuhuoneeseen unisatu, laulut ja unta koko yö. Se, joka ei lue satua, laittaa aikuisille iltapalaa ja katsoo, että on siistiä niin ei tarvitse enää tehdä mitään hyödyllistä, kun lapsi nukahtaa. Loppuilta ollaan Kuin ellun kanat.

Vanhemmuus on tiimityötä

Yölento :) Mies on paljon mukana, mutta hän ei ilmeisesti ole käsittänyt tätä asiaa kunnolla, sen enempää, kuin olen itsekkään....

Tämä on ensimmäinen lapsi, eikä olla käsitetty, että lapsi pitää laittaa nukkumaan -ja ihan yhdessä! Auttaahan se, että isä laulaa iltasatua jne...mutta ei se riitä, näköjään...vaan on oltava yhteisrintamana ja tiukkana nukkumisasian kanssa.

Me ollaan suoraan sanoen luultu, että lapsi nukkuu, kun on väsynyt..näin ei sitten asia olekkaan:eek: Ollaan vaan ajateltu, ettei poika nuku, koska on perinyt kovan sukunsa virkut geenit....

.

Höh, sinne hävis tarhan uumeniin ennen kuin heipat ehdin sanoa :eek::grin
Sain ulkovaatteet pois päältä niin juoksi mukaan aamun leikkeihin muiden mukaan. Oli näköjään kaksi ryhmää samassa tilassa mesoomassa. Kun oli saatu hoitajan kanssa tavarat paikoilleen niin en viitsinyt enää mennä häiritsemään. Katselin vaan lasioven läpi kun ponnari viuhuen juoksi muiden mukana. No totuus varmaan valkenee kun lähtevät ulos ja huomaa etten paikalla ole :rolleyes:

Yölento :) Mies on paljon mukana, mutta hän ei ilmeisesti ole käsittänyt tätä asiaa kunnolla, sen enempää, kuin olen itsekkään....

Tämä on ensimmäinen lapsi, eikä olla käsitetty, että lapsi pitää laittaa nukkumaan -ja ihan yhdessä! Auttaahan se, että isä laulaa iltasatua jne...mutta ei se riitä, näköjään...vaan on oltava yhteisrintamana ja tiukkana nukkumisasian kanssa.

Me ollaan suoraan sanoen luultu, että lapsi nukkuu, kun on väsynyt..näin ei sitten asia olekkaan:eek: Ollaan vaan ajateltu, ettei poika nuku, koska on perinyt kovan sukunsa virkut geenit....

.
Hyvä Tähti että nyt on asia selvinnyt :) Vielä ei ole mitään peruuttamatonta tapahtunut vaan isommalla työllä saatte lapsen uniasiat vielä kuntoon.
Kyllä mäkin helposti ajattelin että tyttö on iltavirkku kun itsekin olen. Ja mulla on välillä vaikeuksia hahmottaa että kello on jo niin paljon että lapsen on mentävä nukkumaan. Mutta se on vaan pakko taistella se taapero unille ja unohtaa omat kuvitelmansa. Ja oikeesti 2-3 vuotias on se kaikkein hankalin ikä ihan kaikissa asioissa, myös nukkumisessa. Mutta kuten kaikki kaverini aina muistuttaa, että tän muutaman vuoden kun jaksaa vääntää, toistaa, kyllästyä, menettää hermot jne, niin sitten helpottaa. Mutta jos nyt jo antaa periksi niin saa taistella loputtomiin koko lapsuuden.

Takaisin