Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vapaasti tutkiminen ja rajat..ei ole meidän lapsilta kielletty tutkia ja elää, mutta kyllä rajat on silti. Miten muuten lapsi oppii mikä on oikein ja mikä väärin?

Satru :)
En osaa sanoa, mutta lapsen kanssa liikkuessa koen, että omaan auktoriteettia ilman suurempaa ääntä ja hälinää.

Ei tarvitse, kuin kerran napsauttaa sormia ja näyttää käsimerkein, sekä elein, että nyt lähdetään kotiin.... lapsi kiiruhtaa heti....kaulaan kiinni :)
Luottamusta siis löytyy...

Usein huomaa tilanteita, jossa esim. Äiti sanoo asiaa 'sata kertaa", sitten komentaa ja jopa huutaa... lopulta rukoilee..mikään ei auta ja usein lapsi voittaa..Ihan lopuksi lähdetään itkien... Isä paasaa perässä.

Kuri voi olla muutakin, kuin käskyjä. Hyvän kurin voi saavuttaa luottamuksella, sekä vuorovaikutuksella :)
Kun on luottamusta, voi uskaltautua tutkimaan maailmaa, sekä voi olla salliva.
Jos lapseen ei luoteta, hän alkaa tehdä pahuuksia:wink

Parisuhteessa toimii samat lainalaisuudet, jos toinen ei ole luotettava, niin kaikki sen tietää mitä siitä seuraa....

Me muut aletaan siinä vaiheessa lähinnä turhautua kun koemme keskustelun turhaksi.

Eclipse :) En tiedä kenen kaikkien muiden puolesta tässä puhut, mutta keskustelu palsta tämä on, eikä keskustelu viriä, ellei ole mitään keskusteltavaa.

Ainakin jonkun on heräteltävä keskusteltavaa, tai palsta on "turha".

Minusta maailmassa on niin paljon keskusteltavaa, ettei asioita voi kerrasta loppuun saakka keskustella.

On siis paljon keskusteltavaa, eikä kaikki asiat näy heti päällepäin:wink Asioissa on monta sisältöä ja syvyyttä....

Monta tarinaa, historiaa/taustaa, tapahtumaa...ja erilaisia ihmisiä, sekä näkemyksiä!:p

.

Tähti ,kyllä minä ainakin turhaudun kun kysyt neuvoa ja kun neuvotaan, et yritä mitään ja yhtäkkiä teillä onkin aivan täydellistä.

Kyllä auktoriteettia voisit käyttää siihen, että lapsi nukkuu öisin ja herää aamuisin. Ei revi kirjoja eikä tanssi ulkona, kun on aika rauhoittua.
Ja kyllä tuuria voi käydä niin kuin sinulla ettei tarvitse kasvatusta, vaan itseohjautuvasti tulee täydelliseksi. Mutta kukaan meistä ei voi varmaksi sanoa taaperostaan että hänelle käy niin hyvin. Siksi on aivan oleellista että pyrimme kasvattamaan lapsiamme.

Keskustelu Tähden lapsen nukkumattomuudesta/aktiivisuudesta on käynyt kuumana ja nopeatempoisena, en oo ehtinyt missään välissä kommentoimaan.

Persoonissa, geeneissä, perheissä ja tavoissa on eroja. Myönnetään. Mutta ihmisen fysiikassa ja mielessä on myös tiettyjä lainalaisuuksia ja yhteneväisyyksiä (mm. unentarve, aivojen ja sitä kautta muiden taitojenkehittyminen), joita ei voi tässä keskustelussa sivuuttaa. Lisäksi on valtavasti pitkäaikaistutkimuksia lasten kasvatukseen liittyen.

Rutiinit ja rajat, rakkaus ja huolenpito ovat lapselle kaikista tärkeimpiä. Lapsen täytyy tuntea olevansa ennen kaikkea tärkeä ja rakastettu, sillä se vahvistaa itsetuntoa, minkä avulla pärjää paremmin myöhemmin elämässä. Materia, telkkari, suklaavanukkaat, etelänmatkat - ne on kivoja mausteita, mutta lapsi ei niitä tarvitse kehittyäkseen, vaan sielu tulee ravituksi lempeällä läsnäololla ja aikuisen määrätietoisuudella ja viisaudella.

Aikuisen ei tarvitse olla julma diktaattori, joka määrää käskien lapsen lopettamaan kivat jutut ja luopumaan hänelle tärkeistä asioista. Mitä pienempi lapsi on, sitä helpompi hänet on ohjata muihin puuhiin, esim. vaikka iltatoimiin. Lempeästi, mutta lujasti ja päättäväisesti. Ja kyllä, kärsivällisyyttä se vaatii ja hermot meinaa mennä. Aikuisella ei ehkä aina olisi aikaa, koska olisi niin paljon omiakin asioita hoidettavana tai vaan nautittavana, mutta päällimmäisenä pitäisi pitää mielessä LAPSEN ETU. Ei se mikä on kivaa, helppoa ja miellyttävää, vaan se, mikä on lapselle parhaaksi. Latensuojelulaissa korostetaan nimenomaan lapsen etua, eli sitä, mikä on tutkitusti todettu olevan tärkeää koko loppuelämän kannalta.

Teen itse ennaltaehkäisevää työtä ja olen koulutettu nuorten kasvatusasioiden tiimoilta. Nuoret vasta rajoja hakevatkin. Sitä enemmän, miten ovat aiemmin lapsuudessaan saaneet löysää siimaa. Ajattelen omien lasteni (poika 1v 10kk, tytöt 10v ja 13) kohdalla, että autan heitä selviämään vahvempina, suoriutumaan elämän velvollisuuksista ja yhteiskunnan odotuksista sekä kunnioittamaan muita ihmisiä, kaikista parhaiten opettamalla heille määrätietoisesti ensin yleiset toinintatavat rutiinit ja miten perheessä kohdellaan toinen toisiamme. Puhutaan ja selitetään, neuvotellaankin, mutta lopulta aikuiset tekevät päätöksen muiden osapuolten mielipiteitä kuunnellen ja päätöksen selittäen sillekin, joka ei sitä hyväksyisi. Kompromisseja, mutta lapsen etu kirkkaimpana. Välillä joustaa vanhemmat, välillä joutuu lapset taipumaan.

Pieni lapsi tarvitsee enemmän ohjausta kuin isompi. Nämä meidän isot saa päättää jo enemmän asioita itse, mutta vielä nillitän heillekin ihan pienistä (petaa peti, tee läksyt, syö, puhelin eteiseen yöksi jne.). Lapselle tekee karhunpalveluksen, jos pienenä ei opeta joitain peruasioita. Uusia sääntöjä ei oteta kovin helposti vastaan enää vanhemmalla iällä, niitä kyseenalaistetaan ja kierretään. Rajoja haetaan ja rikotaan todennäköisemmin. Ei lapsi automaattisesti opi toimimaan oikein kun ikää tulee, vaan hänet pitää opettaa. (Ehkä jotkut harvat oppii, ei sillä, eikä toiset opi ikinä vaikka miten ohjaisi.) Mutta aikuisina meidän on tehtävä parhaamme ja kannettava iso vastuumme.

Lapsi etsii rajoja koko elämänsä, ja tulevia vuosia, ajatelkaa vaikka teini-ikäisen kanssa elämistä, helpottaa se, että pikkulapsivaiheessa on oltu jaksavia ja läsnä. Vedetty ja pidetty ne rajat, luotu rutiinit. Ja rakastettu.

Napu75 :)

Kiitos. Olen samaa mieltä! Olet aina niin sysämellinen - totta! Rakkaus on elämässä tärkeintä:Heartpink Sitä ei voi järjellä selittää, mutta ilman rakkautta ei olisi mitään.

Nuorena sain vanhan ja viisaan työystävän neuvon; rakasta myös vihamiestäsi, sillä hänellä on sinulle jotain sanottavaa.

.

Tähti ,kyllä minä ainakin turhaudun kun kysyt neuvoa ja kun neuvotaan, et yritä mitään ja yhtäkkiä teillä onkin aivan täydellistä.

Kyllä auktoriteettia voisit käyttää siihen, että lapsi nukkuu öisin ja herää aamuisin. Ei revi kirjoja eikä tanssi ulkona, kun on aika rauhoittua.
Ja kyllä tuuria voi käydä niin kuin sinulla ettei tarvitse kasvatusta, vaan itseohjautuvasti tulee täydelliseksi. Mutta kukaan meistä ei voi varmaksi sanoa taaperostaan että hänelle käy niin hyvin. Siksi on aivan oleellista että pyrimme kasvattamaan lapsiamme.

Yölento :)

OK...on vaan tapana hioa asioita ja sitä kautta parantaa niitä:laughing002. Yritän olla paras mahdollinen Äiti, mutta tuntuu ihan toiselta.

En tosiaan ole täydellinen, ei kukaan ihminen ole!:joyful: Enkä edes oikeasti haluaisi olla täydellinen, se olisi jopa tylsää ja liian järkyttävää:laughing002

Jos keskustelujen kautta saadaan itse kullekin lisää näkemystä ja käsitystä maailman menosta, niin kaikki ovat onnellisia:joyful: Tai saavat jotain pohdintaa itselle ja omaan toimintaan....:p

Kaikki on keskustelua ja pohdintaa, sana vapaa :)
.

Last edited by a moderator:
Satru :)
En osaa sanoa, mutta lapsen kanssa liikkuessa koen, että omaan auktoriteettia ilman suurempaa ääntä ja hälinää.

Ei tarvitse, kuin kerran napsauttaa sormia ja näyttää käsimerkein, sekä elein, että nyt lähdetään kotiin.... lapsi kiiruhtaa heti....kaulaan kiinni :)
Luottamusta siis löytyy...

Usein huomaa tilanteita, jossa esim. Äiti sanoo asiaa 'sata kertaa", sitten komentaa ja jopa huutaa... lopulta rukoilee..mikään ei auta ja usein lapsi voittaa..Ihan lopuksi lähdetään itkien... Isä paasaa perässä.

Kuri voi olla muutakin, kuin käskyjä. Hyvän kurin voi saavuttaa luottamuksella, sekä vuorovaikutuksella :)
Kun on luottamusta, voi uskaltautua tutkimaan maailmaa, sekä voi olla salliva.
Jos lapseen ei luoteta, hän alkaa tehdä pahuuksia:wink

Parisuhteessa toimii samat lainalaisuudet, jos toinen ei ole luotettava, niin kaikki sen tietää mitä siitä seuraa....

Ei se kyllä ole luottamuksen puutetta, jos lapsi ei tottele hiekkalaatikolta lähdettäessä. Meidän molemmat lapset ovat tehneet sitä ja se kuuluu kehitykseen, että ikäviä, ei toivottuja asioita ei osata ottaa "hyvällä" vaan kiukutellen. Samaa tekniikkaa voisit kokeilla lapsen unirytmiä ajatellen, kun hän sormea napauttamalla tulee pihalta pois niin sama taktiikka vois toimia myös nukkumaan menossa, meinaan edelleen sanon, että uni on tosi tärkeä asia, eteenkin pienille ja sanon kyllä meidän 18vuotiaallekin, että nukkumaan, jos meinaa aina valvoa. Uni on tärkeä.kehitykselle kaiken ikäisille.

Vielä puoli vuotta sitten mulla oli ihan sairas univelka niskassa kun poika heräili todella monta kertaa yössä. Enkä minäkään tarvi kuin 5h unta yössä.. kun saatiin uniasiat kuntoon niin on ollut ihana nukkua ne 5h putkeen...tai jopa enemmän. Jo ihan itsesi takia teidän unirytmi olis saatava kondikseen, jotta jaksat tehdä töitä ja liekö vaikuttaa myös raskautumiseen. Uni on tärkeä ja edelleen myös ne rutiinit ja kuri (en tarkoita piiskaamistä ja kaiken kieltämistä, vaan järki päässä tässäkin asiassa)

Muokattu viimeksi:
Ei se kyllä ole luottamuksen puutetta, jos lapsi ei tottele hiekkalaatikolta lähdettäessä. Meidän molemmat lapset ovat tehneet sitä ja se kuuluu kehitykseen, että ikäviä, ei toivottuja asioita ei osata ottaa "hyvällä" vaan kiukutellen. Samaa tekniikkaa voisit kokeilla lapsen unirytmiä ajatellen, kun hän sormea napauttamalla tulee pihalta pois niin sama taktiikka vois toimia myös nukkumaan menossa, meinaan edelleen sanon, että uni on tosi tärkeä asia, eteenkin pienille ja sanon kyllä meidän 18vuotiaallekin, että nukkumaan, jos meinaa aina valvoa. Uni on tärkeä.kehitykselle kaiken ikäisille.

Vielä puoli vuotta sitten mulla oli ihan sairas univelka niskassa kun poika heräili todella monta kertaa yössä. Enkä minäkään tarvi kuin 5h unta yössä.. kun saatiin uniasiat kuntoon niin on ollut ihana nukkua ne 5h putkeen...tai jopa enemmän. Jo ihan itsesi takia teidän unirytmi olis saatava kondikseen, jotta jaksat tehdä töitä ja liekö vaikuttaa myös raskautumiseen. Uni on tärkeä ja edelleen myös ne rutiinit ja kuri (en tarkoita piiskaamistä ja kaiken kieltämistä, vaan järki kädessä tässäkin asiassa)

Satru :) Kukin kokee asiat omalla tavallaan, myös lapset. Meillä ei sama toimi kodin ulkopuolella, kuin kodin sisälläpuolella.

Ja kiitos kannustuksesta:cheers

Raskaus joko onnistuu tai ei... tässä iässä onnistumis-% on enää 0.8%.

Nyt on ainakin tehtävä lujasti töitä, kun niitä on...on siis piiskattava itseä, valitettavasti:sad001

Kaikilla on ne omat tavoitteet elämässä, joillekin riittää KELA:n peruspäiväraha/tai sairauskorvaus/ eläkepäätös 30-vuotiaana. Ketään ei parane soimata tai luokitella, kukaan ei tiedä toisen syitä, eikä tavotteita. Kaikkia ei kiinnosta samat asiat, eikä tavoitteet.

Keskustelulla saadaan hyvää aikaan ja ihmiset ovat tasavertoisia ihan jokatapauksessa! :cheers

.

Summa summarum, ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu. Eikä kaikkien todellakaan kannata lisääntyä...

Yllätys :) Olis kiva kuulla lisäperustelut siihen, että minkälaisten ihmisten sinusta kannattaa lisääntyä?:rolleyes:

Jos saan antaa tähän oman vastineen (vaikka en silti kiellä ketään lisääntymästä), niin:

- ne vanhemmat, jotka riitelee pahasti
- ne jotka ovat mielenterveysongelmaisia
- ne joilla on pahoja taloudellisia ongelmia-
- ne jotka viettävät aikansa mielummin pubissa, kuin kotona huolehtien lapsista
- ne jotka eivät huolehdi lapsista, vaan jatkuvasti sysäävät lapset muualle
- ne jossa lapset voivat huonosti, itkevät vauvasta saakka
- ne jossa isä häipyy, eikä ole läsnä
- ne jossa lapsi pelkää, eikä ole oma itsensä, tai on nälissään, ekä tunne oloaan tasapainoiseksi ja rakastetuksi, hyväksytyksi

....tuota listaa voisi ehkä vielä jatkaa...:sad001

Tässä mun versio asioista...:smiley-angelic006

.

Tähti, ei ole meidän asiamme listata kenen ei kuuluisi lisääntyä, mutta erään asiakkaani sanoin: "ensin ei saada lapsia ja kun niitä saadaan, ei osata hoitaa"

Meillä kun kaikilla on edes se yksi, niin muutakin pitää yrittää kuin tehdä töitä.

Ja ihan vain tiedoksi. Jotkut vauvat itkevät vauvana olivat vanhemmat kuinka taitavia tahansa. Se, ettei sinun ja minun lapseni ole niin tehnyt, ei tee meistä yhtään sen parempia äitejä.

Lapsen itkun määrä ei ole suoraan verrannollinen onnellisuuteen ja terveyteen.

Tähti, oletko oikeasti sitä mieltä että taloudellisissa ongelmissa ei kannata lisääntyä? Tai mielenterveysongelmissa? Olin esikoisen aikaan todella velkaantunut ja en tienannut mitään, eikä tienannut exäkään. Silti tuli kaks lasta ja sossun rahoilla elettiin! Ja toinen, mulla on masennus ollut ja paniikkihäiriö on edelleen ja sain kolmannen lapsen, eikö ois pitänyt tehdä häntä? Meillä oli exän kanssa jatkuvaa riitaa kun lasta alettiin tekee, tehtiin 2 ja erottiin, eikö oltais saatu? Meillä on tänään hyvät välit ja lapset on onnellisimpia kuin koskaan. Tuntuu ihan paskalta tollainen lista, lapsi tulee joskus jollekin väärään hetkeen, ei ehkä oikeaa hetkeä ookkaan olemassa, mutta jokaisella on siihen oikeus oli rahaa tai ei.

Yölennon asiakas on sanonut kyllä hyvin. Itse olen aina tiennyt olevani äiti. Ihan pikku tytöstä asti. Aina olen lapseni hoitanut jos en osannut, kysyin neuvoa ja otin kaiken neuvon kiitollisena vastaan ja tein niiden mukaan. Esim meän esikoisen yösyötön lopetus ei onnistunut ja olin loppu, vanhin siskoni neuvoi mua, tein juuri kuin hän neuvoi aluksi, sovelsin sitten seuraavana yönä omaan neuvoon ja tadaa kolmantena yönä, vauva (melkein taapero) ei herännyt kertaakaan! Ja tänä päivänä lapsen ollessa 7v muistan kiittää siskoani niistä neuvoista!

Jokainen on tasan paras äiti lapselleen, mutta voin sanoa että joissakin voi olla paranemisen varaa. Vaikka haluaisi kovasti antaa vapautta niin kyllä lapsen täytyy tietää että vanhempaa kuunnellaan ja totellaan ihan tietystä syystä. Meillä tietää pienet lapset, luulenpa että teidän poika pyörittää teitä ihan 6-0, mutta et ehkä uskalla sitä ihan ääneen sanoa. Enkä mä pahalla, jokainen edelleenkin tyylillään, mutta tiedän miten voi käydä kun lapset vanhempiaan pyörittää. Sanoit myös että miehesi on väsynyt tähän, joten usko hänelläkään hirveästi auktoriteettia olevan :)

Ja ihan vain tiedoksi. Jotkut vauvat itkevät vauvana olivat vanhemmat kuinka taitavia tahansa. Se, ettei sinun ja minun lapseni ole niin tehnyt, ei tee meistä yhtään sen parempia äitejä.

Lapsen itkun määrä ei ole suoraan verrannollinen onnellisuuteen ja terveyteen.

Yölento :) Ei ole, se on selvyys...

Kaikki lapset ovat erilaisia, jopa 2-vuotiaina. Jotkut valvovat enemmän ja jotkut juoksevat enemmän, jotkut itkevät enemmän jne... jokainen ihminen on oma yksilö:p

Jos tuo olisi oikea lista, niin en minäkään lapsiani ansaitsisi.

Taloudelliset vaikeudet, riitely, ja oli aika jolloin esikoiseni voi todella pahoin, nyt hän asuu itsenäisesti ja on erittäin fiksu nuori nainen ja olen suunnattoman ylpeä hänestä ja siitä että on voittanut taistelunsa.

Tähti, oletko oikeasti sitä mieltä että taloudellisissa ongelmissa ei kannata lisääntyä? Tai mielenterveysongelmissa? Olin esikoisen aikaan todella velkaantunut ja en tienannut mitään, eikä tienannut exäkään. Silti tuli kaks lasta ja sossun rahoilla elettiin! Ja toinen, mulla on masennus ollut ja paniikkihäiriö on edelleen ja sain kolmannen lapsen, eikö ois pitänyt tehdä häntä? Meillä oli exän kanssa jatkuvaa riitaa kun lasta alettiin tekee, tehtiin 2 ja erottiin, eikö oltais saatu? Meillä on tänään hyvät välit ja lapset on onnellisimpia kuin koskaan. Tuntuu ihan paskalta tollainen lista, lapsi tulee joskus jollekin väärään hetkeen, ei ehkä oikeaa hetkeä ookkaan olemassa, mutta jokaisella on siihen oikeus oli rahaa tai ei.

Yölennon asiakas on sanonut kyllä hyvin. Itse olen aina tiennyt olevani äiti. Ihan pikku tytöstä asti. Aina olen lapseni hoitanut jos en osannut, kysyin neuvoa ja otin kaiken neuvon kiitollisena vastaan ja tein niiden mukaan. Esim meän esikoisen yösyötön lopetus ei onnistunut ja olin loppu, vanhin siskoni neuvoi mua, tein juuri kuin hän neuvoi aluksi, sovelsin sitten seuraavana yönä omaan neuvoon ja tadaa kolmantena yönä, vauva (melkein taapero) ei herännyt kertaakaan! Ja tänä päivänä lapsen ollessa 7v muistan kiittää siskoani niistä neuvoista!

Jokainen on tasan paras äiti lapselleen, mutta voin sanoa että joissakin voi olla paranemisen varaa. Vaikka haluaisi kovasti antaa vapautta niin kyllä lapsen täytyy tietää että vanhempaa kuunnellaan ja totellaan ihan tietystä syystä. Meillä tietää pienet lapset, luulenpa että teidän poika pyörittää teitä ihan 6-0, mutta et ehkä uskalla sitä ihan ääneen sanoa. Enkä mä pahalla, jokainen edelleenkin tyylillään, mutta tiedän miten voi käydä kun lapset vanhempiaan pyörittää. Sanoit myös että miehesi on väsynyt tähän, joten usko hänelläkään hirveästi auktoriteettia olevan :)

Twisted :)

En ole sanonut, vaan sanoin, että en kiellä ketään lisääntymästä, jos luet tarkemmin!

Otin tässä esiin tiettyjä kohtia...nämä henkilöt ovat avuntarpeessa, kun lisääntyvät :)

Vanhemmuus on vaativaa ja siinä pitäisi olla arnollinen, sekä anteeksiantava. Jopa lapsen uniasioissa jne.. uhkailu ja syyttely on pahinta mitä avuttomuuden keskellä oleva Äiti/(tai isä) voi kokea:Heartblue:scratch

.

Itse koin juuri puoli vuotta sitten kun imetin vielä taaperoa ja hän heräili jatkuvasti yön aikana. Välillä en tiennyt oliko yö vai päivä. Sitten kun lopetin imetyksen kertalaakista (poika oli 1v5kk), niin parin yön jälkeen nukuin yöni heräämättä mitä ei ollut tapahtunut moneen vuoteen! Se oli kyllä helpotus, ei ihme että olet kiitollinen siskollesi :)

Jos tuo olisi oikea lista, niin en minäkään lapsiani ansaitsisi.

Taloudelliset vaikeudet, riitely, ja oli aika jolloin esikoiseni voi todella pahoin, nyt hän asuu itsenäisesti ja on erittäin fiksu nuori nainen ja olen suunnattoman ylpeä hänestä ja siitä että on voittanut taistelunsa.

Sartru :) Ei ole lista... listaa ei voi olla olemassakaan.

Keskustelua ja näkökulmia:p

Muthan tuomittiin jo, ettei ainakaan kannata lisääntyä:wideyed::laughing014

.

Yölento :) Ei ole, se on selvyys...

Kaikki lapset ovat erilaisia, jopa 2-vuotiaina. Jotkut valvovat enemmän ja jotkut juoksevat enemmän, jotkut itkevät enemmän jne... jokainen ihminen on oma yksilö:p

Jos et itse olisi ottanut puheeksi lapsesi pulmia, niin ei täällä olisi kukaan neuvoa tyrkyttämässä.

Äitiydessä parasta on minulla ollut se, että lapset kasvattavat vanhempiaan valtavasti. Äitinä olen saanut olla monessa mukana ja olen oppinut olemaan väärässä. Virheitäkin saa tehdä, kunhan yrittää parantaa tapansa. Äitiys on myös lähentänyt minua muihin suvun äiteihin ja molempiin anoppeihin. Olemme toistemme tukena ja aina on hyviä neuvoja tarjolla.

Minulla tämän kolmannen kanssa on jotenkin helppoa ja rentoa, kun kaksi ensimmäistä ovat jo aikuisia ja heistä on tullut hyviä ihmisiä, joilla on sydän paikallaan ja arvot kohdallaan. Olen siis tehnyt jotain oikein.

Hohhoijakkaa... Ja pipo hukassa :bored: :hilarious: Huomenna alkaa tarha enkä löydä lapsen kesäpipoa mistään. :banghead: On kai viimeksi tarvittu joskus keväällä. Joten on voinut jäädä vaikka jonnekin kyläpaikkaan eikä mitään hajua missä. Tyttö pääsee sitten ekana päivänä tarhaan talvi pipossa :rolleyes:
Onneksi ensi viikko on vaan harjoittelua 3h päivässä ja mä olen kesälomalla, joten ehdin nyt sitten esim käydä ostamassa uuden pipon...

Muokattu viimeksi:
Eclipse, mukavaa hoitopäivää piposta huolimatta. Aika lämminhän nyt on. Meillä poika on ilman lakkia tai lippis päässä.

Napu75 :)

Kiitos. Olen samaa mieltä! Olet aina niin sysämellinen - totta! Rakkaus on elämässä tärkeintä:Heartpink Sitä ei voi järjellä selittää, mutta ilman rakkautta ei olisi mitään.

Nuorena sain vanhan ja viisaan työystävän neuvon; rakasta myös vihamiestäsi, sillä hänellä on sinulle jotain sanottavaa.

.
Rajat on rakkautta.

No kun mulla ei oo hajuakaan mitä lapsella pitää olla tarhassa päällä. Ja kaverit sanoi että heti saa valitukset ja ripityksen jos on vääränlaiset varusteet. Kuulemma ylipukevat aina kaikki. Pakkasin jo ison muovipussillisen vaatteita ja kenkiä tarhaan jätettäväksi. Ostin kirppikseltä kaikkea mahdollista ja uuden fleecevuorisen koko sadeasun. Valitkoon niistä sopivat oman maun mukaan joka säähän.

Takaisin