Synnyttäneet --40+++

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja maria75
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Keskustelu Tähden lapsen nukkumattomuudesta/aktiivisuudesta on käynyt kuumana ja nopeatempoisena, en oo ehtinyt missään välissä kommentoimaan.

Persoonissa, geeneissä, perheissä ja tavoissa on eroja. Myönnetään. Mutta ihmisen fysiikassa ja mielessä on myös tiettyjä lainalaisuuksia ja yhteneväisyyksiä (mm. unentarve, aivojen ja sitä kautta muiden taitojenkehittyminen), joita ei voi tässä keskustelussa sivuuttaa. Lisäksi on valtavasti pitkäaikaistutkimuksia lasten kasvatukseen liittyen.

Rutiinit ja rajat, rakkaus ja huolenpito ovat lapselle kaikista tärkeimpiä. Lapsen täytyy tuntea olevansa ennen kaikkea tärkeä ja rakastettu, sillä se vahvistaa itsetuntoa, minkä avulla pärjää paremmin myöhemmin elämässä. Materia, telkkari, suklaavanukkaat, etelänmatkat - ne on kivoja mausteita, mutta lapsi ei niitä tarvitse kehittyäkseen, vaan sielu tulee ravituksi lempeällä läsnäololla ja aikuisen määrätietoisuudella ja viisaudella.

Aikuisen ei tarvitse olla julma diktaattori, joka määrää käskien lapsen lopettamaan kivat jutut ja luopumaan hänelle tärkeistä asioista. Mitä pienempi lapsi on, sitä helpompi hänet on ohjata muihin puuhiin, esim. vaikka iltatoimiin. Lempeästi, mutta lujasti ja päättäväisesti. Ja kyllä, kärsivällisyyttä se vaatii ja hermot meinaa mennä. Aikuisella ei ehkä aina olisi aikaa, koska olisi niin paljon omiakin asioita hoidettavana tai vaan nautittavana, mutta päällimmäisenä pitäisi pitää mielessä LAPSEN ETU. Ei se mikä on kivaa, helppoa ja miellyttävää, vaan se, mikä on lapselle parhaaksi. Latensuojelulaissa korostetaan nimenomaan lapsen etua, eli sitä, mikä on tutkitusti todettu olevan tärkeää koko loppuelämän kannalta.

Teen itse ennaltaehkäisevää työtä ja olen koulutettu nuorten kasvatusasioiden tiimoilta. Nuoret vasta rajoja hakevatkin. Sitä enemmän, miten ovat aiemmin lapsuudessaan saaneet löysää siimaa. Ajattelen omien lasteni (poika 1v 10kk, tytöt 10v ja 13) kohdalla, että autan heitä selviämään vahvempina, suoriutumaan elämän velvollisuuksista ja yhteiskunnan odotuksista sekä kunnioittamaan muita ihmisiä, kaikista parhaiten opettamalla heille määrätietoisesti ensin yleiset toinintatavat rutiinit ja miten perheessä kohdellaan toinen toisiamme. Puhutaan ja selitetään, neuvotellaankin, mutta lopulta aikuiset tekevät päätöksen muiden osapuolten mielipiteitä kuunnellen ja päätöksen selittäen sillekin, joka ei sitä hyväksyisi. Kompromisseja, mutta lapsen etu kirkkaimpana. Välillä joustaa vanhemmat, välillä joutuu lapset taipumaan.

Pieni lapsi tarvitsee enemmän ohjausta kuin isompi. Nämä meidän isot saa päättää jo enemmän asioita itse, mutta vielä nillitän heillekin ihan pienistä (petaa peti, tee läksyt, syö, puhelin eteiseen yöksi jne.). Lapselle tekee karhunpalveluksen, jos pienenä ei opeta joitain peruasioita. Uusia sääntöjä ei oteta kovin helposti vastaan enää vanhemmalla iällä, niitä kyseenalaistetaan ja kierretään. Rajoja haetaan ja rikotaan todennäköisemmin. Ei lapsi automaattisesti opi toimimaan oikein kun ikää tulee, vaan hänet pitää opettaa. (Ehkä jotkut harvat oppii, ei sillä, eikä toiset opi ikinä vaikka miten ohjaisi.) Mutta aikuisina meidän on tehtävä parhaamme ja kannettava iso vastuumme.

Lapsi etsii rajoja koko elämänsä, ja tulevia vuosia, ajatelkaa vaikka teini-ikäisen kanssa elämistä, helpottaa se, että pikkulapsivaiheessa on oltu jaksavia ja läsnä. Vedetty ja pidetty ne rajat, luotu rutiinit. Ja rakastettu.

Muokattu viimeksi:
Kun mietin omia kasvatustyylejä, niin koen päässeeni nuorempana helpommalla. Mulla oli silloin myös kaksi lasta kasvatettavana ja he olivat maailman kilteimmät ja rauhallisimmat lapset. Eivät uhmanneet ja mihin vaan mentiin kulkivat äidin kyljessä.

Nyt kun aloitin uuden kierroksen, niin tämä 2014 syntynyt on niin omapäinen, että on ollut pakko mennä itseeni ja miettiä miten ihmeessä selviän järjissäni kaikista uhmailuista, olin yhteydessä myös neuvolaan, mutta koin etten saanut sieltä apua niin paljoa kuin oisin ehkä tarvinnut. Tarpeeksi itseäni tutkiskellessani ja eri juttuja kokeillessani, löysin itsestäni sen rauhallisen, mutta tarpeen vaatiessa tiukan äidin. Hän tarvitsee tiukat rajat ja johdonmukaisuutta, ymmärrystä ja lämmintä syliä. Hän kaipaa kannustusta ja sääntöjä ja oikeastaan nyt viime kesästä lähtien on elämä sujunut hienosti. Tyttö on mitä ihanin tarinankertoja, mielikuvitus ihan mieletön ja kun oppii uusia juttuja, niin on aidosti ylpeä itsestään. Uhmaakin on, mutta ne se tulee ja sitten menee.

Tämä 2016 syntynyt tuntuu menevän samaa kaavaa tytön kanssa, tosin sillä erolla että on hiukan rauhallisempi ja kuuntelee selvästi paremmin äitiä kuin isosiskonsa tämän ikäisenä. Uhmaa on, mutta nyt osaan jo häntä käsitellä. Ajatella, pitää elää nelikymppiseksi, että osaa kasvattaa lapsia.

Eli kyllä sinäkin Tähti pystyt muuttumaan. Se lapsi ei mene rikki, vaikka asetat rajat ja itkee jos joudut komentamaan. Päin vastoin, hän huomaa että vaikka välillä kiellät ja komennatkin, rakastat häntä silti.

Me kasvatamme lapsiamme, mutta lapset ne vasta kasvattaa meitä aikuisia! :happy119

Muokattu viimeksi:
Yölento, meillä on kolme poikaa 7v, 5v ja kohta 2v :)

Eclipse, mä oon kans tosi mukavuudenhaluinen ja laiska ja meillä saa monesti aamupalat syödä tabletin kans ja piirrettyjä katsotaan paljon että saan tehä kotityöt rauhassa :D meilläkään poika ei tykkää että luen sille, siis 2v, tykkää vain katsoa tai sit veljet saa lukea.

Tähti, meillä pojat tietää että äiti on kaiken kuningas ja talon pomo ja mun sana on laki. Ne ei uskalla mulle sanoo vastaan, tai uskaltaa, mutta yleensä on seuraamukset. Meillä ei oo montaa sääntöä, mutta niitä paria on noudatettava. Ne anna niissä yhtään periksi. Annan paljon siimaa, meillä saa pelata, leikkiä, riehua, katsoa telkkaria, mutta mun rajat ja säännöt on ehdottomat. Siinä ei auta niskurointi eikä periksi saa vinkumalla. Vaikka lapsi on pieni, niin pienestä asti on opetettava että ajoissa mennään nukkumaan. Ei lapsi ymmärrä kellonaikaa, mutta lapsi oppii nyt että mennään nukkumaan kun vanhempi käskee. Sinä tiedät mikä on ajoissa, se on esim 20.30 ja lapsi ymmärtää että sinä määräät koska vanhempi tietää parhaiten. Mä voisin kertoa hyvän esimerkin siskosta jonka poika kuulostaa ihan samalta kuin teidän ja te ootte vähän samankaltaiset vanhemmat kuin sisko ja sen mies. Poika tosin nyt on 12v. Jätän ehkä kertomatta...

Mä lapsen nukutan 80% kerroista, iskä vaan nappasi kiinni ja kanto sänkyyn. Komensi että nyt laitetaan unille. Antoi hyvän yön suukon ja poistui. Meillä harvoin todella harvoin kumpikin vanhempi nukuttaa, koska lapsi villiintyy jo siitä. Silloin kun harvoin yhdessä nukutetaan, niin ajaudutaan juttelee raksajuttuja ja sit lapsi kuuntelee eikä nukahda. Kun hommassa on vain yksi aikuinen niin ei tuu houkutus jutella omaksi iloksi. Eikä vanhempi käytä kännykkää, ennen kuin lapsi nukkuu.

Napulla on paljon asiaa! Ja faktaa. Hän varmasti tietää että mikäli lapsella ei ole rajoja pienenä ei niitä enää helpolla isolle saada, siitä mulla on hyvä esimerkki siskon pojasta. Nyt itseä ja miestä niskasta kiinni. Vielä jos toista haluatte niin voin sanoa että vauva ja taapero jolla ei ole rajoja, niin helvettiä tulee olemaan.

Mielenkiintoisia kommentteja tänne on tullut taas ja samansuuntainen vanhempi olen, jotkin säännöt on selvät, mutta toisaalta annan mennä ja tehdä maailmaa melko vapaasti tutkien. Ajatuksena ja lähtökohtana, millaisia eväitä, ymmärrystä ja kykyjä haluan kasvavalle lapselle antaa elämään.
Meillä on tosiaan remontin vuoksi nyt "yhteiset nukkumatilat". Seuraava steppi, jossain kohti kun tytön huoneen remontti valmistuu, lasten sänkyyn siirtyminen. Nyt voimme valvoa, ettei kiipeä pinnasängystään, jonka laidan yli helposti nousisi. Omaan huoneeseen nukuttaminen lasten sänkyyn voi olla mielenkiintoinen projekti.
Miten te, joilla on isommat lapset, oletteko millä konstein saaneet taaperon pysymään sängyssä omassa huoneessa? Meillä ei ole ollut tapana valvoa ja seurata nukahtamista, vaan on annettu omin neuvoin nukahtaa. Nukahtamiseen menee 30-60 minuuttia tällä hetkellä.

Yölento :) Ompa teillä tiukat säännöt lapselle... hän saa katsoa telkkaria noin yhden kerran kuussa?:eek: Hiustenleikkuun ajan...

Miksi teillä on näin jyrkät säännöt?:wideyed:

Meillä hoitopaikassakin lapset saavat katsoa hetken tv:tä:happy:
Television katsominen ei ole taaperolle välttämätöntä eikä lapsi jää paitsi mistään, vaikka aloittaa sen huvin vasta myöhemmin. Itse katson päivittäin vain uutiset ja joskus jotain musiikkiohjelmia, dokumentteja ja muutaman kerran vuodessa jonkun elokuvan.

Lastenohjelmat voivat olla herkille lapsille liian jännittäviä. Töissä olen tavannut useita lapsia, jotka eivät voi vielä esikoulussalaan katsella edes kaikille sallittuja lasten elokuvia.

Eclipse, oletko kokeillut lukea sellaisia kirjoja aluksi, joissa on vain yksi lause aukeamalla ?

Tähti, kirjoja ei saa repiä vaikka kyllästyisi tai vaikka niistä ei tykkäisi. Mitään tavaroita ei saa rikkoa. Lapset eivät kyllästy kirjoihin. Useimmiten lapset pyytävät toistuvasti aina samoja kirjoja. Meillä pojalla on paljon suosikkeja ja muistaa niistä paljon yksityiskohtia. Uusiin kirjoihin suhtautuu vähän varauksella, mutta luen silti niitäkin koska muuten ei tiedä mistä tykkää ja mistä ei. Esimerkiksi kirjastossa katsoo nopeasti useita kirjoja eikä mikään tunnu miltään, mutta kun kotona opetellaan pysähtymään ja keskittymään, niin kuuntelee mielellään ja pyytää usein lukemaan.

Yllätys, kiva kun kävit kommentoimassa! Kiitos

Napu kirjoitti asiaa lasten kasvatuksesta. Pelkkä rakkaus ei kyllä kanna, jos se ei muutu lapsen edun mukaiseksi toiminnaksi. Jouduin vuosia sitten seuraamaan erästä perhettä, jossa aivan varmasti lasta rakastettiin, mutta lapsella ei saanut koskaan olla paha mieli. Vanhemmat ahdistuivat jos lapsi pahotti mielensä ja tekivät niin kuin lapsi halusi. Tämä lapsi on nyt aikuinen ja istuu elinkautista murhasta. Joku pahoitti hänen mielensä eikä hän saanut tahtoaan läpi.
Tämä on äärimmäinen esimerkki, mutta surullinen, koska on totta.

Tähti, ei ole olemassa mitään isän kuria ja äidin kuria. Molemmat vanhemmat ovat tasavertaisia kasvattajia ja sopivat yhdessä, miten perheessä toimitaan. Kuri ei ole ehkä se sana mitä käyttäisin taaperon kasvatuksen kulmakivenä. Taaperon kanssa pärjää, kun vuorovaikutus toimii ja ottaa itse vastuun lapsen ohjaamisesta.
Meidän kasvatusta voi kuvailla, että onpa kova kuri , mutta ei meillä poikaa tarvitse komentaa kovasti muuta kuin silloin, kun pitää rajoittaa siivoamista. Silloinkin parhaan tuloksen saa kun sanoo myötätuntoisesti :" sinua nyt vähän harmittaa kun pitää lopettaa imurointi, mutta nyt on ruoka-aika"

Katjusha, ensimmäisen lapsen kanssa se tavalliseen sänkyyn siirtyminen oli tuskaa. Iltatoimien, unisadun ja unilaulun jälkeen nousi sängystä 1-20 kertaa illassa melkein kahden vuoden ajan. Joka kerran palautettiin Sisukkaasti ja päättäväisesti omaan sänkyyn. Esikoinen on minulla ollut kyllä muutenkin eniten äitiä kasvattava luonteeltaan. Kakkonen ja kolmonen siirtyivät lastensänkyyn helposti, muutaman kerran kokeilivat miltä tuntuu kömpiä pois ja miten vanhempi siihen reagoi.

Katjusha, ensimmäisen lapsen kanssa se tavalliseen sänkyyn siirtyminen oli tuskaa. Iltatoimien, unisadun ja unilaulun jälkeen nousi sängystä 1-20 kertaa illassa melkein kahden vuoden ajan. Joka kerran palautettiin Sisukkaasti ja päättäväisesti omaan sänkyyn. Esikoinen on minulla ollut kyllä muutenkin eniten äitiä kasvattava luonteeltaan. Kakkonen ja kolmonen siirtyivät lastensänkyyn helposti, muutaman kerran kokeilivat miltä tuntuu kömpiä pois ja miten vanhempi siihen reagoi.
Joo, olen varautunut tuohon hyppäämiseen. Siinä sinniä sitten testataan, että jaksaa sen 5 tai 50 kertaa ohjata takaisin sänkyyn. Olen sukulaisissa nähnyt pötköteltävän lapsen vieressä uneen, mutta ajattelisin, että tuostakin täytyy sitten jossain kohti vierottua, eli en halua aloittaa :)

Yllätys :)

Koitko irse jotain tilannetta, että ajauduit unikouluun?
Soittiko joku ja valitti? Vai miten se tapahtui?:rolleyes:

Onko lapsesi tavallisessa päiväkodissa?

Me saatiin tänään ns. erävoitto, kun lapsi nukkuin klo 23.....eikä klo 01, kuten yleensä! Että jotain tehtiin sitten jo oikeinkin:joyful:

Neuvolassa asiasta kysyin kun alkoi omat voimavarat ehtyä ja univelkaa kerääntyä kun esikoinen valvoi valvomistaan ja ei nukahtanut. Meillä tosin lapsi oli silloin noin 6kk ikäinen. Neuvolasta th antoi ohjeet ja valoi luottoa että kun sitkeästi jaksaa lapselle toistaa joka ilta samat iltarutiinit samoihin aikoihin alkaa lapsi hiljalleen oppia mitä seuraavaksi tapahtuu. Meillä oli silloin jonkinlaiset rutiinit jo, mutta niissä ohjeissakin korostettiin ettei alkuun saanut lipsua aikataulusta ja kaikki tehtiin ilta toisensa perään samalla tavalla. Ja rutiineiden tuli olla selvässä järjestyksessä; esim aletaan rauhoittua, iltapala, pesut, iltasatu/sylitykset, sänkyyn ja hyvää yötä. Kolmisen iltaa meni kun lapsi alkoi hoksata homman jujun ja kolmen vkon päästä ei enää juuri takapakkeja tullut. Ja tosiaan meillä pahimpina aikoina lapsi meni klo 4.30 nukkumaan ja heräsi klo 9-10, eikä nukkunut päikkäreitä. Itse koin ettei omilla neuvoilla pärjännyt, joten kännyin neuvolan puoleen.

Meillä lapset ovat kunnallisessa päiväkodissa ja siellä on kyselty lasten nukkumisista hoitosuunnitelmien laadinnassa. Sieltä suunnalta ei ole puuttumisia tullut kun meillä lapset nukkuvat sen 10h yössä, eikä lasten väsymyksen tai aktiivisuuden puolesta ole ollut ongelmia. Ja aamulla viedessä lapsia kerromme jos lapsilla on ollut huono yö takana, jonka takia aamupäivä voi olla haastava joka ei kuitenkaan ole joka päiväistä.

Ja ihan samalla tavalla yksityisessä päiväkodissa/hoitajalla tai perhepäivähoitajalla puututaan perheen tilanteeseen ja tarvittaessa tehdään lastensuojeluilmoituks, jos koetaan että lapsen hoitoa laiminlyödään tai lasta kohdellaan väkivalloin. Lasten kanssa työskentelevillä on velvollisuus tehdä ilmoitus työnsä puolesta, joten sitä ei voi pakoilla yksityiselläkään hoitajalla.

Katjusha, meillä on mennyt osa kivuttomasti, osa kivuliaasti.. Eka meni niin mallikkaasti aluksi, mutta sitten yhtäkkiä ei enää oma sänky kelvannut. Sitä kesti puolisen vuotta ja sitten olikin taas iso poika ja kaikki kelpasi. :) Keskimmäinen jäi omaan sänkyyn jo aika pienenä, taisi olla 8kk ja sinne oppi helposti nukkumaan. Kuopus ei nuku vieläkään omassa sängyssä ja karjuen sinne menee. Siks nukkuu vieressä. Nostan yleensä omaan sänkyyn kun menen itse nukkumaan, mutta aamuyöllä yleensä kömpii viereen.. Tarkoitus olisi että kun muutetaan okt:n ja taapero saa oman huoneen niin menisi sinne nukkumaan yksinään, mutta mies ei raaski varmaan ikinä yksin laittaa nukkumaan :D

Yölento on oikeassa. Lapset, varsinkin pienet haluaa samoja kirjoja tai samoja ohjelmia koska he tietävät mitä tapahtuu seuraavaksi, niin heitä ei jännitä uusi liikaa. Meillä vasta eskarilainen halusi laajentaa uusiin kirjoihin kirjastossa, keskimmäinen valitsee samoja kirjoja edelleen koska tietää mitä niissä tapahtuu.

Aikamoinen esimerkki siitä mitä tapahtuu jos lasta vain rakastetaan... Huh. Mutta näin se menee. Jos pettymystä ei opi lapsena niin ei sitä opi aikuisenakaan. Mä voin kertoa esimerkin, kun 23v miehenalku sai kotona kaiken periksi, ollessaan ainoa lapsi vieläpä. Äiti pesi pyykitkin vielä 23v joka asui omassa kodissa. Eka tyttöystävä jätti sit miehen kun ei jaksanut sen epävarmuutta ja kappas, mies yritti samantien itsemurhaa, onneks epäonnistu. On muuten käynyt vuosia terapiassa ja arvatkaa ketä mies syyttää itse, vanhempiaan.

Juu, ei oo olemassa isän ja äidin kuria, mutta meillä ihan selvästi äiti antaa enemmän varoituksia entä isä. Eikä se haittaa. Lapset tietää että äiti on lepsumpi, mutta tarpeen vaatiessa tietävät milloin ei enää kannata tikulla koittaa.

Meillä on kuri, ihan just siks että kun tarve vaatii oikeasti rajat, niin lapset oikeasti tottelee. Itsellä ei ollut kuria, tottelin automaattisesti. Tulin kotiin ajoissa, ja tein kaiken ilman pyytämättä. Mutta sitten kun olis kuria tarvinnut, kun tuli kuvioihin alkoholi jne, niin koska ei koskaan ollut, niin siinä meni yli. Kun jäin ekan kerran tupakasta kiinni, äiti antoi viikon arestia, mutta unohti sen seuraavana päivänä, seurauksena olin polttamassa tupakkaa naapurissa kaverilla. Ja siitäpä sekin pahe alkoi moneks vuodeksi. Onneks tajusin itse lopettaa.

Noh, asiasta potkukelkkaan, tuntuu että kaikki taistellaan tuulimyllyä vastaan. Jos Tähti haluaa neuvoa ja ottaa neuvosta vaarin niin nyt täällä on niitä annettu, enää jää teidän päätettäväksi että aiotteko tehdä asialle mitään. Mutta älkää ajatelko että "kyllä se ajan kanssa muuttuu". Niin muuttuu mutta vain pahempaan suuntaan.

Yllätys :) Me selvittiin lapsen kanssa täysin ilman uniongelmia hänen ollessa vauva :)

Muutos on tullut vasta nyt, kun palasin kesälomalta töihin...lapsi haluaisi olla kotona, eikä hoidossa.... siksi hän protestoi.

Äidin on vaan menrävä töihin, ei ole niin rikas, että voisi olla vaan kotona lapsen kanssa :)

Tähti, ihan itse olet kertonut että lomalla valvoitte yömyöhään. Ei siinä ole hoitopaikalla mitään osuutta. Eilen oli lauantai ja tänään ei ole hoitopäivä. Joten eilisillan valvominen ei ole hoitajan syy. Lisäksi en ole pystynyt vältyymään lukemasta sitä, että miehelläsi on ihan hyvät tulot. Sinulla siis olisi mahdollista olla lapsen kanssa kotona mutta haluat tienata rahaa, jotta voit ostaa merkkivaatteita ja leluja sekä matkustella.

Tähti, ihan itse olet kertonut että lomalla valvoitte yömyöhään. Ei siinä ole hoitopaikalla mitään osuutta. Eilen oli lauantai ja tänään ei ole hoitopäivä. Joten eilisillan valvominen ei ole hoitajan syy. Lisäksi en ole pystynyt vältyymään lukemasta sitä, että miehelläsi on ihan hyvät tulot. Sinulla siis olisi mahdollista olla lapsen kanssa kotona mutta haluat tienata rahaa, jotta voit ostaa merkkivaatteita ja leluja sekä matkustella.

Yölento :) Ei ole hoitajan syy... jos olen antanut ymmärtää sen jotenkin väärin, kosks en aina osaa ilmaista itseäni riittävän selvästi.

Molemmilla on yhtäsuuret tulot ja olisi toki mahdollista olla edelleen kotona, mutta jos olisin rikas, en kävisi töissä, vaan olisin ehdottomasti lapsen kanssa kotona:Heartred

Tänne on tullut taas ja samansuuntainen vanhempi olen, jotkin säännöt on selvät, mutta toisaalta annan mennä ja tehdä maailmaa melko vapaasti tutkien. Ajatuksena ja lähtökohtana, millaisia eväitä, ymmärrystä ja kykyjä haluan kasvavalle lapselle antaa elämään.
Meillä on tosiaan remontin vuoksi nyt "yhteiset nukkumatilat". Seuraava steppi, jossain kohti kun tytön huoneen remontti valmistuu, lasten sänkyyn siirtyminen. Nyt voimme valvoa, ettei kiipeä pinnasängystään, jonka laidan yli helposti nousisi. Omaan huoneeseen nukuttaminen lasten sänkyyn voi olla mielenkiintoinen projekti.
Miten te, joilla on isommat lapset, oletteko millä konstein saaneet taaperon pysymään sängyssä omassa huoneessa? Meillä ei ole ollut tapana valvoa ja seurata nukahtamista, vaan on annettu omin neuvoin nukahtaa. Nukahtamiseen menee 30-60 minuuttia tällä hetkellä.

Katjusha :) Olen tuosta niin paljon samaa mieltä, että saa vapaasti mennä ja tutkia, eväät ja lähtökohdat elämään, sekä ymmärrys... Näillä on niin suuri merkitys ihmisen loppuelämään saakka :)

Jos lapsi ei saa koskaan tehdä mitään ja aina vaan kielletään, niin hän alkaa pelätä ihan kaikkea. Elänässä on kuitenkin tärkeä olla rohkea ja elää!!:cheers

Esimerkkinä eräs naapurin lapsi, hän halusi tulla meille leikkimään terassille saippuakuplien kanssa ja hyppimään, sekä liukunaan mukaan lapsen liukumäkeen...hän oli aivan onnessaan, koska häntä kotona kielletään ihan kaikesta. Hän oli edes kerran elämässään todella onnellinen:love7

Last edited by a moderator:
Siinä sen vapaan menemisen ja tiukan rajoittamisen välillä on paljon välimaastoa. Lapsi voi olla myös näennäisesti vapaa, jolloin hän saa kyllä valita, mitä tekee, mutta hänelle ei ole kerrottu erilaisista mahdollisuuksista tai hänellä ei ole kykyä tehdä sitä, mikä olisi mielekästä.

Kysymys kaikille, millaiset ruoka-ajat teidän taaperolla on, montako ateriaa ja minkä tyyppistä ruokaa silloin tarjotaan ?

Vapaasti tutkiminen ja rajat..ei ole meidän lapsilta kielletty tutkia ja elää, mutta kyllä rajat on silti. Miten muuten lapsi oppii mikä on oikein ja mikä väärin?

Meidän taapero syö:

Aamupala : puuro, leipää, juustoa/leikkele, kananmunaa

Lounas: perunaa/riisiä/makaronia/kanaa/lihaa. Tykkää paljon makaronilaatikosta, kanakastikkeesta..oikeastaan kaikesta mitä tarjotaan, vihanneksia (on suurta herkkua )

Välipala päikkäreiden jälkeen , jugurttia/talkmuroja/leipää lisukkeineen (jos haluaa, saa valita)

Päivällinen, toinen lämmin ruoka. Vihanneksia.

Iltapalalla taas puuroa ja leipää.

Ja kaikilla ruuilla maitoa tai piimää.

Ja meille on tärkeää että kaikki syö samaan aikaan. Eli aina kun ollaan kaikki kotona, niin syödään yhdessä. Viikonloppuisin kaikki ruuat yhdessä.

Meillä syömiseen on tullut nyt ekan kerran haasteita. Ollaan siinä vaiheessa että lapsi saattaa kieltäytyä ruuasta sen ulkonäön takia tai erkkikään ei ota selvää kelpaako se ruoka kokonaisina paloina vai muussattuna. Tämä koskee aikuisten kanssa yhdessä syötävää ateriaa. Ja laitetaan tähän nyt aikataulu kesältä, kun meillä on rytmin muutos menossa ja tarha alkaa huomenna.

Klo 9-10 aamupala: Talk tai cheerios muroja, jugurttia, leipää+juustoa, keitetty kananmuna, marjoja, hedelmiä, smoothieta, maitoa jne vaihdellen

Klo 12-13 lounas: valmis ruokaa. Spagettia, lohi+muusi, merimiespata, kanarisotto ym

Välipala vähän vaihtelee päiväunien mukaan. Yleensä smoothieta tai hedelmiä.

Klo 18 Päivällinen: samaa ruokaa kuin aikuisetkin syö.

Klo 21 iltapala: sama kuin aamupala

Kysymys kaikille, millaiset ruoka-ajat teidän taaperolla on, montako ateriaa ja minkä tyyppistä ruokaa silloin tarjotaan ?

Yölento :) Luonnollisesti aamupuuro, päivällinen, välipala, lounas ja iltapala/puuro

Meillä syödään paljon vihreitä salaatteja ja kalaa ja oliiveja. Käytän erilaisia yrttejä mausteena ja suolassa suosin vuorisuolaa.

Täällä poika rakastaa kaikkia marjoja ja eniten kaikkia voimaruokia, kuten goijimarjoja, karpaloita, kurpitsansiemeniä jne...

Ostan aina ison pussin Voima Mix - sekoitusta ja syödään se pojan kanssa kimpassa muutamassa päivässä tyhjäksi :)

Meillä käytetään paljon oliiviöljyä, kookosölyä ja voita. Ruokien raaka-aineina suosin aina luomua, munista lähtien :) Vältän prosessoituja ruoka-aineita, valkoisia jauhoja, sekä sokeria.

Meillä näin ja näillä eväillä on jaksettu! :) Kaikki kelpaa lapselle :)

Hoidossa saa "tavallista" ruokaa, eli ei välttämättä luomua, mutta riiträvän hyvää kuitenkin :)

Meillä on kuri, ihan just siks että kun tarve vaatii oikeasti rajat, niin lapset oikeasti tottelee. Itsellä ei ollut kuria, tottelin automaattisesti. Tulin kotiin ajoissa, ja tein kaiken ilman pyytämättä. Mutta sitten kun olis kuria tarvinnut, kun tuli kuvioihin alkoholi jne, niin koska ei koskaan ollut, niin siinä meni yli. Kun jäin ekan kerran tupakasta kiinni, äiti antoi viikon arestia, mutta unohti sen seuraavana päivänä, seurauksena olin polttamassa tupakkaa naapurissa kaverilla. Ja siitäpä sekin pahe alkoi moneks vuodeksi. Onneks tajusin itse lopettaa.

Noh, asiasta potkukelkkaan, tuntuu että kaikki taistellaan tuulimyllyä vastaan. Jos Tähti haluaa neuvoa ja ottaa neuvosta vaarin niin nyt täällä on niitä annettu, enää jää teidän päätettäväksi että aiotteko tehdä asialle mitään. Mutta älkää ajatelko että "kyllä se ajan kanssa muuttuu". Niin muuttuu mutta vain pahempaan suuntaan.

Twisted :) Olin nuorena niin kiltti ja määrätietoinen, ettei kenenkään tarvinnut perään katsoa....eikä patistaa.

En juossut missään, enkä tähän mennessä ole polttanut, kuin yhden puolikkaan tupakan kokeilumielessä 16-vuotiaana. Ikää on siis jo 45+

Mun vanhemmat pääsi helpolla, koska olin hyväkäytöksinen ja suunnittelin opintojen edistymistä, sekä tulevaa uraa jo kouluajoista saakka! :)

En tiedä mitä olisi tapahtunut, jos mulle olisi alettu pitään kuria ja osoittamaan kaapinpaikkaa tms... luultavasti olisin heittäytynyt kurittomaksi ja alkanut tehdä pahuuksia, koska olisin kokenut, ettei minuun luoteta....

Takaisin